Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har fått en OTA som har senker ladehastigheten min ganske mye. Vanlig sak for de med 85kWh-pakken så vidt jeg har skjønt.
    Tesla er ikke akkurat så forutsigbare, kan forstå irritasjonen/misnøyen til de som er berørte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Tesla er ikke akkurat så forutsigbare, kan forstå irritasjonen/misnøyen til de som er berørte.
    For meg personlig så er det kun mildt irriterende siden de langt fleste av mine kjøreturer krever 0 eller 1 lading på SC og ikke veldig mye pr gang, samt at en stor del av resten er når vi er på tur med familien og det uansett tar sin tid å spise, gå på dass og hva man ellers gjør på et stopp. Jeg har ikke fulgt saken særlig nøye men så vidt jeg har registrert så har ikke en gang Tesla innrømmet å ha tuklet med det noe alle med en kvart fungerende hjernecelle skjønner at de har gjort.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi får se. Håper du får rett.

    Men det er ikke spesielt god retorikk å beskylde andre for fordommer når du forskutterer en av Elon Musk sine ambisjoner i samme setning. Bare å det er sagt.
    Akkurat det med Musk/batterier/1,6 mill km., så var det bare en saksopplysning. Musk har vel vist seg å få til ganske mye av det han planlegger, men selvsagt forskutterer jeg ikke dette.

    Poenget med mitt innlegg var enkelt: Elbiler går MYE lenger enn 100 000 km. uten å bytte batteri.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Poenget mitt var at elektriske biler også fører til vesentlige utslipp. Her er det noen som hevder at en Tesla har større utslipp per km enn dieselbiler: https://interestingengineering.com/a-tesla-model-3-produces-more-co2-than-a-diesel-car-study-says. Jeg klarer ikke å finne rapporten som ligger bak og der er det helt sikkert mange forutsetninger som påvirker konklusjonen.

    Energimiksen som inngår i lading osv har nok betydning for disse regnestykkene, kanskje også veislitasje )el-biler er tyngre) - og helt sikkert utslipp knyttet til produksjon og resirkulering. Det går nok an å regne hjem både det ene og det andre her, men alle regnestykker med et snev av troverdighet vil vise signifikante utslippstall også for el-biler. Ikke dermed sagt at det ikke er en bra ting, men jeg synes de har blitt hypet altfor mye i norsk klimapolitikk.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Alle elbiler er fossilbiler - det er bruken som kan gi nullutslipp. Har selv tre fossile elbiler: Jaguar, E-Tron g E-Golf.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Poenget mitt var at elektriske biler også fører til vesentlige utslipp. Her er det noen som hevder at en Tesla har større utslipp per km enn dieselbiler: https://interestingengineering.com/a-tesla-model-3-produces-more-co2-than-a-diesel-car-study-says. Jeg klarer ikke å finne rapporten som ligger bak og der er det helt sikkert mange forutsetninger som påvirker konklusjonen.

    Energimiksen som inngår i lading osv har nok betydning for disse regnestykkene, kanskje også veislitasje )el-biler er tyngre) - og helt sikkert utslipp knyttet til produksjon og resirkulering. Det går nok an å regne hjem både det ene og det andre her, men alle regnestykker med et snev av troverdighet vil vise signifikante utslippstall også for el-biler. Ikke dermed sagt at det ikke er en bra ting, men jeg synes de har blitt hypet altfor mye i norsk klimapolitikk.
    Selvsagt er en hver produksjonsprosess der det brukes energi, et problem for kloden. Elbilen er en mikroandel av svaret, der hoveddelen må ligge på ren, fullstendig naturgitt energiproduksjon.
    Jeg har ikke sett at noen hevder at elbilen er svaret på alle klimaproblemer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Det er CO2-utslipp assosiert med elbiler også, men alle slike rapporter om at elbiler fører til mer CO2-utslipp enn en dieselbil er jo motbevist ut fra det jeg har lest. "Break-even" punktet nå er vel etter ca. 30 000 kjørte km (eller 100 000 avhengig av hvem man tror på og avhengig av hva slags energimiks som benyttes for å generere strømmen). Så etter ca 50 000 kjørte km er CO2-regnskapet positivt for el-bilene. Det tror jeg ikke det er noen reell diskusjon om.

    Problemet mange steder er, uansett hva mange hevder, at belastningen på strømnettet blir for stor hvis veldig mange skal lade bilene sine samtidig. I Norge er det ikke noe problem (selv om vi faktisk har lest om strømnett som ikke tåler belastningen i kulda her i Norge), men se på det som skjer andre steder i verden. I Texas bryter strømnettet sammen fordi det blir litt kaldt. Hva skjer hvis texanerne kjøper elbiler? Hva med andre steder i verden? Vi diskuterer elektrifisering av bilparken som om hele verden har samme infrastruktur som Norge!
    Og som om det finnes mulighet for å produsere nok batterier hvis store deler av verden skal elektrifisere sin bilpark. Det gjør det ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Unngå søkk i landskapet, om du er i by eller ute på landet.

    Litt oppe i gata fra meg ligger det et skandaleprosjekt av en eplehageutbygging der stort sett alt er feil. Når det høljregner så er deres underjoridiske garasje den eneste her som blir oversvømt. En av naboene som jobbet i vann- og avløp i kommunen fattet litt interesse for dette fenomenet så de kom på inspeksjon. Ingeniøren som så på det kommenterte "løsningen" som var valgt av utbygger som noe ala "i et univers der vann renner oppover ville dette gitt mening".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er CO2-utslipp assosiert med elbiler også, men alle slike rapporter om at elbiler fører til mer CO2-utslipp enn en dieselbil er jo motbevist ut fra det jeg har lest. "Break-even" punktet nå er vel etter ca. 30 000 kjørte km (eller 100 000 avhengig av hvem man tror på og avhengig av hva slags energimiks som benyttes for å generere strømmen). Så etter ca 50 000 kjørte km er CO2-regnskapet positivt for el-bilene. Det tror jeg ikke det er noen reell diskusjon om.

    Problemet mange steder er, uansett hva mange hevder, at belastningen på strømnettet blir for stor hvis veldig mange skal lade bilene sine samtidig. I Norge er det ikke noe problem (selv om vi faktisk har lest om strømnett som ikke tåler belastningen i kulda her i Norge), men se på det som skjer andre steder i verden. I Texas bryter strømnettet sammen fordi det blir litt kaldt. Hva skjer hvis texanerne kjøper elbiler? Hva med andre steder i verden? Vi diskuterer elektrifisering av bilparken som om hele verden har samme infrastruktur som Norge!
    Og som om det finnes mulighet for å produsere nok batterier hvis store deler av verden skal elektrifisere sin bilpark. Det gjør det ikke.
    Hvis de tallene stemmer så har jeg lest feil artikler opptil flere ganger. Har du noen linker? Jeg tenker på 30 000 km break-even...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Nei, husker ikke akkurat hvor jeg leste det. Det varierer veldig ut fra hvilken energimiks som brukes. Mulig 30 000 var for ren vann/vindkraft, 100 000 for ren kull-/gasskraft og 50 000 for tysk energimiks.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Så då er det over 40000 km sidan e-Golfen min hadde positiv CO2-balanse i høve til den gamle dieselen. Eg går ut frå at det neppe er eit stort problem å få han til å rulla 200000 km til.
    Men mindre den får en bulk og blir kondemnert :(
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Oppgaver over e-bilers klimaregnskap, som faller veldig negativt ut, er kokt opp av en forbrenningsmotorindustri i panikk over omstillingen de er kastet inn i, på kort tid.
    Den omstillingen kunne Norge vært en del av dersom man hadde forstått hva Ford og Think var i gang med, på Aurskog. I stedet måtte Think kjempe for å overleve etter at Ford trakk seg ut. Det er en god illustrasjon på hvor lite bevisste man var endringen som var på vei. (Jeg arbeidet med hybridsatsingen til Lexus fra 2003 og det førte meg til Think i selskapets tunge periode, med utenlandsk eier som hadde fått i oppdrag av Ford å paralysere videre utvikling. (Slik ble det opplevd). Da et konsortium av nye eiere overtok var vinduet for å gå inn i markedet blitt borte. Synd. Norge kunne blitt bilprodusent (men det passet vel dårlig med e-biler for en olje- og gassnasjon).

    Det vil komme nok batterier og det vil komme mange e-biler. Bilindustrien har skjønt tegningen og fossilbilen er "dead man walking".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Oppgaver over e-bilers klimaregnskap, som faller veldig negativt ut, er kokt opp av en forbrenningsmotorindustri i panikk over omstillingen de er kastet inn i, på kort tid.
    Den omstillingen kunne Norge vært en del av dersom man hadde forstått hva Ford og Think var i gang med, på Aurskog. I stedet måtte Think kjempe for å overleve etter at Ford trakk seg ut. Det er en god illustrasjon på hvor lite bevisste man var endringen som var på vei. (Jeg arbeidet med hybridsatsingen til Lexus fra 2003 og det førte meg til Think i selskapets tunge periode, med utenlandsk eier som hadde fått i oppdrag av Ford å paralysere videre utvikling. (Slik ble det opplevd). Da et konsortium av nye eiere overtok var vinduet for å gå inn i markedet blitt borte. Synd. Norge kunne blitt bilprodusent (men det passet vel dårlig med e-biler for en olje- og gassnasjon).

    Det vil komme nok batterier og det vil komme mange e-biler. Bilindustrien har skjønt tegningen og fossilbilen er "dead man walking".
    Think hadde neppe blitt noe industrieventyr uansett. Sånne ting får vi ikke til i Norge. Vi er ikke konkurransedyktige.

    Batterier har betydelige svakheter som energibærere, blant annet pga vekt. Bilene blir jo mange hundre kilo tyngre, og dette skal være med på ferden. Det kan godt hende at løsninger basert på f.eks. hydrogenceller vil vise seg å være bedre. Ikke dermed sagt at de vinner frem, nå som det gigantiske bilbatteriet har fått så stor oppslutning.

    Verdens energiforbruk øker fortsatt kraftig, og det er langt igjen før de fattigste har det de strengt tatt trenger:

    1613640513169.png

    Det eneste som monner i forhold til global oppvarming er å redusere mengden av hydrokarboner i denne miksen. Vi bør selvfølgelig forsere den utfasingen så langt det lar seg gjøre. Det viktigste vi kan gjøre er å knipe inn på energiforbruket der vi kan klare oss med mindre, og øke produksjonen av grønn energi. Da koker det foreløpig ned til hvor mye minddre energi en el-bil i sin livssyklussammenliknet med en bil med forbrenningsmotor. Jeg skulle gjerne sett noen regnestykker på dette. Jeg vil tro de ser vesentlig dårligere ut enn utslippsberegninger basert på fossekraft-ladede batterier.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Think hadde neppe blitt noe industrieventyr uansett. Sånne ting får vi ikke til i Norge. Vi er ikke konkurransedyktige.

    Batterier har betydelige svakheter som energibærere, blant annet pga vekt. Bilene blir jo mange hundre kilo tyngre, og dette skal være med på ferden. Det kan godt hende at løsninger basert på f.eks. hydrogenceller vil vise seg å være bedre. Ikke dermed sagt at de vinner frem, nå som det gigantiske bilbatteriet har fått så stor oppslutning.

    Verdens energiforbruk øker fortsatt kraftig, og det er langt igjen før de fattigste har det de strengt tatt trenger:

    Vis vedlegget 698231

    Det eneste som monner i forhold til global oppvarming er å redusere mengden av hydrokarboner i denne miksen. Vi bør selvfølgelig forsere den utfasingen så langt det lar seg gjøre. Det viktigste vi kan gjøre er å knipe inn på energiforbruket der vi kan klare oss med mindre, og øke produksjonen av grønn energi. Da koker det foreløpig ned til hvor mye minddre energi en el-bil i sin livssyklussammenliknet med en bil med forbrenningsmotor. Jeg skulle gjerne sett noen regnestykker på dette. Jeg vil tro de ser vesentlig dårligere ut enn utslippsberegninger basert på fossekraft-ladede batterier.
    Think lå godt an. Toll Brothers i USA ville ha 30.000 stk og andre utbyggere stod i kø. Men Ford ville ikke at det skulle skje. Det ville gitt grunnlag for god videreutvikling. Valentino her inne kan fortelle om Think Public plattformen, som altså var den de ville ha i USA.

    Det er selvsagt også tåpelig å tro at man skal erstatte eksisterende fossile bilpark 1:1 med elbiler. Bildelingsløsninger og andre mobilitetsløsninger vil sørge for solid reduksjon i antallet enheter som skal lages.

    Ellers er det helt korrekt at det handler om energi. I en artikkel jeg skrev for noen år siden mener jeg at jeg formulerte meg slik: I fremtiden kommer vi alle til å telle energikalorier slik man teller gram innen utvikling av romfartøy.

    Og da var det et slankeprogram for klodens energiforbruk jeg hadde i tankene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En lærer jeg hadde i et mikro-økonomisk fag om innovasjon på NTH for en liten mannsalder siden .... da Norsk Data var på toppen ... klødde seg i hodet og sa at han skjønte ikke hvordan Norsk Data kunne lykkes (ut fra norske forutsetninger). Det skulle ikke være mulig. Jeg syntes han var altfor realistisk, at han undervurderte hva som er mulig gjennom innnovasjon. Men han fikk jo på en måte rett etterhvert. Det er mye vi ikke har lykkes med i Norge av industrisatsinger, og mye vi har svake forutsetninger for å lykkes med. Det er bare å gå tilbake til Reve & Co sine norske porterstudier. Ganske deprimerende lesning, egentlig. Vi er en enkel råvareprodusent som har hoppet rett inn i det postindustrielle utviklingstadiet pga store oljeinntekter. Vi har ikke den samme næringsstrukturen som andre land det ellers er naturig å sammenlikne seg med. F.eks. Sverige har en mye mer balansert næringsstruktur enn vi har. Hver gang det skjer noe nytt på et teknologiområde har Sverige fagmiljøer og industrimiljøer som er kapable til å bli med på moroa. Det har ikke vi, dessverre. Spotify vs Tidal... Vi ser ut til å klare oss bra så lenge vi holder oss til områder der vi har konkurransefortrinn. Men jeg tror elbilproduksjon i Norge var dødfødt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    The view from Texas:

    This anomalous Winter weather has been a disaster for much of TX and I hope people can recover without too much more loss and damage.

    I do want to address the "once in a generation event" theory. It's true...that these types of weather fluctuations WERE rare. With climate change, they WILL happen more frequently.

    Hurricane Harvey is a prime example....as are the increasing intensities and frequency of all Gulf Hurricanes. Hurricane Harvey slammed the TX coast and just sat there spinning and dumping unprecedented amounts of rain. Part of the reason is that the atmospheric weather patterns have changed. Steering winds simply stopped. That's EXACTLY what's happening now with the Polar Vortex. Steering winds that normally bottle up Arctic air to the north (where it belongs) have become much less predictable and bulges of Arctic air intrude south and just sit.

    Part of my work involves the evaluation of surface and groundwater. I can't tell you how many predicted 20 year, 100 year and 500 year flood events....now occur as frequently as 5, 10 and 25 years. There are a variety of reasons....but the duration and intensity of storm events are the biggest factors.

    I think it would be a huge mistake to presume another polar blast won't happen for another 30 - 40+ years. The same way that presuming that a record heat wave and record hot temperatures won't happen within the next 3 - 6. I'd like to believe that most Texans realize that bigger and more intense hurricanes are coming.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En lærer jeg hadde i et mikro-økonomisk fag om innovasjon på NTH for en liten mannsalder siden .... da Norsk Data var på toppen ... klødde seg i hodet og sa at han skjønte ikke hvordan Norsk Data kunne lykkes (ut fra norske forutsetninger). Det skulle ikke være mulig. Jeg syntes han var altfor realistisk, at han undervurderte hva som er mulig gjennom innnovasjon. Men han fikk jo på en måte rett etterhvert. Det er mye vi ikke har lykkes med i Norge av industrisatsinger, og mye vi har svake forutsetninger for å lykkes med. Det er bare å gå tilbake til Reve & Co sine norske porterstudier. Ganske deprimerende lesning, egentlig. Vi er en enkel råvareprodusent som har hoppet rett inn i det postindustrielle utviklingstadiet pga store oljeinntekter. Vi har ikke den samme næringsstrukturen som andre land det ellers er naturig å sammenlikne seg med. F.eks. Sverige har en mye mer balansert næringsstruktur enn vi har. Hver gang det skjer noe nytt på et teknologiområde har Sverige fagmiljøer og industrimiljøer som er kapable til å bli med på moroa. Det har ikke vi, dessverre. Spotify vs Tidal... Vi ser ut til å klare oss bra så lenge vi holder oss til områder der vi har konkurransefortrinn. Men jeg tror elbilproduksjon i Norge var dødfødt.
    Vær klar over at en av de største ressurser man kan ha for å drive innovasjon, er et stort marked både på leverandør og kundesiden. Dette er i hvert fall litt av årsaken til USAs suksess, og hvorfor alle tanker om å forlate EU/EØS er relativt håpløse med mindre man ønsker at Norge skal forbli en enkel råvareprodusent.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I think it would be a huge mistake to presume another polar blast won't happen for another 30 - 40+ years. The same way that presuming that a record heat wave and record hot temperatures won't happen within the next 3 - 6. I'd like to believe that most Texans realize that bigger and more intense hurricanes are coming.

    Om forskerne som mener at jetstrømmen nå svekkes og kanskje etterhvert vil forsvinne får rett så går vi interessante tider i møte.

    What would happen if we turned off the jet stream?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klart at Musk skryter av Houston. Når du er styrtrik spiller det liten rolle hvor du bor; du kan ha det glimmers uansett. Spesielt gøy er det når skattene er lave og man slipper å bidra i et samfunn nesten uten sosiale ytelser. Litt kjipere for resten og det blir interessant å se hva det endelige tallet på døde ender på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om forskerne som mener at jetstrømmen nå svekkes og kanskje etterhvert vil forsvinne får rett så går vi interessante tider i møte.

    What would happen if we turned off the jet stream?
    Mekanismen bak vinterens kuldebølge er interessant. Stratosfærisk oppvarming over Nordpolen, muligens drevet av åpent hav, en «varmesopp» som fikk polarvortex til først å danne et åttetall og så stort sett gå i oppløsning. Vortex’en holder normalt polarluften innelukket, men da den falt fra hverandre strømmet polarluften utover. Pleide å skje kanskje en gang hvert tjuende år, nå mer som hvert tredje.

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jojo, men det er bare noe forskere og eksperter mener. For enkelte i FRP er det et bevis på at alt fungerer helt som det skal.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mekanismen bak vinterens kuldebølge er interessant. Stratosfærisk oppvarming over Nordpolen, muligens drevet av åpent hav, en «varmesopp» som fikk polarvortex til først å danne et åttetall og så stort sett gå i oppløsning. Vortex’en holder normalt polarluften innelukket, men da den falt fra hverandre strømmet polarluften utover. Pleide å skje kanskje en gang hvert tjuende år, nå mer som hvert tredje.

    Kanskje Lovelock sin Gaiateori har noko for seg....?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Nothing to see here. Move along. "There's no such thing as global warming."


    Skjermbilde 2021-02-24 kl. 09.20.56.png






    IMG_6894.JPG
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    @Hardingfele; du liker slett ikke at enkeltepisoder og værfenomen benyttes som eksempler når det går motsatt vei, ergo synes jeg det blir uredelig å benytte dette som eksempel, også.
    Joda, antallet eksempler på ekstremvær og voldsomme utslag av værets luner, er som trend helt åpenbar. Men jeg er ganske sikker på at de har hatt sommertemperaturer i Oberstdorf i februar også tidligere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    @Hardingfele; du liker slett ikke at enkeltepisoder og værfenomen benyttes som eksempler når det går motsatt vei, ergo synes jeg det blir uredelig å benytte dette som eksempel, også.
    Joda, antallet eksempler på ekstremvær og voldsomme utslag av værets luner, er som trend helt åpenbar. Men jeg er ganske sikker på at de har hatt sommertemperaturer i Oberstdorf i februar også tidligere.
    Det som skjer over hele den Nordlige halvkulen nå, med Våren som rykker inn langt tidligere enn vanlig, er ingen enkeltepisode. Derfor la jeg inn kartet over sommertemperaturer i hele Tyskland, akkurat nå.

    Ekstremsvingninger som dem vi opplever har vi ikke hatt før. Klodens temperturregulering har gått fra enkle pendelsvingninger i forutsigbare perioder, til det vi nå ser: en kokende kjele i turbulens.

    Texas fryser ned den ene uken og spretter opp til 27 grader uken etter.


    Og bildet over sommervær i glade Teutonia kommer fra denne klimaforskeren. Han bør du ta alvorlig. At man har lagt et skirenn til Oberstdorf er egentlig bare noe å hekte det på. Det Rahmstorf mener skal skje med the Atlantic Meridional Overturning Circulation burde få Erna Solberg i alarmberedskap.:

     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her blomstra snøklokkene 16.februar. Trass i store snømengder og kulde dei tre føregåande helgene. Fekk gått på ski 10 gonger, med stort og smått, noko som ikkje har skjedd sidan ungane måtte luftast for meir enn 10 år sidan. Tendensen er klar, seier også meteorologane.

    Vi må berre rekne med høgre sjønivå, meir uver og nedbør, og folkevandringar på grunn av vassmangel og vanskelege butilhøve. Heldigvis har vi underskot på folk i norske utkantar, så litt ekstra innvandring av skikka, ressursterke og motiverte folk er velkome.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det som skjer over hele den Nordlige halvkulen nå, med Våren som rykker inn langt tidligere enn vanlig, er ingen enkeltepisode. Derfor la jeg inn kartet over sommertemperaturer i hele Tyskland, akkurat nå.

    Ekstremsvingninger som dem vi opplever har vi ikke hatt før. Klodens temperturregulering har gått fra enkle pendelsvingninger i forutsigbare perioder, til det vi nå ser: en kokende kjele i turbulens.

    Texas fryser ned den ene uken og spretter opp til 27 grader uken etter.



    Og bildet over sommervær i glade Teutonia kommer fra denne klimaforskeren. Han bør du ta alvorlig. At man har lagt et skirenn til Oberstdorf er egentlig bare noe å hekte det på. Det Rahmstorf mener skal skje med the Atlantic Meridional Overturning Circulation burde få Erna Solberg i alarmberedskap.:
    I know. Men ett enkelteksempel på ekstremvær, skaper presedens for metoden å debattere ut fra enkelteksempler, hvilket ikke er en god idé. Poenget er jo fortsatt at nå er atmosfæren i opprør, og vi er ikke mer i steady state. Det kommer til å bli litt av en tur, dette her.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    I know. Men ett enkelteksempel på ekstremvær, skaper presedens for metoden å debattere ut fra enkelteksempler, hvilket ikke er en god idé. Poenget er jo fortsatt at nå er atmosfæren i opprør, og vi er ikke mer i steady state. Det kommer til å bli litt av en tur, dette her.
    Joda, men den besvergelsen begynner å bli latterlig. På tide å systematisk observere alle "enkelthendelsene" og akseptere tendensen.

    Dette er en enkelthendelse, men viser hva som skjer når man ikke aksepterer tendensen. Frølageret på Svalbard "skulle sikre verdens frøarv i tilfelle en katastrofe". Kulden der oppe skulle sørge for at frøene ble oppbevart trygt, til de kunne hentes. Hvelvet trengte ikke ekstern strømforsyning, ble det påstått. Kulden på Svalbard ville sørge for tilstrekkelig nedkjøling.

    Ti år etter at det ble åpnet måtte Statsbygg nødreparere hvelvet ved å grave det ut, legge inn frysematter, etablere et fryseanlegg og sette opp dieseldrevne generatorer som holder liv i det. Hadde de forstått tendensen som klimaforskerne advarte om, samtidig som planene om hvelvet ble lagt, på 1990-tallet, ville man aldri funnet på noe så dumt som å legge det til Svalbard.

    Dette bildet er fra reparasjonsarbeidene i 2018. Stålstrukturen i forgrunnen til venstre huser nå det nye generatorbygget med kjøleanlegg. Dette kommer ikke med på de pene bildene fra frølageret. Lageret er trygt til dieseltankene går tomme.

    Arktis er regionen med kjappest global oppvarming, med snittemperaturer som snur opp-ned på alle prognoser. Og det handler ikke om enkelthendelser.

    Frølageret.jpg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    En lærer jeg hadde i et mikro-økonomisk fag om innovasjon på NTH for en liten mannsalder siden .... da Norsk Data var på toppen ... klødde seg i hodet og sa at han skjønte ikke hvordan Norsk Data kunne lykkes (ut fra norske forutsetninger). Det skulle ikke være mulig. Jeg syntes han var altfor realistisk, at han undervurderte hva som er mulig gjennom innnovasjon. Men han fikk jo på en måte rett etterhvert. Det er mye vi ikke har lykkes med i Norge av industrisatsinger, og mye vi har svake forutsetninger for å lykkes med. Det er bare å gå tilbake til Reve & Co sine norske porterstudier. Ganske deprimerende lesning, egentlig. Vi er en enkel råvareprodusent som har hoppet rett inn i det postindustrielle utviklingstadiet pga store oljeinntekter. Vi har ikke den samme næringsstrukturen som andre land det ellers er naturig å sammenlikne seg med. F.eks. Sverige har en mye mer balansert næringsstruktur enn vi har. Hver gang det skjer noe nytt på et teknologiområde har Sverige fagmiljøer og industrimiljøer som er kapable til å bli med på moroa. Det har ikke vi, dessverre. Spotify vs Tidal... Vi ser ut til å klare oss bra så lenge vi holder oss til områder der vi har konkurransefortrinn. Men jeg tror elbilproduksjon i Norge var dødfødt.
    En eldre NTH Dr.Ing (tok graden i 1956 !) jeg kjenner godt sier noe av det samme. Det var/er mange kreative sjeler her og med innovative ideer. Men vi klarer ikke å realisere dem selv her hjemme. De forsvinner ut og både danskene og svenskene var flinke til å snappe opp disse. Industrialisering av produkter og spesielt markedsføring uti verden er vi amatører ift våre naboer som har en mye mere variert teknologibasert næring. Og vi mangler politikere med visjoner. Det grønne skiftet... hæh ?

    Han mener også at f.eks at hadde det vært noe spenst i oss hadde vi satsa noen 100 milliarder på å utvikle Thorium baserte kraftverk . Det er det flere enn meg som er enig i.

    Dr.E
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel nesten heller slik at vi mangler politikere... det vi har og har hatt i noen tiår, er folkevalgte som lever opp til ekspertdefinisjonen i forklaringen på Dunning-Kruger..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Golfstrømmen er kjekk å ha. Vi får nyte den mens vi kan.

    Scientists see stronger evidence of slowing Atlantic Ocean circulation, an ‘Achilles’ heel’ of the climate

    Forklaring og perspektiver:

    Shutdown of thermohaline circulation

    "Global warming could, via a shutdown of the thermohaline circulation, trigger cooling in the North Atlantic, Europe, and North America. This would particularly affect areas such as the British Isles, France and the Nordic countries, which are warmed by the North Atlantic drift. Major consequences, apart from regional cooling, could also include an increase in major floods and storms, a collapse of plankton stocks, warming or rainfall changes in the tropics or Alaska and Antarctica, more frequent and intense El Niño events due to associated shutdowns of the Kuroshio, Leeuwin, and East Australian Currents that are connected to the same thermohaline circulation as the Gulf Stream, or an oceanic anoxic eventoxygen (O
    2)
    below surface levels of the stagnant oceans becomes completely depleted – a probable cause of past mass extinction events.
    "
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn