Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steuermann! Lass die Wacht! Steuermann her zu uns!
    Nå:
    folder.jpg

PS: Dette var ikke verdens beste Lisztinnspilling. Grautete mastring, sliten pressing og litt kjedelig pianistisk. Næh, gi meg Cziffra eller Szidon!
    EDIT II: Dette hører jeg ikke på! Bytter beite til Moody Blues!!!

Sist redigert:

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De siste par poster viser med all tydelighet at dette forums "debattanter" alle er over middagshøyden 😂
    Hehe! Jeg gjør som politikerne. Legger meg flat…og ikke var det Krebbers heller. En viss Gil Shaham. Ukjent for meg. Men flott spilt.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.816
    Sted
    Sunnmøre
    Det blir nok noe mer Haitink her også. Har hentet fram disse 2 boksene:
    Den Bruckner-boksen har eg, det var den eg fekk tilrådd då eg spurte etter ein god Bruckner-syklus på Aktiv Klassisk i si tid. Flott, sjølv eg som oftest går til Jochum eller Furtwangler når eg får for meg at eg skal høyra på Bruckner.

Her er det feriemodus, og lite musikk. Trudde eg skulle koma meg gjennom ei lang liste med tunge tyskarar då eg skulle køyra åleine frå Sunnmøre til Bergen i går, men plukka opp to unge, haikande tyske fotturistar i staden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Hørte den første CDen i dette 2 CD-settet nettopp:

1658785914239.png

Litt underlig at den er utgitt på Bru Zane som jo jobber for utbredelsen av fransk musikk. César Franck var jo fra Belgia.

Uansett - sangene er flotte. Veldig romantiske og ikke mye dramatikk, men nydelig melodisk. Ikke like spennende som det mange andre Lied-komponister har skrevet, men ytterst hørbart. Skulle gjerne hørt dem på en konsert en gang.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Han var kanskje muligens valloner?
    Belgia er jo egentlig ikke et land men et buffer mellom Frankrike og de fæle nederlenderne. Eller omvendt. Uansett er det såpass todelt at flanderske separatister produserer flanderske flagg der løven har sorte klær i stedet for røde. De er verre enn Bergensere.

• Wow
    Reaksjoner: oct

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Født i Liège, men flyttet til Paris da han var 13 og levde hele sin musikalske karriere i Frankrike. Uansett - flott musikk. Og god lyd på den CDen.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.680
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han var kanskje muligens valloner?
    Belgia er jo egentlig ikke et land men et buffer mellom Frankrike og de fæle nederlenderne. Eller omvendt. Uansett er det såpass todelt at flanderske separatister produserer flanderske flagg der løven har sorte klær i stedet for røde. De er verre enn Bergensere.
    Endelig! Noen som er verre enn oss!

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Starter dagen pent og pyntelig med klaver, Igor Levit er for min del et nytt bekjentskap, skal høre gjennom de utgivelsene han har kommet med gjennom de neste dagene. Kan hende jeg tar turen til en platebutikk eller to senere i dag også, men først kaffe og Bach.

Skjermbilde 2022-07-26 kl. 08.13.30.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kaffe og Bach. Uslåelig morgenkombi.
    Men Illevold er ikke borte hun heller.

Tillegg: Pogo i Mozart fungerer også.
    D8540DE6-7B20-428C-B39B-FF52ECB2DC54.jpeg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Da skal jeg fyre opp anlegget. Neste kapittel i boken "Prague in black and gold - the history of a city" står på programmet. Jeg har kommet til kapittelet om Mozart i Praha, så kanskje en Mozart-symfoni ville passe?

1658818889244.png

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    K 504 er jo nærliggende, men han skrev jo også de tyske dansene K 509 og 510 for et ball i Praha. Ifølge boken hadde han lovt å skrive musikk til ballet, men leverte ikke noe. Derfor ble han invitert til middag hos han som arrangerte ballet. Middagen skulle være 1 t før ballet begynte, og da Mozart kom dit fikk han ikke middag, men notepapir og fjærpenn, så da måtte han jo skrive noen danser da...

Om det stemmer vet jeg ikke, men det er jo en god historie.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker de amerikanske musikalene fra 30-tallet. Hørte nettopp på denne:

1658838020920.png

Fantastisk flott med titler som "Embraceable you", "I got rhythm" og "But not for me". En flott serie på Elektra Nonesuch.
    Dessverre er denne innspillingen preget av at du har orkesteret i fanget, og de kvinnelige sangerne har ganske nasale stemmer, stemmer som sikkert passer på Broadway, men i en plateinnspilling blir det for brutalt.
    Men musikken er superb!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.601
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tråler ufortrødent videre uspilt bruktvinyl i egne hyller.
    Idag en skikkelig godbit. Loorin Maazel med Wiener Philharmoniker låter suverent i Richard Strauss sin sympatisk-geniale Sinfonia Domestica.
    1658841324142.png

En herlig tolkning, god innspilling og meget god pressing. Frydefull hornlyd fra det orkesteret, og Strauss var arvelig belastet med horn.
    Coverbildet kunne nesten vært meg hjemme en fredfull kjølig feriedag.

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.881
    @otare (og andre (skapmusicalfans ;) ; sjekk denne. Riktig nok fra 1943, men dog. Lena Horne, Fats Waller, Cab Calloway, Nicholas Brothers og mange andre.

Handlingen er tynnere enn oppslutningen til Senterpartiet, men musikken og spillegleden er uovertruffen. Fint når man vil ta en pause fra Bruckner.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.028
    Torget vurderinger
    23

Slukcommended!

Min favoritt Gershwin innspilling, med bl.a klarinettisten Al Gallodoro
    som spilte på uroppførelsen av "I got Rythm" i sin tid!
    Han har verdensrekorden i oppføring - over 10.000 ganger har han spilt den berømte "slide" på introen.

Knall lyd og performance på denne. Et must.

gershwin grofe.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.028
    Torget vurderinger
    23
    I enhver kulturell høyborg befinner det seg et rikholdig og representativt utvalg av Harmonia Mundi utgivelser :) :)

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, jeg lurer faktisk på at jeg så Gershwin platen der tidligere i dag, må dobbeltsjekke i morgen.
    Fikk med meg en del andre plater da, først ute i aften er Alfred og Haydn, dette er fint synes jeg
    _DSF2802.png
    .

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    B6CF8F63-28BA-4129-9B61-6EFBA201934A.jpeg

Taras Bulba.
    Denne LPen har fått bank med utilstrekkelig sporingskompensasjon. Synd. Må gi Vinyl og Kaffe en advarsel om denne samlingen han fikk fra USA.
    Fin musikk, kom aldri så langt som til denne da jeg kjøpte Janacek for 30 år siden.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært mer heldig med mine bruktkjøp virker det som, plate nummer to ut i aften, opus 77, er dønn strøken og innspillingen er veldig god. Gjør ingenting at det er 13 grader, sur bris og regn uten på slik en kveld.
    _DSF2805.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    V&K har fra andre samlinger, må bare unngå disse Turnabout-skivene og annet fra denne. Karajan 62/70 er helt supre f.eks.

4A576F7C-295C-4BE8-923A-E522BE98292F.jpeg
    «Men det var ikke det jeg mente!» en gang til. Du Pre i Elgars, med Barbirolli. Artig nok er det like mye vinylartifakter i denne nye 180 g-pressingen som i bruktkjøpene.
    Stadig Sennheisertid.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.401
    Torget vurderinger
    1
    Fant ingen utgaver av Haitink i gårdagens platerunde, så jeg får nøye med disse to utgavene av Bruckner´s syvende.

Først ute er innspillingen fra 1967, så langt er det god lyd og innspilling. Jeg kjenner ikke symfonien særlig fra før, så jeg skal ikke rote meg ut på glattisen med andre beskrivelser, dog er det fint å lytte til det som kanskje la grunnlaget for Haitink og hans karriere.
    _DSF2813.png

Ti år senere på gul label med Böhm, spent på å høre de to rett etter hverandre
    _DSF2814.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    425510DE-2D44-4761-A1D0-A84B1CD40DB5.jpeg

Pia Degermark ser Geza Anda og Camerata Academica des Mozarteums Saltzburg spille… KV453.
    Fin pressing, og felene låter mindre harskt enn jeg kan huske. Opptaket er fra 1961.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke i hvilken av Dantes sirkler man havner for å spille Bachkantater kronologisk etter BWV i stedet for å følge kirkeåret, men det er neppe ute i periferien.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.350
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hah! De er så flotte at de er relevante uten hensyn til noe kirkeår! Dessuten spiller jeg en boks av gangen, og for å være helt ærlig er BWV-nummeret mye enklere å forholde seg til enn "4. søndag etter septuagesima" :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Måtte bare høre noe mer Gershwin, og da ble det "Lady be good":

1658959736712.png

Ikke fullt så mange toppnummer som i "Girl crazy" ("Fascinating rhythm" og "Lady, be good"), men langt bedre både lyd og sangere. Her står sangerne på scenen og orkesteret er i orkestergraven, ikke som i Girl crazy der du hadde hele ensemblet i fanget.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn