Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Så ble det gjennomhøring av hele Juleoriatoriet av Bach. Har fire rippede fullversjoner, og det er Gardiner sin versjon som rager høyest i heimen. Var spesielt anbefalt av Hillveg i sin tid.

Ikke bare flott musisering, men meget god lyd også. Sistnevnte synes jeg er litt ekstra viktig for opplevelsen av verk med mye korsang.

IMG_1775.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er (innrøm det nå!) ganske gøy at den første av de seks kantatene i Juleoratoriet er for første juledag sånn egentlig.
    Jeg liker både Gardiner og Suzuki, men det finnes en innspilling med Akademie für alte Musik Berlin tror jeg det er der de antakelig har puttet mikrofonen inni de gamle militærpaukene. Hopp i stolen-effekt. GøyBach det og.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.384
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok- jeg har kjøpt den, så jeg må høre igjennom. For å være ærlig lar jeg librettoen ligge i boksen, og hører kun på musikken. Jeg kan vanskelig tenke meg at Maometto i operaen har det aller minste til felles med den virkelige Mehmed II, som på gruelig vis erobret Konstantinopel i 1453, så jeg lar latteren og vantroen hvile, og gleder meg over Rossini.
    folder.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer kirkegreier. Påskemusikk pyttsann. Vivaldi, Pergolesi og Bach. Jeg spiller rip av CD-laget:
    1733141955649.png

Fra Presto Musics sales banter (jadda de har faktisk multikanals hybrid-SACDen på lager):
    1733142141984.png

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.821
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20241202_142323603.jpg

På nåværende tidspunkt så har jeg ikke noe behov å streame. Har flere klassiske plater som ikke er spilt på lenge. Denne innspillingen på DECCA er veldig fin med en pianist med en behagelig spillestil. Informativt innercover :) For å være riktig retro. så har jeg brukt en DECCA Record Brush.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.384
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne ble jeg ikke umiddelbart forlibt i. Liker vanligvis Klemperer, men her blir det for stivt for meg. I tillegg mener jeg å høre uperfekt ensemble i 7/4, og et digitalt "skinn"/"glare" over det hele. I hylla med den. Kanskje jeg endrer oppfatning etter 8-ern? Nope.
    folder.jpg

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julemusikk ja, overalt. Snart avgårde til generalprøve på Juleoratoriet i Stavanger Konserthus, med Jos van Veldhoven som dirigent. Tilfeldigvis skulle jeg lete opp Gardiner og Monteverdi-koret på Qobuz, og fant ikke den gamle favoritten.
    Men istedet denne fra 2022. Jeg ante ikke, må følge bedre med for å holde tritt. Risikerer vi en ny favoritt i heimen før jul?
    1733321808178.png

PS: den kjente versjonen fra 1987 ligger også på Qobuz, men mitt default valg sto på high-rez, derfor var det denne nye som dukket opp.
    1733322632479.png

Helt i orden for meg.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer julemusikk. BWV 110 «Unser Mund sei voll Lachens»
    IMG_2382.jpeg

Jos van Veldhoven er en stor autoritet på Bach, og kan kor-faget. En effektiv og krevende dirigent, men hyggelig person. Gyllen kombinasjon.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.442
    berlioz.jpg
    Jeg oppdaget Berlioz litt sent (utenom den gamle RR vinyl innspillingen av Symphonie Fantastique - en audiofil favoritt en gang i Jura tiden), men nå er han en av mine favoritter.
    Dette er bare så variert og nydelig musikk.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.564
    Er ikke ekspert men Richter.

For en utgave som sjelden blir omtalt, ville jeg gått til Scherchen og en original 1742 Dublin versjon. Da får du den ultimate kanadiske (franske) sopran/tenor duoen Alarie/Simoneau. Og Scherchen er jo alltid et spennende alternativ.
    Steen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.384
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ah, den jeg forbandt med Richter er den (omdiskuterte) Mozartversjonen på tysk, med Höffgen, Häfliger osv. Hmm, jeg ser av Discogs at jeg faktisk har utdrag av den du nevner på lp, dog der er ikke den arien med. Finnes hos Presto, så det skal høres!
    Edit: Hørt. Jeg synes Marriner-opptaket er bedre mht lyd, han bruker en noe magrere oppsetning, og så går det jo litt kvikkere, da. Ms Reynolds var nok i bedre vokalform for Richter.
    Uansett er det lett å se for seg Susannah Cibber, og reaksjonen fra kansleren av St. Patrick's Church: " Woman, for this be all thy sins forgiven thee!"

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det skal mye til å bli ekspert på innspillinger av Händels Messiah, for det finnes så mange, og forskjellene er så store. Det er interessant i seg selv, å følge utviklingen gjennom tid, forskjellen mellom store og små ensembler osv. Gramophone har en opplisting og gjennomgang, men også der er det gode innspillinger som mangler.
    For oss som synger i kor er det vanlig å fokusere på korstemmene, gjerne i utvalgte innspillinger til hjemmeøving. Solistene får da ofte mindre fokus.
    Et par som jeg har brukt, og likt, er veldig forskjellige. Det er et bevisst valg.
    Andrew Davis dirigerer konsert i Toronto, utgitt på EMI
    1733476143790.png

Stort kor, flott akustikk, staselig flott klang, tradisjonell tilnærming.Tydelige korstemmer, og bra lyd.

En helt annen retning er Paul McCreesh med Gabrieli Consort, på Archiv, den nyter jeg i kringlyd på Bluray Audio.
    1733476000719.png

Mindre kor og orkester, med originalinstrumenter og barokk-stemming. Noen av korpartiene går lynkjapt, gøy å følge med på, orkester og lyd er tight og skarpt.
    "Paced with urgent theatricality, and with superb sound engineering" (Gramophone)
    Jeg liker lyden av McCreesh sin gjeng, også på andre innspillinger.
    Og når vi først er på julemusikk-kjøret og McCreesh, er det tid for å ta fram denne. Gjentas hvert år.
    1733476274033.png

Her bøtter det på med den helt store julestemningen, spesielt mot slutten. Bare å skru opp.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.719
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gir gjerne min tilslutning til de to McCreesh innspillingene, du kom meg i forkjøpet på anbefalingen av hans Messias. Det er jo på den måten jeg like barokkmusikk spilt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.711
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ah, den jeg forbandt med Richter er den (omdiskuterte) Mozartversjonen på tysk, med Höffgen, Häfliger osv. Hmm, jeg ser av Discogs at jeg faktisk har utdrag av den du nevner på lp, dog der er ikke den arien med....
    Den har jeg også, utdrag på LP. Den er grunnen til at jeg inntil nylig var mer fortolig med tysk enn engelsk tekst på denne. På omslaget nevnes ikke Mozart med ett ord. Og Maurice Andrè er listet som trompetsolist. Mozart la til flere blåsere, og tonet ned trompetstemmen, da den store trompet-epoken var over da han skrev sitt arrangement, lenge etter originalen. Jeg tror ikke det finnes flere tyske innspillinger med Richter, med og uten Wolfgang?
    Det ble framført flere tyske oversettelser før Mozart sitt arrangement, som har fått eget verknummer KV572.
    Mine tyske medkorister står på at Messias klinger veldig forskjellig på tysk og engelsk. Det kan delvis skyldes Mozart sin instrumentering, med klarinetter, tromboner og horn. Der fikk jeg anbefalt en innspilling av Mackerras i Wien på Archiv.
    Et stort tema, og de som vil holde på for evig kan se her
    God nerde-fredag !

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.384
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Godt å se at jeg ikke er den eneste som "imprinted" på den tyske teksten. Fortsatt er jeg tilbøyelig til å nynne "O du, die Wonne, verkündet in Zion" og "Das Volk, das da wandelt in Dunkel" framfor det engelske. Det var i flere tiår den eneste versjonen jeg hadde, og det er jo så vanvittig flott! Janowitz!
    ' folder.jpg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.564
    Har ligget på sofaen i hele dag, og hatt medlidenhet med meg selv. Ble nok en liten influensa dette året. Passer dårlig i innspurten til årets "Jauchzet".
    Fant litt trøst i en glimrende saint Saens orgelsymfoni fra Montreal med Nagano. Han er virkelig en mester på dynamikk. Og subbene fik kjørt seg.

1000008426.jpg

Steen

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn