Det skal mye til å bli ekspert på innspillinger av Händels Messiah, for det finnes så mange, og forskjellene er så store. Det er interessant i seg selv, å følge utviklingen gjennom tid, forskjellen mellom store og små ensembler osv. Gramophone har en opplisting og gjennomgang, men også der er det gode innspillinger som mangler.
For oss som synger i kor er det vanlig å fokusere på korstemmene, gjerne i utvalgte innspillinger til hjemmeøving. Solistene får da ofte mindre fokus.
Et par som jeg har brukt, og likt, er veldig forskjellige. Det er et bevisst valg.
Andrew Davis dirigerer konsert i Toronto, utgitt på EMI
Stort kor, flott akustikk, staselig flott klang, tradisjonell tilnærming.Tydelige korstemmer, og bra lyd.
En helt annen retning er Paul McCreesh med Gabrieli Consort, på Archiv, den nyter jeg i kringlyd på Bluray Audio.
Mindre kor og orkester, med originalinstrumenter og barokk-stemming. Noen av korpartiene går lynkjapt, gøy å følge med på, orkester og lyd er tight og skarpt.
"
Paced with urgent theatricality, and with superb sound engineering" (Gramophone)
Jeg liker lyden av McCreesh sin gjeng, også på andre innspillinger.
Og når vi først er på julemusikk-kjøret og McCreesh, er det tid for å ta fram denne. Gjentas hvert år.
Her bøtter det på med den helt store julestemningen, spesielt mot slutten. Bare å skru opp.