Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.006
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er gnistrende god, Tsjaikovsky 4 med Mravinsky og Leningrad. Har spilt den mye men det er noen år siden.
    Hvis den låter bedre i 24-96 må jeg ha den. Må ha. Eller, - rolig nå, kanskje sjekke i Qobuz først....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk først ja. Jeg synes det låter bedre enn forventet, men har null snøring på hva som er gjort på veien fra masterspolebånd til 24/96 flac.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Noen ord om den, @aiso?

    Her et nylig 20-kronerskjøp på gjenbrukssjappa på Stange.
    Vis vedlegget 1003641
    Jepp. Brüggen, Leonhardt og Bylsma. Hardcore trailblazing HIP Telemann-blokkfløytesonater på verdens vakreste etikett.
    Dette er utrolig bra. Hilary Hahn er stor her. Her får hun utfolde seg. Musikken lever. Dessuten er innspilling og lyd meget bra. Spennende musikk. Jeg koser meg med denne.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk. Har sansen for dama. Hun postet mye på Insta under pandemien. Fine ting, men hun er travlere nå hun også.

    Det går i Offenbachs Les Contes d’Hoffmann her. Cluytens, Gedda, de los Angeles og Schwarzkopf. Fine greier, herlige klanger.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Har nerdet (igjen): Dersom jeg skjønner det riktig er disse Mravinsky-innspillingene remastret til 24/96 PCM i 2006 i Emil Berliner Studios, og at det denne som er utgangspunktet for Originals-utgivelsen på Redbook CD.
    Jeg har mine tvil om man han høre forskjell på 24/96 og CD, men ettersom min lille Yamaha omgjør alt jeg spiller til 24/48 gir det meg audiofil ro i sjelen med 96/2 kontra 44,1 > 48.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Måtte jo høre på noen franske kvinnelige komponister siden det var 8/3. Mer fra Palazzo Bru Zane. Det er ikke uten grunn at Louise Farrenc og Cécile Chaminade faktisk spilles litt innimellom. Det ble Callirhoé av Chaminade og Farrencs 3. symfoni. Veldig bra musikk. I tillegg ble det 8 etyder av Virgine Morel, en fiolinsonate av Pauline Viardot samt litt av Mel Bonis, Jeanne Danglais, Marie Jaëll og litt Nadia og Lili Boulanger.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har fått veldig sans for Berlioz med årene og kjøpte denne også da jeg heller burde lagt meg i forgårs. Cue bratsjistvitser:
    IMG_4740.jpeg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Byron overnattet i sin tid i Trondheim i en gård som på 70-tallet ble bebodd av en klassekamerat av meg. Nerdefakta.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Om det er sant eller ikke må gudene vite. Han som skrev det er visstnok litt lemfeldig med fakta.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4743.jpeg

    Jeg tror aldri jeg har hørt Bruckner 3 før. Jeg skal nok høre den igjen. Ser at Norrington får skryt for en innspilling av 1877-versjonen.
    Jeg liker det jeg hører fra Szell og Cleveland her, men pressingen er meh.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så sier liner notes.
    Det er en veldig fin symfoni rett og slett. Jeg hører vel på den siste versjonen der Wagnersitatene i finalen er tatt ut. Interessant med Bruckner, han reviderte og reviderte og reviderte…
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han var obsessive compulsive. Du hører den evige tellingen og tendensen til repetisjon i symfoniene også om du først har blitt oppmerksom på det.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    9.072
    Det er nok samme kvartetten. De startet i Ungarn på 70-tallet, og hele gjengen flyttet til USA etter noen år. De spilte inn Bartok senere også, den har jeg ikke hørt. Jeg tror de er aktive fremdeles, med delvis ny besetning.
    I flg. et. nyhetsbrev fra Yarlung så kommer de med en ny utgivelse nå (hvis det er de samme...), har en del utgivelser fra Yarlung og veldig mye bedre finnes ikke der ute, lydmessig noe av det beste jeg hører. Bare et tips hefra.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Vi har billetter til Andsnes i Hamar Kulturhus i desember. Gjett om jeg gleder meg!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg gledet meg også, men hvem måtte sitte hjemme med hoste og feber? Den andre konserten denne uken jeg har måttet stå over (den første var Smetanas Libuše i Praha sist søndag). Dette er den andre Andsneskonserten jeg hadde billetter til som har gått i vasken for meg. Den første var Praha-våren for noen år siden da den ble avlyst grunnet covid. Jeg har også billett til Andsnes i Trondheim 6/6, men det skjer sikkert noe så jeg ikke får med meg den heller. :(

    PS: Trist med brannen på Tveitts gård der alle partiturene brant. Sonaten Andsnes spilte er den eneste som eksisterer, men det er Klaversonate nr. 29! Det hadde vært fint å høre de 28 første og alle han evt skrev etter denne!
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    646
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så etter deg, tenkte noe var kommet i veien. Det kommer nye muligheter…. Og god bedring!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå korverker av Purcell utover natta. Blir vel alle 3 platene, tenker jeg.
    (Det er coveret som er blekt; ikke kameraets skyld...)
    folder.jpg

    Men opptaket er dessverre også blekt... Fjern mic' ing. Dog er det herlig musikk og flott musisering, så det er jo greit.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Etter gårdagens spasertur gjennom Trondhjems brostensbelagte bakgater, og tilhørende kremmerhus, vandret jeg hjemover med et dusin plater under armen, for den knappe pris av en akseptable flaske vin. Alle er behørig vasket og tørket gjennom natten, formiddagen har vært brukt til å sjekke ut kvaliteten på dem. Jeg gleder meg særlig over Grieg og Knardahl, praktfullt innspilt på BIS i starten av november 1979. Som den fremkommer av omslaget, er dette en av mange plater, i det Hurwitz betegner som et av de viktigste innspillingsprosjektene i klassisk musikk.

    Innimellom all orkestermusikk og mindre ensembler, er det virkelig godt å bare kunne nyte et enkelt instrument, så vakkert traktert av Knardahl.
    Grieg Peer Gynt - Knardahl.png.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nederste hylla i den svære reolen? Den er dessverre omtrent terra incognita for meg pga høyre kne, og gardintrappa var for møkkete til å sitte på.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    126
    Antall liker
    185
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Har nettopp vært på kirkeorgelsafari og hørt dette:

    Boysen-bussen 2024.jpg
    20240310_170241.jpg


    Turens utvilsomme høydepunkt var Rach 3. Anastasiya Bazhenova som solist på et skranglete gammelt flygel i Tønsberg domkirke med Espen Melbø på orgelkomp. Nakkehårene reiste seg allerede på de første taktene.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    Nederste hylla i den svære reolen? Den er dessverre omtrent terra incognita for meg pga høyre kne, og gardintrappa var for møkkete til å sitte på.
    Akkurat denne ble plukket i behagelig høyde ved Stiftsgårdsparken, dog vet jeg hvor du mener. Jeg har flere enn ved en anledning hintet til noen av disse stedene at det er dårlig gjort å plassere klassisk musikk så nært/nede på gulvet, alder og sportsskader til den potensielle kjøpegruppen tatt i betraktning. Så langt uten særlig respons gitt...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jepp, da jeg var innom CG denne uka så jeg at nederste hylle hadde en lang rad svarte BiS-rygger. Tok ut et par stykker, men de var fru von Bahr med Solflöjt osv, så jeg skippet nærmere sjekk. Nå
    folder.jpg

    Jeg ser forresten at jeg har DGs originalpressing av den også.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prokofievs Askepott med Rozhdetdventsky. Jeg får selvfølgelig Knut Risans stemme i hodet…
    IMG_4745.jpeg

    Det fine med å høre ballettmusikk er at man slipper å prøve å forstå dansingen, eller hva de synger om i opera for den saks skyld. What’s not to like?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Alltid morsomt å høre noe nytt. Så langt i dag:

    Adolphe Biarent (1871 - 1916): Trenmor (symfonisk dikt), Symfoni i d-moll, 2 sonetter for cello og orkester
    Louis Vierne (1870 - 1937): Symfoni i a-moll, op. 24, Poème for klaver og orkester op. 50
    Mel Bonis (1848 - 1933): Cellosonate, Suite an forme de valses (4-hendig klaver)
    Cécile Chaminade (1857 - 1944): Concertino for fløyte og orkester
    Pauline Viardot (1821 - 1910): Sanger
    Charlotte Sohy (1887 - 1955): Klaversonate

    Alt av dette vil jeg klassifisere som veldig hørbart som jeg gjerne kunne tenke meg å høre igjen (noe jeg jo har muligheten til). Vi er heldige som lever i en tid der det faktisk er mulig å få hørt slikt. For 50 år siden var nok det ganske annerledes.

    Når man er pensjonist og i tillegg syk (på bedringens vei) har man tid til slikt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin liste. Jeg jobber turnus og formiddager i uka med huset tomt og dårlig sykkelføre gir muligheter. Tror det er andre gang jeg spiller/hører denne balletten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn