Kjenner du til denne tonearmen? MAYWARE

D

Dilla

Gjest
Hei
Jeg har en eldre engelsk tonearm liggende i original pappeske. Jeg vet ikke om det er gull eller gråstein, eller noe i mellom... Armen er en:

Mayware PLS4/D Mk III formula 4

Det står videre "The best sounding universal tone arm PROFESSIONAL LABORATORY. Silicone Damped Pick-up Arm, Mayware Ltd. Edgware, Middx. England".

Den ser slik ut: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62233

Er dette en bedre arm enn Rega RB300 som nå står på min planar 3?

Har ikke all verden peiling på vinyl...

Mvh TK

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ei legende....ein av verdas lettaste armar, med effektiv masse på 4,5g, og dertil pivoterande (og frykteleg lealaus, men fungerer betre enn du har mistanke om når du prøver han fyrste gongen. Det er lurt med silikondemping, eller å lage eit "oljebad" for dempeordningar). Funkar veldig godt med ein del pickupar som eigentleg ikkje er lette å ha med å gjere.
Verdien veit eg ikkje, for han var også ein av dei billegaste pickuparmar som har vore tilgjengeleg her i landet - seld på Audioscan på 70-talet for mindre enn 500 kr, meiner eg å hugse.
Trur han passar på om lag alle platespelarar. Eg har høyrt han med ein del høgkompliante pickupar, m.a. AKG. Har ein mistanke om at han kan låte bra med relativt kostbare greier som VdH, men har ikkje prøvd dette.
Dei pivoterande armane som er tilgjengelege på marknaden for tida, er langt, langt dyrare.....

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Da jeg gikk på folkeskolen hadde jeg en slik, og det sier vel det meste om hvor relevant den er i dag. Brukte en ADC XLM II (50cu), bør være grei til lette magnetiske pick-up'er med mykt oppheng. Men ikke forvent deg et under dersom du saler den opp med en MC, til det mangler den strukturell styrke.

Så vidt jeg erindrer, så hadde den en flott finish og et elegant design. Men som A-Arve sier, den er skikkelig lealaus. Burde bli en grei match med f.x. en Ortofon MM.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Gammelt vingleverk, som fremdeles har egen menighet ;D
Prøv den med f.ex Ortofon OM serie. (lette & "myke").

Arne K

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg har den selv, jeg, har hatt den siden 70-tallet. En god arm til høykompliante pickuper. Jeg har faktisk gjort min litt lettere ved å bytte armrør til carbonfiber. Har den i en Thorens TD 160B. Den kan oppleves vinglete, men den spiller utrolig bra. Så prøv den med en Ortofon OM eller annen lett pickup, jeg bruker Shure V15II i min nå, men jeg har tidligere brukt den med Stanton 681EEE. Jo stivere pu, jo mer silikon i lageret ;)

mvh trondkj

D

Dilla

Gjest
Takk for responsen og gode råd! :)

Jeg skal sette den opp når jeg får ånden over meg.

TK

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.477
hei,
Hadde denne 2-3 år på slutten av '70 tallet. Vinglete er et svært dekkende ord. Så vinglete at jeg har vært skeptisk til uni-pivot armer siden. Men det kan godt være at armen er bedre enn mitt inntrykk fra dengang, så gi oss en tilbakemelding om du får den opp å gå.

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hadde en jeg og...på 80'tallet. Glimrende på høy compliante pu som AKGP8ES og Sonus Red Label. Elendig til stive og tunge MC pu. Vanskelig å stille inn. Låt dårligere med silikon i dempebadet, husker jeg...

Å tenke på den armen setter meg plutselig 25 år tilbake i tid. En herlig ungdoms-hifi-tid... subsonic filter på RIAA ingangen, elektronisk delefilter, kl A i toppen, rør i mellomtonen og transistor AB i bassen + stereo sub fra 80Hz med doble 15" montert mothverandre i hvert sitt 150l kabinett..... OG reggae med B. Marley ....DET var tider det...
Sukk ;D ;D ;D

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Kabeldragern skrev:
Låt dårligere med silikon i dempebadet, husker jeg...

Å tenke på den armen setter meg plutselig 25 år tilbake i tid. ....DET var tider det...
Sukk ;D ;D ;D
Akkurat den erfaringen gjorde jeg også, husker hvorledes Billy Cobham's tom-toms ble klarere da jeg fjernet silikonen fra trauet.
Ellers treffer du spikeren på hodet, for middelaldrende menn er dette en nostalgi sak :-\

Topp Bunn