Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et eller annet sted i grafen jeg postet over ligger det en skummel jævel som heter positive feedback loop. Om jævelen er på 500, 700 eller 1000 ppm er det ingen som kan svare på, men vi leker med fremtiden. Når naturen selv melder pass og begynner å slippe ut større mengder med CO2 og methan enn den selv greier å absorbere så har vi fått hothouse earth. Dette skjer sannsynligvis ikke før 2100 men likevel.
    Hothouse-1300x834.jpg

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.198
    Så på sammenkomst på Hegnar i dag, med Spetalen og Moræus-Hanssen.
    Få spor av bekymring for klimakrise der.
    Tvert om, klimahysteri og småpartier hemmer en allerede svak statsminister i å foreta politiske grep slik at industriell nyutvikling og innovasjon skal få gode vilkår for videre økonomisk vekst.Dessuten var de negative til den store økningen i antall offentlig ansatte. (ikke bare negativ, katastrofe)
    De understreket også at jorda med sine nålevende mennesker aldri har hatt det så bra tidligere. Lite hungersnød og mindre prosent fattige de siste 10 år.
    Spetalen påpekte spesielt USA som verdens sterkeste nasjon og med kruttsterk økonomi som alle verdens børser og tildels alle økonomier er avhengig av.
    Ikke så gale å ha stor gjeld, evnen til å betjene gjelden er viktigere.
    80 % av selskapene på Oslo Børs tjener ikke penger, underskudd i årevis men overlever på innhenting av ny risiko kapital.
    Grønne aksje vil aldri tjene penger, ble sagt.
    Oljeprisen vil aldri stige og det er opphoping av ledige bore-rigger.
    De var bekymret for arveavgift som de tror vil komme innen 1-2 år og som vil skade flere bedrifter i landet
    Og til slutt pessimisme om at norske krone vil kollapse pga 2 ting. Klimahysteri og i 2020 får Norge negativ handelsbalanse med utlandet, og det er lenge siden sist.

Spetalen er vel realist-utdannet tror jeg, men verden betraktes og vurderes fra ulikt ståsted og interesse.
    Ikke spor av klimabekymring der i gården. De følger sikkert ikke med på klimatråden her på HS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken til at Asbjørn ikke svarer på dette spørsmålet men henviser til at «det ikke lenger noe intellektuelt alibi for å benekte eller betvile denne sammenhengen», er at vi ikke har direkte bevis for påstanden. Det hele er bygget på indisier eller indirekte bevis.
    Ønskereprise, fra innlegget hvor jeg svarte på dette spørsmålet ved å sitere denne linken:
    https://www.yaleclimateconnections....te-misconceptions-the-water-vapor-feedback-2/
    Climate scientists can quantify the effect of the water vapor feedback on the climate system, as shown by frequently modeled effects of doubling CO2. In the absence of a water vapor feedback, doubled CO2 would increase global temperatures by around 1 to 1.2 degrees C (1.8 to 2.2 degrees F). However, the additional water vapor in the atmosphere triggered by this initial warming will result in roughly 1.6 degrees C (2.9 degrees F) more warming, and positive feedbacks caused by changes in cloud formation add around 0.7 degrees C more (1.3 degrees F). This cloud feedback varies significantly between models, ranging from 0.3 to 1.1 degrees C (0.5 to 2 degrees F). See the IPCC AR4 WG1 chapter 8.6.3 (pdf) for a more detailed discussion on uncertainties regarding cloud forcings.

Climate scientists can also verify the effects of the water vapor feedback by examining the response of water vapor to a global decrease in temperatures after a major volcanic eruption. After Mount Pinatubo erupted in 1992, for example, water vapor concentrations decreased within the range predicted by the model and amplified the cooling by 60 percent more than would have occurred as a result of the sulphate aerosol emissions alone.
    Det er direkte bevis så godt som noe. Sammenhengen er glassklar, både ved økning og reduksjon. Utslagene stemmer med hypotesen og årsaksmodellen. Det er godt nok forstått til at Arrhenius kunne ta det med i sin klimamodell anno 1896. Hva mer forventer du?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så på sammenkomst på Hegnar i dag, med Spetalen og Moræus-Hanssen.
    Få spor av bekymring for klimakrise der.
    Tvert om, klimahysteri og småpartier hemmer en allerede svak statsminister i å foreta politiske grep slik at industriell nyutvikling og innovasjon skal få gode vilkår for videre økonomisk vekst.Dessuten var de negative til den store økningen i antall offentlig ansatte. (ikke bare negativ, katastrofe)
    De understreket også at jorda med sine nålevende mennesker aldri har hatt det så bra tidligere. Lite hungersnød og mindre prosent fattige de siste 10 år.
    Spetalen påpekte spesielt USA som verdens sterkeste nasjon og med kruttsterk økonomi som alle verdens børser og tildels alle økonomier er avhengig av.
    Ikke så gale å ha stor gjeld, evnen til å betjene gjelden er viktigere.
    80 % av selskapene på Oslo Børs tjener ikke penger, underskudd i årevis men overlever på innhenting av ny risiko kapital.
    Grønne aksje vil aldri tjene penger, ble sagt.
    Oljeprisen vil aldri stige og det er opphoping av ledige bore-rigger.
    De var bekymret for arveavgift som de tror vil komme innen 1-2 år og som vil skade flere bedrifter i landet
    Og til slutt pessimisme om at norske krone vil kollapse pga 2 ting. Klimahysteri og i 2020 får Norge negativ handelsbalanse med utlandet, og det er lenge siden sist.

Spetalen er vel realist-utdannet tror jeg, men verden betraktes og vurderes fra ulikt ståsted og interesse.
    Ikke spor av klimabekymring der i gården. De følger sikkert ikke med på klimatråden her på HS
    Der i gården er det kun profitt som gjelder. De tror de kan spise penger.....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.375
    Torget vurderinger
    2
    Nå som det stunder mot 2020 kan man ta en tur tilbake til 2008, og en diskusjon mellom to HFS-medlemmer om "Den store klimasvindelen", der Honkey-Chateau og OMF har en liten mannjevning om emner som tydeligvis er like høyaktuelle i dag!

https://www.hifisentralen.no/forume...9-den-store-klimasvindelen-27.html#post427438

Veldig morsomt å lese seg nedover tråden, fra linken over.

Her er første innlegg:

OMF skrev:
    Hei igjen!

1 - Dine argumenter er altså at det er mange forskere som mener dette, derfor er det slik. (Når man kritiserer andre grupperinger for å diskutere klima med folk som ikke er klimaforskere, kan man da anta at klimapanelet består av klimaforskere...? Hvordan kunnskap har de om gaslover og strålingsfysikk...?)
    Du argumenterer også for at det må være noe som skaper temperaturstigning - og siden man ikke har funnet noen andre årsaker må det være CO2 skapt drivhuseffekt.....
    Du har heller ingen forklaring på hvorfor Co2 innhold og temeperatur følger hverandre så nøye, da andre temperaturpåvirkninger skulle gitt store forskjeller. Hvis det er motsatt - vil selvsgat kurvene følge hverandre.

2 Tror nok også at din matematikklærer hadde fortalt deg at hvis 100% av strålingen allerede er absorbert - så blir det ikke varmere om du tilfører mer absorbent. CO2 er åpenbart en drivhusgass. Kluet her var jo at den med svært liten konstrasjon absorberer 100% av den energien som er i sitt spekter - og 100% er alt - det kan ikke bli høyere....

A - Jeg er sterkt uenig med deg i at å være for vannkraft er like logisk som å være for biodiesel, men den debatten kan vi la ligge...

B - Siden vi er enig i at Ph i havet ikke har noe med klima å gjøre så avslutter jeg den delen for min del. Hvorvidt menneskeskap CO2 gir global påvirkning er jo tema her - og de to argumentene over taler for at det ikke er det!

mvh
    OMF
    1. Nå lurer jeg på om du driver gjøn med meg. Eller om du ikke har lest noe av det jeg har linket til gjennom denne tråden. Tilbake til start: Solen stråler INN varme i form av kortbølget varmestråling, jorda stråler UT i form av langbølget. Sola kan ikke varme opp luft, jorda kan. Noe av den utsrålte varmen beholdes grunnet drivhuseffekten. Sola har ikke vært en økende klimapådriver de senere 40 år, ergo må vi enten få inn energi som vi ikke kjenner til, eller vi må ha en økende isolerende faktor. Dette er svaret vi må finne; HVA skaper økningen i temperatur? Det er beviselig IKKE noen kjent økende enegi inn, ergo må det være minkende energi ut, er det så vanskelig å fatte?
    Selvsagt gir andre faktorer enn CO2 også klimapådriv. Like selvsagt gir dette feedbackeffekter. Jeg påstår IKKE slik du hevder at jeg gjør, at svaret er opplest og vedtatt, og jeg ser gjerne spørsmålene rundt det du hevder her, men det forhindrer ikke at det ikke finnes noen mer plausibel forklaring pr dags dato. IPCC består av forskere på mange forskjellige fagfelter, du kan sove i trygg forvissning om at folk med relativt god greie på atmosfæriske forhold deltar, det er ingen syklubb vi omtaler, selv om enkelte sveiseblinde påstår det.

2. Å absorbere 100% av innstrålt energi er fysisk umulig, de som påstår dette serverer blank løgn. Og hadde dette vært tilfelle hadde det aldri oppstått liv på kloden, så her misfortår vi tyeligvis hverandre. Se heller på det faktum at ettersom det ER en drihusgass, vil mer av den kunne bremse mer utstrålt energi, ergo økning i temperatur. Forklar heller hvorfor temperaturen faller langt ute i atmosfæren, og stiger lavt nede, om vi ikke har en økende isolasjonseffekt. Ingen grunn til å gjøre dette vanskeligere enn det er. Så kan vi gjerne debattere HVA det er som bremser utstrålt energi og hvorfor, men NOE er det!

A Greit nok, du tok ikke poenget mitt uansett.

B Selvsagt har havets ph med klimaet å gjøre. Man kan ikke isolere disse to fenomener fra hverandre, dessuten kan man ikke overse det faktum at vi tilfører havet store mengder CO2. Ellers benyttes CO2-utvekslingen med havet stadig i debattene. Å islore dette som eget problem er bare meningsløst, det er uløselig knyttet opp mot hverandre. Hva blir det neste; at heller ikke CO2-utvekslingen med floraen har noen relevans? Vi er vel fortsatt på samme planet?

Honkey

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Spørsmålet er hvorfor en klimagass som i andel av atmosfæren har økt 130 ppm (0,013 prosentpoeng) til 410 ppm (0,041%) skal endre naturlig likevekt ( i den grad det eksisterer noe slikt) og øke gjennomsnittstemperaturen med 1 grad Celsius, og hvorfor jeg fortsatt ikke har blitt demonstrert en metode som gir grunnlag for den påstanden.
    Siden spørsmålet gjelder atmosfæren er det kanskje verdt bryderiet å se seg om. Vi er i ferd med å demonstrere eksakt dette i et eksperiment på global skala.

En økning fra 280 ppm til 410 ppm er nesten 50 % økning av en potent klimagass. Hvorfor skulle det ikke ha en effekt?
    Hvorfor skulle det automatisk ha en effekt når mengden er så liten, og hvordan kan du vite det når du ikke kan henvise til en metode? Du unnlater konsekvent å svare på mitt spørsmål.

Ja, det er en økning på nesten 50% og fortsatt en økning på latterlige 0,013 prosentpoeng.

Mvh PKG

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600
    Spørsmålet er hvorfor en klimagass som i andel av atmosfæren har økt 130 ppm (0,013 prosentpoeng) til 410 ppm (0,041%) skal endre naturlig likevekt ( i den grad det eksisterer noe slikt) og øke gjennomsnittstemperaturen med 1 grad Celsius, og hvorfor jeg fortsatt ikke har blitt demonstrert en metode som gir grunnlag for den påstanden.
    Siden spørsmålet gjelder atmosfæren er det kanskje verdt bryderiet å se seg om. Vi er i ferd med å demonstrere eksakt dette i et eksperiment på global skala.

En økning fra 280 ppm til 410 ppm er nesten 50 % økning av en potent klimagass. Hvorfor skulle det ikke ha en effekt?
    Hvorfor skulle det automatisk ha en effekt når mengden er så liten, og hvordan kan du vite det når du ikke kan henvise til en metode? Du unnlater konsekvent å svare på mitt spørsmål.

Ja, det er en økning på nesten 50% og fortsatt en økning på latterlige 0,013 prosentpoeng.

Mvh PKG
    Les dette: https://newscenter.lbl.gov/2015/02/25/co2-greenhouse-effect-increase/ samt kildene.

Sånn, da kan vi komme oss videre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er nær nok. Det var i 1896. Nå 124 år senere finnes det ikke lenger noe intellektuelt alibi for å benekte eller betvile denne sammenhengen.
    Det er vel ingen som betviler den.

Men det er lite som tilsier at dette er 100% forstått heller. Du nevnte vel noen sider tilbake at det er 95% sikkert at mer enn 50% av økningen skyldes menneskelig CO2. Det er ganske mye usikkerhet. Og det er vel ikke så mange andre steder man i vitenskapelig sammenheng omtaler et 95% konfidensintervall som "extremely likely".

Ser du ikke motsetningen mellom at man på ene siden bombastisk fastslår at vitenskapen har talt - dette vet vi 100% sikkert. Og på den andre siden hele tiden kommer med nye sjokk-oppdateringer om at ting endrer seg raskere enn man hadde trodd.
    Og gjør det situasjonen verre eller bedre?
    Det brenner på dass, hvor mange ganger må noen fortelle det før vi ringer brannvesenet?

Vi har ganske enkelt ikke tid til å kaste bort så mye mer energi på tåkelegging og unødig petimeterpreik.
    Om det gjør situasjonene verre eller bedre er ikke å lett å si, det viser vel først og fremst at her er det mye vi fortsatt ikke forstår og saken er vel viktig nok til at man bør belyse den best mulig for å finne vitenskapen her. Når man støtter sammenligning med Hitler for å illustrere unnfallenhet og bruker 120 år gamle argumenter (Fordi de er nær nok og støtter saken) og mener det er en stor konspirasjonsteori hvor alle med makt i vesten er betalt av oljepenger - så er ikke det så veldig bra for saken spør du meg.

Mitt inntrykk er vel at noen har ringt brannvesenet i Norge /Europa, og de har kommet til brannen og begynt slukking. Hvordan ser det ut ellers i verden..?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Mvh PKG
    Les dette: https://newscenter.lbl.gov/2015/02/25/co2-greenhouse-effect-increase/ samt kildene.

Det jeg spurte om er en test under kontrollerte forhold hvor det kan påvises at den økningen av CO2 vi mennesker har stått for genererer en temperaturøkning på rundt 1 grad Celsius.

Det burde være relativt enkelt å påse noe slikt under kontrollerte forhold.

Hvorfor kan du ikke finne en link til noe slikt isteden?

Hvor vanskelig er det å svare på det det blir spurt om?

Nei, vi har ikke kommet oss videre...

Mvh PKG

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh PKG

Interessant:

Fra linken:
    Both series showed the same trend: atmospheric CO2 emitted an increasing amount of infrared energy, to the tune of 0.2 Watts per square meter per decade. This increase is about ten percent of the trend from all sources of infrared energy such as clouds and water vapor.

Så her er det direkte bidraget fra CO2 10% og de ulike forsterkningsprosessene 90%. Som er litt andre forholdstall enn linken tidligere som viste 30/70.

edit: Slik jeg forstår denne forskningen, så har de her målt på bakken de refleksjoner som kommer fra himmelen i den bølgelengde som jorden sender ut varme. Kort fortalt - så har man målt styrken på drivhuseffekten. Man har også greid å skille ut helt spesifikt hvilken refleksjoner som kommer fra "kollisjoner" med CO2 molekyler - og hvilken som kommer fra vanndamp og skyer. Av den observerte økningen er det da kun 10% som kommer fra økning i CO2 - de resterende 90% av økningen kommer fra skyer og vanndamp.

Det er jo nærliggende å å stille spørsmål om vi er 100% sikre på hvordan vanndamp og skyer skapes. Siden de tross alt står for 90% av økningen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Brannvesenet rykker ut i hele verden, men med ulik suksess, Kina er jo eksemplet på en voldsom satsing på solenergi, elbiler, busser og hurtigtog men samtidig bygger de ut kullkraftverk og flyplasser som om det ikke kommer en dag i morgen. Ifølge BNP Paribas er kull i ferd med å bli ulønnsomt......

https://www.bbc.com/news/science-environment-50474824

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Den svenske garasjeforskeren det linkes til over har ikke fått med seg at 412ppm CO2 er mye CO2.

I en kubikkmeter luft er det 10,458,094,447,812,500,000,000 CO2-molekyler.

I tre kubikkmeter er det flere molekyler enn Hubble-teleskopet kan «se» stjerner.
    Når vi først skal trekke frem tulletall så kan vi si det slik at 400 ppm CO2 betyr at det er 996000 ppm andre molekyler i denne kubikkmeteren med luft.

Forresten, er det noen som legger merke til at alle som prøver seg på en litt annen klimaforklaring enn den som er "riktig" kun er garasjeforskere, alt for gamle til å ha noen egen mening, ikke er troverdige, er useriøse dilletanter osv?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg spurte om er en test under kontrollerte forhold hvor det kan påvises at den økningen av CO2 vi mennesker har stått for genererer en temperaturøkning på rundt 1 grad Celsius.
    Hvis jeg skal ta spørsmålet bokstavelig virker det som om du krever at man skal ha en reservejordklode å gjøre eksperimentet på for å kunne vise at kloden med mennesker blir en grad varmere enn kloden uten. Inntil et slikt forsøk er dokumentert avviser du teorien. Det er kanskje noen praktiske grunner til at ingen har gjort eksakt det eksperimentet ennå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo nærliggende å å stille spørsmål om vi er 100% sikre på hvordan vanndamp og skyer skapes. Siden de tross alt står for 90% av økningen.
    I bunn og grunn koker ditt argument ned til noe i retning av at "så lenge vitenskapen ikke kan forklare alt jeg kan finne på å spørre om i den detaljgrad jeg forlanger, så kan jeg trygt se bort fra alle andre vitenskapelige konklusjoner også". Vel, hvis du ser på flammen av et stearinlys eller en kjele vann som koker opp er det mengder av detaljer der også som ennå ikke er fullstendig forstått og forklart. Men det hindrer ikke at vi kan være ganske sikre på at et veltet stearinlys kan sette fyr på duken, eller at man brenner seg hvis man stikker hånden nedi vannkjelen.

De store trekkene her er godt forstått og har vært det lenge. Forbrenning av fossile brennstoffer frigjør CO2, økt CO2 i atmosfæren fungerer som en klimagass som hindrer varme fra å stråle ut fra jordoverflaten, redusert utstråling og konstant innstråling fører til økende overflatetemperatur, som i sin tur utløser feedback-mekanismer som økt nivå av vanndamp og ytterligere klimaeffekt. Det er ikke veldig vanskelig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, er det noen som legger merke til at alle som prøver seg på en litt annen klimaforklaring enn den som er "riktig" kun er garasjeforskere, alt for gamle til å ha noen egen mening, ikke er troverdige, er useriøse dilletanter osv?
    Men de er jo det. :)

Vitenskapelig konsensus på området er så godt etablert at ingen seriøse forskere stiller spørsmålstegn ved den helt grunnleggende årsakssammenhengen mellom menneskedrevne CO2-utslipp og global oppvarming. Da er det stort sett bare de gærne onklene og fossilindustriens godt betalte lobbyister igjen.

• Liker
    Reaksjoner: ePi

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.476
    I klimadebatten må man forstå hvor fintunet balansen i naturen er. Om temperaturen stiger med 2 grader er ikke det det samme som 2% siden temperaturskalaen er nesten uendelig. Noen titalls ppm. CO2 har liten innvirkning på temperature målt fra absolutt null til "absolutt maks" men stor innvirkning på det mikroskopiske området som gjør kloden levelig for oss.
    Jeg jobber i prosessindustrien og vi opererer med temperaturer på opp til 1200 grader C. En differanse på 10 grader i en kritisk del av prosessen er forskjellen på fiasko og suksess. Samme gjelder den kjemiske sammensetningen. 0.01% fluor ødelegger produktet vårt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Den svenske garasjeforskeren det linkes til over har ikke fått med seg at 412ppm CO2 er mye CO2.

I tre kubikkmeter er det flere molekyler enn Hubble-teleskopet kan «se» stjerner.
    Når vi først skal trekke frem tulletall så kan vi si det slik at 400 ppm CO2 betyr at det er 996000 ppm andre molekyler i denne kubikkmeteren med luft.

Bare 400 ppm ja. Det er egentlig veldig lite CO2 i lufta og i atmosfæren ellers også.Absolutt det molekylet det er minst av hvis man ser bort fra spor av edelgasser og annet. Likevel er det altså dette molekylet, i denne vesle andelen av det hele, som har potensialet til å slukke lyset for oss. Det viser oss et par ting å tenke over:

- hvor helvetes potent CO2 er som temperaturregulator. Var det ikke en økning på 2 ppm som avsluttet istida for noen tusen år siden? Og vi har nå et nivå vi må tre millioner år tilbake i tid for å finne maken til. Vi er virkelig på ukjent grunn nå.

- hvor lite fossilt CO2 vi kan tilføre for å gi en prosentvis stor endring av CO2-nivået. Jeg slipper ut 5 tonn CO2 fra bilkjøringa mi i året. La oss anta at 450ppm er absolutt maks jorda tåler. Hvor mange kubikkmeterluft løfter jeg fra 400 til 450 med ett års bilkjøring? Svært, svært mange kubikkmeter (noen som kan regne det ut?). 5 tonn gass har et stort volum i seg selv og det rekker til å forurense perverst mye luft. Perverst mye. Og så kan vi løfte blikket å se på de årlige globale utslippene og gjøre samme regnestykket....

- ....noe som også gir en forståelse av hvor omfattende og teknologisk vanskelig rensing av CO2 (Parisavtalen) kommer til å bli. vi skal fjerne milliarder av tonn av en gass som nesten ikke fins i vanlig luft. Det er vanskelig å se for seg hvordan det i det hele tatt er mulig. Naturens eget system - fotosyntesen - holder vi jo på å brenne opp eller fjerne på annet vis.

Gevinsten av å la være å slippe ut mer vil være langt, langt større enn gevinstene ved å fortsette som før.

Dessverre er det få av de som styrer verden som forstår dette.. Problemet er ikke de gærne onklene. Det er alle de ignorante, kortsynte og egoistiske maktpersonene innenfor politikk, fossilindustri og økonomi/finans.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Hvis jeg skal ta spørsmålet bokstavelig virker det som om du krever at man skal ha en reservejordklode å gjøre eksperimentet på for å kunne vise at kloden med mennesker blir en grad varmere enn kloden uten. Inntil et slikt forsøk er dokumentert avviser du teorien. Det er kanskje noen praktiske grunner til at ingen har gjort eksakt det eksperimentet ennå.
    Nei, jeg krever ingen reservejordklode. Et forsøk som kan gi en smak av den temperaturøkningen som er relevant med hensyn til våre CO2 utslipp er tilstrekkelig for min del.

Å støtte politiske vedtak (innenfor rimelighetens grenser) for å redusere forbruk av fossilt brensel utelukker ikke at man kan sette ett stort spørsmålstegn ved påstanden om at en økning på 130ppm CO2 genererer temperaturøkning globalt på ca 1 grad Celsius. Det finnes tross alt andre miljøproblemer også.

Jeg forstår heller ikke hvordan så mange våger å konkludere så bastant. Fallhøyden i denne debatten er skyhøy, noe klimaforskerne har skapt selv.

Det kommer neppe til å hjelpe å unnskylde seg med at det er mye god moral i slippe ut mindre CO2 eller at flesteparten av forskerne støttet teorien om menneskeskapte klimaendringer.

Mvh PKG

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

Bare 400 ppm ja. Det er egentlig veldig lite CO2 i lufta og i atmosfæren ellers også.Absolutt det molekylet det er minst av hvis man ser bort fra spor av edelgasser og annet. Likevel er det altså dette molekylet, i denne vesle andelen av det hele, som har potensialet til å slukke lyset for oss. Det viser oss et par ting å tenke over:

- hvor helvetes potent CO2 er som temperaturregulator. Var det ikke en økning på 2 ppm som avsluttet istida for noen tusen år siden? Og vi har nå et nivå vi må tre millioner år tilbake i tid for å finne maken til. Vi er virkelig på ukjent grunn nå.

- hvor lite fossilt CO2 vi kan tilføre for å gi en prosentvis stor endring av CO2-nivået. Jeg slipper ut 5 tonn CO2 fra bilkjøringa mi i året. La oss anta at 450ppm er absolutt maks jorda tåler. Hvor mange kubikkmeterluft løfter jeg fra 400 til 450 med ett års bilkjøring? Svært, svært mange kubikkmeter (noen som kan regne det ut?). 5 tonn gass har et stort volum i seg selv og det rekker til å forurense perverst mye luft. Perverst mye. Og så kan vi løfte blikket å se på de årlige globale utslippene og gjøre samme regnestykket....

- ....noe som også gir en forståelse av hvor omfattende og teknologisk vanskelig rensing av CO2 (Parisavtalen) kommer til å bli. vi skal fjerne milliarder av tonn av en gass som nesten ikke fins i vanlig luft. Det er vanskelig å se for seg hvordan det i det hele tatt er mulig. Naturens eget system - fotosyntesen - holder vi jo på å brenne opp eller fjerne på annet vis.

Gevinsten av å la være å slippe ut mer vil være langt, langt større enn gevinstene ved å fortsette som før.

Dessverre er det få av de som styrer verden som forstår dette.. Problemet er ikke de gærne onklene. Det er alle de ignorante, kortsynte og egoistiske maktpersonene innenfor politikk, fossilindustri og økonomi/finans.

Håper setningene med uthevet (fet) skrift er en trykkfeil...

Rett og slett sinnsykt...

Mvh PKG

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke hvordan så mange våger å konkludere så bastant.
    Fordi fysisk teori, modeller og observerte fakta stemmer så godt overens?

Syretesten på en vitenskapelig hypotese er jo at den både passer med allerede observerte fakta og at den kan brukes til å forutsi utfallet av fremtidige forsøk - som så viser seg å gi utfall som stemmer med prediksjonen. Det går jo knapt en uke uten av vi får nye datapunkter som alle passer rett inn i kurvene, enten de ble skissert av Arrhenius i 1896, Teller i 1958 eller av anonyme forskere hos American Petroleum Institute på 1970-tallet. Det er jo bare å plotte inn nye observasjoner langs kurvene for hvert år som går. Du får ikke stort sterkere belegg for en vitenskapelig teori enn dette.

Ja, du kan selvsagt også hypotetisere at Newton og Einstein begge tok feil med hensyn til gravitasjon, og at egentlig skyldes denne tilsynelatende tiltrekningskraften mellom tunge ting noe helt annet som vi ennå ikke har forstått, og derfor vet vi ikke hva tyngdekraft egentlig er for noe. Joda, mulig det, men du får meg likevel ikke til å gå under hengende last på mange tonn. Det er godt nok forstått både for hverdagslige formål og for supernøyaktig tidsregning i GPS-satelitter, og faktisk utfall stemmer med teorien. Da blir det litt tussete å drive egne websider med "Einstein tok feil!" og klage over at man ikke blir tatt seriøst. Likevel er det en egen subkultur av pseudovitenskap, det også: http://www.crank.net/einstein.html

Sist redigert:

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Jeg forstår heller ikke hvordan så mange våger å konkludere så bastant.
    Fordi fysisk teori, modeller og observerte fakta stemmer så godt overens?

Syretesten på en vitenskapelig hypotese er jo at den både passer med allerede observerte fakta og at den kan brukes til å forutsi utfallet av fremtidige forsøk - som så viser seg å gi utfall som stemmer med prediksjonen. Det går jo knapt en uke uten av vi får nye datapunkter som alle passer rett inn i kurvene, enten de ble skissert av Arrhenius i 1896, Teller i 1958 eller av anonyme forskere hos American Petroleum Institute på 1970-tallet. Det er jo bare å plotte inn nye observasjoner langs kurvene for hvert år som går. Du får ikke stort sterkere belegg for en vitenskapelig teori enn dette.

Ja, du kan selvsagt også hypotetisere at Newton og Einstein begge tok feil med hensyn til gravitasjon, og at egentlig skyldes denne tilsynelatende tiltrekningskraften mellom tunge ting noe helt annet som vi ennå ikke har forstått, og derfor vet vi ikke hva tyngdekraft egentlig er for noe. Joda, mulig det, men du får meg likevel ikke til å gå under hengende last på mange tonn.
    Hvorfor kan ikke det som er uthevet testes under kontrollerte forhold?

Mvh PKG

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva må et sånt forsøk inneholde for at du skal akseptere det? Du ser ikke ut til å akseptere laboratorieskala forsøk som demonstrerer at ulike konsentrasjoner av CO2 slipper gjennom synlig lys og hindrer infrarød varmestråling, heller ikke sammenheng mellom prediksjon og utfall på global skala. Hva anser du som "kontrollerte forhold"?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen vil simpelthen ikke akseptere dette uansett dokumentasjon som legges frem. Som en nevnte i en tidligere post.
    "Det er mistenkelig enveiskjørt. Enkelte ganger kan man jo begynne å lure på om konspriasjonsteoretikerene faktisk er inne på noe."

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I bunn og grunn koker ditt argument ned til noe i retning av at "så lenge vitenskapen ikke kan forklare alt jeg kan finne på å spørre om i den detaljgrad jeg forlanger, så kan jeg trygt se bort fra alle andre vitenskapelige konklusjoner også". Vel, hvis du ser på flammen av et stearinlys eller en kjele vann som koker opp er det mengder av detaljer der også som ennå ikke er fullstendig forstått og forklart. Men det hindrer ikke at vi kan være ganske sikre på at et veltet stearinlys kan sette fyr på duken, eller at man brenner seg hvis man stikker hånden nedi vannkjelen.

De store trekkene her er godt forstått og har vært det lenge. Forbrenning av fossile brennstoffer frigjør CO2, økt CO2 i atmosfæren fungerer som en klimagass som hindrer varme fra å stråle ut fra jordoverflaten, redusert utstråling og konstant innstråling fører til økende overflatetemperatur, som i sin tur utløser feedback-mekanismer som økt nivå av vanndamp og ytterligere klimaeffekt. Det er ikke veldig vanskelig.
    Du må gjerne raljere med detaljgrad, men når en forklaringsvariabel kun forklarer 10% - så er ikke detaljeringsgraden så veldig høy. De resterende 90% er vel da et resultat av at det har blitt varmere. Og det innebærer vel at "root cause" som skal forklare oppvarmingen kun skal forklare ca 0,1 grad frem til i dag - også er de resterende 0,9 gradene med oppvarming følgeeffekter av selve oppvarmingen.

Uansett - jeg burde jo prøve å bli et bedre menneske neste år, så om noen kan forklare denne for meg (Jeg slet jo med dette helt tilbake i 2008 som fela har vist) så er det kanskje bedring å spore.

tempvsco2.gif

For oss enkle sjeler, så tenker man jo CO2 følger temperatur her - men slik er det jo ikke. Hvis jeg har forstått dette riktig, så er gangen som følger:
    1) Rett før temperaturen starter å stige - så skjer det et eller annen eksternt (Jordens bane/Solen etc)
    2) Temperaturen begynner å stige (ikke som følge av CO2 - men noe eksternt).
    3) Økt temperatur gjør at havet begynner å frigjøre CO2
    4) Økt CO2 i atmosfæren gir drivhuseffekt og temperaturen stiger rask og mye

Det jeg ikke skjønner - er hvordan denne stigningen stopper og temperaturen faller igjen.
    Kan noen forklare meg det....?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå taes finstasen på, og i år kan vi her i lavlandet bruke pensko og nesten sommerklær på nyttårsaften:). Godt Nyttår til alle i tråden uansett ståsted i en debatt som garantert ikke blir mindre engasjerende i året som kommer.
    B22092016ID104889F1HFIBFOHVSLMA.jpeg

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Hva må et sånt forsøk inneholde for at du skal akseptere det? Du ser ikke ut til å akseptere laboratorieskala forsøk som demonstrerer at ulike konsentrasjoner av CO2 slipper gjennom synlig lys og hindrer infrarød varmestråling, heller ikke sammenheng mellom prediksjon og utfall på global skala. Hva anser du som "kontrollerte forhold"?
    Det har jeg nevnt flere ganger, hvis du legger litt godvilje til.

Kontrollerte forhold er at man i størst mulig grad eliminerer andre variabler som kan endre temperatur, man måler kun endringer av CO2. Mener du at jorden vår ikke har andre variabler som påvirker temperatur over 150 år?

Økning i noen hundre ppm CO2 som gir økning på noen tidels grader Celsius i temperatur holder for meg.

Mvh PKG

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du må gjerne raljere med detaljgrad, men når en forklaringsvariabel kun forklarer 10% - så er ikke detaljeringsgraden så veldig høy. De resterende 90% er vel da et resultat av at det har blitt varmere. Og det innebærer vel at "root cause" som skal forklare oppvarmingen kun skal forklare ca 0,1 grad frem til i dag - også er de resterende 0,9 gradene med oppvarming følgeeffekter av selve oppvarmingen.

Uansett - jeg burde jo prøve å bli et bedre menneske neste år, så om noen kan forklare denne for meg (Jeg slet jo med dette helt tilbake i 2008 som fela har vist) så er det kanskje bedring å spore.

Vis vedlegget 565391

For oss enkle sjeler, så tenker man jo CO2 følger temperatur her - men slik er det jo ikke. Hvis jeg har forstått dette riktig, så er gangen som følger:
    1) Rett før temperaturen starter å stige - så skjer det et eller annen eksternt (Jordens bane/Solen etc)

Det jeg ikke skjønner - er hvordan denne stigningen stopper og temperaturen faller igjen.
    Det jeg ikke forstår er hvorfor enkelte tilsynelatende ikke er i stand til å google frem svarene på sine retoriske spørsmål selv. Grafen viser istidssykuser over ca den siste millionen år. Så langt jeg kan se viser den at temperatur og CO2-innhold varierer i takt. Eksakte drivkrefter med positive og negative feedback-sløyfer som drev dette over en skala på hundretusener av år er ikke godt forstått, men en stor feedback-effekt er at når isen først begynner å vokse vil jorden reflektere mer stråling og bli kaldere, noe som får isen til å vokse videre. På den andre siden vil f eks et stort vulkanutbrudd slippe ut såpass mye CO2 at det får spiralen til å gå motsatt vei. Smeltende is slipper til mer solstråling, etc. Legg på periodiske variasjoner i jordens bane, så har du snart en brukbar forklaringsmodell for hvorfor dette skjer med en periode på ca 100000 år.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age#Causes

Derimot tror jeg du skal jobbe litt for å finne en alternativ forklaringsmodell på hvorfor CO2 og temperatur nå skyter i været, enda den "naturlige variasjonen" i grafen din skulle tilsi at begge burde være på god vei nedover mot en ny istid. Det er ikke slik at grafen har en rød y-akse på høyre side. Det er CO2-nivåene som loddrett oppover og forsvinner ut av grafen i de siste få årene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Økning i noen hundre ppm CO2 som gir økning på noen tidels grader Celsius i temperatur holder for meg.
    I hvor stort system da? Jeg har linket til elevforsøk som demonstrerer dette i en to-liters Cola-flaske over en tidsskala på noen timer, men det ser ikke ut til å holde likevel.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Vis vedlegget 565391

Det jeg ikke forstår er hvorfor enkelte tilsynelatende ikke er i stand til å google frem svarene på sine retoriske spørsmål selv. Grafen viser istidssykuser over ca den siste millionen år. Så langt jeg kan se viser den at temperatur og CO2-innhold varierer i takt. Eksakte drivkrefter med positive og negative feedback-sløyfer som drev dette over en skala på hundretusener av år er ikke godt forstått, men en stor feedback-effekt er at når isen først begynner å vokse vil jorden reflektere mer stråling og bli kaldere, noe som får isen til å vokse videre. På den andre siden vil f eks et stort vulkanutbrudd slippe ut såpass mye CO2 at det får spiralen til å gå motsatt vei. Smeltende is slipper til mer solstråling, etc. Legg på periodiske variasjoner i jordens bane, så har du snart en brukbar forklaringsmodell for hvorfor dette skjer med en periode på ca 100000 år.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ice_age#Causes

Derimot tror jeg du skal jobbe litt for å finne en alternativ forklaringsmodell på hvorfor CO2 og temperatur nå skyter i været, enda den "naturlige variasjonen" i grafen din skulle tilsi at begge burde være på god vei nedover mot en ny istid. Det er ikke slik at grafen har en rød y-akse på høyre side. Det er CO2-nivåene som loddrett oppover og forsvinner ut av grafen i de siste få årene.
    Det var jo mye om andre ting da.

Hva er det som gjør at temperaturen faller når den er på topp - de er neppe vulkanutbrudd eller store isbreer.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    I hvor stort system da? Jeg har linket til elevforsøk som demonstrerer dette i en to-liters Cola-flaske over en tidsskala på noen timer, men det ser ikke ut til å holde likevel.
    Jeg har ikke fått noe informasjon fra den lenken om mengde CO2 som er anvendt og temperaturøkningen det skal ha generert. Hvis du har informasjon om dette, hvorfor kan du ikke poste det i denne tråden selv slik at denne krangelen opphører?

Det er tross alt det eneste jeg har spurt om.

Eller liker du å kverulere?

Mvh PKG

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.216
    Sted
    '
    Det er ikke slik at grafen har en rød y-akse på høyre side. Det er CO2-nivåene som loddrett oppover og forsvinner ut av grafen i de siste få årene.
    Da vil jeg påpeke at x-aksen i grafen er 450000 år og grafen er 600 pixler bred. Det vil si at hver pixel på x-aksen representerer (omtrent) gjennomsnittet av 750 år. Det siste punket som du sier skyter i været viser en verdi på 370 ppm. Det stemmer vel ikke med gjennomsnittet av de siste 750 årene?
    Poenget mitt er at det å plotte en enkeltverdi (eller snitt av de siste 10-20 årene) i en graf med oppløsning på 750 år ikke blir riktig.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Nei, det holder selvfølgelig ikke.

Da hadde det vært mer overbevisende for deg å poste videoen av Mythbusters fra YouTube som jeg postet på denne tråden for noen år siden, da de dokumenterer mengde CO2, temperaturøkning og i tillegg bruker video.

De pumper på med CO2 for å få temperaturen til å øke med 0,9 grader Celsius, som er økningen av den globale gjennomsnittstemperaturen fra midten/slutten av 1800-tallet frem til tidspunktet forsøket ble utført (forsøket er 10-15 år gammelt).

Ettersom økningen av CO2 generer temperaturøkningen på 0,9 grader Celsius, så påstår de vel indirekte at økningen av CO2 utslipp har ført til at den globale gjennomsnittstemperaturen har økt med 0,9 grader Celsius.

Det de derimot ikke nevner, er mengden CO2 de benytter (du ser det på monitoren).

Og da forsvinner hele poenget...

Mvh PKG

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eh. Nå er ikke disse lampene de benytter like sterke som sola heller, overraskende nok.
    Poenget var vel å bevise at CO2 faktisk påvirker temperatur i stor grad. Og det klarte de vel å bevise. Eller...?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Eh. Nå er ikke disse lampene de benytter like sterke som sola heller, overraskende nok.
    Poenget var vel å bevise at CO2 faktisk påvirker temperatur i stor grad. Og det klarte de vel å bevise. Eller...?
    Hvis økning av temperatur på 0,9 grader Celsius ved økning av over 72500 ppm kan defineres som at "CO2 faktisk påvirker temperatur i stor grad", hvordan skal man definere en økning på f.eks 200-300 ppm da?

Mvh PKG

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis økning av temperatur på 0,9 grader Celsius ved økning av over 72500 ppm kan defineres som at "CO2 faktisk påvirker temperatur i stor grad", hvordan skal man definere en økning på f.eks 200-300 ppm da?
    Hvor lang tid har du på deg til å akkumulere energibalanse før du aksepterer det som et "kontrollert forsøk"?

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Hvor lang tid har du på deg til å akkumulere energibalanse før du aksepterer det som et "kontrollert forsøk"?
    Relativt lenge, da jeg ikke utfører de type forsøk uansett. Så det spiller ingen rolle for meg hvor lang tid det tar.

Nå er det ikke jeg som påstår at våre CO2 utslipp påvirker vårt klima heller, så bevisbyrden befinner seg hos andre.

Mvh PKG

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    ^ Hva er egentlig din agenda?
    Ettersom dette egentlig er en "vitenskapelig" tråd (selv om trådtittelen sier noe annet), så blir vel agendaen å prøve i finne ut fakta.

Er det ikke det forskning og vitenskap handler om?

Hva skulle det ellers være?

Mvh PKG

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn