Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    SSO Bruckner cd’en fulgte gratis med programmet for neste år som kom i posten til oss abonnenter tidligere denne uken 😁
    Må se å få hørt den snart...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke fritt for at vi lengter tilbake til vår kjære konsertsal, når vi ser og hører strømmekonsert med SSO og Gullberg Jensen framføre en herlig versjon av Mozart sin symfoni nr.40. Det skal noe til å tilføre denne noe, men denne tolkningen gikk rett inn hos meg. Wienerklassisk orkester klinger deilig i Valen-salen, og det funker på det britiske dagliganlegget vårt.


    I kjelleren kommer jeg stadig nærmere konserthuset, og sortering/utluking av vinylsamlingen går lettere med transparente elektrostater.
    Her en plate jeg ikke har spilt før, den blir godkjent med glans. Topp vinylkvalitet fra Decca, og deilig musisering av LSO og István Kertéz. Henførende blåsere i London rundt 1970.
    1619728822115.png
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utvilsom et meget bra orkester. Og ikke minst et orkester som har spilt inn mye spennende musikk. Visste dere at Smetana var sjefsdirigent der i en årrekke?

    Jeg har hørt på Segerstam sin Sibeliussyklus på Ondine i det siste. Fabelaktige innspillinger, og en lyd og klang som er helt i referanseklasse.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven Symfoni nr 6 i F, op. 68 «Pastorale» med Klemperer og Philarmonia Orchestra.
    Det er noe så livsbejaende og vakkert over denne symfonien.
    Sødmefull og samtidig mektig tolkning. God innspilling som heller mot det varme.
    4AC97909-C0E3-4BC2-A252-F79BBFE58FE7.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og på opus 57. Piano Quintet er det selveste Sviatoslav Richter som trakterer klaveret.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Alf Hurum er dessverre lite spilt, men vi var heldige og fikk høre Bendik og Årolilja i levende live. Et fintspillende KSO på Kilden i anledning av at komponistforeningen feiret 100 år.

    Hurum.PNG
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Sibelius er på øverste hylle for meg, og jeg må si at Rattle / Berliner fil er en fantastisk formidler av denne musikken...

    Sibelius.PNG
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    0
    Synes denne er fin. Tenker jeg skal anskaffe på CD...

    helene-grimaud-2010-resonances-cd-622.jpg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En plate jeg kommer tilbake til gang etter gang dette.
    Kjøpte den ved en ren tilfeldighet for mange år siden.
    71B4797F-DCA3-42EB-8D81-CCF425D75F79.jpeg
    Martti Talvelas bass var uttrykksfull dyp og vakker.
    Han døde så alt for tidlig 54 år gammel, mens han danset i sin datters bryllup.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    En plate jeg kommer tilbake til gang etter gang dette.
    Kjøpte den ved en ren tilfeldighet for mange år siden.
    Vis vedlegget 719110 Martti Talvelas bass var uttrykksfull dyp og vakker.
    Han døde så alt for tidlig 54 år gammel, mens han danset i sin datters bryllup.
    Skjønner godt du liker denne. Har alle innspillingene som står nevnt på toppen av coveret, og de fleste er referanser i diskografien. Har tre Beethonen 9'ere med Talvela. Maazel, Solti og Isserstedt. Går ut ifra det er Solti på denne da det er en Decca-sak.
    Steen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Akkurat nå - vet ikke om det helt kvalifiserer som klassisk, men innspillingen er så gammel at det nærmer seg...?
    play bach.jpg

    Gammel US pressing, utmerket vinyl lyd, drivende godt spilt... har hørt på denne regelmessig i mange, mange år og går aldri lei... må vel være Bach effekten det...

    Ellers nyankommet (og spilt for et par dager siden);
    nordic.jpg

    Må bare si meg enig med kritikeren her, link under:

    http://www.musicweb-international.com/classrev/2021/May/Nordic-rhapsody-BIS2560.htm
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg spilte Moravec i Beethovens Pathétique (bl.a.) i går kveld, og tror jeg aldri har hørt den spilt bedre (eller i hvert fall har jeg aldri hørt en innspilling jeg har likt bedre). Denne innspillingen:

    1620281181600.png
    fra denne boksen:
    1620281227133.png
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vet ikke hva det er med Bach. Jeg blir aldri lei av Bach. Det er bare genialt antar jeg.....

    Det Norske Solistkor har gjort en fabelaktig innspilling her. Nytes på SACD i surround.

    R-12034809-1526998165-6989.jpeg.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser og hører på festivalorkesteret fra Luzern på NRK2, med Blomstedt og Argerich i Beethoven.
    Solid orkester der, mange kjente ansikt.
    Nå Eroica , Beethovens 3.symfoni. Jeg kan like den hornrekka der.
    Vi gleder oss til å få oppleve den gamle Blomstedt i LvB 5. symfoni her i høst med Oslo Filharmoniske.
     
    • Love
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Weinberg.PNG


    Anbefalt lytting! Weinberg fortjener absolutt flere lyttere, og kom kan hende litt i skyggen av Shostakovich og Prokofiev?

    Født i Warsawa, men flyttet senere til Sovjet. Har komponert, etter det jeg har funnet ut på Wikipedia, 26 symfonier, 17 strykekvartetter, 7(!) operaer, nærmere 30 sonater for ulike instrumenter og en god del filmmusikk. Komponisten fikk et oppsving og musikken begynte igjen å innta konsertsalene rundt 2010, da særlig i England. Mvh Jarl
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kommet i gang med operaene i Dessay-boksen. Så langt Tryllefløyten og Hoffmanns eventyr. Dessay synger "Die hölle Rache" teknisk brilliant, men hun høres ikke farlig ut. Stemmen og teknikken er utrolig, men hun er nok ikke den beste skuespilleren med stemmen.
    Nå er det Offenbachs "Hoffmanns eventyr" som spiller. Dessay synger dukken Olympia. Og igjen - teknisk sett er det helt fantastisk, men det er ikke en dukke som synger. Hun klarer ikke å skape illusjonen av en mekanisk sanger som må trekkes opp.
    Jeg har alltid tenkt på Offenbachs "Hoffmanns eventyr" som en lett opera, men det er det definitivt ikke her med Alagna, van Dam og Dessay under Kent Naganos ledelse. Dette er "grand opera" og mye bedre enn jeg husker fra forrige gang jeg hørte operaen.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har kommet i gang med operaene i Dessay-boksen. Så langt Tryllefløyten og Hoffmanns eventyr. Dessay synger "Die hölle Rache" teknisk brilliant, men hun høres ikke farlig ut. Stemmen og teknikken er utrolig, men hun er nok ikke den beste skuespilleren med stemmen.
    Nå er det Offenbachs "Hoffmanns eventyr" som spiller. Dessay synger dukken Olympia. Og igjen - teknisk sett er det helt fantastisk, men det er ikke en dukke som synger. Hun klarer ikke å skape illusjonen av en mekanisk sanger som må trekkes opp.
    Jeg har alltid tenkt på Offenbachs "Hoffmanns eventyr" som en lett opera, men det er det definitivt ikke her med Alagna, van Dam og Dessay under Kent Naganos ledelse. Dette er "grand opera" og mye bedre enn jeg husker fra forrige gang jeg hørte operaen.
    Glitrende resensjon... en kommer ikke utenom pasjon eller troverdighet... en dag på jobben eller mission of a lifetime...

    Det du skriver kunne like gjerne vært en beskrivelse på en god del av salig Herbert Von Ks innspillinger...

    PS! Kent Nagano er en briljant orkesterleder.... Mvh Jarl
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Mahler.PNG


    En særdeles fin innspilling og tolkning med maestro Haitink. Opplevde han og Concertgebouw i levende live for noen år siden med Bruckner og Debussy på programmet. For en opplevelse! Tiden stod bokstavelig talt stille...Mener å huske at han var 88 år, og ble kalt opp til trampeklapp hele seks ganger. Må si han virkelig er god på Mahler. Og et besøk i Concertgebouw anbefales alle venner av et vanvittig godt ensemble og en superb akustikk. Mvh Jarl
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Typisk innevær ute :) SÅ da blir det opera I dag Saint-Saëns første opera - "Le timbre d'argent" fra 1864. Jeg følger ikke så mye med i teksten, men hører bare på musikken. Og den er helt flott. 2,5 t med vellyd. Veldig letthørt. Innspillingen er også utmerket selv om det ikke er de aller mest kjente utøverne. Jeg har veldig sansen for Saint-Saëns. Synd at han stort sett bare er kjent for "Dyrenes karneval" og "Dance macabre". Klaverkonsertene, symfoniene, cello- og fiolinonsertene er jo helt supre. Han har fine sanger og flott kammermusikk også.

    1620900393107.png


    PS: Dette kunne godt vært Offenbach. (Jeg liker Offenbach)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn