Politikk, religion og samfunn "Kjempekø til polet" - Har det klikka helt for folk?

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
1621069056115.png
Jeg setter stor pris på et glass, og jeg liker det meste, øl, vin, whiskey, gin&tonic etc etc
Noen ganger setter jeg også stor pris på et veldig stort (eller flere/mange mindre) glass.

Men aldri i verden om jeg er så tørst/nøden at jeg trenger å stå i den køen der. 😂
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Syns det er "artig" på et eller annet nivå at så mange fordømmer de som bruker narkotika, men at så mange tydeligvis er så dønn avhengige av å få tak i alkohol at de gidder å stå i sånne køer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Polet kan vel lære litt av narkodealerne når det gjelder hurtig hjemlevering.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Det skjer uansett ikke allverden om dagen i Oslo så man kan vel like gjerne stå en stund i polkø og få seg litt frisk luft samtidig.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Syns det er "artig" på et eller annet nivå at så mange fordømmer de som bruker narkotika, men at så mange tydeligvis er så dønn avhengige av å få tak i alkohol at de gidder å stå i sånne køer.
Er det psykologi i bildet òg.
Alle andre kjøper, da må jeg òg.
Slik folk hamstret toalettruller da pandemien startet?
Eller er det det at vi er noen fordømte flokkdyr?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Lange køer før store dager på polet er velkjent. Det er neppe særlig mer folk nå enn vanlig, men køen er bare flyttet ut på gata istedenfor i kassa. Husker jeg tittet innom polet på Oslo City før nyttårsaften for noen år siden, da var det tett kø til alle kassene til nesten helt bakerst i lokalet. Sikkert godt over 100 personer i kø for å betale + alle som var i hyllene for å finne sin børst.

Eneste forskjellen fra tidligere er at ingen har vært på taxfree eller på harryhandel.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Avisene har vell ikke så mye annet å skrive om. Her om dagen satt de å venta på at en vegg skulle dette ned i Oslo ett sted.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.031
Antall liker
7.630
Sted
Oslo
Avisene har vell ikke så mye annet å skrive om. Her om dagen satt de å venta på at en vegg skulle dette ned i Oslo ett sted.
Journalister har vel òg langhelg.
De lagde en sak på onsdag, og med litt klipp og lim, så får de fylt opp freddan og lørdan
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.458
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er vel slik når en inviterer det fisefin champis frokost og finner ut at en har glemt å handle champagne. Tror det handle like mye om å lage den det flotteste selskapet, mere enn å bare få seg noe alkohol. Tar meg et par pils i hagen og lar det bli med det. PS køen på MC Donald var like heftig i går, bare at alle stod uten avstand.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Er det slik at man nå bevisst eller ubevisst oppsøker «arrangementet» polkø i mangel av andre sosiale happenings?
Har vel ikke vært slik pre Covid?
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.458
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Kan også være et behov for alenetid. Sende partneren på polet før 17mai. Fri i mange timer🤔
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Burde ikke noen stikke ned å gi dem noe å drikke?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Markedsførings triks som funker på nordmenn.

Som med ladning av bil, lad mens du kan.
Fyll mens du kan. Ser du et pol uten kø, benytt sjansen til skaffe deg et par flasker.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Men med den avstanden folk holder på det bildet så er det jo ikke mye kø. Den er lang i meter, men om folk står med to meters avstand så er det ikke mye folk.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Man får nesten minner om den gang vi hadde færre pol, med snevrere åpningstid som ikke var selvbetjente.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Jeg er nettopp ferdig med juleølet jeg. Kjøpte min første flaske sprit på polet på 35 år nå i januar. Med 0 reisevirsomhet blir lagrene langsom tømt...Hadde 25-30 flasker taxfree maltwhisky da jeg sluttet å reise i jobben for 12 år siden... blir litt nervøs siden det bare er 5 flasker igjen....

Jeg plukker opp litt pappvin i nå og ne og noe selskspsvin , , aldri kø når jeg er der ....drikker heller saft enn å stå en time i kø
 
Sist redigert:
I

Ikke33206

Gjest
Helligdag torsdag + søndag før 17. mai. Korona og stengte kraner på alle serveringssteder i lange tider.
Ække rart folk er tørste og det er kø.
Klart folk skal ha seg dram på 17. mai
🥃🍾🥂🇧🇻
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Syns ikke 17 og alkohol hører sammen med familiesamling. 17 mai er nå mest en en familiedag og brisne vokse med ansvar for barn er motbydelig faktisk.
Voksne uten ansvar for barn får gjøre hva de vil...
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Yours truly innom det lokale senteret nå. Kun fire personer i polkø så da må jeg stille meg i den i et forsøk på å opprettholde lengden. Men kampen ser tapt ut, fylles dårlig på bakfra.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Det er jo ikke mer kø nå enn til vanlig før en langhelg. Køen er bare flyttet utenfor butikken.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Sjekket Polet i Kirkenes på lørdag. Det var INGEN kø av betydning.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nå rene tilfeldigheter som gjør at røddagene havner som de gjør i år... Bortsett fra 1. og 17.mai, styres resten av kirkekalenderen.... dvs. - egentlig er det jo fullmånen som styrer... :cool:
 
U

Utgatt24668

Gjest
Polkøen viser hvor anstrengt forhold nordmen har til alkohol. Både folk og politikere. Vi har helt idiotiske regler på utsalgstider. I alle andre land med et sundt og avslappet forhold til alkohol så finnes ikke slike køer. De handler sin rødvin og øl når de har lyst på det. Helgefylla i Norge er like idiotisk og anstrengt. I de fleste andre europeiske land er synlige berusede mennesker langt mindre vanlig, og de har ikke helgefyllatradisjonene våre.

Løsningen er å redusere priser, utvide åpningstidene - og avskaffe KrF. + Fjerne forbud mot utsalg etter kl 20:00 på butikkene. Harmstring av alkohol er med å drive forbuket oppover. Hadde alkoholen vært mer tilgjengelig så kunne vi ha kjøpt når vi hadde hatt lyst på det. Høyere priser i Norge driver opp harmstringen på harryhandling i tillegg, om det er på flyplassene eller i Sverige. Avskaff skattelette for Charter-grilldressene, fjerne avgiftene og utvid åpningstidene + brenn Ropstad på bålet - da snakker vi.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
^ det var en artig tankerekke siden nordmenns konsum av alkohol er langt lavere enn de fleste andre europeiske land.


Ifølge professor Øverland ved Folkehelseinstituttet er det mer interessant å se på forbruk av alkoholenheter pr person enn andel som drikker, når man skal sammenligne alkoholrelaterte skader mellom land.

Andelen personer som drikker ofte og mye, er langt lavere i Norge enn i mange andre vestlige land. Det gjennomsnittlige inntaket i Norge er på mellom en og to av alkoholenheter, ifølge studien.

– Det er omtrent halvparten av hva som er gjennomsnittet i EU, sier Thomas Clausen ved UiO.

Høyest forbruk er det for eksempel i Øst-Europa, sier han.

Dette fremkommer også i TV2.nos artikkel: «Selv om Norge er på toppen av lista som omhandler andelen av befolkningen som drikker, er vi ikke blant de som konsumerer flest liter alkohol i året».

– Resultatene i studien støtter også oppunder at skadevirkningene av et lavt konsum er mindre enn ved et høyt konsum og viser omfanget av alkoholrelatert sykdomsbyrde globalt, fastslår professor Øverland.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim

Og det er liten tvil om at stort forbruk av alkohol er skadelig.
Så hvis man vil øke antall alkoholrelaterte skader i Norge er det bare å gjøre som RRR sier.

Som nevnt - disse synlige polkøene har med covid-19 å gjøre. Køene er flyttet ut på gaten siden man ikke kan ha like mange mennesker inne i butikkene som vanlig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Man kan gjerne være uenig i regler og åpningstider for salg av alkohol, men det er svært gammelt nytt at forekomsten av alkoholskade er vesentlig lavere i Norge enn feks resten av Europa.
 
U

Utgatt24668

Gjest
^ det var en artig tankerekke siden nordmenns konsum av alkohol er langt lavere enn de fleste andre europeiske land.


Ifølge professor Øverland ved Folkehelseinstituttet er det mer interessant å se på forbruk av alkoholenheter pr person enn andel som drikker, når man skal sammenligne alkoholrelaterte skader mellom land.

Andelen personer som drikker ofte og mye, er langt lavere i Norge enn i mange andre vestlige land. Det gjennomsnittlige inntaket i Norge er på mellom en og to av alkoholenheter, ifølge studien.

– Det er omtrent halvparten av hva som er gjennomsnittet i EU, sier Thomas Clausen ved UiO.

Høyest forbruk er det for eksempel i Øst-Europa, sier han.

Dette fremkommer også i TV2.nos artikkel: «Selv om Norge er på toppen av lista som omhandler andelen av befolkningen som drikker, er vi ikke blant de som konsumerer flest liter alkohol i året».

– Resultatene i studien støtter også oppunder at skadevirkningene av et lavt konsum er mindre enn ved et høyt konsum og viser omfanget av alkoholrelatert sykdomsbyrde globalt, fastslår professor Øverland.
Andelen av folk som drikker er høy i Norge - på en god 2.plass, så er det mange å fordele konsumet på. Det hjelper lite på en svært dårlig drikkekultur, et angstrengt forhold til alkohol - mye grunnet idiotiske åpningstider og avgiftspolitikk som medfører hamstring. I Europa er det mer vanlig med et glass rødvin på hverdager ja, men det er å foretrekke framfor bygdefylla i Norge på hjemmebrent og billig sprit fra flyplasser, Sverige eller hjemmelaget. Det er jo også flaut. Rike og fulle sjømenn, uten kultur for noe som helst.At vi er bedre enn øst-Europa er en fattig trøst.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Andelen av folk som drikker er høy i Norge - på en god 2.plass, så er det mange å fordele konsumet på. Det hjelper lite på en svært dårlig drikkekultur, et angstrengt forhold til alkohol - mye grunnet idiotiske åpningstider og avgiftspolitikk som medfører hamstring. I Europa er det mer vanlig med et glass rødvin på hverdager ja, men det er å foretrekke framfor bygdefylla i Norge på hjemmebrent og billig sprit fra flyplasser, Sverige eller hjemmelaget. Det er jo også flaut. Rike og fulle sjømenn, uten kultur for noe som helst.At vi er bedre enn øst-Europa er en billig trøst.
Det står jo vitterlig i artikkelen at andelen folk som drikker ofte og mye er langt lavere i Norge enn i mange andre vestlige land. Har du noen kilder for påstanden din eller er det bare noe du tror?

Det er en ganske vanlig oppfatning i Norge at f.eks franskmenn har et fornuftig forhold til alkohol, men det har ingen ting med realitetene å gjøre. Alkohol er nest vanligste "unngåelige" dødsårsak i Frankrike, kun slått av tobakk.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Det gjennomsnittlige alkoholforbruket i Norge pr. person er det laveste i noen vestlige land (med unntak av Israel). De eneste som ligger lavere er en del land i Afrika og land i modt-østen som Kuwait og Saudi-Arabia.

 
U

Utgatt24668

Gjest
Det står jo vitterlig i artikkelen at andelen folk som drikker ofte og mye er langt lavere i Norge enn i mange andre vestlige land. Har du noen kilder for påstanden din eller er det bare noe du tror?

Det er en ganske vanlig oppfatning i Norge at f.eks franskmenn har et fornuftig forhold til alkohol, men det har ingen ting med realitetene å gjøre. Alkohol er nest vanligste "unngåelige" dødsårsak i Frankrike, kun slått av tobakk.
Jeg skrev at andelen av de som drikker er høy. I artikkelen du selv refererer til står det at vi kun blir slått av Danmark. Så - gitt at The Lancet har rett - så kan jeg vel si at jeg vet dette. Med en såpass høy andel, så blir det flere å fordele alkoholkonsumet på.

Sør Europa har en del problemer med konsumenter som drikker jevnlig, som igjen gir leverskader på sikt. De har derimot ikke like store problemer med synlige berusede mennesker, der man risikerer vold og fyllefanteri på samme måte som i Norge. De subsidierer heller ikke charter-fylla over statsbudsjettet - så vi har mye å ta tak i - selv om våre naboer har sine egne problemer.

I tillegg til selve skadene på individet, har nordmenn et kulturelt og omdømmeproblem knyttet til alkohol. Det er også lite trivelig å gå ut på byen i Norge, da mange ikke klarer å oppføre seg. Det er også noe som bør regnes inn i dette. Flere voksne drikker mye framfor sine barn i høytider etc. Da er det tross alt bedre med et mer jevning forbruk som i langt mindre grad går utover andre enn de som drikker selv.

Personlig foretrekker jeg at folk dør av langtidsskader ved at de drikker rødvin hver dag, vs. bygdefylla i Norge der man skader sine barn mentalt, og bruker fylla som et sosialt grep på byen eller hjemmefester. Få land har en dårligere alkoholkultur enn Norge. Effekten forstrekes av gladkristne som vil stramme inn åpeningstidene og øke avgiftene ytterligere.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn