Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20201226_095240.jpg


    Helt enig. De som ikke liker Karajan, altså musikken og ikke mannen, har gått glipp av fantastisk mye god musikk. Alle snakker om Also Sprach, men et fåtall har vel noen formening om hva som kan åpenbare seg etter de første minuttene. Karajans 59- utgave suger deg inn i musikken med et et helt guddommelig (!) raffinement og inderlighet. Selv Reiner kunne ikke følge med der. Med de store germanerne fra Beethoven og utover og med opera går man ALDRI feil med Karajan.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Enig med de to siste svar, Karajan er meget bra i noe, og i annet har jeg andre foretrukne innspillinger.
    Karajan sine Bruckner symfonier fra '70 tallet for eksempel står seg enda svært godt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ikke så veldig belyttet innen den enorme klassiske katalogen, men tar meg selv i å bruke stadig mer tid der. Også når jeg jakter bruktvinyl. Klassisk vinyl er jo fortsatt grisebillig og stort sett i svært god stand.
    Tidligere i høst kjøpte jeg noen bokser av en hyggelig eldre dame på beste Frogner. Hun viste seg å ha en lang karriere som fiolinist, bl.a. i Barokkanerne hvor hennes mann var mangeårig leder. Ikke bare fikk jeg kjøpe fantastisk gode utgivelser et godt stykke utenfor allfarvei, men jeg fikk en svært hyggelig samtale og god lærdom på kjøpet. Bl.a. En anekdote om da hun selv hadde spilt med Bijlsma en gang på 70-tallet.
    Jeg har ikke mye sammenligningsgrunnlag og var før dette ikke særlig bevisst dette med orginalinstrumenter, men disse tre platene har rukket mange runder hos meg de siste dagene. Herr Toningenieur må forresten ha hatt noen gode dager på jobben i april-mai 1979, for det låter helt fantastisk detaljert og levende.
    2524C636-4B00-404F-B84E-880FA4FD2191.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fin historie. Ligger mange skjulte skatter i de tusen hjem.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hører på opus 127 nå. Meget godt utført av Endellion String Quartet. Kan ikke skryte på meg at jeg har hørt mange versjoner men denne er den jeg vender tilbake til. Har også Takacs’s versjon men synes den er vel krevende og nådeløs for meg. Men det er bare min mening.
    A68A3FD2-97D4-4A3B-A3A6-12B5B5922664.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    art of fuge.jpg


    Har litt klassisk som har samlet støv i hyllene de siste årene, som denne,
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hører på opus 127 nå. Meget godt utført av Endellion String Quartet. Kan ikke skryte på meg at jeg har hørt mange versjoner men denne er den jeg vender tilbake til. Har også Takacs’s versjon men synes den er vel krevende og nådeløs for meg. Men det er bare min mening. Vis vedlegget 684897
    Min gamle Alma Mater. En plass som tatt ut av et eventyr!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Beethoven året er ikke slutt enda, så hvorfor ikke trippel konserten for å få opp humøret en miserabel morgen i Stavanger...
    Hadde gledet meg til å høre denne live med SSO i høst men det satte smitten en stopper for ... :(
    så det får bli denne, nyankommet basert på god anmeldelse. Helt fin denne.

    triple concert.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 684270

    Dette var det første Brahms albumet jeg kjøpte, liker denne innspillingen av symfoni no.1 selv om det er med Karajan som mange liker å ikke like (men jeg vet ikke bedre).
    Det er vel en av innspillingene fra tidlig 60-tall, som er noe av det beste som er gjort.
    Jeg anbefaler Karajan sine Brahms-symfonier og ditto Beethoven fra 60-tallet, og holder disse foran syklusene han gjorde senere. Ja faktisk rager vinylboksene av disse blant det mest verdsatte jeg har på plate.

    @ch jeg samler på innspillinger av Gran Partita, og mangler den du viser. Evig musikk som jeg aldri blir lei av. Takk for tips.
    Og forresten var det ikke Ogrintchouk som spilte obo på Kammermusikkfestivalen her for noen år siden? Han var fantastisk.
    Han er I Concertgebouw fremdeles, og jeg har en romslig tilgodesjekk der etter den avlyste Mahler Festival i vår. Skal nok få hørt ham igjen ja.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå som den egenltige julen har begynt er det tid for å spille julegaver.
    Et selvfølgelig valg til far i år var vårt SSO med sin første Bruckner-innspilling på eget selskap.
    Den utgis som pakke med både vinyl og CD. Passer meg utmerket.
    Screenshot 2020-12-27 at 12.51.12.png

    Legges på tallerken nå, etter egg og bacon.
    Regnet plasker mot ruten, sterk te med honning i koppen.
    Den fine gode tiden.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    @ottone; gir du en tilbakemelding på hva du synes om våre lokale helter i Bruckner?
    - kan alltid ha en til av syver'en i samlingen så lenge de ikke gjør seg helt bort...

    Fikk forøvrig tak i en pent brukt vinyl boks med Karajan/Beethoven symfoniene for en god del år siden (+-20?)
    Det er en boks utgitt i 1970 til Beethoven jubileet da, så det er vel da '60 talls Karajan.
    Tror ikke jeg har hørt en bedre nr 3.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    kurtag.jpg


    ECMs cover design avdeling hadde nok ferie når denne ble gitt ut, da ECM normalt er blant de bedre på dette.
    NB! Meget bra piano opptak her, for de som er opptatt av slikt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    debbusy sacd.jpg


    P.g.a diverse diskusjoner om sacd så la jeg merk til at denne boksen var hybrid sacd når jeg fant den frem. Re-utgitt på Warner for de som samler på slikt.

    warner sacd.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ellers anbefale Alain Planes eller vår egen Håkon Austbø når det gjelder Debussy piano.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    bach gold.jpg


    Var egentlig Angel Hewitt sine franske suiter jeg skulle spille, men fant de ikke i farten. Akkurat der er streaming bra på, selv om Hewitts ikke er på streaning tjenestene heller (har de på NAS). Glenn Gould får duge.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    arrau beethoven.jpg


    Beethovens jubileums år nærmer seg slutten, disse er Philips 60 talls innspillinger med Decca logo.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med denne:

    1609318248233.png


    En av platene i Peter Serkin boksen. Veldig vakkert og meditativt, men jeg sliter med å finne strukturen i Takemitsus klavermusikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har også fått inn 2 nye volum i Sonys serier Beethoven's world, som sikkert havner i spilleren i løpet av dagen:
    1609318459368.png
    1609318486343.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    mullova.jpg


    En av mine mest spilte klassiske cder, kjøpt en gang på nittitallet (kom ut 96).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Prøver en av mine gamle vinyl innspillinger;
    schubert giulini.jpg

    Låter enda '70 tall - på godt og vondt....

    Edit etter å ha hørt begge sider; mest vondt.
    Sirup. Framføring og lyd. God grunn til at denne har stått uspilt noen år ja...
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    I går kveld ble denne spilt;
    beethoven 5.jpg

    Mye bedre enn den gamle Schubert vinylen over (lyd og utførelse).
    Moderne god lyd, klar og naturlig. Utmerket utførelse av begge konserter, godt samspill mellom solist og orkester.
    En sammenhengende Beethoven utførelse slik jeg liker det (kan/tør jeg bruke uttykket "helhetlig" her?) .
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20201231_183713.jpg


    Her toner det gamle året ut på aller beste vis. Har varmet opp med dokumentarprogrammet fra historiens mektigste innspilling, Soltis Ringen. Nå har vi startet på Riengullet. Tror ikke vi klarer å bli ferdig med Gøtterdammerung før helgen er forbi..
    Godt nytt år, alle diggere av klassisk musikk!
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Nokså anderledes enn Giulini Schubert, over;
    schubert 9.jpg

    Det går kanskje litt fort av og til, men totalt langt å foretrekke.
    Hjelper også med standard høyklasse BIS lyd.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.732
    Torget vurderinger
    4
    Mozart sine «Haydn kvartetter» med Esterhazy String Quartet på orginalinstrumenter, 1982 (innspillingen, ikke instrumentene).
    Jeg må se etter flere utgivelser i denne Florilegium serien som fokuserer på innspillinger med orginalinstrumenter.

    C9B62830-750C-48DE-B2EF-5DC0F8D616E2.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bach sine kantater for søndag etter jul - er fine å lytte på, når tankene på hva januar 2021 vil bringe av utfordringer i jobbsammenheng. Regjeringen har kommet med sine anbefalinger for de kommende to ukene og det ser tungt ut innen det å få drifte kulturtilbudene - også for barn og ungdom.
    Men søkke ta; dette klarer vi også!! (y)

    Bach Første søndag etter jul .jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Spiller Norma i dag. Bonynge, Pavarotti, Sutherland og Caballé. Flott opera, men Pavarotti er Pavarotti og Sutherland er "well past her prime". Det var faktisk nesten ubehagelig å høre "Casta diva". Jeg tror hovedgrunnen til at hun er med er at hun var gift med Bonynge...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    menderson trio.jpg


    Ikke hver dag jeg spiller Mendelsshon (sikkert ikke hvert år heller), men testet litt sacd vs redbook på min Oppo tidligere i dag. Nå blir cd laget avspilt på Cyrus/Devialet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    henning kragrgerud.jpg

    Simax ga også ut sacder, her med Eugène Ysaÿe: Six sonatas for solo violin.

    Edit: Wow det var bra lyd på denne (cd laget), og musikken er jo ikke så verst den heller.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg elsker Bartok. Og dette er virkelig en fantastisk fin plate. Spilt inn i 1955. Blant de første stereo innspillinger. Og så bra spilt av Chicago Symphony Orchestra. Og Fritz Reiner. Blir mye Bartok fremover. Strykekvartettene venter...
    56EB6339-EBCA-4368-BA3B-1068BB3C5D6B.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg elsker Bartok. Og dette er virkelig en fantastisk fin plate. Spilt inn i 1955. Blant de første stereo innspillinger. Og så bra spilt av Chicago Symphony Orchestra. Og Fritz Reiner. Blir mye Bartok fremover. Strykekvartettene venter... Vis vedlegget 687007
    Trodde jeg hadde denne sacden jeg også men fant den ikke tidligere i dag, den er vel i Living stereo boksen også om jeg ikke husker feil.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er Living Stereo. Om det er en box vet jeg ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn