Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om å gjøre opp regning uten vert:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    De vil fortsatt at det skal bores i nord denne regjeringen

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Thx, den var fiin. Jeg har tenkt litt i samme bane selv men ikke sett det såpass konkretisert som her.

    Det er egentlig litt fascinerende hvor mange som ikke ser på elektrisk energi som en råvare men noe som bare er der, da gjerne begrenset til at man kan putte støpselet i stikkontakten og så blir det både lys og musikk. At det f.eks er begrensinger på hvor mye som kan transporteres fra A til B av sorten og lignende problemstillinger er det ikke alltid et like bevisst forhold til.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo gode indikasjoner på hvorfor, men jeg forstår allikevel ikke at man ikke (burde vært påbegynt for lenge siden) oppgraderer eksisterende vannkraftverk.
    Gir minimale ytterligere inngrep i naturen og har +/- ingen negative konsekvenser.
    Potensialet ligger jo i området 10 - 12 TWH, hvilket ikke er så langt unna det man opererer med av totale potensialer for vindkraftverk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Velger å siterere meg selv:

    Det er nok mange som tror at dette handler om å installere nye turbiner og generatorer og at ny "teknologi" skal gi høyere effektivitet og økt produksjon pga mindre tap. Det er veldig lite å hente her, og hadde det vært økonomisk lønnsomt hadde det blitt gjort for lenge siden.

    Det man snakker om her er å få mer vann gjennom eksisterende anlegg. Det kan man gjøre ved:
    1) Lage større demning som gjør at man får høyere fall på vannet. (som innebærer mye større oversvømt areal)
    2) Styre uregulerte elver inn i anlegget. (Det er jo i prinsippet det samme som å bygge ut vassdraget)
    3) Endre vannveien - feks ved å flytte demninger høyere, eller turbinen lavere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Om å gjøre opp regning uten vert:
    Ramnefjell banker godt til alle partier, men SVs holdning her synes vel kanskje å være i særklasse virkelighetsfjern. Heldigvis har vi mye å gå på i Norge, siden vi er spektakulært dyktige til å sløse med strøm, sammenlignet med andre land. Det ligger innebygget en margin der som kan aktiveres ved ulike tiltak når det eventuelt begynner å knipe. (Oppvarmet oppkjørsel til flombelyst hytte ligger høyt på listen). Mine danske venner er veldig kritiske til hvordan jeg omgås belysning i rom jeg ikke oppholder meg i, for eksempel. "Sluk nu det lys, mand!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ramnefjell banker godt til alle partier, men SVs holdning her synes vel kanskje å være i særklasse virkelighetsfjern. Heldigvis har vi mye å gå på i Norge, siden vi er spektakulært dyktige til å sløse med strøm, sammenlignet med andre land. Det ligger innebygget en margin der som kan aktiveres ved ulike tiltak når det eventuelt begynner å knipe. (Oppvarmet oppkjørsel til flombelyst hytte ligger høyt på listen). Mine danske venner er veldig kritiske til hvordan jeg omgås belysning i rom jeg ikke oppholder meg i, for eksempel. "Sluk nu det lys, mand!"
    Elektriker jeg kjenner sa at det var et stort problem i Solveien på Nordstrand. Der skulle folk ha 22kW til Teslaen og så var det varme i oppkjørsel, svære hus og så burtetter. Trafoen røk til slutt.

    Foreløbig har Norge først of fremst et effektproblem og ikke i så stor grad et energiproblem. Men når alt skal over på strøm så blir begge deler et Jævla Stort Problem. Særlig effektproblematikken er vanskelig å få folk til å forstå. Energi kan man i det minste forklare med mengde vann, regn, snøsmelting og den slags.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oppvarmet oppkjørsel til flombelyst hytte ligger høyt på listen får du aldri slutt på gjennom markedsmekanismer. Har du råd til hytte til 10 mill har du råd til strømmen, uansett.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, det er nok ikke så lenge til at det kommer et ganske betydelig effektledd i den faste nettavgiften - og det kan nok få en del til å tilpasse seg litt - evt bidra med flere kroner til oppgradering av nettet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Oppvarmet oppkjørsel til flombelyst hytte ligger høyt på listen får du aldri slutt på gjennom markedsmekanismer. Har du råd til hytte til 10 mill har du råd til strømmen, uansett.
    Når jeg er ute og kjører i mørket her oppe, f.eks. midtuke November, så ser hyttefeltene ut som en levende by. Det kan da umulig være nødvendig med så mye lys på når man ikke er der. Men som du sier, de har vel rå til det og da er det vel lov.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1% av verdens befolkning står for halvparten av klimautslippene i luftfarten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vel, det er nok ikke så lenge til at det kommer et ganske betydelig effektledd i den faste nettavgiften - og det kan nok få en del til å tilpasse seg litt - evt bidra med flere kroner til oppgradering av nettet.
    Da kan man i alle fall ha på lyset så mye man bare vil på hytta så lenge man uansett har betalt effekttariff for at man er der i julehelga. I disse gratis-strøm-tider er jo eneste motivasjon til å slå av noe at man faktisk betaler nettleie etter forbruk og ikke etter effekt som strengt tatt ville være det mest korrekte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Sverige er fastleddet i strømregningen basert på hvor stor hovedsikring man har, dvs maks effekt man er i stand til å trekke. Da blir det gjerne 16 A eller 20 A hovedsikringer, heller enn 110 A som jeg har i Norge. Da stopper det seg ganske fort hvis man setter Teslaen til lading på maks effekt samtidig med at man lager middag og varmeovnene slår inn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettverksutbygging er jo en ting, men det må jo være bedre at man reduserer energibruk totalt sett, samt effektuttaket som Asbjørn er inne på. Da reduserer man både behovet for energi og for nettutbygging.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Energibruken skal jo opp uansett når alt skal elektrifiseres, den er vanskelig å komme unna tror jeg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bedrifter har betalt for effektuttak i mange år. Beregnet etter "peak-effekt".
    Jeg var med i den prosessen på min arbeidsplass når vi forhandlet frem løsning og monterte effektreguleringsløsning.
    Dette er en løsning man kunne valgt mot private husstander også. En mye bedre, og mer rettferdig løsning enn "svenske-modellen".
    Da betaler man kombinert for forbruk og nettbelastning.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere års Renewal er blitt til Rebalance. Fremskritt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det har vært ganske vanlig å se på fritidsreiser som fy-fy, mens jobbreiser sorterer under "nødvendigheter". Om noe så har i alle fall de siste månedene vist at ikke bare er denne antagelsen gal, den er langt på vei også kontraproduktiv. Nå foreligger det temmelig konkrete planer om å kutte reisevirksomheten mye i norske virksomheter og sikkert også andre steder i verden, så får vi se om dette også går i glemmeboka etter hvert eller om det blir en ny normaltilstand som involverer betydelig mindre flyreiser fremover


    Danske Bank

    – Poenget mitt er at vi skal kutte mye, og så får vi se hvor det nøyaktige tallet havner. Det vil fremdeles være behov for enkelte fysiske møter, og det tror jeg det skal være.

    Konkret planlegger Danske Bank å kutte i det totale reisebudsjettet. Det skal være vanskeligere å få ja på spørsmål om å dra på forretningsreise. Dessuten skal alle møter om hovedregel være digitale.


    DNB


    DNB har kuttet antall jobbreiser med 96 prosent i andre kvartal, opplyser kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen hos DNB.

    – Vi har en ambisjon om å halvere antall tjenestereiser i DNB sammenlignet med tiden før pandemien. Konsernledelsen har mål om det samme.

    Telenor


    I Telenor skal miljøvennlige reiser og digitale kommunikasjonsløsninger alltid betraktes som et alternativ til reise når det er mulig, sier pressesjef i Telenor-konsernet, Tormod Sandstø.

    – I 2030 skal vi være karbonnøytrale i Norden, og vi skal redusere utslippene i våre asiatiske virksomheter med minst 50 prosent. Det betyr også redusert reisevirksomhet og økende bruk av digitale møter.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Veldig spent på hvordan el-bilmarkedet utvikler seg i Tyskland mht. deres kjøremønster og hastigheter godt over 100 KM/t. Det er vel Diesel og bensin som fungerer best for langt strekker på 140-150 KM/t i en god del år til.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det har vært ganske vanlig å se på fritidsreiser som fy-fy, mens jobbreiser sorterer under "nødvendigheter". Om noe så har i alle fall de siste månedene vist at ikke bare er denne antagelsen gal, den er langt på vei også kontraproduktiv. Nå foreligger det temmelig konkrete planer om å kutte reisevirksomheten mye i norske virksomheter og sikkert også andre steder i verden, så får vi se om dette også går i glemmeboka etter hvert eller om det blir en ny normaltilstand som involverer betydelig mindre flyreiser fremover


    Danske Bank

    – Poenget mitt er at vi skal kutte mye, og så får vi se hvor det nøyaktige tallet havner. Det vil fremdeles være behov for enkelte fysiske møter, og det tror jeg det skal være.

    Konkret planlegger Danske Bank å kutte i det totale reisebudsjettet. Det skal være vanskeligere å få ja på spørsmål om å dra på forretningsreise. Dessuten skal alle møter om hovedregel være digitale.


    DNB


    DNB har kuttet antall jobbreiser med 96 prosent i andre kvartal, opplyser kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen hos DNB.

    – Vi har en ambisjon om å halvere antall tjenestereiser i DNB sammenlignet med tiden før pandemien. Konsernledelsen har mål om det samme.

    Telenor


    I Telenor skal miljøvennlige reiser og digitale kommunikasjonsløsninger alltid betraktes som et alternativ til reise når det er mulig, sier pressesjef i Telenor-konsernet, Tormod Sandstø.

    – I 2030 skal vi være karbonnøytrale i Norden, og vi skal redusere utslippene i våre asiatiske virksomheter med minst 50 prosent. Det betyr også redusert reisevirksomhet og økende bruk av digitale møter.
    Det er nok et stort potensiale i kutt av jobbreiser - mange rømmer jo fra kjerring og barn og koser seg godt på sine utflukter :D

    Men, noen møter er helt nødvendige å ta fysisk - så spørs det om kuttene blir såpass store i bransjer med mye konkurranse og behov for raske beslutninger, salgsprosesser osv. Bestemorbanken DNB har jo sine lojale kunder så lenge de lever, og er sådan kanskje ikke det beste eks. Da er jeg mer spent på Danske Bank.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sløsing med strøm.... fikk meg til å tenke på Trond Kirkvaag og Wincke Lanke.... hvor mange kW var det han hadde i oppkjørselen? :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært ganske vanlig å se på fritidsreiser som fy-fy, mens jobbreiser sorterer under "nødvendigheter". Om noe så har i alle fall de siste månedene vist at ikke bare er denne antagelsen gal, den er langt på vei også kontraproduktiv. Nå foreligger det temmelig konkrete planer om å kutte reisevirksomheten mye i norske virksomheter og sikkert også andre steder i verden, så får vi se om dette også går i glemmeboka etter hvert eller om det blir en ny normaltilstand som involverer betydelig mindre flyreiser fremover


    Danske Bank

    – Poenget mitt er at vi skal kutte mye, og så får vi se hvor det nøyaktige tallet havner. Det vil fremdeles være behov for enkelte fysiske møter, og det tror jeg det skal være.

    Konkret planlegger Danske Bank å kutte i det totale reisebudsjettet. Det skal være vanskeligere å få ja på spørsmål om å dra på forretningsreise. Dessuten skal alle møter om hovedregel være digitale.


    DNB


    DNB har kuttet antall jobbreiser med 96 prosent i andre kvartal, opplyser kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen hos DNB.

    – Vi har en ambisjon om å halvere antall tjenestereiser i DNB sammenlignet med tiden før pandemien. Konsernledelsen har mål om det samme.

    Telenor


    I Telenor skal miljøvennlige reiser og digitale kommunikasjonsløsninger alltid betraktes som et alternativ til reise når det er mulig, sier pressesjef i Telenor-konsernet, Tormod Sandstø.

    – I 2030 skal vi være karbonnøytrale i Norden, og vi skal redusere utslippene i våre asiatiske virksomheter med minst 50 prosent. Det betyr også redusert reisevirksomhet og økende bruk av digitale møter.
    Om jeg skal svare for min egen del - jeg var også "utvalgt kunde" hos SAS, med Pandion-kort, noe jeg har fått kritikk for her inne. :)
    Da jeg kunne erstatte reiser med videokonferanse kjøpte jeg anlegg som jeg plasserte hos mine kunder. (Ikke noe zoom den gang. Oppsett med kamera/mikrofon og software for oppkobling, P2P). De ble forbauset, men innså at dette var smart. Jeg sparte tid og penger og vi kunne ha mer jevnlig kontakt. Litt morsomt å tenke på nå.
    Jeg tror at adferdsendringen som er skapt vha videokonferanser blir varig -- fordelene er store for virksomhetene, som faktisk opplever at de kan ha mer effektive og virkningsfulle møter på denne måten, samtidig som reisedødtid fjernes. (Selvsagt trist for dem i virksomhetene som har gjort det til sport å sanke Eurobonuspoeng eller fylle barskapet.)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det snakkes mye om å få alle over på elbil og at det vil skape renere luft lokalt, men hva da med vedfyring? Som veldig mange er avhengig av.
    Dersom "alle" går over til elektrisk fyring, har vi nok energi til både el fyring og el biler? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer nå da...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En elektrifisering av transportsektoren betyr relativt lite når vi ser det totale strømforbruket.
    Vedfyring på landsbygda er helt ok, det er i byene at vedfyring ikke er særlig bra for luftkvaliteten og derfor bygges det ut fjernvarme i sentrale strøk. En vedovn passer best i hus og gamle leiligheter. I moderne boliger blir det lett for varmt hvis man bruker ved.


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det var varmere på Grønland i Vikingtiden, eller noe slikt. (Og, nei, det var ikke varmere i 1900 -- det er første år med landssnitt). Stedsrekordene peker tilbake til når disse begynte å registrere temperaturer.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "We thought the changes would take a lot longer, and the models were saying they would," said James Overland, an oceanographer at NOAA's Pacific Marine Environmental Laboratory, who has been a part of all 15 Arctic Report Cards and co-authored the portion on surface air temperatures in this edition. "But the rate of change we've seen in the last 20 years -- and especially the last five years -- is beyond what we thought would happen."
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fornekterne har jo hele tiden påpekt at klimamodellene er fryktelig suspekte og det har de helt rett i. Hver gang nye data gjør at de må oppdateres viser det seg at ting er verre enn man trodde og at prosessene som driver oppvarmingen av klimaet har aksellererert ytterligere. 1.5 grad kan vi bare glemme, 2 grader likeså. 3 til 4 grader er mest sannsynlig og det kan gjerne ende høyere enn som så.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje hva som skal til for at folk skal våkne? Ulvang spådde riktignok dette for lenge siden, av samme årsak, mens han satt i FIS. Den gang fikk han beskjed om at det kom til å bli kaldt igjen.

     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Bare å gå over til rulleski året rundt så først som sist. Da slipper man i tillegg at mesterskapene avgjøres i smørebua.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette tåpelige søksmålet fra aktivistene ende som det måtte og skulle, med et mageplask. Forhåpentligvis er det siste gang det tillates å bruke rettsvesenet til slik skamløs propaganda. Håper saksomkostningene blir betydelige nok til å virke avskrekkende på andre klimafanatikere med tilsvarende poseringstrang. Politikk skal avgjøres av valgte politikere i et demokrati og ikke noen andre.

     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så politiske avgjørelser bør altså ikke kunne prøves for retten, slik status er i enhver rettsstat?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn