CDWMcInSpots skrev:
BigSwifty skrev:
klassisk på spotify er genialt!
jeg ripper nå cd-samlingen min, og gjør det sånn at f.eks. Beethovens strykekvartetter ripper jeg en moderne, bra innspilling, f.eks Endelion, mens Budapest osv, som jeg også gjerne hører, kjører jeg fra spotify.
Opplever at utvalget er supert, bare du vet hva du skal søke på. Krever litt trening, men så sitter det.
Har du noen søketips/-erfaringer/"best practices" etc?
Du må bruke litt tid selv, men noen enkle tips og eksempel kan være greit likevel.
Mine typiske Spotify-vaner arter seg ofte sånn, som eksempel:
-Bruker ´wildcards´ i søk, fordi skrivemåten for komponister og verk kan variere:
Dvs. skriver s
hostak* symph* for å få med både shostakovitch/shostakovich, og symphony/symphonies
Du må vite omtrent hvordan komponisten skrives på engelsk, det skandinaviske Sjostakivitsj f.eks. vil gi dårlig uttelling.
-Sorterer gjerne etter album ved å klikke på overskriften over album-kolonnen, eller Artist Da blar jeg fort gjennom albumtitler til jeg finner noe interessant, i dette eksempelet kan det være Evgeny Mravinsky som dukker opp.
-Listen er lang, og for å finne ut om eventuelle flere spor med Mravinsky bruker jeg søk/filter i listen, trykk Ctrl-f (Windows) eller Cmd-f (Mac) og skriver noen få bokstaver. Da flitreres listen ned til de sporene som inneholder teksten, og jeg ser at det bare er symfoni nr 10 som ligger ute med Mravinsky og Leningrad Filharmoniske. (er jo god nok den
)
Når du fjerner bokstaver i filter-ruten vil listen utvides igjen automatisk og du kan skrive på nytt.
Filteret kan være en raskere måte å finne fram på, når du allerede har innsnevret med et grovere søk.
Jeg sitter og trykker Cmd-f hele tiden, i stedet for å bla og lese gjennom mange linjer.
-Taggingen i Spotify er ikke konsistent, så du kan ikke stole på at Mravinsky står som artist, eller Shostakovitch i album-tittel. Derfor er filteret ekstra nyttig.
-Du kan også klikke på et av album-bildene øverst i vinduet hvis det er noe som virker interessant.
Kjør på, ´jo mer du finner jo mer finner du´.