Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fabelaktig sang. Dere burde lytte på klassiske musicals folkens (Kern, Rodgers, Gershwin, Porter og noen til). En skatt uten like.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Dagens fangst i min store jakt på fransk opera:

    1615407691112.png
    1615407714681.png
    1615407806336.png


    Legg merke til at selv om La caravane di Caire er en Ricercar-innspilling, er den utgitt i samarbeid med Palazzetto Bru Zane.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    2 nye skiver fra «Beethoven’s world» ankommet i dag. Syns alle innspillingene så langt i prosjektet innfrir forventningene. Det hjelper jo også at det er mørkt og at det stormer ute, mens booklet leses og musikken overdøver vinden.
    7E9314F7-BDDD-42A7-BDCE-D7E958EF8F53.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det der er en super serie. Det er vel kommet 5 CDer i serien så langt.
    1615454226526.png
    1615454247047.png
    1615454297022.png

    i tillegg til de 2 der.

    Hyperions 3 serier "The romantic piano/violin/cello-concerto" er også veldig interessante.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Hører KORK radbrekke Beethovens 7.symfoni. Kjenner ikke denne dirigenten, og det er jeg lettet over. Tempoet og dynamikken er nesten parodisk. Håper vi ikke må slite lenge med han her.
     

    ZubZero

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    35
    Sted
    Telemark
    Jeg hørte "Im Abendrot" for første gang her for noen dager siden og ble så grepet av magien at tårene sprutet, og det som skjer i aller siste parti er ut av en annen verden. Er grønn og tilnærmet kunnskapsløs i det meste innen klassisk/opera, men bestemte meg på å finne ut av hva som lå bak et slikt mesterverk.
    Å lese seg opp på at det var det siste av de fire som Strauss skrev, dedikert til en så forpint og vakker sjel + stemme som Kirsten Flagstad styrker bare magien til himmels og et stykke videre. Jeg har pr. nå litt sansen for Asmik Grigorian, men vil gjerne spørre menigheten om hva som "objektivt" sett er beste fremføringen av "The Last Four.., orkester og sopran kombinert.


     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liker man det svært synes Jessie Norman å rule. Mye samme stemmetype som Flagstad. En fantastisk syklus ja og kanskje min Strauss favoritt. Konteksten med en 80 år gammel komponist og et sønderbombet Tyskland gir også sangene en viss patos....

    Men når jeg nå er på PC og har mer enn et mobiltastatur må jeg påpeke at det også er rom for spinklere stemmer i dette verket. Ikke bare Norman og Janowitz (under Karajan), men motstykker som Schwarzkop (under Ackerman eller Szell) og ikke minst Lisa della Casa.

    Sistnevnte en personlig favoritt som bla kan finnes her :


    Ellers er jeg også uhyre svak for Strauss' Metamorphosen fra samme perioden preget av samme stemningen og estetikken, og anser jo dette som Strauss sine viktigste mesterverker.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Nyankommet;
    haydn.jpg

    Enda en glimrende utgivelse med denne kvartetten. Dette er omtrent så bra som det blir. Lyd og alt...
    Samme kan jeg si om de andre Haydn de har gitt ut samt en med Schubert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Mozarts klaverkonserter blir aldri feil. Nå spiller jeg fra denne boksen som kom inn døren for et par dager siden:
    1616168678753.png


    Jeg har noe av det fra før på CD og noe på LP. Tror faktisk jeg har et par plater som er signerte av Moravec. Min kones besteforeldre kjente ham. Akkurat platen med Mozarts klaverkonserter mener jeg at jeg har på LP.
    Utrolig flott pianist.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Signerte Mozart-plater med Moravec kan du sende til meg, otare! Bare si en pris.

    Her skulle jeg ha vært på konsert, men det er rift om de få billettene i Stavanger Konserthus, så jeg må klare meg med strømming av konserten nedi bakken her.
    Amalie Stalheim spiller cellokonsert av Anders Hillborg, begge er navn å merke seg. Svensk komponist, Anders Hillborg, med variert bakgrunn. Jeg liker hans kapasitet og mangfoldige uttrykk.
    Avsluttes med Ildfuglen av Stravinskij, et deilig eventyr jeg aldri blir lei av. Det låter fint av strømmingen gjennom Vimeo på Naim og Spendor hos meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Rimelig trist vær i dag - eller "Fint vær ute til å være inne i" som jeg pleier å si. Da blir det nok en del musikk i dag. Starter med denne:
    1616231054953.png


    Massenet skrev mange operaer, men det er vel stort sett bare Manon og Werther som spilles i dag.
    Jeg ser at jeg har Werther, Manon, Chérubin, Don Quichotte, Thaïs, Le roi de Lahore, Esclarmonde, Le Cid, Hérodiade og Thérèse i samlingen. Jeg bør kanskje "få ut fingeren" og ta en Massenetopera runde.
    Thérèse ble skrevet i 1906 og handlingen er lagt til Paris i 1792 og 1793. Musikken er romantisk i stilen. Massenet pleide å å skrive musikk som i stil skulle gjenspeile den tiden handlingen foregår i, så musikken her skal inneholde elementer man finner i tidlig romantikk.
    Operaen er i 2 akter og bare ca 70 minutter lang. Veldig overkommelig. Massenet skrev mye god musikk som dessverre sjelden spilles.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Ikke akkurat standard repertoire, men Esclarmonde og "Le Cid" spilles innimellom på ymse scener. Er selv veldig glad i det meste jeg har hørt av Massenet, og legger ved en liten snutt med en annen glemt storhet, Georges Thill fra nettopp Le Cid.
    Steen

    "O souverain" fra Le Cid
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nå snør det tett her i Trondheim. Da blir det vel en del musikk i dag også. Etter å ha løst Rebus på NRK Klassisk har jeg hørt denne:

    1616325732693.png

    Flott barokkmusikk. Veldig bra utført og god lyd.
    Nå til Arcadelt:
    1616325805063.png

    Super boks (3 CDer). Fantastisk lyd. Det er vel ikke mye som finnes av Arcadelt, men dette lyder helt supert.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ˄˄ Alpha er et fabelaktig selskap hvis man leter etter ting som ikke allerede er utgitt 100 ganger og har tilsynelatende uten unntak (per min erfaring) state of the art lyd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Den Supraphonplaten er tatt opp i en kirke. De har fanget klangen i kirkerommet veldig bra, med god kontroll på etterklangen. Lyd med veldig god atmosfære - akkurat slik man tenker seg at de vil lyde i virkeligheten. Arcadeltplaten er tørrere, med typisk "studiolyd" med lite etterklang, men lyden er veldig distinkt og åpen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mine utgivelser fra Alpha kommer hovedsaklig fra deres "les chants de la terre" serie, med en del slengere fra "ut pictura musica" og "Riercar", godt fordelt på studio-opptak og diverse andre lokaliteter. Studiolyden er nok jevnt over som du sier, mens jeg synes de fanger atmosfæren forbilledlig når det spilles inn i andre lokaler, som f.eks Chapelle de l'hôpital Notre-Dame de Bon Secours eller Liberton House i Edinburgh.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    sibelius.jpg

    Utmerket nr 2 her med imponerende bra lyd og en fin bonus i suiten
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Samme hva en måtte mene om livet, Corona, påsken, omslaget på denne CD'en eller annet, Mozart er altid riktig og innholdet på denne er megt bra.
    Akkurat nå K575.
    klenke.jpg
    Har også Klenke med kvintettene og det err også første klasses utgaver.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Søndag er Bachdag. Etter morgenkonserten på NRK med søndagens kantate BWV 182, hvor Himmelkongen nå er ferdig med rideturen, er det tid for litt lidelse.
    Johannespasjonen sammen med kaffe og et par biter sjokolade, solen gjennom vinduene. Musikken treffer, dog lider jeg ei.

    _DSF0614.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.728
    Torget vurderinger
    4
    Ymse Johanna Martzy show off reutgitt på Alalogphonic for noen år siden. Plukket med meg denne i en velassortert musikkbutikk i Berlin for et par år siden. Tyskerne er tross alt et kulturfolk så denne butikken (nei, ikke musikksjappe dette!) har en anstendig klassiskavdeling. Angrer som en hund på at jeg ikke tok med en pen bunke av disse reissuene, for de er virkelig bra og mange er allerede utsolgte.

    3CBE136E-3AA1-4909-9094-38C05AC4E677.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Påskeuken gir tid til gjennomspilling av plater som jeg vurderer å kvitte meg med.
    Samlingen består delvis av ting jeg har kjøpt i bulk, eller fått gratis, og det er mye som ikke fyller mine kvalitetskrav.
    Mange slitte mono-innspillinger lukes ut, plater som er tydelig slitt, eller ganske enkelt har dårlig lyd.
    Det gjøres ikke fort, her er mye som har musikalsk og historisk verdi selv om det tekniske ikke er topp.
    Ofte er jeg i tvil, og angrer, så det tar tid.
    Her er en jeg virkelig er i tvil om. Bruckner strykekvintett, innspilt i Wien i 1956, på Vanguard.
    IMG_0113.jpg

    Slitt cover, mono innspilling, ikke den beste pressingen.
    Men her er stil og innlevelse, en utøvelse med tydelig respekt og følelse for den store Bruckner.
    Og Vanguard er(var) et interessant selskap, så den overlever.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Artig å se besetningen på innspillinger fra hine hårde dager. Det er langt, og lenger enn langt, mellom de gangene et kvinnenavn dukker opp. I dag er det nesten motsatt.
    Har hørt på Kempff med de ofte spilte Beethoven sonater på DG i mono fra -56, og den forsvinner heller ikke fra samlingen.
    Steen
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20210401_211849.jpg

    Har jo en håndfull Don Carlo'er fra før, men denne tar fullstendig kaka når det gjelder realistisk lydgjengivelse av storskala opera. Karajan, berlinerne, Carreras m. flere leverer virkelig varene de også. Produsent/lydtekniker Glotz/Gulich formidler et dynamikkomfang, skala og balanse man ellers nesten aldri finner. Det til tross for at dette dreier seg om en digitaloverføring fra 1988. Måtte kjøpe brukt, fra utlandet. Skulle gjerne hatt den originale vinylutgaven..
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Oktetten nå.
    Konserten i går.
    Svært bra utførelser begge, med meget god lyd som vanlig fra Alpha.

    in time.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn