Alt til hus og bolig Klebersteinovn

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Er det noen som kan gi meg noen tips til hva man bør se etter i en klebersteinivn for et lite hus (ca. 70 kvm flate) og en liten stue? Jeg stoler rett og slett ikke på forhandlerene!
Jeg regner med at de største ovnene er overkill og de er nok også utenfor budsjett.
Hadde håpet på rundt 30.000 for ovn og plate.

Finnes det noe ok på Finn?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Har du gurglet etter klebesteinsovn? FInnes noen få rundt og under 30.000, i tillegg til at det ofte er tibud på ovner hos de store kjedene, byggvarehus etc..
En større ovn gir glatt 10-12 kW++, - så det er vel i meste laget i ei lita stue....... Dukker sikkert opp på Finn også, sånn innimellom....
Cluet med klebersteinsover er jo at de magasinerer varme, - men - jo mer stein dess større varmekapasitet.......
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg ville sett på hvilken effekt man får med ovnen, både minimum og nominell for å få en anvendelig ovn ut fra størrelse på rom den skal varme.

Det å kjøpe en ovn med for høy minimumseffekt anbefales ikke, ser for egen del at jeg mister mange fyringsdager med å ha en ovn med vel stor minimumseffekt.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Har du gurglet etter klebesteinsovn? FInnes noen få rundt og under 30.000, i tillegg til at det ofte er tibud på ovner hos de store kjedene, byggvarehus etc..
En større ovn gir glatt 10-12 kW++, - så det er vel i meste laget i ei lita stue....... Dukker sikkert opp på Finn også, sånn innimellom....
Cluet med klebersteinsover er jo at de magasinerer varme, - men - jo mer stein dess større varmekapasitet.......
Jeg gurglet litt av hvert, men skjønner ikke helt hva jeg skal se etter av spesifikasjoner. Eksemepelvis:
Energieffekt? Er det det samme som vikrningsgrad og hva er et minimum av virkningsgrad? Hva betegnes som rent brennende?
Energiklasse? Hvilke finnes og hva bør man se etter?
Nominell ytelse? Hva er nok for et lite hus og en liten stue?
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg ville sett på hvilken effekt man får med ovnen, både minimum og nominell for å få en anvendelig ovn ut fra størrelse på rom den skal varme.

Det å kjøpe en ovn med for høy minimumseffekt anbefales ikke, ser for egen del at jeg mister mange fyringsdager med å ha en ovn med vel stor minimumseffekt.
Du tenker at det rett og slett blir for varmt?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Vi har en Scan andersen 4 kledd med kleberstein. Veldig fornøyd.

scan-Andersen_4-5-stove.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Minimumseffekt bestemmes nå i stor grad av hvor mye man stapper i hullet.... :cool:
Stua vår er ca 50 kvm, med åpning mot kjøkken og inngangsparti....Vi har en Dovre Astro p åca 10kW.. hvis jeg fyrer litt hardt over tid, blir det jxxlig varmt, men det reguleres på med vedmengde og trekk..... Forøvrig så er vel alle ovner i salg nå såkalt rentbrennende... annet er forbudt...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Selgere er notoriske løgnere; ellers kan de ikke bli selgere, enten det er ovner, hifi, bruktbiler ...
Jeg hører ofte utsagn som: Klebersteinsovner blir like fort varme, men de holder lenger på varmen enn andre ovner!
Da nytter det ikke å komme med tidskonstanter og differensiallikninger.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Selgere er notoriske løgnere; ellers kan de ikke bli selgere, enten det er ovner, hifi, bruktbiler ...
Jeg hører ofte utsagn som: Klebersteinsovner blir like fort varme, men de holder lenger på varmen enn andre ovner!
Da nytter det ikke å komme med tidskonstanter og differensiallikninger.
Vel, skal du driva lenge med sal innan eit felt er det sjeldan ein kjem langt som notorisk løgnar vil eg tru.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Å karakterisere alle selgere som løgnere er nå vel litt drøyt, men det er vel rimelig sikkert at svært mange selgere har liten eller tildels ingen peiling på mye av det de selger, selv om mange opptrer som verdensmestre i de fleste berørte fag..... altfor mange blir nærmest hanket inn fra gata uten egentlige forkunnskaper... det gjelder vel både audio og ovner..... :cool:
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg har hverken hatt eller prøvd kleberstein, men det må jo ta lenger tid å få samme varme fra en slik ovn? De skal tross alt varme opp alle steinene? BHO, hva tenker du om det, som har en ovn på den størrlesen jeg sansyneligvis trenger?
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.265
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Jeg hadde en Otta 102 i en kjellerstue på ca 30kvm for endel år siden. En fin ovn, tok litt tid før varmen kom, men til gjengjeld så varte den lenge. 2-3t med fyring på eftan, så var den varm til morgenen etter. Rein steinovn, ikke noe "steinkledd" stålovn.


1614068186864.png

Koster vel i området rundt 30'
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg hadde en Otta 102 i en kjellerstue på ca 30kvm for endel år siden. En fin ovn, tok litt tid før varmen kom, men til gjengjeld så varte den lenge. 2-3t med fyring på eftan, så var den varm til morgenen etter. Rein steinovn, ikke noe "steinkledd" stålovn.
Koster vel i området rundt 30'
Takk for tipset. Lekker ovn.
Jeg lurer på dette med virkningsgrad, denne er på 80%, andre ligger på rundt 82%. Betyr disse to prosentene mye?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er vel mere det økonomiske, du skal se på, da du får 80% varmeutnyttelse af det vedet, du heller i, i stedet for 82%.
Hva´ betyr de 2% for dig?? :cool:
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Det er vel mere det økonomiske, du skal se på, da du får 80% varmeutnyttelse af det vedet, du heller i, i stedet for 82%.
Hva´ betyr de 2% for dig?? :cool:
Det er vel nettopp det jeg spør om, hva betyr de 2 prosentene i praksis! Jeg aner ikke, derfor spør jeg.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
De to-prosentene drukner fort i forskjeller på vedkvaliteten.... der kan det være tildels store variasjoner... langsomtvoksende trær har større brennverdi enn hurtigvokster.... jo større tetthet på veden, jo bedre brennverdi.... alle typer hardved har større brennverdi enn bjørk...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Riktig trekk påvirker også effektiviteten så riktig ovn er i mine øyne viktigere enn oppgitt effektivitet.
 
Topp Bunn