Klassisk musikk i bestilling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan fremdeles kjøpe Lennys CBS-Mahler på som ny LP-boks, men jeg er snill & flink. Sony skviset også det hele inn på 15 LPer og det er noget trangt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.249
    Antall liker
    10.261
    Sted
    Trondheim
    Det kjøpes kanskje ikke så mye plater lenger med alle strømmetjenestene som finnes, men jeg kjøper fremdeles noe. Det er 2 serier jeg følger - Bru Zane med fransk romantisk musikk og Château du Versailles Spectacles. Det er ikke nødvendigvis de beste innspillingene av verk som kommer derfra, men det er definitivt interessant. Denne uken fikk jeg følgende fra Presto:

    Werther by Hungarian National Philharmonic Orchestra / György Vashegyi ...
    Déjanire: CD recording - Palazzetto Bru Zane


    1721460460595.png
    1721460491802.png
    1721460528805.png
    1721460559976.png
    1721460591404.png


    Ikke alt er like bra, selvfølgelig, men det er i hvert fall spennende å høre musikk man ikke har hørt før. Jeg har selvfølgelig hørt Werther før, men ikke i baritonversjonen!

    PS: Jeg begynner å få en anseelig samling av ukjente Sait-Saëns operaer nå:

    Déjanire (skrevet så sent som i 1911), La princesse jaune, Le timbre d'argent, Les Barbares, Phryné, Proserpine.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    GøyBruckner det der, @ottone. Bare å glede seg.
    Interressant kopling, den med Wolfie og Rach.
    Jeg venter stadig på at DG TOS Pollini i Chopins 24 preludier og Karajan i Grieg skal dukke opp i nettbutikker med VOEC.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enig @Valentino , men Sokolov er lite utadvendt og tillater nesten ingenting, noen kaller ham paranoid. Kan tenkes at disse konsertopptakene er blant de få han godkjenner og at Universal gir ut det de kan uten noen planlagt kobling. Jeg hørte Sokolov i Oslo Konserthus og har vært fan siden, så jeg tar imot det som kommer.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og da kan jeg puste lettet ut. Fra iMusic.
    1724742782495.png

    Vikingur-plata er den EP-en med Bach-transkripsjoner som det har dryppet singler fra på strømmeplattformer de siste månedene.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    iMusic er fordømt behjelpelige. Svisj så la de på noen sølvplater på den bestillingen for meg. 279,-, fri frakt:
    1725265513190.png
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.130
    Antall liker
    10.675
    ^den der kikket jeg lenge på her om dagen, var på tilbud, ikke at det gjorde det så veldig rimelig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøv:
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.193
    Antall liker
    1.499
    Hei @Steen, de laget boks til deg i 2018 og den er ikke utsolgt!

    Vis vedlegget 1052975
    HVA! Ikke utsolgt! Hvordan er det mulig?
    Nei, vi skal ikke disse Hebbe nå. Såg i søstertråden at du hørte på Knaben Wunderhorn tidligere i dag med Szell. Den er god den, men prøv å få hørt Morris og Geraint en gang. Finnes sikkert på ymse strømmetjenester. Da får du en noe mer ungdommelig og upolert Mahler. Han var vel i tenårene da det meste av denne ble unnfanget.
    Steen
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    1
    Hva er status på dette med å bestille fra utlandet nå, er det tollfrikvote under et visst beløp eller er det slutt på dette for lenge siden? Er rusten på dette med å bestille fra utlandet, sikkert ti år siden sist.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.267
    Antall liker
    9.564
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hva er status på dette med å bestille fra utlandet nå, er det tollfrikvote under et visst beløp eller er det slutt på dette for lenge siden? Er rusten på dette med å bestille fra utlandet, sikkert ti år siden sist.
    Hei Odd. De rødgrønne fjernet den nedre grensen, slik at nå er det både MVA og tollgebyr fra første krone - med mindre du handler fra en butikk som er registrert i VOEC-registeret som vil si at de enten inkluderer 25% MVA i sine priser, eller legger på 25% MVA når du kommer til "kassen" og velger frakt. Fordelen her er at man slipper tollgebyret.

    iMusic er danskt, men er registrert i VOEC og prisene du ser på nettsiden er inkl 25% MVA og er da det du faktisk betaler.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    1
    Takk for kjapt svar Eirik!

    Jeg handlet vel stort sett på amazon eller Presto Music sist. Likte Presto veldig godt, de virket dedikerte på å gi god informasjon og nå har en mulighet til å prøvelytte på musikken før man bestemmer seg, ser jeg.

    Må mase litt til på dere: Hvis jeg kjøper f.eks 5 cd-er hos Presto og betale i nettbutikken der med Visakortet så ordnes det med toll og norsk moms av seg selv? Blir det trukket fra hos Presto og så får jeg et nytt krav fra staten på toll/moms i etterkant?

    Hvis Presto er drevet av entusiaster for klassisk musikk er det helt greit å betale litt ekstra for det synes jeg. Er det andre nettbutikker dere anbefaler?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.267
    Antall liker
    9.564
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for kjapt svar Eirik!

    Jeg handlet vel stort sett på amazon eller Presto Music sist. Likte Presto veldig godt, de virket dedikerte på å gi god informasjon og nå har en mulighet til å prøvelytte på musikken før man bestemmer seg, ser jeg.

    Må mase litt til på dere: Hvis jeg kjøper f.eks 5 cd-er hos Presto og betale i nettbutikken der med Visakortet så ordnes det med toll og norsk moms av seg selv? Blir det trukket fra hos Presto og så får jeg et nytt krav fra staten på toll/moms i etterkant?

    Hvis Presto er drevet av entusiaster for klassisk musikk er det helt greit å betale litt ekstra for det synes jeg. Er det andre nettbutikker dere anbefaler?
    Bare hyggelig 👍

    Amazon legger på 25% MVA på summen av varekjøpet inkl frakt. Den MVA'en krever da Amazon inn på vegne av staten Norge, og de betaler den direkte til Norge. Når du har betalt hos Amazon er du da "ferdig" og skal få det hjem i postkassa uten at du får noe krav om betaling.

    Det samme skal være tilfellet med Presto, de er også registrert:
    1725345222643.png


    Det er bare litt forskjeller hos nettbutikker om den MVA'en allerede ligger i prisene du ser på produktsidene eller blir lagt på ved utsjekk. Ved en rask sjekk på Presto så ser det ut til at MVA ligger inne i de faktiske prisene og ikke blir lagt på tilslutt slik som hos Amazon.

    1725345576160.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker iMusic og Presto. Presto er også VOEC-registrert, så prisen du ser er inklusive MVA hos dem også.
    Det er en øvre grense på 3000,- i VOEC. Er prisen høyere er det spedisjonsselskapet som krever inn momsen. Et eksempel der er denne nye 17 LP Karajan Bruckner-boksen i DGs The Original Source-serie. iMusic er veldig tydelige på hvordan det fungerer om du handler en slik.

    @Eirik84 kom meg i forkjøpet.
    Det ser ut for meg som at tyske nettbutikker ikke gidder registrere seg i VOEC før EU setter tommeskruene på dem. Ring 3-syndromet finnes ikke bare i Oslo. Jeg unngår derfor både ellers utmerkede jpc.de og Deutsche Grammophons egen nettbutikk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.946
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    1
    Suverent gutter! Da har jeg bare ett lite spørsmål igjen til dere erfarne fjellfolk: jeg kjøper stort sett musikk bare på CD og SACD. Hvor mange (sånn cirka) er det lurt å bestille samtidig i forhold til fraktkostnadene? Bruker dere å ta hensyn til det? Ser imusic har fraktfritt over et beløp og det er jo gunstig, men ellers er det vel frakt basert på vekt og volum, antakelig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg ikke tenkt på bortsett fra at jeg gjerne kjøper en plate til hos iMusic. 🤪
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.276
    Antall liker
    24.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nedfall fra M2 i operaen på torsdag. Tysk originalpressing fra Discogs.
    1725823534347.png 1725823818077.png
    Begynner å bli en anselig samling (en, to, mange) Mahler Kubelik på vinyl her. Denne er gitt ut akkurat i overgangen da DGG ble til DG. DGG på coveret, DG uten tulipanbord på etikettene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.249
    Antall liker
    10.261
    Sted
    Trondheim
    Jeg måtte jo ha denne:

    1725878890679.png


    Manglet Čertova stěna, Tajemství og Viola på CD, og Dve vdovy og Hubička har jeg i andre innspillinger, så så mye nytt er det jo ikke. Jeg har jo hørt alle, og Tajemství så jeg i operaen for et par måneder siden, men det er jo greit å ha alle samlet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. TOS: Jeg skulle gjerne hatt LvB 6 med Böhm også, passelig bursdagsgave til far sjøl, men tar ikke sjansen da den står utsolgt hos DG Shop.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn