Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Guttungen har blitt 18, men er fremdeles guttungen og han synger fremdeles i Defrost Youth Choir som har begynt å innstudere Jake Runestads "Let My Love Be Heard", en sang ganske annerledes enn den tøysete Nyon, Nyon som de sang under NRKs Eurovisjonskonkurranse i fjor.
    Jeg hører den fra Voces8s plate Enchanted Isle. Gleder meg til å høre klimakset med 26 stemmer i stedet for 8. Her gjør Voces8 den live:

     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Leste tilbake litt og så noen utpekte denne symfonien til årets beste album 2019 ...eller noe slikt...

    Jeg liker Beth Gibbons og kan skjønne det var kul å gjøre ette slikt verk, men du verden for ett mageplask 😏



    Her vel 5 innspillinger inkl ett med komponisten selv delaktig...av dette fantastiske verket!
    Favoritten med Dawn Upshaw får dessverre den utgaven å höres ut som en tam cola uten kullsyre smaker....iforhold..



    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Jeg mener Fripp skrev masteroppgave om Bartoks strykekvartetter. En lytt på disse anbefales, særlig nr 4 og 5, og dere vil høre mye kjent. Funky som f......

    Da jeg var midt i 20-årene (lenge siden :-( ) flippet jeg helt ut på disse.
    Måtte sjekke nr 4 og 5 igjen, og ja, jeg kan høre hva du mener....
    Hørte på denne som er virkelig god innspilling:
    bartok.jpg
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Akkurat nå; i max 2 minutter.
    Lang Lang Goldberg variasjoner. Fryktelig. Det faller helt fra hverandre . Helt uten substans. Styr unna!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Måtte jo selvfølgelig finne den fram på Apple Music, og dette er seigt og usammenhengende. Han klarer i hvert fall ikke å få det til å henge sammen. Gould spiller det like langsomt i 1981 (det henger noe mer sammen, men ikke mye), mens han er mye raskere i 1955 innspillingen. Måtte ta fram Tureck og høre på henne. Hun ligger et sted i midten, men nærmere den langsomme varianten, men det henger sammen som bare det. Rosen og Perahia ligger et sted mellom Tureck og Gould1955. Kemp spiller det enda raskere enn Gould (1955). Tror nok Tureck forblir favoritten blant de 15 innspillingene jeg har (Gould 1955, Gould 1981, Pinnock, Arrau, Hantaï, Kempff, Koopman, Leonhardt, Rousset, Suzuki, Tureck, Schiff, Tal&Groethuysen, Perahia og Rosen).
    Nå har jeg bare hørt på åpningstemaet, men det fristet ikke å høre mer av Lang Lang her.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det skjønner jeg godt, det blir bare verre. Jeg hørte også bittelitt av 2.variasjon, da sa det stopp for min del.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    erato har nok ikke så mange. Jeg har kjøpt en del artistbokser, og Goldberg er jo en av de verkene som de fleste (i hvert fall mange) har spilt, og da blir det jo med i boksen. Så jeg har ikke lett etter forskjellige innspillinger av Goldberg, men fått mange som en konsekvens av mitt innkjøpsmønster.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    otare, erato, beklager sammenblandingen! Vet du om Sviatoslav Richter har spilt Goldberg? Jeg kan ikke finne det...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå; i max 2 minutter.
    Lang Lang Goldberg variasjoner. Fryktelig. Det faller helt fra hverandre . Helt uten substans. Styr unna!
    Jeg ble også eksponert for noe av dette, på radio. Klovnen spiller til og med upresist, med vilje.
    Han får spille som han vil for meg, og det finnes dårligere pianister i verden, men hans suksess er trist å observere.

    Og: Richter spilte aldri Goldberg-variasjonene, forteller internettet meg.
    Noen mener at det var fordi han hadde hørt Gould spille dem på konsert i Moskva i 1950.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg må si meg enig i at det er trist at sirkusmusikere som Lang Lang selger slik han gjør. Jeg har tidvis mislikt enkelte ting han har gjort tidligere, men i det siste synes jeg det blir verre og verre. Nå er det nesten som jeg lurer på om han er på droger, jeg synes det høres helt ubegripelig ut.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven sin kammermusikk for forskjellige besetninger utforskes og oppleves. Jeg har mye kammermusikk, spesielt på vinyl, men mange av LvB sine mindre kjente verk mangler. Jeg har oppdaget at det er mye her som jeg liker. På Spotify kom jeg over ting som sekstetten for strykekvartett og to horn op.81b, og en trio for klarinett, cello og piano op. 38. Denne virket likevel kjent, og det viser seg at det er en bearbeidelse av septetten med blåsere op.20. Den har jeg ihvertfall, og her er mye å glede seg over.
    5B78002C-2497-4094-8E03-07BE02FBE68A.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Stille i tråden, regnet pøser ned utenfor vinduet og legger en demper på ønske om en søndagstur, høsten er unektelig i anmarsj. Vivaldi blir litt for opplagt på sådan en dag, så jeg legger Arvo Pärt på tallerkenen i stedet, vurderer å se ut vinduet når platen skal vendes.

    IMG_5449.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Det er stille her ja...får vel legge ut noe da...
    Hører nå på dette for første gang (i posten i dag). Man får utfordre seg selv litt av og til (Penderecki) :cool:
    penderecki.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Alle 4 kvartettene på CD'en over kan kanskje sies å være litt krevende å lytte til, men vel verdt innsatsen.
    Følgende CD med fiolin + piano fra de samme komponistene er nok litt "lettere";
    luto violin.jpg
    Kan nevne at jeg var heldig nok til å få høre Partita'en til L fremført live i konserthuset her i August av Leif Ove Andsnes og Vilde Frang.
    Slett ikke dårlig det der :)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Dette er bare helt nydelig;
    schumann_lawo.jpg
    Det synes også denne anmelderen;
    Schumann lieder Musicweb
    "... As a matter of fact Marianne Beate Kielland is just as marvellous as I had hoped for. And question is whether she has ever sung as lovingly beautifully as here. ..."
    Jeg var heldig nok til å høre henne i konserthuset nå i august hvor hun sang Folk Songs av Luciano Berio.
    Vel hjemme måtte jeg rett inn på Presto og finne dette verket, og denne var den hvor arrangementet lignet mest på det jeg hørte i konserthuset;
    berio.jpg
    Veldig bra dette også.
    Men tror nok også at kanskje dette blir det eneste jeg handler av Berio.... ? :unsure:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Kan varmt anbefale denne
    Berio Berberian.jpg

    Jeg syns 'Recital 1 for Cathy' (som han vel skrev til henne etter at de ble skilt?) er glimrende, men folkesangene er virkelig flotte!

    Berio er helt ufarlig og ingenting å være redd for!
    Har du hørt hans 'Sinfonia' fremført av The Swingle Singers/Bernstein/LPO? - Anbefales!
    Ble min introduksjon til moderne musikk - mens jeg ellers spilte REM, Green On red og Zappa :giggle:
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arbeidets velsignelse på hjemmekontor.
    Beethovens pianotrioer.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Kan hende jeg har dubletter
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Skulle likt å hatt den der Rachmaninoven..
    Det finst mange innspelingar av 2.-symfonien hans Сергей. Eg har ei innspeling med Bolsjoi Theatre Orchestra (Melodija C 01739-40), som eg kjøpte bruka. Plata har noko slitasje, så eg skulle gjerne fått tal i ei anna plate. Har forresten bestilt symf. 1, 2 og 3 på CD, men har ikkje fått dei enda. Er det spesielt den frå Colombia du er ute etter?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Det er desse to eg har leita etter: Rachmaninoff: Symfoni nr. 2 på EMI ASD-2889, og symfoni nr. 3 (britisk) RCA LSB-4090
    Frå HP-lista. Eg mistenkjer spesielt den fyrste for å vere god.
    Ser at EMI ASD-2889 er til salgs på Discogs, men til litt stiv pris.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    ysaye.jpg
    Kom inn dørene et par dager siden. Meget bra dette, musikk, lyd og utførelse.
    (Har Kraggerud på Simax, bra den også).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Post åpnes og nytes.
    Fabelaktige Vikingur spiller Rameau nå. Nydelige opptak fra Harpa i Reykjavik. Der har jeg vært, og ble imponert.
    7AE215DD-EC4F-4011-A389-73204F494184.jpeg

    Vi gledet oss til å høre Olafsson i Rosendal i år, håper han dukker opp igjen.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Hvilken "klassisk" musikk kan passe etter King Crimson, Red, 1974 (Steven Wilson 5.1 DTS)?
    Jo, dette fra 1970 kanskje;
    moser.jpg
    spesielt Dutilleux'en er ikke så altfor ulikt .... :unsure: ?
    Uansett hva man måtte mene om Red, er nå dette meget bra; musikk, innspilling og så langt jeg kan oppfatte også utførelse...
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Statistikken fra Spotify viste at Benny Andersson's "Piano" var 2019's mest spilte album her hos undertegnede. (tror den kom høyt i 2018 også:)). Når jeg i tillegg har vært avstandsforelsket i Helen Sjöholm siden nittitallet, så er det vel ikke så rart at denne faller i smak:

    7393896610112.jpg


    Kjøpte tripple CD'en da den kom ut i hine hårde dager, og har alltid lurt på hvorfor det ikke høres mer fra denne i de forskjellige medier. Litt lang, men fantastisk musikk fra A til Å. Vi som er såpass gamle at teksten til Moberg, og bildene av von Sydow, Ullmann og Edwall på netthinnen, har naturligvis lettere for å "connecte" til musikken, men snaut tre timers småsnekring på tredjeetasjen, fløy av gårde sammen med dyktige grannar fra nabolandet i den bærbare høyttaleren.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Dette også, men en helt annen stil selvfølgelig:
    1602155711801.png


    Morsomt å høre noe som ikke er helt ihjelspilt. Gebel lyder litt Schubertsk - ikke like oppfinnsomt, men mye den samme stilen. Ikke så rart kanskje - Gebel levde fra 1787 til 1843.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Fortsetter gjennomspilling av Hänssler 15th anniversary boksen. Så langt i dag:
    1602237141793.png
    og
    1602237410289.png

    Dette er en boks med spennede innhold med meget kompetente musikere. Jeg trodde en time med fløytekonserter av Quantz skulle bli kjedelig, men spilt slik som her var det ikke det i det hele tatt. Kirkemusikken til Mayr er også glimrende. Gleder meg til alle de andre platene i boksen, selv om Suppés Requiem sannsynligvis ikke er all verden. 🙂
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Liker det økte fokus vi opplever med tanke på Ole Bull de siste årene. Har hatt denne i bunken av uspillte en stund, nå skal den få noen runder. Lovende. IMG_0264.jpg IMG_0265.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ikke et stygt ord om von Suppés rekviem. Han kunne mer enn å skrive overtyrer.
    1602250063737.png

    Denne boksen framstår etter hvert som et kjempekjøp.
    1602250125636.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn