Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gjedda.....
    Har mange innspillinger av Perlefiskerne, men tror ikke Gedda er av dem. Må sjekke ut.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Gjedda lurer i sivet her, og gjør seg absolutt ikke bort....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ble inspirert nå, og måtte høre på den usannsynlig vakre sangen Morgen i 2 tapninger:
    Magdalene Kožená og så et tidlig opptak med Elisabeth Schumann fra 1927.
    Og så startet Montserrat Caballé før jeg rakk å stoppe spilleren.
    Så det ble 3 :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Mer Liszt. CD 25 fra denne boksen (bare 74 igjen :D ):
    1621410837147.png


    En del kling-klang, men mest ettertenksomt. Det var absolutt ikke alt han skrev som skulle vise fram hans virtuositet.
     
    • Love
    Reaksjoner: raw

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Mer Liszt. CD 25 fra denne boksen (bare 74 igjen :D ):
    Vis vedlegget 723150

    En del kling-klang, men mest ettertenksomt. Det var absolutt ikke alt han skrev som skulle vise fram hans virtuositet.
    Utvilsomt en sentral komponist fra romantikken. Tenk på det symfoniske diktet Liszt dyrker fram. Gøy med bokser, ikke bare for å se andre sider av en komponists cv, men og for å dykke ned i dennes tankegang, utvikling og liv over tid. For meg har det og medført at jeg har oppdaget verk som ikke er del av en mainstream kanon. God lytting 👍 Mvh Jarl
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har etter hvert hørt standardverkene så mange ganger at de ikke er spesielt interessante å spille lenger. Liszt er som du sier en sentral komponist, men er stort sett bare kjent for noen få stykker. Alt det andre spilles aldri. Så det er det jeg leter opp.
    Dessuten finner man spennende ting på ukjente platemerker. Weinbergs komplette strykekvartetter med Danel-kvartetten på CPO f.eks. Taneyevs kammermusikk på Northern Flowers. Miaskowskis strykekvartetter på Northern Flowers. Holmboes strykekvartetter på Dacapo. Eller Asger Hameriks symfonier på Dacapo. etc...
    Det er en del å ta av. Godt å vite at det er noe man ikke har hørt før.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Schwartzkopf....................., jeg har gjennom et langt musikkliv virkelig prøvd å like denne damen, men det er ett eller annet som ikke funker, og jeg er klar over at det er jeg som er problemet :giggle: . Hennes Rosenkavaler får duge. "Vier Letzte...." derimot, bør alle få med seg i flest mulige tapninger. Norman/Mazur er mine personlige favoritter. Forøvrig ikke verst at Warner klarte å feilstave selve tittelen på verket. Ikke sikkert at det er økonomi til korrekturlesing i industrien lenger.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Ikke bare du. Jeg har denne boksen:

    1621489760630.png

    og da jeg hørte gjennom den slo det meg at dette var da ikke noe spesielt. Men jeg er enig med deg i at i "Der Rosenkavalier" med Karajan fra 1956 synger hun og Christa Ludwig helt fabelaktig.

    Noen har jo ment at hun kanskje ikke ville vært så kjent hvis hun ikke hadde vært gift med Walter Legge, plateprodusent hos EMI, Thomas Beechams assistent ved Covent Garden, og grunnlegger av Philharmonia Orchestra i London, men det bli jo bare spekulasjoner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En absolutt strålende plate i den senromantiske/neoklassiske og det lett nasjonale klangområdet som så mange svenske komponister gjør på en strålende måte (Petersson-Berger, von Koch, Rangstøm, Atterberg, Alfven og Rosenberg i yngre år):

     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt formiddagen på trompetlegenden Wynton Marsalis sin symfoni nr.2 Blues Symphony
    At dette er amerikansk musikk er klart etter noen takter i første sats. Referansene kommer som perler på en snor, både til tidsepoker innen den afroamerikanske historien og musikken. Jeg hører små korte melodireferanser og akkorder fra historien.
    Alle satsene er bygget ut fra bluesformen.

    Vil denne symfonien stå igjen som noe som spilles om og om igjen om 100 år? Nei, det tror jeg ikke. Men musikkhistorisk, er dette verket spennende synes jeg.

    Ellers vil jeg ønske alle som bruker klasssisk-asylet som en fin idèbank, til lette diskusjoner og til opplevelsesmyldring - en riktig god helg.

    blues-symphony.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    En komponist jeg lurer på hvorfor ikke er mer kjent:

    1621782734033.png


    Akkurat nå strykekvintett nr. 10, op. 32 fra 1827. Dette er jo så flott som tidlig romantisk kammermusikk kan være.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det lurer jeg også på. Vol 4 i denne serien er nettopp kommet og anbefales også sterkt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det lurer forsåvidt han på også - ser det ut som........

    Onslow.jpeg

    Jeg hadde en liten hang-up på hans op.79a for noen år siden. Normalt ikke min greie etter musikkstudiene, selv om det var mye av dette slaget den tiden.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Morsomt å kunne dele og peke på norsk innspillt musikk, med gode utøvere. Særlig når det har så høy standard på alle plan som her. Det er spennende når norske utøvere kaster seg utpå i tangorelatert musikk. Temperamentsfullt og flott, og det høres da absolutt ikke feil ut med piano som hovedstemme i disse heftige stykkene? Håkon Magnus Skogstad får vi høre mere til. Han opererer med egen youtubekanal, der det er mulig å få innsikt i noe av det arbeidet han nå legger ned i en doktorgrad.
    CD-Cover-tjukk-1260x969.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Når konserter, forestillinger planlegging etc. av disse avlyses - og dermed en del ekstra tid til overs brukes under parasoll på terrassen her i bartebyen.......

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min favoritt-serie, siden han begynte å pøse ut disse konsertene.
    Ja, men pøse ut er vel å overdrive litt. Den forrige fra Azzolini tror jeg kanskje kom i 2015.
    Den sjette, og siste, er planlagt innspilt senere i år, med utgivelse neste år.
    Satser på å få med meg den før vi tar kvelden, både Azzolini og jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Min favoritt-serie, siden han begynte å pøse ut disse konsertene.
    Jeg har ikke fått anskaffet noen av disse platene. Da er det fint å se at alle sammen er tilgjengelige på Apple Music. Så får det ikke hjelpe at det da er 256 kbps AAC. Mine ører er ikke gode nok til å høre forskjell på det og lossless.
    Og nå blir de vel lossless fra Apple Music også, så da er alt bare fryd og gammen.
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Vis vedlegget 727850

    Fantastisk musikk og lyd
    Alle Haitink's Decca-Shostakovich'er er smått fantastiske. I det minste de jeg har, og de jeg har hørt. Det blir liksom en ekstra bonus når lyden også fungerer. Har tallrike russiske live-produksjoner, hvor man må lure på om hele salen har bedrevet konkurranse-røyking.
    Steen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke fått anskaffet noen av disse platene. Da er det fint å se at alle sammen er tilgjengelige på Apple Music. Så får det ikke hjelpe at det da er 256 kbps AAC. Mine ører er ikke gode nok til å høre forskjell på det og lossless.
    Og nå blir de vel lossless fra Apple Music også, så da er alt bare fryd og gammen.
    Ligger allerede noen i lossless og hi rez.

    Skjermbilde 2021-06-09 kl. 18.06.03.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2

    Fantastisk konsert på Digital Concerthall ,Berliner Philharmoni appen fra 30 dec 2020
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt morgenen/formiddagen i dag til å sammenligne tre Shosta-tolkere; Kondrashin, Haitink og Sladovsky.
    (Kondrashin/Moskow philharm. orch, Haitink/ Concertgebouw, Sladovsky/Tatarstan National symph.orch.)

    Om en da tar for seg 3. symfoni og leker seg med hva som kan være forskjell på dirigentenes, orkesterets og ikke minst teknikernes tolkning.....
    Ta for eksempel "blås/slagverk rundt 17:30 (avhengig av tempo på innspillingen og ca 4:45 del tre Haitink) er det mye moro å finne.
    Hvordan takler blåserne teknikken, hvordan balanseres det mellom blåserne, hvordan balanseres det mellom blås/slagverk?
    Hvilken rolle spiller stortrommen i dette partiet?
    Hva med koret som har rimelig heftig oppgave?
    Etc etc.....
    Skulle likt å ha vært både i innspillingsrom og i rommet der det redigeres etterpå.

    For meg er det synd at Solti/Chicago ikke gjorde alle symfoniene. (7/15) Han fikk liksom ikke fot på Shosta før på sine eldre dager.

    Slik kan jeg lett få en hel dag til å gå i godstolen foran anlegget........og noe jeg nok gjør litt for ofte. :oops::)
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Haydns cello konserter lyttes til i Apple sitt lossless format. Sammen med sviskekompott og vaniljesaus er dette fløyel for øre og gane inn mot søndag aften.
    Skjermbilde 2021-06-13 kl. 17.48.29.png
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt at "unge" Mr. Harding gjør det så bra. Vi har nok begge sett ham dirigere noen ganger.
    I kø utenfor Krambua, med han og kolleger fra TSO og han ble stoppet i døra. Hadde ikke med deg leg....
    De ble fort kjent med ham, personalet. 😁
    Knakende dyktig, veldig ung dirigent. Allerede da var han bevisst på hvordan han ville ha ting på prøvene og frem til konsertene.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Morsom historie om en dyktig musiker ja :)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Har brukt morgenen/formiddagen i dag til å sammenligne tre Shosta-tolkere; Kondrashin, Haitink og Sladovsky.
    (Kondrashin/Moskow philharm. orch, Haitink/ Concertgebouw, Sladovsky/Tatarstan National symph.orch.)

    Slik kan jeg lett få en hel dag til å gå i godstolen foran anlegget........og noe jeg nok gjør litt for ofte. :oops::)
    Artig sysselsetting på en søndag. Fikk du gjort deg opp en mening om dine tre konkurrenter? Var det noen som gjorde seg bort, eller evt. noen som skilte seg positivt ut?
    Sladovsky/Tatarstan høres nesten ut som noe du egenhendig har funnet på :giggle:
    Steen
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    434
    Antall liker
    617
    Sted
    Kristiansand
    Apropos Shostakovich. Barshai er fin fortolker av hans musikk. Denne boksen/serien kan virkelig anbefales.

    Barshai.PNG
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Musikk til arbeidet igjen.
    Jeg tråkker meg gjennom Bartoks strykekvartetter, på vinyl.
    Nå The Fine Arts Quartet, fra Chicago, i opptak fra 1958
    1623740070852.png

    Solide tolkninger, og mer enn OK lyd, alderen tatt i betraktning. Label er Concert-disc, Connoisseurs Series
    Tanken var å gå gjennom alle LP-boksene med Bartok-kvartetter for å velge hva som skal beholdes, og neste som ligger klare er Takacs, Julliard og Tokyo. Hagen på CD får stå i fred denne gang. Risikerer nok at alle blir stående.

    @emotikon Interessant med din fokus på Sjosta 3. Det er en symfoni jeg har hoppet fort forbi, da den kan framstå som tung og slitsomt deklamerende. Den musikalske realiteten er nok mer nyansert, uansett hva man føler om det politiske og historien. Absolutt verd å høre nærmere på symfoniene 2-4, som ofte blir oversett. Takk for påminnelsen.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Denne anbefales både for utmerket spill og tilhørende topp BIS lyd, men ikke minst for Schnittke kadensene i Beethoven.
    Virkelig vellykket og interessant anderledes kadenser, helt ulike de andre vanlig brukte...
    Og Schnittke sin konsert er også bra.
    gluzman.jpg
    Musicweb anmeldelse

    Dirigenten James Gaffigan imponerte meg forøvrig da han for ca 1 år siden dirigerte SSO.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn