Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Fikk en liten facebook-påminnelse om Handels Messias i går via Oslo Filharmoniske kors dirigent. Så da ble det Messias på kvelden.
    På tross av et utpreget hedensk sinnelag, så koser jeg meg veldig med religiøs musikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med Reynaldo Hahns første opera: L'île du rêve. Stillferdig og vakkert. Tysk far og mor fra Venezuela. Født i Venezuela, men familien flyttet tidlig til Paris. Han fikk oppdraget med å skrive operaen da han var 17 år gammel! Han startet orkestreringen da han var 20, og den ble oppført første gang da han var 24 (i 1898).

    1617610207883.png
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.279
    Går egentlig og depper litt om dagen, etter nyheten om en kjær kor-kollegas bortgang. Måtte finne fram Regina Caeli fra Rusticana, et parti vi har sunget ved ymse anledninger, og som ofte gjør inntrykk (både på utøverne og tilhørerne :) ). Hørte på utallige versjoner under innøvinga, men det var Garanca sin konsertante framføring som ble en klar favorit. Solist, kor og orkester får det til å flyte bedre enn på de fleste andre utgaver.


    Etterpå ble det Vilde Frang med både Korngold og Britten.
    Steen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Mozart om morgenen.
    mozart.jpg

    Dette er en utmerket serie - utførelse og lyd (SACD).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Starter dagen med litt Liszt. En stor komponist som glir litt under radaren fordi mange ser på ham som en "show-off" og virtuos med lite innhold. Ingen ting kunne være lenger fra sannheten.
    Komplettisten i meg har sørget for at jeg har kjøpt denne boksen:

    1617959636465.png


    98 CDer med Liszts komplette klavermusikk. Jeg har kommet til CD nr. 13.
    Selvfølgelig er ikke alt like bra, og det finnes åpenbart bedre innspillinger av enkeltverk, men det er aldri mindre enn kompetent spilt. Litt av et prosjekt av Hyperion og Leslie Howard. For en jobb å øve inn all den musikken. Ikke er den spesielt enkel å spille heller.
    CDene er ikke spesielt korte heller. Stort sett mellom 72 og 78 minutter alle sammen.

    For dem som har et hull i samlingen av Liszts klavermusikk ;)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ellers ligger følgende bokser framme for gjennomspilling framover:
    1617960116855.png
    1617960164463.png
    1617960138097.png


    42 CDer med liveopptak fra Concertgebouw 1980-2010. Mye standardverker selvfølgelig, men også en del ukjent som f.eks. Theo Lovendies klaverkonsert og Zimmermans trompetkonsert.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Mozart om morgenen, Beethoven til kvelds...
    beethoven.jpg

    Nå nr 4.
    Dette er også virkelig bra, nr 3 her er kanskje den beste (eller tett på) versjonen jeg har hørt (på plate/cd).
    Lyden er upåklagelig selv uten SACD :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    20210410_172705.jpg

    Remastret Innspilling med nærvær og lunhet som kler denne vakre musikken godt. Flott tolkning av min kjære Gulda
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte nettopp Ivan Moravec i Beethovens 3. og 4. klaverkonsert (og klaversonate op. 90). Han slurver en del, spesielt i nr. 3 (med Neumann som dirigent), men den siste satsen i nr. 4 spiller han briljant som jeg vel aldri har hørt det før. Martin Turnovsk dirigerer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Kanskje jeg skal begynne å spille de gamle LPene igjen? Jeg har en god del LPer med klassisk musikk som er lagret på kontoret - må flytte dem hjem.
    Fikk nettopp koblet opp den gamle Kenwooden (KD-500 med en Grace 2 arm). Den har ikke vært brukt på 20 år, men startet uten problemer og går helt stabilt.
    IMG_2284.jpeg


    Hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men nå kan jeg i hvert fall finne fram de gamle LPene og høre på dem. Jeg har en del gamle Supraphon- og Hungarotonplater som ikke har funnet veien til CD-formatet enda, så det kan jo bli morsomt høre dem igjen.

    Og nå har jeg igjen opplevd gleden ved vinyl - jeg må reise meg fra godstolen for å snu plata etter ca 25 minutter. Mye trening i å bruke vinyl, gitt ;).
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Tidligere i kveld et av mine favoritt stykker (oppdaget litt sent i livet...)
    harold.jpg

    Favoritten er den første her, men Les Nuits er også nydelig.
    "period orchestra" med "gut strings". Nydelig spilt med god lyd som vanlig fra Harmonia Mundi.
    Et stykke som tåler flere versjoner (jeg har et par til).

    Litt senere noe helt annet og litt mer spesielt;
    haas.jpg

    Kjøpt tildels pga fint omslag men mest fordi
    1. greit å noe prøve nytt og ukjent når det får ok til god kritikk på nettet, og
    2 MDG leverer jevnt over høy kvalitet på innhold, utførelse og lyd.
    Utførelse og lyd er i vanlig høy MDG kvalitet, innholdet blir jo en smakssak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Pavel Haas, ja. En av de tsjekkiske jødene som havnet i Terezin. Sammen med bl.a.Gideon Klein, VIktor Ullmann og Hans Krása. Krásas opera Brundibár ble uroppført der i 1944. Karel Ančerl dirigerte.
    Alle de 4 komponistene ble sendt til Birkenau/Auschwitz etter oppføringen av Brundibár og sendt rett i gasskamrene.
    Etter hvert er en del av musikken innspilt. Pavel Haas-kvartetten har vel spilt inn alle de 3 strykekvartettene til Haas.
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Hørte på radioen i dag om denne fiolinisten som stakk av med spellemann innenfor klassisk, så da måtte albumet få en test😁👍
    Screenshot_20210415-212103_TIDAL.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Spiller CDer fra Karajan 1960 boksen. For en lydkvalitet DG lagde på 60-tallet!
    Innspillingene er stort sett glimrende - dette er fra Karajans storhetstid. Tempi og orkesterklang i Bach og Händel er jo ikke slik man forventer det i dag, men musikken tåler det. Jeg var ikke helt fornøyd med Christian Ferras i Beethovens fiolinkonsert i går, men stort sett holder dette høy kvalitet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Litt senere noe helt annet og litt mer spesielt;
    Vis vedlegget 714645
    Kjøpt tildels pga fint omslag men mest fordi
    1. greit å noe prøve nytt og ukjent når det får ok til god kritikk på nettet, og
    2 MDG leverer jevnt over høy kvalitet på innhold, utførelse og lyd.
    Utførelse og lyd er i vanlig høy MDG kvalitet, innholdet blir jo en smakssak.
    DG har gitt ut en glimrende plate med musikk av komponistene som satt i Terezin:

    1618558590591.png


    Musikk av Ilse Weber, Karel Švenk, Adolf Strauss, Martin Roman, Hans Krása, Carlo Sigmund Taube, Viktor Ullmann, Pavel Haas og Erwin Schulhoff. Mye sang, men også en fiolinsonate av Schulhoff.
    Av disse var det bare Martin Roman som overlevde oppholdet i konsentrasjonsleirene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sterke historier der, otare.

    Her spilles det nostalgia i lytteromkontoret.
    1618562812025.png


    En betydelig samling kammermusikk på vinyl ble overtatt for en stund siden, og det kontroll-lyttes og sorteres fremdeles.
    Passer greit som bakgrunn for daglig arbeid.
    Her en god fra Erato, pianokvintetter av Faurè. Mye fransk musikk i samlingen, Faurè, Franck, Honegger og andre.
    Men aller mest fra Supraphon. Der sorterer jeg knallhardt, med lydkvalitet som hovedkriterium. Mye musikalsk interessant, det kan få komme andre til gode, gis til lokalt loppemarked når det en gang igjen blir tillatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Supraphon brukte ofte vinyl av dårlig kvalitet, med det resultatet at lyden ble "tørr". Jeg spilte George Harrisons "Cloud nine" i går på en Supraphon-pressing, og lyden manglet helt klart en del i bunnen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En av utallige (?) Innspillinger av Pergolesi Stabat Mater med Emma Kirkby..... denne gang i surround på SACD. Litt utrolig at hun faktisk var 60 år når denne ble spilt inn! Hennes fabelaktige stemme var fortsatt i god form, men tolkningen er mer moden enn det hun gjorde 20 år tidligere.
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Karajan dirigerer Haydns Skapelsen. For et fantastisk oratorium det er.
    Så enig. Og jeg blir aldri lei av den versjonen, selv om det er noen år siden.
    Gleder meg veldig til å spille store korverk på de nye elektrostatene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Så enig. Og jeg blir aldri lei av den versjonen, selv om det er noen år siden.
    Gleder meg veldig til å spille store korverk på de nye elektrostatene.
    Jeg solgte mine Quad 2912 da jeg flyttet, da jeg ikke hadde et rom å sette dem i, så nå må jeg greie meg med noen små Sonus Faber. :( :D
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    En annen versjon av Harold;
    harold2.jpg
    Liker kanskje denne vel så godt som den over. Kanskje....
    De er forskjellige, så greit å ha alternativer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Denne:
    1618774834636.png


    Bare den første. Fra 1814. Mer Mozart enn Schubert eller Beethoven.

    Brannfakkel: Morsomt å spille de gamle LPene igjen, men jeg synes ikke det lyder bedre enn CD! Vinyl er mer "kompakt" og det er vanskeligere å høre detaljene i opptaket. Ikke lyder det "mykere" heller. Men det lyder bra, det gjør det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Måtte bare kjøpe denne da den kom på tilbud hos platekompaniet. 33 CDer og 19 DVDer med Natalie Dessay for 1079 kr inkl. frakt. Jeg har mange av CDene fra før, men ingen av DVDene. Jeg elsker stemmen hennes.
    1618908210923.png


    Jeg hører på den første CDen nå. For en stemme og for en teknikk! Og for en "idrettsprestasjon" (siden alle snakker om disse fantastiske fotballspillerne og dere prestasjoner for tiden) det er å synge slik.
    1618908484497.png
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dessay ja.
    Lar meg fremdeles forføre av hennes "Lègende de la fille...." Act 2 fra Delibes sin Lakmè.
    Den topptonen kiler både her og der.......
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Den platen jeg viste til, og denne:

    1618911107157.png


    inneholder flere slike tilfeller. Hvor hun tar luft fra, og hvordan hun klarer å frambringe så lyse toner så uanstrengt skjønner jeg rett ogs slett ikke.
    Men stemmen hennes tålte det jo ikke i lengden, og hun måtte legge opp etter et par operasjoner på stemmebåndene. Nå synger hun cabaretsanger.

    Alle har vel sett/hørt dette kuttet før, men for å forsikre meg om at alle vet hva vi snakker om:

    Jeg skal ikke fylle dette innlegget med masse videoer, men for de som vil høre mer finnes det mye på youtube. F.eks. Der hun synger Johann Strauss' "Frühlingsstimmenwalzer" fra debuten på operaen i Wien i 1993. Aldeles hinsides flott!
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har valgt litt tyngre stoff enn de linkede Dessay bidragene over som lunsjmusikk på hjemmekontoret i dag. Kunne ikke huske at det var så dynamisk og god lyd på denne innspillingen som ikke har vært på spilleren i løpet av tiår.....
    E8668BF3-198D-4E5D-ADB4-22E11CD4A292.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Et litt annet repertoar, ja. Jeg har aldri helt fått "fot" for Bartóks Ridder Blåskjegg selv om jeg har prøvd (har sett den live og har 7 innspillinger på CD pluss et par på LP).

    Jeg blir bare så enormt imponert over de vokale prestasjonene til Dessay. Det er rett og slett vanvittig virtuost. Har aldri hørt maken. Det er sikkert ikke alle som er like glade i coloratur-sopraner, men man kan jo ikke annet enn bli imponert. Eller...?
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Et litt annet repertoar, ja. Jeg har aldri helt fått "fot" for Bartóks Ridder Blåskjegg selv om jeg har prøvd (har sett den live og har 7 innspillinger på CD pluss et par på LP).

    Jeg blir bare så enormt imponert over de vokale prestasjonene til Dessay. Det er sikkert ikke alle som er like glade i coloratur-sopraner, men man kan jo ikke annet enn bli imponert. Eller...?
    Det jeg har hørt av Dessay gjør det umulig å ikke være enig med deg! Selv om jeg har besluttet at jeg har kjøpt min siste CD, så var Dessay boksen du nevnte såpass spennende og billig at jeg vurderer å bryte mitt løfte om CD stopp. Får kanskje 3 klassiske LP’er for det samme som 33 CD´er pluss en bråte dvd´er, så et slikt løftebrudd bør jeg kunne leve med....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Tror ikke tilbudet gjeder lenger :(
    De hadde helgetilbud med 30% rabatt og jeg hadde en rabattkode i tillegg. Hos presto koster boksen ca 2500 kr.

    1349 kr på Platekompaniet nå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn