Ovitzi’s kjellerbule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da er planleggingen av kjellerkinoen i gang. Da den og skal brukes som "vanlig" tvstue og, så er en mørk dryppsteins grotte ikke noe tema.
    Rommet er 460cm bredt, 410cm langt og takhøyden er på beskjedne 205cm. Fra sweetspot til lerret vil det være 340+ cm.
    Lerret og prosjektor har jeg null peiling på så her trenger jeg input. Tenkte en PJ i ca 10K klassen. Og nedtrekkbart lerret da det kommer foran tv.

    Lyden skal være INWALL. Tror jeg havner på Polk audio sin LS serie. Har gode erfaringer med tidligere modeller. Men hvor langt ut på veggen bør jeg montere frontene? Bakveggen er mur og det er en døråpning bak til høyre så her får jeg ikke montert INWALL. Kan surround kanalene monteres i taket, eller blir det helt feil?

    Legger ved en håndskisse. Hadde ikke tålmodighet til å lære meg Sketchup.
     

    Vedlegg

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du kan nok med god samvittighet øke bildestørrelsen uten at det blir feil.
    Jeg sitter i dag på mellom 2,8 og 3 meter på et 113" lerret, og jeg kommer til å prøve å flytte meg litt lenger frem mot bildet.
    Så lenge projektoren klarer det på den aktuelle avstanden, så er ikke 120" feil på den avstanden du skisserer.
    Husk bare når du sjekker "throw distance" og sånt, så er avstanden alltid fra fronten av linsa. Du kan derfor ikke regne med å få brukt alle de fire metrene dine til dette, for da har du i så fall ikke plass til projektoren. Men klarer du å få dratt opp større bilde blir det mer moro. Ganske enkelt.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hadde det vært bare meg hadde jeg nok satset på 120", men fruen har en formening om at det blir for slitsomt for øynene hvis lerretet blir for stort...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt: Kjøp 120" lerret, men si at det er 100".
    Det står jo ikke noe sted (annet enn på esken og kvitteringa) hva som faktisk er størrelsen. Og hvor lett er det egentlig å anslå sånt med øyemål?

    Gjør som du mener er riktig. Dette prosjektet er ditt ansvar å få gjennomført skikkelig, derfor er det ditt ansvar å velge bort irrelevante føringer fremsatt av en ledergruppe uten fagkompetanse, men som allikevel ønsker å detaljstyre prosjektet. Husk at dersom prosjektet feiler (f.eks om hun sier "hvorfor valgte du ikke et litt større lerret? dette er jo bare litt større enn tven?") så er det DIN feil, og ledergruppa som blandet seg vil aldri vedkjenne seg ansvaret.

    Omtrent som det er i alle andre bedrifter av en viss størrelse.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hmmm, jeg har jo alltid lært at jeg må lytte til erfarne fagfolk så da må jeg vel bare kjøre på :rolleyes:

    Mulig jeg kjøper et brukt billig STORT lerret først for å overtale ;D
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg nå skal lytte til de lærde, hvor langt ut kan/bør jeg ha høyttalerne? Nedtrekklerret er vel ikke lydtransparente? :confused:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes, men de er veldig dyre sammenlignet med "vanlige" lerretstyper.
    Siden frontveggen din er veldig bred så er det bare å sette høyttalerne like utenfor bildekanten. Men siden det er in-walls er det viktig at du ikke låser deg på bildestørrelse. Kalkulerer du inn at du har plass til 130"-135" når du plasserer høyttalerne bør det være OK.

    Ang lerret: Du bør absolutt velge et tab-tension lerret. Vanlige netrekkslerreter blir ofte bølgete, noe som ser forferdelig ut, spesielt når kameraet panorerer.
    Tab-tension strammer lerretet i bredden for å motvirke bølger. Husk at dette systemet øker bredden noe, så sjekk utvendige dimensjoner på lerretet før du begynner å sage hull til høyttalere i veggen.



    Om du føler for å gå for en lydtransparent løsning (og dermed også fast rammelerret) kan du selvsagt prøve deg på en fiffig tv-monteringslønsning hvor du kan heve skjermen opp foran lerretet istedenfor at du senker lerretet ned foran tven. Det blir muligens litt pimp my ride over det hele, men muligheten gjør at du får litt flere alternativer for hva slags løsning du velger å gå for.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes også lerreter man drar opp fra gulvet. Såkalt floorup screens
    Titta mye på det før jeg gikk for normalt nedtrekk lerret.

    Fåes i mange ulike typer.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Noen fiffig tv løsning blir det ikke. Det må være lerret som er bevegelig.
    Har tenkt på tab-tension ja. Noe dyrere, men regner med eet er verdt det for å slippe rynkete lerret.
    Lerret opp fra gulv blir det ikke. Har mur gulv og vil ha minst mulig "utstyr" på gulvet. Derav inwall ht og mest sannsynlig subwoofere å. Forsterkere ol blir stående i et tilstøtende rom.

    Nå har jeg skjønt å bruke sketchup også så en bedre tegning kommer så snart jeg finner ut hvordan lagre tegningene der som jpg. filer eller lignende.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da skjønte jeg litt mer. En foreløpig tegning med 120" delvis nedrullet lerret. Og sofa skal stå en halvmeter lengre. Passer dårlig helt intill bakvegg med reckliner sofa.
    Kjeller 120 lerret 2.jpg
    Kjeller 120 lerret 1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Det kan det bli, ja..frua di kan ha rett. De har som oftest rett..hehe.. Kompromisset består i å finne et kvalitativt bra lerret i størrelsesorden mellom stor-TV /100" (frimerke) og Colosseum 1...som du har skissert. Da vil du også få mer ut av projektorens kvaliteter. Og selv om du kan se den minste detalj i Chewies raggepels, er det heller ikke BARE det du skal se, vel?? :cool: Hadde du plukka ut lerretsprodusenten?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det har noen verdi for deg siden dette er høyst subjektivt, men jeg har flyttet min egen sweetspot nærmere bildet, og har nå 2,55 meter fra fjes til lerret ved maksimal tilbakelent stolrygg.
    113" 16:9 føles ikke for stort i det heletatt. Skulle gjerne hatt 120" om det hadde gått, men da måtte projektoren flyttes litt bakover, og da hadde den kræsja med en bærebjelke.
    Dersom 4K-revolusjonen en dag gjør det "nødvendig" å skifte projektor, og den vil klare å gi større bilde på samme avstand, kan jeg garantere at jeg kommer til å benytte meg av den muligheten.

    Konklusjon: Basert på egne subjektive erfaringer vil jeg bli sjokkert dersom det vil oppleves som problematisk med 120" i rommet ditt.
     

    Iby

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    274
    Antall liker
    266
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Slenger med på de andre her, ganske stort rom, så kan ikkje tenke meg at 120 blir for stort.

    En helt annen ting er jo at WA bør på plass for å unngå dårlig stemning. Du har jo fått endel gode argumenter fra folk som deler egne erfaringer, så kanskje det hjelper.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da er en billig Panasonic Ae700 prøveprojektor kjøpt inn. Her er en 119'' test på rød vegg. Synes ikke det kan være mindre. Men senterhøyttaleren blir lav da. 50-55 cm i overkant.

    IMG_20161125_124047.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men senterhøyttaleren blir lav da. 50-55 cm i overkant.
    Det er det klassiske problemet. Du har tre alternativer:
    1: Akseptere at senteren kommer lavt og benytte et normalt priset lerret.
    2: Ignorere ønsket om å ha tv på samme vegg, og sette opp rammelerret med akustisk transparent duk istedenfor nedtrekkslerret.
    3: Kjøpe et skamdyrt akustisk transparent tab-tension nedtrekkslerret slik at alle ønsker ivaretas. Utenom de økonomiske.

    alternativ 2 er ca dobbelt så dyrt som alternativ 1.
    alternativ 3 er ca dobbelt så dyrt som alternativ 2.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det ikke et alternativ 4?

    Sette senteren bak et akustisk ikke-transparent lerret og håpe at romkorreksjonen kompenserer noenlunde?

    Selv stemmer jeg for alternativ 1, men kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg selv hadde valgt alternativ 3.

    Hva med å bare hive ut TV-en og koble TV-tuneren også til projektoren? Er det et alternativ?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et vanlig lerret er veldig tett, så jeg tviler sterkt på at det vil bli akseptabelt resultat dersom man setter høyttalere bak et slikt et.

    Som et tillegg til alternativ 2, så kan man velge å sette tv på en av sideveggene og rigge opp noen ekstra sitteplasser som gjør at det er helt OK å se på tv i den retningen. Det bør ikke komme i konflikt med kinoformålet.

    Det enkleste er selvsagt å fjerne tv fullstendig fra rommet, men jeg vet ikke om det er et realistisk alternativ.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror nok det må bli alternativ 1. Å fjerne tv eller sette det på en annen vegg er ikke et alternativ. Det skal ut av dagens stue hvor kun ren stereo(hai-fai) skal stå. Har jo fiske-tv(aquarium) der??????

    MEN kan man hengsle et rammelerret i toppen og henge det opp i taket når tv skal brukes? For det er jo garantert en løsning som går rett hjem hos interiør sjefen ;D Særlig......
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo vinkle senteren oppover, det har jeg gjort.

    Min har 85cm fra gulv til topp med 106" ramme.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare sett senteren litt lavt, da. Hvor galt kan det egentlig bli? Eller sjekk om du får en akseptabelt stor TV for det du har tenkt å bruke på projektor og lerret, og vurdér om du kan bruke den i stedet?
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Sitter på 4m avstand fra 100" lerret og syns det er passe (burde hatt 106" pga av kasteavstand) men skjønner det er individuelt.

    Forstår jeg deg riktig at du vil ha inwall subwoofer også..? Da ville jeg testa med en "årntli" sub rett foran der du har tenkt å plassere den for å se/høre/måle om den i det hele tatt passer der.

    Du skriver du har mur gulv. Da ville jeg seriøst ha vurdert tactile transducers (rumperistere) i tillegg. Jeg bruker 4 stk 18" subber, og er forsåvidt fornøyd med det, men skikkelig morro blir det ikke før risterne er koblet til. ;)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Da er det avgjort. 120" er testet og godkjent av interiør sjefen. Kunne kanskje fått til mer, men pga plassering av senteren så sier jeg meg fornøyd med 120" ;D Så NÅ blir det fotball på storskjerm i en kald og støvete kjeller for å feire:p
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Godt tops med testing av sub. Har en SVS PB12 som jeg kan prøve ut plassering med. Blir enten in-wall sub dra Definitive Technology eller et par på gulvet fra Arendal Sound.

    Sitter på 4m avstand fra 100" lerret og syns det er passe (burde hatt 106" pga av kasteavstand) men skjønner det er individuelt.

    Forstår jeg deg riktig at du vil ha inwall subwoofer også..? Da ville jeg testa med en "årntli" sub rett foran der du har tenkt å plassere den for å se/høre/måle om den i det hele tatt passer der.

    Du skriver du har mur gulv. Da ville jeg seriøst ha vurdert tactile transducers (rumperistere) i tillegg. Jeg bruker 4 stk 18" subber, og er forsåvidt fornøyd med det, men skikkelig morro blir det ikke før risterne er koblet til. ;)
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Vi to er nok enige om det Assy74, men alle er ikke like. Personlig liker jeg ikke å måtte flytte hodet for å få med meg handlingen. ;) Om trådstarter vil gå for større, så får han gjøre det. :)
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har testet med ca 120" rett på vegg, og man må ikke bevege hodet. Til og med dama som var skeptisk syntes det var ok.
    Da kan jeg ikke gå for noe mindre ;)
    Regner med det blir et tab tension lerret fra Dreamscreen bygd inn i taket ;D
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Tenker å kjøpe lerret tidlig i prosessen for å tilpasse diverse ting rundt det. Noen som har en formening om Dreamscreen V3 mot V6? Er det verdt prisforskjellen?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Gjennomtenkt, som alltid. Det er altså greit å ikke bare se pelsen på Chewbacca..eller å kunne følge en fotball uten å knekke nakken, for den som liker grønt..Spør du meg, blir nok det der svært bra..:cool: GOD JUL og GODT NYTTÅR!
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Rivingen av eksisterende kjellerstue er godt i gang nå. Nytt vindu settes inn til uken håper jeg. Gruer meg til riving av en svær jæ... av en peis.
    Men planleggingen av høyttalere er ikke i mål. 5.2.2 eller 7.2.2? Og vil jeg miste effekten av atmos hvis også side pg bak surround monteres i taket?
    Pga lav takhøyde (ca 205-208cm) og en litt bred døråpning bak på høyre sidevegg så sliter jeg med å få eventuelle sidehøyttalere på vegg. What to do?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Side og bakht skal faktisk lavere i atmos enn i ett vanlig 5/7.1 system, og iallefall ikke høyere enn halve veggen etter Dolbyspec. Kanskje du kan bygge inn noen siden du skal bygge fra scratch?

    Ellers er det noen relativt grunne surroundhøyttalere i linken i signaturen min.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Side og bakht skal faktisk lavere i atmos enn i ett vanlig 5/7.1 system, og iallefall ikke høyere enn halve veggen etter Dolbyspec. Kanskje du kan bygge inn noen siden du skal bygge fra scratch?

    Ellers er det noen relativt grunne surroundhøyttalere i linken i signaturen min.
    Frontrekke inklusive sub bygges inn. Atmos skal inn i taket. Bakvegg er av betong, så her blir det ingen mulihghet. Og på høyre sidevegg er det en åpning(mulig det blir en dør) inn til naborommet så ingen mulighet for innbygging av sidesurround.

    Ser ingen signatur på deg.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Rockfon industrial i taket.

    Da er endelig byggingen i gang etter alt for lang stillstand. Jeg vurderer Rockfon industrial plater i taket. Er det noen som har montert disse UTEN rammesystemet detes? Er ikke fan av rammene, men usikkerpå hvordan det blir uten.
    Anyone?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Rammesystemet er nok der av en grunn. Hvor har du henta de skivene? Kan være litt lurt å da søke "byggrådgivning" på samme sted- feks kan det være Maxbo...
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Ovitzi: Rammesystemet er nok der av en grunn. Hvor har du henta de skivene? Kan være litt lurt å da søke "byggrådgivning" på samme sted- feks kan det være Maxbo...
    Hvilke skiver tenker du på? Hjelper ikke å søke på byggrådgivning, da disse platene «skal» monteres med rammer. Men jeg vet noen har gjort det uten, og kunne tenkt å få se resultat av det. Synes rammene blir litt «kontoraktig».
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Rockfonplater, vel....;D Hvis forhandleren har vært borti rammeløs Rockfon-montasje før, kan han rådgi deg om hva, hvor og hvordan..hehe--- Det må da finnes en logisk metode..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn