Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagner. Götterdämmerung, 3. akt. Solti et al.
    Stadig like bæltøff musikk, og CD-remasteren fra '97 låter flottesen. Culshaw og gjengen hans visste hva de drev med både kunstnerisk og teknisk.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Wagner. Götterdämmerung, 3. akt. Solti et al.
    Stadig like bæltøff musikk, og CD-remasteren fra '97 låter flottesen. Culshaw og gjengen hans visste hva de drev med både kunstnerisk og teknisk.
    Om jeg skal høre hele eller store deler (som foreks. Götterdammerung) av "Ringen" i slengen, er det denne jeg stadig foretrekker. Men liker å ta avstikkere til andre innspillinger av og til også :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For meg blir avstikkerne mest for etterpå å bekrefte at jeg foretrekker Solti blant dem uten bilde. Med bilde liker jeg best The Met som har en fantastisk Siegfried med en blass Brünnhilde og en utflytende Fricka (og den avskyelige Levine) på grunn av sceneproduksjonen, og Boulez som en god nummer to.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Det var godt å høre. Kan du si noe om brukergrensesnittet på klassisk, er det bedre en Tidal/Spotify ?
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Tok sjansen på Natalie Dessay jeg også, selv om jeg måtte legge på noen kroner. Forrige post mente jeg å sitere Fluefiskerens observasjon av Qobuz, men jeg fikk det ikke til :)
    Vh GunnarS
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Det var godt å høre. Kan du si noe om brukergrensesnittet på klassisk, er det bedre en Tidal/Spotify ?
    Vh GunnarS
    Jeg finner Qobuz mer oversiktlig enn Tidal. Er jo fersk på det foreløpig, men liker at det kommer opp en bra oversikt over album, og at man kan også kan søke på plateselskap. Skal gjøre mange dypdykk i ulike komponister nå. 👍
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var godt å høre. Kan du si noe om brukergrensesnittet på klassisk, er det bedre en Tidal/Spotify ?
    Vh GunnarS
    Jeg opplever grensesnittet hos Qobuz som bedre generelt, og ekstra for klassisk. Spotify på andreplass.
    Riktignok en stund siden jeg brukte Qobuz i prøveversjon, men det har nok ikke blitt dårligere.
    Qobuz framsto i begynnelsen som høykvalitets strømming spesielt laget for klassisk musikk, og det merkes.
    Jeg skal registrere meg på nytt og kjøre full pakke nå som det støttes i Norge.
    Beholder Spotify inntil videre, på grunn av mobil/bil/famile.

    ...
    Brannfakkel: Morsomt å spille de gamle LPene igjen, men jeg synes ikke det lyder bedre enn CD! Vinyl er mer "kompakt" og det er vanskeligere å høre detaljene i opptaket. Ikke lyder det "mykere" heller. Men det lyder bra, det gjør det.
    Der er jeg enig, har gjort samme erfaring gjennom en periode med betydelig oppgradering av vinyl-kjeden. Jeg trives fremdeles med LPene og avspillingsprosessen , men lydmessig er det begrensninger.
    Nå som Qobuz har kommet blir det mindre CD-spilling, men oppsettet blir stående i overskuelig framtid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker AppleMusic. Den er jo albumfokusert og har svært godt utvalg av klassisk. I tillegg funker det jo også i bilen via telefonen.
    De få gangene de spiller noe i NRK rebus som jeg ikke har, har jeg funnet det der.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    I serien god musikk med litt ekstra god lyd i et fysisk format (SACD 2 kanal);
    florence.jpg

    florence 2.jpg
    MDG er vanlig standard meget bra, men denne opplevdes i dag som litt ekstra bra lydmessig.
    Lurer på om det kan ha noe med innspillings sted - National Philharmonic Chamber Hall, Warsaw?
    Tror ikke det er det mest vanlige stedet MDG gjør opptak.
    Uansett, også meget god utførelse etter min smak.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Det var godt å høre. Kan du si noe om brukergrensesnittet på klassisk, er det bedre en Tidal/Spotify ?
    Vh GunnarS
    Hei der. Har kjørt Tidal i noen år nå, og fikk meg et prøveabonnement på Qobuz fra dag en - har sagt opp Tidal allerede. Komme rtil å gå for årsabonnement på Qobuz. På Tidal irriterte jeg meg over den dårlige søkefunksjonen som begrenset mulige treff, enten det var staving (Shostakovich/Shostakovitsj) eller å finne utgivelser av visse artister/dirigenter. Satt konstant å konfererte med Discogs... På Qobuz derimot kommer hele rekka med utgivelser opp på hver komponist, artist eller dirigent. Dessuten dukker det opp forslag til alternative innspillinger - for meg blir det litt som å være i virtuell platebutikk med alt av godsaker. Når jeg legger til album i mine favoritter, er det og lettere å finne igjen det jeg skal lytte til senere fordi Qobuz lar deg søke etter kategori i egen samling (klassisk, rock, jazz...). Liker og at Qobuz har en god del metadata om innspillingene. Og når lydkvaliteten, etter min ringe oppfatning, trumfer Tidal, var valget lett. Anbefaler å prøve gratis i en måned. Mhv Jarl
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Nyankommet;
    leshnoff.jpg
    Melodiske og lett å like moderne komposisjoner i vanlig meget god RR lyd.
    Piano konserten lettere enn symfonien, men meget bra begge.
    Forstår godt denne anmeldelsen (som anmelderen lyttet til på 2 kanal SACD, men skal sjekke den på surround anlegget også senere);

    Leshnoff: Symphony No. 3 & Piano Concerto
    "This is an excellent concerto. It’s thoroughly entertaining, though in saying that I don’t want to give the impression that the music is in any way superficial. Such is not the case; the work is inventive and very accessible and in the second movement depths of feeling are plumbed.
    ...
    The Third Symphony is a very different proposition: as Leshnoff explains in the booklet, it “explores America’s participation in world history and its relationship to Kansas City”.
    ...
    Both recordings have been made by Soundmirror Inc. Over the years I’ve come to associate the firm with high quality sound and this disc offers two fine examples of their work. Both performances have been recorded by Dirk Sobotka in clear, vivid sound that has genuine presence and impact and which effortlessly deals with a wide dynamic range. I listened to the stereo layer of this hybrid SACD and obtained excellent results.
    "
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Flott at slikt spiller inn. Jeg ser at det er 9 CDer med musikk av Leshnoff på Apple Music, bl.a. denne, så dette må jeg lytte litt til etter hvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Tror jaggu coronasituasjonen har gjort folk på dette forum (hifi-avdelingen) enda mer trollete det siste året. Fint at vi kan ha klassisk-hjørnet som en oase i den henseende. Har kost meg den siste halvannen time med Mahler og Barbirolli live fra 1969. Lyden er absolutt akseptabel, men framførelsen er sublim. Og så får vi, som vanlig med JB, små orale bidrag fra dirigenten også :giggle: . Første sats er "historiefortelling" som nesten ingen andre siden har gjort det, kanskje bortsett fra Horenstein.
    God søndag fra Gudbrandsdalen.
    Steen

    M3 BBC Barbirolli.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Fant fram en gammel Hungaroton LP som jeg kjøpte i den ungarske stats kulturhus i Narodni třída i Praha på 80-tallet. Sylvia Sass synger arier av Verdi og Donizetti. Det lyder veldig som Maria Callas (men Sass er penere ;) )
    Jamen er den ikke utgitt på CD også:
    1619361229056.png
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Så blir det Gabriela Beňačková-Čapová i Smetana, Dvořák, Janáček, Prokofiev og Tchaikovsky. Super sopran som sikkert er ganske ukjent her i Norge. Også en LP kjøpt tilbake på 80-tallet i Praha. Prisen KČS 50 står trykt på platen. Den må være kjøpt et stykke ut på 80-tallet, for rundt 1980 kostet platene 39 KČS:

    1619364592965.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    Gjorde et raskt søk på Discogs i samlingen min, og hun dukket opp på seks (nesten like mange som på Spotify:() utgivelser fra Pergolesi til Mahler. Mener å huske at jeg ikke var helt fornøyd med hennes diksjon på italiensk, men kan utmerket forestille meg at hun glimrer i utvalget på platen omtalt av Otare. Supraphon og Hungaroton, pluss sikkert en masse andre, er i det hele tatt temmelig dårlig representert på streaming.
    Steen
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Hei godtfolk! Sibelius er for meg helt opp på øverste hylle. Har hørt masse av hans musikk live, og har lyttet til svært mange innspillinger. Sitter nå og hører på Rattle og Berliner på Qobusz sym nr. 4. Er det noen med pasjon for Sibbe som kan anbefale noen innspillinger av symfoniene hans, og si litt om hvorfor akkurat den tolkningen varer for evig? Mvh Jarl
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fidelio i dag. Klassisk opera på en søndag. Flott sunget og spilt, noen overjordisk vakre partier. Inn spillingen er lydmessig helt ok. Liker imidlertid ikke at det er lagt inn en CD booklet i vinylboksen. LP format bør det være.
    FCE1E7F5-7AAB-4618-976F-5A5F60E2FD2F.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mer Hungaroton:

    1619429208255.png


    Relativt sjelden boks (5 LPer) visstnok. Mint condition her. Sikkert spilt bare et par ganger på de 40 årene jeg har hatt den i huset. Opptak fra 1976. Lyder utmerket. Kammermusikken til Brahms er det uansett aldri noe å utsette på.

    Det er morsomt å høre på vinyl igjen etter alle disse årene. Jeg synes ikke det lyder bedre enn CD og jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen vinylplater igjen. For meg er det nostalgi. Det er et vindu tilbake til en tid da jeg egentlig ikke hadde råd til å kjøpe plater, men gjorde det likevel fordi musikk var så viktig for meg. Jeg lurer litt på hvordan det blir for den oppvoksende generasjonen der musikk bare er noe som er der og som ikke koster noe - man streamer bare det nyeste fra et eller annet sted der man betaler småpenger i måneden. Musikk er ikke noe spesielt lenger, det bare er der, som en evig kulisse man egentlig ikke får noe spesielt forhold til. De kan ikke gjøre lekser uten at de "hører på musikk". Det må være trist.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg lurer litt på hvordan det blir for den oppvoksende generasjonen der musikk bare er noe som er der og som ikke koster noe - man streamer bare det nyeste fra et eller annet sted der man betaler småpenger i måneden. Musikk er ikke noe spesielt lenger, det bare er der, som en evig kulisse man egentlig ikke får noe spesielt forhold til.
    Glimrande sidesprang, @otare. For dei fleste som plasserer ungdomstida si mellom, tja, 1960 og 2000, trur eg det var slik. Tilgang til musikk var eit "oppnåeleg knappheitsgode", og dimed ekstremt identitetsskapande.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.280
    M9 Zander.jpg


    Det ble Mahler igjen i kveld. En av få CD'er jeg i hine hårde dager betalte full pris for. Den tredje CD'en i dette settet er 76 minutter med dirigenten, som forteller hva det er både han og Mahler holder på med. Husker jeg synes det var fascinerende å høre slikt fra den som fortolker, og ikke bare fra en musikk-kritiker. Zander har en veldig behagelig stemme, og hans forklaringer rundt symfonien er forbilledlig enkel å forstå for hvermansen.
    I mine øyne er denne utgivelsen et "must have" for alle som liker Mahler. Lyden er smått fantastisk, fortolkningen blant de beste jeg har hørt, og i tillegg får man en live-innspilling, som gjør det hele litt mer autentisk. Scherzo-satsen kan, hvis man har hørt mange andre versjoner, virke litt roligere tempomessig, men at det er et bevisst valg, blir klart når orkesteret til slutt guffer på med skikkelig frenzy.
    Vet ikke hva Spotify har gjort med denne for streaming, men dynamikk-omfanget er ikke i nærheten av hva CD-mediet formår. Kanskje annerledes på Tidal eller Qobus.
    Steen
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer litt på hvordan det blir for den oppvoksende generasjonen der musikk bare er noe som er der og som ikke koster noe - man streamer bare det nyeste fra et eller annet sted der man betaler småpenger i måneden. Musikk er ikke noe spesielt lenger, det bare er der, som en evig kulisse man egentlig ikke får noe spesielt forhold til. De kan ikke gjøre lekser uten at de "hører på musikk". Det må være trist.
    Men til gjengjeld er Spotify sjefen god for 4,3 milliarder dollar og klar for å kjøpe Arsenal. Sikkert en mager trøst for musikere som henter inn noen hundrelapper i måneden for strømming av sitt siste verk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glimrande sidesprang, @otare. For dei fleste som plasserer ungdomstida si mellom, tja, 1960 og 2000, trur eg det var slik. Tilgang til musikk var eit "oppnåeleg knappheitsgode", og dimed ekstremt identitetsskapande.
    Også en svært observant observasjon. Vi sparte til en plate, og når den kom i huset var det en feststund. Overkonsumpsjon utvanner verdi.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Overkonsumpsjon utvanner verdi.
    Men dette er heilt forferdeleg.

    Då eg var ung, drøymde eg om å bu i det største biblioteket i verda. Internet lova å verta det. No er det slik. "Jaha, jaha, jaha", for å sitera retro-progg-bandet Raymond och Maria.

    Kulturpolitisk har eg alltid tenkt at det var eit gode at alle hadde ubegrensa tilgang til kunnskap og kultur. Elitar har jo alltid sikra seg eksklusiv tilgang til kulturen: Du måtte høyra til høgadelen for å høyra på Haydn, og borgarskapen for å høyra på Mahler. I etterkrigstida var "den store platesamlinga" eit slags framhald av dette - ein måtte ha investert tid, pengar og kunnskap for å ha ei stor platesamling.

    Eg greier ikkje heilt forlata dette synet (og det finst ein parallell til bøker og akademia, også, men det vert for langt og OT her, og får venta til eg får meg fast stilling), men elles har du jo rett.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Men til gjengjeld er Spotify sjefen god for 4,3 milliarder dollar og klar for å kjøpe Arsenal. Sikkert en mager trøst for musikere som henter inn noen hundrelapper i måneden for strømming av sitt siste verk.
    Det er i seg selv nok til å revurdere hele abonnementet, rett og slett motbydelig. :mad:
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Slår et basstrommeslag for denne innspillingen med, etter min mening, geniale Sinopoli. Opprinnelig utdannet komponist, studerte med Stockhausen, og ble senere professor i komposisjon. Sjefdirigent for Philharmonia Orchestra i en alder av 38 år - bare 20 dager etter første møte og samarbeid med orkesteret. Jeg liker også hans innspillinger med Mahlers symfonier med det samme orkesteret, spesielt nr. 8 rangeres høyt.

    Sinopoli 2.PNG
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Litt mer Berlioz herfra i dag.
    romeo.jpg
    Nydelig musikk dette her (og lyd). Lyttes på i 2-kanal SACD.
    Ellers kan nevnes at billetter til 6 av høstens konserter med SSO ble kjøpt i dag.
    Symphonie fantastique spilles på åpningskonserten.
    Gleder meg... :)
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Litt mer Berlioz herfra i dag.
    Vis vedlegget 718007
    Nydelig musikk dette her (og lyd). Lyttes på i 2-kanal SACD.
    Ellers kan nevnes at billetter til 6 av høstens konserter med SSO ble kjøpt i dag.
    Symphonie fantastique spilles på åpningskonserten.
    Gleder meg... :)
    Ja, en blir helt sulteforet på å oppleve musikk i levende live - har fulgt SSO i en årrekke, og må si jeg er dypt imponert over utviklingen der. Er nok det norske orkesteret som er i skuddet for tiden (selv om mitt orkester er OFO, he he...) Har du forresten hørt noe på denne innspillingen av SSO? Den er en av mine favoritter - fantastisk spill og tolkning (og ja, jeg har hørt MYE Bruckner...). Mv h Jarl

    Stavanger.PNG
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Bruckner-innspillingen er god, @raw , ingen tvil om det. Og konserten de holdt i den forbindelse var uforglemmelig.
    Jeg fant nylig en liten podcast på Spotify fra SSO om denne

    Jeg har også bestilt en pakke billetter til høstsesongen i Stavanger, og gleder meg ikke minst til gjestspill fra nettopp ditt Oslo Filharmoniske, med Herbert Blomstedt og Beethovens 5. Det blir stort.
     
    Sist redigert:

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Den Bruckner-innspillingen er god, @raw , ingen tvil om det. Og konserten de holdt i den forbindelse var uforglemmelig.
    Jeg fant nylig en liten podcast på Spotify fra SSO om denne

    Jeg har også bestilt en pakke billetter til høstsesongen i Stavanger, og gleder meg ikke minst til gjestspill fra nettopp ditt Oslo Filharmoniske, med Herbert Blomstedt og Beethovens 5. Det blir stort.
    Ja, har opplevd Blomstedt selv. Bare å glede seg. Han har jo virkelig løftet San Fransico og - liker godt innspillingene med Hindemith👌Takk for deling av podcast.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har opplevd Blomstedt selv. Bare å glede seg. Han har jo virkelig løftet San Fransisco og - liker godt innspillingene med Hindemith👌
    Det gjør jeg og, og vil gjerne også minne om hans svært gode Nielsen symfonier med samme orkester.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.191
    Antall liker
    12.714
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Ja, en blir helt sulteforet på å oppleve musikk i levende live - har fulgt SSO i en årrekke, og må si jeg er dypt imponert over utviklingen der. Er nok det norske orkesteret som er i skuddet for tiden (selv om mitt orkester er OFO, he he...) Har du forresten hørt noe på denne innspillingen av SSO? Den er en av mine favoritter - fantastisk spill og tolkning (og ja, jeg har hørt MYE Bruckner...). Mv h Jarl

    Vis vedlegget 718056
    Eg kjøpte plata frå SSO i vinter, og som andre her, er eg veldig begeistra for denne versjonen.
    Det fulgte med ein cd og, så det er Bruckner på full blås i varebilen.

    Peder
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn