Forsterkere Klasse D forsterker for bi-amping til å drive bass

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Antall liker
78
Jeg har et par Infinity Sigma og har vel innsett at min gamle Marantz 510m er ikke kraftig nok til å drive disse skikkelig! Jeg vil ikke overbelste den, men jeg vil heller ikke kvitte meg med den da lyden er helt nydelig.
Derfor vurderer jeg bi-amping og har lest litt rundt at digitale klasse D forsterkere er best til å drive de nedre frekvensområdene.
Jeg har null peilig på digitale forsterkere og skulle gjerne fått noen råd om hva jeg bør se etter. Budsjettet er på 10k og kjøper helst brukt. Noen tips til et bra produkt? Sigma er store høyttalere som trenger rikelig med strøm for å spille optimalt!

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.146
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har et par Infinity Sigma og har vel innsett at min gamle Marantz 510m er ikke kraftig nok til å drive disse skikkelig! Jeg vil ikke overbelste den, men jeg vil heller ikke kvitte meg med den da lyden er helt nydelig.
Derfor vurderer jeg bi-amping og har lest litt rundt at digitale klasse D forsterkere er best til å drive de nedre frekvensområdene.
Jeg har null peilig på digitale forsterkere og skulle gjerne fått noen råd om hva jeg bør se etter. Budsjettet er på 10k og kjøper helst brukt. Noen tips til et bra produkt? Sigma er store høyttalere som trenger rikelig med strøm for å spille optimalt!
Den er jo ganske beefy marantzen din ,,,,,,så du MÅ ha en med lik power eller mer ,,, 2x250 w i 8 ohm ,ala en AW 250 .

Personlig synes jeg ikke den bør være brokoblet ,,,, men helt systenm betinget det akkurat ,Det er sjelden D amper har den effekten du trenger uten å vøre brokoblet ,,,,,,, strøm grensen der er sjelden mer enn 20 A ,Aw 250 feks tror jeg har peak 100A

neste problem " er gain ,,,den nye biampen må ha gain lik eller større , og da mulighet for å dempe gain .

Før du begynner jakten , finn ut hva gain power ampen din har

S

Syncrolux

Gjest
Infinity IRS sigma er oppgitt til 87 dB og 4 ohm. Trenger da ikke all verden med effekt på noe sånt vel ?

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.915
Det HAREPUSEN skriverh er er ca. 92% feil.
Klasse-D er godt egnet slik du skriver. Her er et par kandidater, som begge har ubalanserte, balanserte innganger,variabel gain, brokobling etc hvis en er for lite... og som kan kjøpes her til lands. (Garanti, rep. etc)

XTZ A2-400

XTZ EDGE A2-400 Effektforsterker - sort 2 x 400 watt / 1 x 800 watt ICEpower - Audio Import AS (surround.no)

1647092515274.png

NAD C298. Denne har jo top notch Purifi forsterkerkretser, men tror nok til bassformål er du mett og fornøyd med den over til halve prisen. Men ditt valg.
NAD C 298 – high-end effektforsterker til budsjettpris (hifiklubben.no)

1647093548904.png

Dr.E

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.383
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kjøp deg en Crown Drivecore eller XTI proff-forsterker. Disse har seriøst balletak på elementene og kontroll i bunnen, og prisen er veldig hyggelig. De har justerbar gain, som du vil trenge.

Hvis du skal biampe, så må forsterkeren din ha pre ut.

XTI har dsp, som du kan benytte til å justere for romproblemer.

Johan-Kr

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ikke videre imponert over Crown, brukt fullfrekvent, I et oppsett. Til bass, meget bra. Mellomtone og diskant, not so much. Jeg brukte XTI 6002 og gamle K2, som var best. Viftestøy burde ikke være noe problem om en kan plassere amp smart.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.146
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det HAREPUSEN skriver her er ca. 92% feil.
Vennligt korriger meg spesifikkt på alle punkter , Jeg hadde en IMO , er det den som gir feilrate på 92%
og vennligst sjekk en gang til hva tråd starter etterspør

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.383
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke videre imponert over Crown, brukt fullfrekvent, I et oppsett. Til bass, meget bra. Mellomtone og diskant, not so much. Jeg brukte XTI 6002 og gamle K2, som var best. Viftestøy burde ikke være noe problem om en kan plassere amp smart.
Det er jo nettopp til bassdrift at trådstarter skal bruke disse.

• Liker
Reaksjoner: HCS

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.146
Sted
telemark
Torget vurderinger
2

Basseksjonen er ganske slem, 1,8 Ohm DC om jeg leser kretsskjemaet riktig. men en hvilken som helst moderne klasse D (gode forslag over) trekker den helt fint.
Er det kun min skepsis til billig D amps som gir meg dårlige ratingen ?
Hvis pris ikke var noe objekt så anbefalte jeg gjerne en NC1200 ala Theta prometheus eller en pro : power soft med minimum 250 w nominellt 8 ohm
Ja ikke en lett HT last som meste parten av infinetys
Noen dipper 1 ohm low down
Det er ikke for ingen ting de ofte ble drevet av med store ML
Jeg hørte den med NO 33, en slags refeanse kan man si

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.888
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gamle klasse AB-opplevelser ikke gir svaret på trådstarters spørsmål.
Denne holder til oppgaven:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
God den Nord forsterkeren der.. Mine A/B konstruksjoner drar hva som helst, men det er en annen historie..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.383
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denne er knallgod og driver fint fullrange også…

Johan-Kr

• Liker
Reaksjoner: HCS

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.146
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Tror du må lese deg opp ang ML.Den gir 1200w i 1 ohm og generellt forsterkeres strøm grenser , En dummy load test sier ingen ting
Oppgave ;

Er den stort over eller mye over 20 A er max strømmen for NC500 ?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.888
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Specs på NC502MP finner du greit selv. Skal du høre musikk eller sveise, Harepusen?

• Liker
Reaksjoner: 2xJ

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.146
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Specs på NC502MP finner du greit selv. Skal du høre musikk eller sveise, Harepusen?
Ja ,det blir ikke off topic heller det når du sier det
Det skal etter sigende ha funnet sted der de prøvede å sveise med en ML ,Det gikk ikke så godt ,,,, nett sikringen i bygget gikk : )

Topp Bunn