Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Når vi først er inne på NRK, radio og Erling Sandmo; var det ikke et program som også het Musikk antikk? Mener å huske Halvdan Bleken i diskusjoner med Sandmo og (nydelige) Ragnhild Veire. Eller var det i et annet program? Bleken holdt i alle fall ikke igjen når han var uenig, det var i ett av hans programmer jeg ble introdusert før Andreas Scholl også.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ringer noen bjeller ja. Kan ikke huske at Sandmo var med. Mener å huske at herr Bleken var noe vel kategorisk i meningene sine. Kanskje bare meg men på grensen til det arrogante innimellom.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Han var ganske så arrogant til tider ja... 😄
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg er kommet til de platene i Pires-boksen der hun spiller Schubert, og fy f* som Schubert kunne skrive for klaver.

    1611049989140.png


    Schubert håndterte ikke de store formatene veldig godt. Orkester-musikken og opera/syngespill er så som så, men kammer- og klavermusikken er helt der oppe blant de største. Og sangene hans er jo fantastiske.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt som Grieg, men Grieg erkjente vel sine egne begrensinger og holdt seg stort sett borte fra de store formater. Peer Gynt musikken, som jo er stor i det ytre format, er jo strengt tatt bare en samling av fantastiske miniatyrer.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper ikke cd´er i samme mengde som tidligere - men når bekjente er med, må det handles.
    Denne splitter nye innspillingen med Ensemble Alerion anbefales det å ta en lytt på. Dette lille internasjonalt sammensatte vokal-ensemblet klarer tidvis å skape magi i rommet. Gjennom mange år har jeg hørt på utallige innspillinger med musikk fra denne tidsperioden og det er så mye flott å plukke fra. Det er- slik som de fleste innspillinger, store variasjoner på tolkning og kvalitet på stemmer. Men det er jo halve moroa synes jeg. Her er det en ting som slår meg; overtoner.
    Jeg smiler hver gang disse klinger ut av høyttalerne. Fascinerende.

    Ensemble Alerion Lachrymarium fav.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå spiller Pires Chopin. Og det gjør hun på en utmerket måte. Chopins klavermusikk er utrolig elegant.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er kommet til de platene i Pires-boksen der hun spiller Schubert, og fy f* som Schubert kunne skrive for klaver.

    Vis vedlegget 690767

    Schubert håndterte ikke de store formatene veldig godt. Orkester-musikken og opera/syngespill er så som så, men kammer- og klavermusikken er helt der oppe blant de største. Og sangene hans er jo fantastiske.
    Har spilt litt Bach, Chopin men mest Mozart av Pires, og da på DG. Men har en boks fra Erato med Mozarts piano konserter som jeg nesten åpnet tidligere i uken, regner med det er de samme som i din boks. Vurderer om jeg skal skaffe DG boksen som kom siste høst (38 cder).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Jeg er kommet til de platene i Pires-boksen der hun spiller Schubert, og fy f* som Schubert kunne skrive for klaver.

    Vis vedlegget 690767

    Schubert håndterte ikke de store formatene veldig godt. Orkester-musikken og opera/syngespill er så som så, men kammer- og klavermusikken er helt der oppe blant de største. Og sangene hans er jo fantastiske.
    Tja, symfoniene 4, 5, 8 og 9 er ganske så bra synes nå jeg. Spesielt de to siste er bedre enn "så som så", men de avhenger - som mye annet - av å treffe lytteren med den aktuelle utførelsen. Spesielt 9'eren kan bli litt lang i "feil" utførelse.

    Men ellers ganske så enig; kammer og klaver musikken, spesielt de senere verkene er knapt overgått, kun tangert....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Joda, akkurat de symfoniene er jo bra, og Rosamundemusikken er vakker. Messene er jo også fine, men Schubert var helt klart best i de mindre ensemblene.
    PS: Schubert er sannsynligvis min favorittkomponist.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Hørte på Eysteins Anbefalinger (kl13 på søndager). Veldig bra program synes jeg. Han hadde fokus på en Teodor Currentzis. Han var ukjent for meg. Har hørt noen verker via Tidal. Må si meg enig med programlederen som er svært begeistret. Mozarts Reqiem er veldig flott utført. Skal høre mer de neste dagene. Noen her som er kjent med denne dirigenten?
    Ja, har kjøpt flere. Har sjekket tilbakemeldingene på nettet først for det er tildels ganske polarisert og variabel tilbakemelding han får.
    Mozart operaene har jeg styrt unna av den grunn.

    Flere her inne, også jeg, kommenterte Beethoven's 5te positivt. Den bør høres.

    Jeg kjøpte Shosta 14 etter anbefaling av Erato, og den er god.
    Den jeg kanskje har likt best er Purcell; Dido and Aeneas - mest kanskje fordi det var ny musikk for meg, men hallo så nydelig musikk og utførelse...
    Ellers er både Mahler og Tchaikovsky 6 meget bra.
    Det samme med Rameau; The sound of light.
    og Shostakovitch; Piano Concertos
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat hørt Shostakovich 14 med Currentzis. Helt fenomenal synes jeg. Sangerne er fabelaktig. Og lyden er i referanseklasse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører på Tchaikovskys 6. med Currentzis nå, og her spares det ikke på noe. Her skal ikke følelsene tones ned, nei. Full fyr. Men Tchaikovsky er vel litt sånn, så det funker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Teodor Currentzis er en kompromissløs entusiast, en arrogant original som fascinerer.
    Min favorittplate med Currentzis og Musica Eterna er den gnistrende "Rameau -The Sound of Light"
    Hørte nettopp på den, og det er litt for mye adrenalin for min smak. Litt som på den Tchaikovsky 6 som jeg hørte i går.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig enig i det, otare. Det kan bli litt mye med Currentzis. Men friskt og moro i små doser, der syns jeg Rameau-albumet passer. Det er den typen plate jeg spiller en låt om gangen fra, og gleder meg over gnisten og den gode lyden. Funker på folk som ikke er interessert i klassisk også.

    Ellers kan nevnes at jeg heller nyter Rameau toilket av f.eks. William Christie og Les Arts Florissants, både på Erato og Harmonia Mundi.
    Deres DVD med "Les Indes Galantes" er en av de mest spilte videoer her i huset.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, der er jeg helt enig, ottone. Jeg hørte hele albumet, og det ble litt for mye. Alt for mye "tjo og hei" og alt for lite kontemplasjon. Fantastisk spilt og medrivende i små doser. Slitsomt i store.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig enig i det, otare. Det kan bli litt mye med Currentzis. Men friskt og moro i små doser, der syns jeg Rameau-albumet passer. Det er den typen plate jeg spiller en låt om gangen fra, og gleder meg over gnisten og den gode lyden. Funker på folk som ikke er interessert i klassisk også.

    Ellers kan nevnes at jeg heller nyter Rameau toilket av f.eks. William Christie og Les Arts Florissants, både på Erato og Harmonia Mundi.
    Deres DVD med "Les Indes Galantes" er en av de mest spilte videoer her i huset.
    Den står i hylla her og. Av Rameau på DVD er jeg spesielt glad i Platee med Minkowski. Paul Agnew i tittelrollen som froskeprinsessen er totalt uimotståelig og avsindig vittig.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Her går det i en nyankommet;
    krenek.jpg
    Det er slik musikk (Schubert), utførelse og lyd som gjør et godt anlegg så veldig verd pengene ... :)
    Virkelig bra dette her.
    Krenek interessant, må høres et par ganger til...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ernst Křeneks mest kjente verk er vel operaen "Johnny spielt auf!". Innspilt i Deccas flotte serie "Entartet Musik", men er sikkert ikke tilgjengelig lenger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Charles Ives her nå. "The unanswered question", "Holiday symphony", "Central park in the dark", "The Gong on the Hook and Ladder or Firemen's Parade on Main Street" og "The circus band". NYPO, Bernstein.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    tosca film.jpg


    Så nettopp at denne filmversjonen av Tosca ble lagt til MEDICI.TV i desember. Kun app for iPhone/iPad så jeg streamer til iPad og sender dette til AppleTV, fungerer overaskene bra. Både bilde og lyd er helt OK, HD bilde usikker på lydformat. Også mulig å bruke chomecast fra appen men Airplay fungerer bedre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg hører nå på Schuberts "Die schöne Müllerin" i opptak fra november 1945 med Birgitte Grimstads far og Gerald Moore ved klaveret.

    1611588262055.png
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dagens post åpnes og spilles.
    Historiske Living Stereo tre-spors innspillinger fra sutten av 50-taller, på SACD, idag Mendelssohn symfonier med Boston SO og Charles Munch
    Screenshot 2021-01-25 at 18.14.05.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har da ikke sagt at jeg er ferdig :D
    Forøvrig har nå Presto lagt på mva og sender til Norge uten at det tilkommer mva og fortollingsgebyr i Norge. Jeg bestilte også en pakke fra Europadisc etter nyttår. Den var under 350 kr (uten mva), og den kom rett i postkassen etter 5 dager uten norsk mva. Så kanskje posten har gjort en feil? Får kanskje prøve en til og se hva som skjer. Det ekstra fortollingsgebyret har jeg vel råd til hvis den må fortolles ved ankomst.
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har da ikke sagt at jeg er ferdig :D
    Forøvrig har nå Presto lagt på mva og sender til Norge uten at det tilkommer mva og fortollingsgebyr i Norge. Jeg bestilte også en pakke fra Europadisc etter nyttår. Den var under 350 kr (uten mva), og den kom rett i postkassen etter 5 dager uten norsk mva. Så kanskje posten har gjort en feil? Får kanskje prøve en til og se hva som skjer. Det ekstra fortollingsgebyret har jeg vel råd til hvis den må fortolles ved ankomst.
    Europadisc har ikke begynt å legge på mva slik Presto har. Enn så lenge. Tollen lar pakker på 350 spenn gå rett forbi de også foreløpig.
    Amazon uk er også et sted å hanke inn klassisk uten mva. Kjøpt en del brukt der til under pundet som har virket nærmest uspilt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har sett litt opera på DVD i det siste, Langgaards Antikrist (et uforståelig verk med fabelaktig musikk), samt Janaceks Fra de Dødes hus.

    Og denne to ganger på CD:

    Cover-CD-Reynaldo-Hahn---Palazzetto-Bru-Zane-1.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg nettopp mottatt denne i posten fra europadisc og begynt å høre gjennom sangene til en av mine favorittkomponister. Kjenner jo et godt utvalg av standardverkene hans i sanggenren, men det er mye ukjent på 11CDer her:

    cpo5551772.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Som alltid mange spennende plater og tips i denne tråden, utvilsomt en av de beste på hele sentralen for min del.
    Nuvel, i aften strømmes det litt nye toner for mine ører, og det sammenfaller utmerket med temperert rødvin og fyr i ovnen.
    Brahms & Berg.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn