Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Italienske Boccherini byr på spanske kvintetter spilt på orginalinstrumenter av belgiere og nederlendere med morsomme navn. Fortsatt flirer jeg litt barnslig og beskjemmet når jeg sier Kuijken🤭.

    IMG_1039.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.621
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Det er jo morsomt når du tusler rundt i Puccinis fødeby, Lucca, og kommer til torget og ser en statue. Da tenker du - så byen har hedret sin store sønn Puccini med en statue. Så går du bort og titter og så ser du at det er Boccherini (som jo også ble født i Lucca i sin tid). Ikke store byen, men komponister, det hadde de. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Holder på en stund utover formiddagen du da, @aiso.

    Jeg hørte fire Bachkatater i går kveld mens jeg drakk GT så jeg har glemt hvilke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spennende. Eneren er jo gøy da. Høres ut som Haydn en liten stund og så Men i helvete da!
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.720
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende. Eneren er jo gøy da. Høres ut som Haydn en liten stund og så Men i helvete da!
    Og i 2-ern, i andresatsen er det et fornydelig ørlite sidetema som den godeste Ludwig velger å kun bruke et par ganger. Han kunne godt ha gjort mer ut av akkurat dét, synes jeg.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    3.734
    I åpningen av første (jeg unngår betegnelser som 1-ern og 2-ern av åpenbare årsaker ;) ) manifesterer LvB seg som symfoniens uovertrufne mester. Den versjonen som treffer meg rett i hjertet er Furtwängler (1954?).Har også veldig sans for Szell/Cleveland og Karajans 62 versjon (IKKE de senere forsøkene). Er grundig lei av de "moderne" versjonene med tempi som går over stokk og stein - bare for å "fornye" musikken.

    Synes Furt får frem tyngden i førstesatsen som ingen andre.

    Symfoni nr 2 har jeg aldri helt fått til. Det er neppe Luddes skyld! Når så mange kloke herrer her hyller den må jeg prøve igjen. Aldri gi seg!
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.975
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Holder på en stund utover formiddagen du da, @aiso.

    Jeg hørte fire Bachkatater i går kveld mens jeg drakk GT så jeg har glemt hvilke.
    Ja, det tar en stund med 3 skiver. Men det var det verdt siden musikken er så bra. Men den ene må nok vaskes på nytt. Kjedelig med knitring. :(
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    ^Ah, den nederlandske HIP-banden.
    Jeg følte meg først stolt og ungdommelig da Valentina skrev at jeg hørte på nederlandske HITs, for det har jeg ikke gjort siden DJ Sven i 1986!
    Så gikk det opp for meg at han skrev HIP, og slett ikke som å være hip….. Da jeg forstod betydningen sank jeg rett tilbake i sofaen med en kopp kamillete og grep etter posen med kamferdrops.
    Her er flere nederlandske HIPs med Kuijken.
    IMG_1041.jpeg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    3.734
    Bruckner og "herlig" er ord jeg sjelden bruker i samme setning, @Valentino. Jeg synes det blir mye tonehauger og kvasireligiøst føleri. Men, som et opplyst menneske med oseaner av kulturell kapital, forstår jeg at min skepsis må overvinnes. Så, hvis dere orker: hvor skal jeg begynne? "Bruckner for Dummies"?

    Jeg digger Wagner og har lært meg å like mye av Mahler. Så helt håpløst kan det kanskje ikke være...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser vakre byggverk der du ser Berlin sommeren 1945?

    Hvor begynne? De analoge 4-9 med Karajan kanskje? Kan lastes ned fra Presto i 24/192 for 325 norske kroner. Jeg tror det er masteren EBS gjorde i 2017 for Universal Japan, altså ikke samme master som CD-boksen med Blu-ray som har alle ni.
    Jeg hører på finalen av nr. 8 nå og jeg tenker som så at jeg skal kansellere ordren min på den store TOS-boksen.
    IMG_4773.jpeg

    Jeg liker Bruckner fordi strukturen er så tydelig tror jeg, og selvfølgelig fordi det er noe uimotståelig insisterende, som de beste riffene til brødrene Young, over det hele.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Re Bruckner; jeg "oppdaget" Bruckner og lærte å like ved hjelp av Karajan's innspillinger på DG fra '70 tallet. Det var vel ca tidlig '80 tall, så det er en stund siden.
    Men de er fremdeles gode.
    Nå har jeg forskjellige innspillinger av alle symfoniene og de fleste har noe å gi.
    Her er en ok plass for å sjekke noen anmeldelser; https://musicwebinternational.com/masterwork-idx/

    Nå går det i en komponist jeg liker svært godt;
    sibelius.jpg
    Har de andre utgitt i denne serien og må si meg svært fornøyd på alle måter.

    PS. Bruckner live er alltid stort. Snart skal jeg oppleve nr 5 (kanskje min favoritt) i Concertgebow (med "hus orkesteret")
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.283
    Men, som et opplyst menneske med oseaner av kulturell kapital, forstår jeg at min skepsis må overvinnes. Så, hvis dere orker: hvor skal jeg begynne? "Bruckner for Dummies"?
    Du har jo litt rett når du beskriver hans musikk som "tonehauger", men jeg tror at Erling Sandmo engang skal ha sagt, at en Bruckner symfoni er litt som et stort byggverk, en katedral, hvor det spennes en stor bue fra start til slutt. Jeg liker allegorien, og spesielt i de siste symfonier skjønner jeg hva han mente. Selv er jeg svak for Jochum i begge hans sykluser, DG fra Berlin og Dresden fra EMI, men holder en knapp på den DG. Produksjonen er også bedre enn med Karajan. Celibidache har en veldig god no.8 og Giulini har to gode No.9 med Chicago og Wien. Den siste er laaaangsom, men kommer den først under huden, er det ingen vei tilbake. Alt dette er bare mine synspunkter selvfølgelig.
    PS! Karajan er ikke verst heller:)
    Steen
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg ser vakre byggverk der du ser Berlin sommeren 1945?
    Hm. Eg har alltid tenkt at Bruckner er vesentleg lettare tilgjengeleg enn Mahler og Wagner, men kanskje litt mindre interessant?

    Kjøpte Haitink-boksen på Aktiv Klassisk for mange år sidan, men har vel Jochum/DG på LP og ymse Furtwängler. Sikkert ein del anna også, hugsar ikkje no. Må høyra dei Karajan etter å ha lese tråden her no. @ch, du plar alltid ha gode råd om moderne innspelingar av seinromantikk, så du har sikkert eigentleg ein favoritt?
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    3.734
    Har gjort et ærlig forsøk med Bruckner/Karajan (24/192 på Qobuz) i går og i dag. Saktesatsene liker jeg godt, men sliter fremdeles når det bygger seg opp til satser der det foreløpig virker som om kvantiteten trumfer kvaliteten. Men tidlig i prosessen ennå. Jeg prøver videre!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.399
    Antall liker
    20.831
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eg har alltid tenkt at Bruckner er vesentleg lettare tilgjengeleg enn Mahler og Wagner, men kanskje litt mindre interessant?
    Enig i første setning ledd. Det er lettere å få grep om struktur hos Bruckner enn hos de andre to. Slik sett peker han bakover mot LvB, Mozart og Haydn. Artig nok er også Bruckners samtidige Brahms lettere å få tak på enn de andre to.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Hm. Eg har alltid tenkt at Bruckner er vesentleg lettare tilgjengeleg enn Mahler og Wagner, men kanskje litt mindre interessant?

    Kjøpte Haitink-boksen på Aktiv Klassisk for mange år sidan, men har vel Jochum/DG på LP og ymse Furtwängler. Sikkert ein del anna også, hugsar ikkje no. Må høyra dei Karajan etter å ha lese tråden her no. @ch, du plar alltid ha gode råd om moderne innspelingar av seinromantikk, så du har sikkert eigentleg ein favoritt?
    Tja, litt kinkig spørsmål å svare på det der, men takk for tilliten ... :)
    En tilleggs komplikasjon med Bruckner er de forskjellige versjonene, så bare der må en sortere ut hvilken en foretrekker...

    Med forbehold om at jeg ikke husker presist helt hva jeg har likt, så har i hvert fall disse SACD innspillingene gjort et positivt inntrykk;
    Simone Young / Hamburg på OEHMS i nr 3, 6 og 7 - de eneste jeg klarte å få tak i
    Jaap van Zweeden / Netherlands Radio Philharmonic på Challenge i 3, 6 og 8
    Manfred Honeck / Pittsburgh på RR i nr4. Har også nr 9 med de samme, men den symfonien treffer meg ikke helt...
    Tildels Remy Ballot / Altamonte O. St Florian på Gramola i nr 5 og 7. Dette gå svært langsomt, men hvis en orker det, kan det være svært givende.
    Ellers har jeg plukket opp slikt som Sinopoli / Dresden på DG i nr 5, og Karajan / Wiener på DG i fra '89 - '90 i 7 og 8 (noe av det siste han gjorde) fordi disse er anbefalt... bra disse også...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn