Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roter rundt i P-seksjonen og plukker frem ting jeg ikke har hørt på årevis:

Pizzetti.jpg

Velklingende med litt middelhavsvarme i orkestreringen og lette Respighi vibber.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.299
    Man blir jo nysgjerrig når man vanker i denne tråden så litt tøff i trynet så fant jeg frem denne. 200gr. Quiex fra Classic Records/Bernie Grundmann så det er ikke noe å si på kvaliteten. Det var nok litt ambisiøst å starte på dette, her trengs det mer øving så jeg får prøve meg igjen senere. Heftige saker dette.

IMG_1948.jpeg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.353
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jepp. Begynn med 1-ern, gjerne med Kubelik. Dett av stolen når du hører temaet i "sørgemarsjen"...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.299
    Hehe, jepp. Begynn med 1-ern, gjerne med Kubelik. Dett av stolen når du hører temaet i "sørgemarsjen"...
    Jeg har en del Mahler og er veldig glad i 2 og 5 men denne har jeg ikke hørt på siden jeg kjøpte den og som sagt så krever den nok en del fra en trainee i klassisk.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Sony eller DG?
    DG. Så vidt jeg kan se en «live recording» fra 1987 med Christa Ludwig som solist.
    6 cd boks med 1 til 4 + die knaben wunderhorn…

antagelig samme som du streamet lenger oppe?

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Takk for å pirke, Valentino :) , cd-boksen jeg har som jeg kjøpte brukt i en butikk i London for mange år siden var ikke lett å finne ut av på nettet, men på Discogs fant jeg selvfølgelig ut av det;
    https://www.discogs.com/release/573...s-Orchestral-Works/image/SW1hZ2U6MTI2MTQ5Mjc=
    Det er den første lille boksen av 3 som hørte til en stor boks med alle symfoniene. De to andre boksene har jeg ikke...
    Det står dette om Innspillingen av nr 3;
    "New York, Avery Fisher Hall, 4/1987 (no.2)
    11/1987 (no.3); "

Jeg ser ellers av anmeldelser at denne nr3 skal være minst like god som hans '60 talls versjon (smak og behag selvsagt) og i hvert fall med bedre lyd (lyden er god).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Når jeg kommer hjem må jeg finne fram de engelske komponistene. For noen dager siden kjørte jeg gjennom Shropshire og passerte Wenlock Edge og i går besøkte jeg Egars grav. I morgen blir det Cheltenham (Holst, Brian Jones og Darwin) og Worcester (Elgar)..

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.555
    Vis vedlegget 1036565
    Langlytting i aften. Tror det er 6 år siden sist jeg hørte denne
    Jeg har innimellom fått Karajan litt i vrangstrupen. Hans Rosenkavalier fra Wien er et utmerket eksempel på hvor dårlig han tålte å få så mye makt i plateindustrien. Dette blir veldig tydelig når man sammenligner med hans egen 1956 innspilling med Philharmonia på EMI, hvor selv mono-utgaven er bedre enn nesten alle de andre Kavalerer. Litt synd egentlig, for sangerne på DG-utgivelsen er slettes ikke verst, men det kan bli fire lange timer :giggle: .
    Steen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har en 3-4 utgivelser i den serien og var i hvert fall i sin tid begeistret. Men det blir for mange sykluser, og Mahlersymfonier fyrer jeg ikke så ofte opp i heimen, heldigvis har vi tilgang på Grieghallen. Både Lied von der Erde og symfoni 8 og 9 er spilt siste 12 mnd.

• Liker
    Reaksjoner: ch

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.430
    Vi får nr 5 i kommende sesongs åpningskonsert i Valen salen. Mahler er definitivt best live, men noen av symfoniene er så sjeldent spilt at en må av og til ty til anlegget.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er teit å bo på landet av og til. Operaorkesteret gjør M2 i september men det ser ikke ut som jeg klarer å få til å dra. Derfor er det fint å ha et stereoanlegg som er laget for å kunne spille Mahler uten begrensninger.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.990
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det slo meg umiddelbart da jeg hadde hørt igjennom første gang Oslo Philharm. sin siste innspilling - Shosta. 5. symf. 2. sats, at dette hadde jeg jammen "hørt før"
    Måtte lete litt i hukommelsen....hva hva det som trigget denne tanken?
    Jo - romklangen, tempo og en del av tolkningen underveis. Fascinerende dette livet vi lever i bobla vår her på klassiskasylet :)

Forøvrig råbra jobbet av studioteamet i Oslo (y)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da må jeg si at det er godt å se at ikke alle har det med Rilling og de som @berxter og jeg!

@emotikon Kul assosiasjon! Nå hørte jeg bare kjapt rett i Phonakene, men den nyeste låter også «nyere», dvs tettere på, mer skrudd, gjør den ikke?

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.621
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye fint presentert her av Mahler i det siste. Det trigger diverse minner, spesielt av symfoni nr.3 som jeg opplevde første gang i Grieghallen da Aldo Ceccato var sjefsdirigent for Bergen Filharmoniske. Sangere besvimte på scenen, en venn av meg spilte off-stage kornettsolo, og tårene rant under applausen. Siden har jeg hørt den live flere ganger. Mahler er så mye større på konsert enn hjemme. Andre minner som sitter sterkt er 6.symfoni med Boston med Nelsons i Royal Albert Hall. Og 7. i Concertgebouw. Her i Stavanger får vi 5. symfoni på sesongåpning til høsten. 3.symfonien kommer neste sesong, jeg er litt misunnelig på damene i koret vårt for de får synge den.

Selv er jeg nylig hjemvendt fra korfestival i Estland, og har en rolig kjølig uke i byen. Sover lenge, spiller piano, og hører mye musikk.
    Nå et gjentatt dykk i Sjostakovitsj op.87, her med Alexander Melnikov i en prisbelønnet innspilling på Harmonia Mundi. Melnikov er et kjent navn, og besøkte Stavanger som "ungt talent", men er en jeg har hørt lite på.
    1720268956225.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mahler 4 i en innspilling min far fikk med en gang han trengte lesestoff på flyturen. Mahler 4 som bilag til BBC Music Magazine:
    1720339431771.png

Altså: Om dette ikke er fantastisk flott spilt er jeg helt på viddene (igjen). Hør Ruhevoll (poco adagio) om dere finner innspillingen.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha tilbragt over en uke i Elgars bakgård (Worcester og Great Malvern i Worcestershire) måtte jeg jo finne fram denne når jeg nettopp kom hjem:

1720367094991.png

Startet med hans første symfoni dirigert av Barbirolli.
    Elgar ble født i Lower Broadheath i Worcestershire med utsikt til Malvern Hills. Der er det (selvfølgelig) et museum hvor Elgar sitter i hagen og skuer ut mot åsene.

IMG_3668.jpeg

Jeg føler at jeg skjønner litt mer av Elgar etter å ha ruslet rundt i distriktet han elsket.
    Og i byen han elsket (Worcester) - her representert med elven Severn (Englands lengste elv) og katedralen.

IMG_3659.jpeg

(og selvføgelig måtte jeg innom bilprodusenten Morgan som ligger i Great Malvern):

IMG_3618.jpeg

Flotte biler, men særere bilprodusent skal du lete lenge etter. Bildet viser fru Morgans spesielbygde bil - den eneste Morgan med selvmordsdører (har alltid lurt på hvorfor det kalles selvmordsdører, men det skyldes at med hengsling av dørene i bakkant hadde de en tendens til å åpne seg i skarpe svinger, med den effekten at sjåføren/passasjeren datt ut av bilen).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøss! Jeg har akkurat klart å høre igjennom hele første del av M8! Merci Pierre!

1720380184115.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Jeg jobber med disse boksene etter turen til Wales og Worcestershire/Gloucestershire:

1720480198559.png
    1720480229495.png
    1720480264086.png
    1720480300255.png
    1720480341210.png

Det vil nok ta litt tid å komme gjennom de 121 CDene. Delius og Britten var jo ikke fra området jeg besøkte, men jeg tar dem med for "good measure".

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo alle disse og kan vel knapt si at jeg har lyttet på halvparten av materialet i de. Men som regel kjøper (kjøpte) jeg slike bokser for å dippe i ting som virker interessante og vanskelige å samle gjennom kjøp av enkeltplater og rører sjelden "klassikerne" som jeg allerede kjenner fra andre innspillinger. Holstboksen minnes jeg det har vært en del overraskende ting i, Delius finner jeg ofte litt i overkant søvndyssende.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Delius er ikke blant mine favoritter heller, men ofte er det jo slik at det tar litt tid før ting "setter seg".

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.651
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ruffen vekket meg 0630. Ukjente lyder i ukjent hus. Ute på morgentur i nabolaget så vi håndverkerne dra på jobb. Nå har jeg funnet en plate i fars samling.
    IMG_4981.jpeg

Et slagskip av en CD-spiller, et beist av en integrert forsterker og noen fislete Dynaudioer med invers BBC-dip. Men Murray spiller Wolfie bra han altså.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.555
    Været de siste par dager, har gjort at jeg ikke har hatt dårlig samvittighet ved å sitte å finlytte litt. Valentino har jo snakket varmt om den nyutgitte M3 med Horenstein, så da fant jeg likegodt fram både vinyl og CD.
    1000007809.jpg

Det var noenlunde som jeg husket det, dvs. at begge formater er top notch, men man kommer litt nærmere orkesteret via LP. I tillegg er messingen på vinyl helt makeløs. Kanskje noe av det mest naturlige jeg har hørt i en stue. Hvis det er så at de nye utgivelser er bedre enn dette, så er det løp og kjøp, men for undertegnede holder det med de jeg har. Mine ører er jo ikke hva de engang var heller😥.
    Steen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.634
    Sted
    Trondheim
    Det har blitt mye Elgar siden jeg kom hjem på søndag. Jeg har spilt de 5 første CDene i den store Elgarboksen, og så langt har det vært helt strålende musikk. Den åpner selvfølgelig med de mest kjent verkene, og det er virkelig ikke rart at de er kjente. Han er veldig lyrisk og pastoral (i mine ører), og det skjønner jeg etter å ha vært der han vokste opp. Han bodde jo lenge i London der han mistrivdes, og flyttet tilbake til Malvern da han gikk lei i London.
    Han er ikke gravlagd der han ville - hans datter forlangte at han skulle gravlegges med sin kone, og sånn ble det. Han ville ligge der elvene Teme og Severn møtes, men han endte opp i Little Malvern.

IMG_3654.jpeg

Jeg synes forøvrig at det er litt fascinerende at gravsteinen dreier seg om hans kone, og han er hengt på som en liten fotnote.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn