Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt Quatour Benes versjon av Razumowski . Veldig bra men Alban Berg kvartetten er og blir min beste versjon av denne. Og blant mange gode også den beste komplette av Beethovens kvartetter...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.198
    guardian angel.jpg


    Fra denne anmeldelsen ( Guardian Angel Channel Classics CCSA35513 [DBi] : Classical Music Reviews - January 2014 MusicWeb-International );

    "The programme sets out to demonstrate that Bach's six great works for solo violin were just the tip of the iceberg where music for violin senza basso was concerned and that composers all over Europe experimented with the format producing a large number of marvellous pieces, many no less masterly than Bach's. Even the deeply obscure Nicola Matteis justifies the contemporary description that "never mortal man Exceeded (him) on that instrument.""

    Har ikke noe problem med den påstanden så langt....
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ripper cd samlingen og dette var en av de første jeg fant frem, ikke uten grunn. Bruckner er ifølge noen ikke for nybegynnere og det er nok riktig, men da er jeg ingen nybegynner :) Denne boksen har alt jeg trenger akkurat nå.

    fullsizeoutput_d44.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg fortsetter min gjennomhøring av bokser, men denne gangen en 8 CD boks med Reger. Nå spiller den siste CDen - kormusikk:



    De to forrige CDene var med orgelmusikk. Jeg har aldri vært spesielt interessert i orgelmusikk, men dette var flott.

    PS: Jeg har heldigvis rippet mine CD-er etter hvert som de kom inn, så den jobben er stort sett gjort, men det fyller jo ca 4 TB disk. Jeg startet tidlig, så det er en del som er rippet som mp3 og ikke FLAC eller ALAC, men det får så være.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gérard Souzay synger Fauré, med Dalton Baldwin ved klaveret.
    "La bonne chanson", i utsøkt framførelse på Philips LP fra 1960.
    Ukjente utøvere for meg, franske Souzay og amerikanske Baldwin, men det låter som spesialister innen sjangeren, absolutt øverste hylle.
    Bare synd jeg skjønner så lite fransk.
    (ikke tid til vinylbilde idag)

    ps: og ja, Martha Argerich var pen også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg "jobber meg gjennom" den store SEON-boksen nå. Akkurat nå spiller 2 blad Kuijken, Lucy van Dael og Robert Kohnen François Couperins "Le parnasse, ou l'apotheose de Corelli, Grande sonade en trio". Riktig vakkert er det. Det er noe spesielt med fransk barokk...

    Ellers er jo Souzay/Baldwin kjente størrelser her i huset. (Souzay - Frankrikes svar på Fischer-Dieskau?)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hun er vel faktisk "artistic partner" for Trondheimsolistene? Hørte henne på konsert med dem i fjor.
    Hun skulle spilt alle cellosuitene til Bach i Praha under Pražské járo om ca 3 uker, men det sørget COVID-19 for at ikke ble noe av :(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hun er vel faktisk "artistic partner" for Trondheimsolistene? Hørte henne på konsert med dem i fjor.
    Hun skulle spilt alle cellosuitene til Bach i Praha under Pražské járo om ca 3 uker, men det sørget COVID-19 for at ikke ble noe av :(
    Hun spilte begge Haydn konsertene med Trondheimsolistene i Bergen i høst, gnistrende godt. Høydepunktet var dog Richard Strauss' Metamorphosen med henne i ensemblet. Ufattelig flott.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.198
    Hun er vel faktisk "artistic partner" for Trondheimsolistene? Hørte henne på konsert med dem i fjor.
    Hun skulle spilt alle cellosuitene til Bach i Praha under Pražské járo om ca 3 uker, men det sørget COVID-19 for at ikke ble noe av :(
    Hun spilte begge Haydn konsertene med Trondheimsolistene i Bergen i høst, gnistrende godt. Høydepunktet var dog Richard Strauss' Metamorphosen med henne i ensemblet. Ufattelig flott.
    Får vel si "kondolerer" med Covid avlysningen. Trist det der. Får håpe det ikke blir for lenge til du/vi får anledning til å høre (slike) artister live igjen.
    Jeg har denne med Weilerstein også;
    haydn weilerstein.jpg

    Virkelig bra denne og, lyd og alt...
    Men live er best, ingen tvil om det.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Weilerstein er en cellist jeg liker, hørte en del på henne for noen år siden da hun slo gjennom.
    Husker henne som en romantisk uttrykksfull cellist med rundhåndet vibrato og en mørk klang som jeg liker.
    Det var i Elgar på Decca, og hun var ganske ung. Hun har også gjort en fin Dvorak konsert med Chech Phil på samme label.
    Jeg samler på innspillinger av Bach cellosuiter, har bare 12-13 versjoner på plate, og Weilerstein er et naturlig supplement der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strålende lyd på denne nyinnkjøpte CDen:



    Langt mellom anskaffelsene nå, men likevel trivelig og av og til få et nytt fysisk produkt i hånda.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.198
    Den Kullervo'en fikk god kritikk også, ser jeg.
    Her er noe litt annet med tett på superlyd (hørt i går...);

    ligeti.jpg


    Kul musikk og velspilt også så langt jeg kan høre.

    Denne anmelderen synes også det;
    LIGETI Concertos - BIS BIS-2209 SACD [DC] Classical Music Reviews: May 2017 - MusicWeb-International
    "With the advantage of beautiful SACD recording, this BIS programme of some of György Ligeti's best instrumental music had me hearing new things and refreshing my views on some old ones. The BIT20 Ensemble's virtuosity and skill has an aura of miraculous perfection, and the recording has a perfect balance between detail and distance that allows both analytical listening and those blends of timbre that are so essential to Ligeti's scores. This is an essential purchase for both newcomers and connoisseurs."

    Merk; norsk ensemble og innspilt i Norge (Os).
    Anbefales.
    I hvert fall for de som vil prøve noe annerledes (og spesielt for de som ikke har hørt Ligeti før).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om noen skulle ha sovet under en rot siden The Fourth: John Williams dirigerer Wienerfilharmonikerne i sin egen Imperial March fra Star Wars, i Musikverein:

    Youtube direktelenke. Finnes og bl.a. på Spotify uten jubel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Italiensk morgen.

    s-l1600.jpg


    Husker dere den gang da vi plukket fram slike etuier for å lytte til musikk? Min kopi ser slik ut, men dataene har blitt hentet fra harddisk i 12 år nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjør det enda. Mye bedre enn å streame (synes nå jeg da).
    Ja, jeg har rippet alt til harddisk slik at jeg kan ta hele samlingen med når jeg drar på reise, men foretrekker helt klart å spille CDer når jeg er hjemme.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et sånt rart stereoanlegg der man bare kan se to høyttalere, to subwoofere bak dem, og en Squeezebox Touch. Trenger strengt tatt ikke ha fremme den Touchen heller siden jeg styrer greiene fra en app...

    Jeg glemte at det henger et slagskip av en grammofon på veggen. Den trenger jeg en laptop for å få lyd fra.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Om noen skulle ha sovet under en rot siden The Fourth: John Williams dirigerer Wienerfilharmonikerne i sin egen Imperial March fra Star Wars, i Musikverein:

    Youtube direktelenke. Finnes og bl.a. på Spotify uten jubel.
    May the fourth be with you !

    Jeg "feiret" dagen med å se Rogue One, som ikke inneholder noe John Williams i det hele tatt......
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Om noen skulle ha sovet under en rot siden The Fourth: John Williams dirigerer Wienerfilharmonikerne i sin egen Imperial March fra Star Wars, i Musikverein:

    Youtube direktelenke. Finnes og bl.a. på Spotify uten jubel.
    Jeg slapp ikke unna dagen, da Star Wars-entusiastene er i flertall her i huset for tiden.
    Og endte opp med å feire begiestret med Sarah Willis Horn Hangout "May the 4th" direkte på Facebook. Desverre ikke på Youtube enda.
    En time prat med kjente hornister som har spilt solohorn under John Williams på de legendariske innspillingene. Respekten for Williams som dirigent og komponist var dyp og ektefølt. Musikkhistorie, musikktime og gode anekdoter. Lærerikt og underholdende hvis man liker utøverens perspektiv.

    Ligger en tilsvarende for trompetere der, med deltakerliste som er til å miste pusten av. Finnes på youtube, ikke Star Wars der, men sterkt anbefalt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva hører jeg på nå? Vinyl i hjemmekontoret.

    Victoria Postnikova spiller Tsjaikovskij pianokonsert nr.2, mens hennes mer berømte ektemann Gennadij dirigerer.
    tchaikovsky2cover.jpg

    Opp med en hånd de som ikke har lyttet til Tsjaikovskij konsert nr 2. Jeg er en av dem.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Denne vil skille lammene fra fåret. Den vil ihvert fall dele meningene. Selv synes jeg det er såpass mye interessant her at jeg kommer til å høre på den noen ganger til før jeg bestemmer meg for hva jeg synes.
    Currentzis_Beethoven-Nr-5_Cover-400x381.jpg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ottone - Da må du gjerne sammenligne Postnikova med Zhukov. Samme dirigent, annet band. Zhukov er så full av rød fluesopp og så gira at det er nesten nifst. Ved lytting på litt volum ender jeg opp helt fremme på stolkanten med hevede skuldre. Underlig at denne konserten ikke er mer spilt.

    Zhukov.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva hører jeg på nå? Vinyl i hjemmekontoret.

    Victoria Postnikova spiller Tsjaikovskij pianokonsert nr.2, mens hennes mer berømte ektemann Gennadij dirigerer.
    Vis vedlegget 583385
    Opp med en hånd de som ikke har lyttet til Tsjaikovskij konsert nr 2. Jeg er en av dem.
    Det er jo den jeg liker best. Særlig 2. satsen. Og for Guds skyld unngå Siloti versjonen siden han kuttet bort de deiligste delene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, nr2 er veldig fin. Jeg har alltid strevd litt med nr.1 og da spesielt åpningen. Leter fremdeles etter den optimale tolkningen av den. Interessant å lese historien om Tsjaikovskij og pianokonserten, hvordan han hadde problemer med å takle lyden av piano sammen med orkester. Akkurat som meg.
    Min innspilling er originalen, og 2.satsen er fantastisk. Har spilt den tre ganger idag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rosendal-festivalen går i vasken i år. Da må vi trøste oss med kammermusikk.
    Mer Tsjaikovskij. Yuval Trio.
    tchaikovskytrio.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rosendal-festivalen går i vasken i år. Da må vi trøste oss med kammermusikk.
    Mer Tsjaikovskij. Yuval Trio.
    Vis vedlegget 583418
    Det er også et av mine favoritt Tchaikovskyverker, sammen med Souvenir de Florence. Jeg synes romantiske orkesterverker lett blir litt for svulstige, men det er bare meg. Samt at jeg overdoset på sorten da jeg begynte å interessere meg for klassisk musikk. Og så har det litt å gjøre med hva som egner seg for hjemmelytting, jeg liker de litt mindre formatene. Det gjør absolutt ingen ting at Tchaikovsky ikke fatter seg i korthet når formatet er lite (som det egentlig også er i den langsomme satsen i klaverkonsert nr 2).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har alltid likt Tchaikovskys 2. klaverkonsert.
    Den første synes jeg tar seg opp etter åpningen, som er vel bombastisk. Av en eller annen grunn har jeg alltid likt denne inspillingen av den første:
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning og finne lignende klassiske stykker eller sjangrer som dette nr. Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)?
    Har lite erfaring med klassisk musikk og setter pris på hjelp.

    På forhånd takk.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning og finne lignende klassiske stykker eller sjangrer som dette nr. Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)? Har lite erfaring med klassisk musikk og setter pris på hjelp.
    Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).
     
    Sist redigert:

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen som kan hjelpe meg i riktig retning og finne lignende klassiske stykker eller sjangrer som dette nr. Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)? Har lite erfaring med klassisk musikk og setter pris på hjelp.
    Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).
    Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.198
    grieg fiolin.jpg


    Fin musikk dette - i hvert fall for de som liker Grieg og fiolin.
    Pianisten så jeg live en gang for en del år siden - imponerte stort.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)?
    Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).
    Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?
    Merk: dette er musikk "alle" har spelt inn, og det finst både betre og nyare innspelingar enn dei eg nemner her.

    Alban Berg Quartet sine innspelingar av Schubert er på EMI. Særleg nr. 14 (D. 810) "Der Tod und das Mädchen" ("Døden og tausa") er så kjent at du kjenner han att med ein gong. Trur denne finst på ein CD med nr. 13; eg har ein boks. Eller er også strykekvintetten (D. 956) (med ekstra cello) verd å tilrå. Av ein eller annan grunn høyrer eg stort sett på denne med Emerson Quartet (DG).

    Janos Starker har ei innspeling av cellokonserten til Dvorak (Op. 104) på Mercury Living Presence. Dette er frå tidleg i stereo-perioden, men gjeve ut på CD med god lyd. Starker er liksom rå og heftig, tykkjer eg. Brahms, då tenkjer eg på Op. 102, men kjem ikkje på noko å anbefala der. Men kanskje du vil lika strykekvartettane hans også? Eg liker innspelinga frå Takács Qt (på Hyperion).

    Elles trur eg, og dette burde eg sikkert nemnt før, at du vil lika symfoniane til Bruckner.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Celtic Frost: winter (Requiem, Chapter Three: Finale)?
    Eg tenkjer at du kanskje vil lika seinromantiske cello-konsertar (typ. Brahms, Dvorak)? Har òg ei kjensle av at du vil lika strykekvartettane til Schubert. Eg skal la andre her inne tilrå innspelingar (sjølv om eg liker Alban Berg Qt sine Schubert-innspelingar veldig godt).
    Takk for svar. Hyggelig med en retning å gå etter. Er det noe av det du nevner du eller andre kan presisere mere ift. album eller numre?
    Merk: dette er musikk "alle" har spelt inn, og det finst både betre og nyare innspelingar enn dei eg nemner her.

    Alban Berg Quartet sine innspelingar av Schubert er på EMI. Særleg nr. 14 (D. 810) "Der Tod und das Mädchen" ("Døden og tausa") er så kjent at du kjenner han att med ein gong. Trur denne finst på ein CD med nr. 13; eg har ein boks. Eller er også strykekvintetten (D. 956) (med ekstra cello) verd å tilrå. Av ein eller annan grunn høyrer eg stort sett på denne med Emerson Quartet (DG).

    Janos Starker har ei innspeling av cellokonserten til Dvorak (Op. 104) på Mercury Living Presence. Dette er frå tidleg i stereo-perioden, men gjeve ut på CD med god lyd. Starker er liksom rå og heftig, tykkjer eg. Brahms, då tenkjer eg på Op. 102, men kjem ikkje på noko å anbefala der. Men kanskje du vil lika strykekvartettane hans også? Eg liker innspelinga frå Takács Qt (på Hyperion).

    Elles trur eg, og dette burde eg sikkert nemnt før, at du vil lika symfoniane til Bruckner.
    Takk det er en start.
    Da har jeg noe å gå etter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn