Klipsch DIY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Håper denne tråden kan adskille de orginale ht fra de som flikkes på av svært mange :)

    selv har jeg for øyeblikket ett par forte ll med crites løsninger og ett par belle som har jbl mellomtone , fostex supertweetere og ALK horn og delefilter
    deler på 500hz og 7500hz forøvrig

    fyr løs
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bra tiltak Jokris! Har ikke mye å komme med, men nysgjerrigheten for å prøve meg på noen av Crites konstruksjoner frister mer og mer. Håper på massevis av delt kunnskap og inspirasjon!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg håper at alle finner frem til siden og at vi får deling av opplevelser/erfaringer/ressurser i denne tråden, sikkert mange som kan ha interesesse for det
    stor takhøyde bør det være her, så alt av modeller som har utspring fra PWK sine ideer er vel hjertens velkommen her inne, bare å pøse på med bilder osv av kreasjoner
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    CS er f.eks ett eksempel på en "bastard" vi tar inn under våre vinger her inne, finnes veldig mange fine versjoner av de der ute :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Kan det være nødvendig med en EGEN Klipsch DIY tråd og nå da..:rolleyes:
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Kan det være nødvendig med en EGEN Klipsch DIY tråd og nå da..:rolleyes:
    Burde ikke være det, men det var jo hele to stykker i Klipsch tråden som fikk pms av at andre diskuterte diy løsninger.

    Det er jo viktig at mindretallet får bestemme... :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Ja, I norge er minoritetene i ferd med å få makt som majoriteter!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kan det være nødvendig med en EGEN Klipsch DIY tråd og nå da..:rolleyes:
    Burde ikke være det, men det var jo hele to stykker i Klipsch tråden som fikk pms av at andre diskuterte diy løsninger.

    Det er jo viktig at mindretallet får bestemme... :rolleyes:
    NR 1 jeg fikk ikke PMS av det :)
    NR 2 diskuter så mye dere vill dere,eneste jeg mente var at en 100% ombygd Klipsch ikke er Klipsch lenger. Og det må jeg da få mene?
    NR 3 Cornscala er ikke Klipsch og at den går under DIY og med det mente jeg den passer under en DIY tråd.Mente ikke at Jokris sine Klipsch ikke er velkommen i Klipsch tråden,da er det noen som misforsto litt :)
    igjen det er Cornscala jeg mener, IKKE ombygde Klipsch om det ikke kom frem beklager jeg på det sterkeste !!!!!

    O
     
    J

    J.J

    Gjest
    Klipsch venners tråden er nå kun for dem som lurer på hva forsterkere og kabler som passer til Klipsch, vel og greit det.
    Men Klipsch høyttalere fortjener et bedre liv enn mange gir dem uansett.

    PROGRESJON er hva gutta vil ha her inne.

    Takk Jokris for en tråd som vil kunne holdes igang lenge.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Mener å huske at det for noen dager siden var en eller annen som reagerte på at det ble diskutert subwoofere til bruk med Klipsch høyttalere i Klipsch tråden.
    Betyr det at vi må opprette en egen tråd for det emnet også? ;)

    Uansett, min høyst personlige mening er vel at så lenge modding av originale Klipsch modeller samt bygging av konstruksjoner som CornScala godtas på forumet på Klipsch.com (moderskipet), så burde det vel være takhøyde for det her på sentralen også. Denne tråden burde være overflødig.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Selvfølgelig er klipsch høytalere originale eller oppgraderte,nedgraderte etc etc velkomne!!! Jeg snakket om DIY høytalere...
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tråden for dem som faktisk har forstått at klipsch er halvfabrikata.
    Hehehe greit med litt humor. Har selv rf63 og lurte på om jeg skal sette inn dynaudio elementer og delefilter! Noen innspill ?
     
    J

    J.J

    Gjest
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Kan det være nødvendig med en EGEN Klipsch DIY tråd og nå da..:rolleyes:
    Høhø :)
    Kanskje en egen Klipsch-derivat diy tråd..??
    Dette bare for å bevise ignoransen hos Klipsch-folket! DIY eller ikke! :cool:

    Paul W. var den første som lanserte hjørnehorn - som etter hvert ble umåtelig populært i USA, og kopiert av mange tilvirkere. JBL var de eneste som gjorde tingene skikkelig da de bygget sin "Hartsfield" - et resultat av at de så hvor populære Klipsch' sine hjørne horn var. Hartsfield var "Klipschorn done right", med EKTE drivere og skikkelig snekkerhåndtverk. Ikke slik sigarkassesnekring som Khorna var... Innledningsvis var jo også dette beregnet på mono, og det var betimelig og enkelt å hjemme bort en høyttaler i et hjørne. God lyd ble det også, p.g.a. prinsippet som tillot rommets vegger å virke som en naturlig forlengelse av hornet slik at de nærmet seg ærlige 30 Hz.

    Interessen forsvant fort da stereo ble et faktum, de fleste hadde selvsagt ikke 2 symmetriske hjørner i stua, som kunne ødsles bort på lyd...
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.

    Såklart en kunne hatt alt i en tråd. Men det er noen som surver fordi enkelte faktisk ser det er forbedringspotensiale i disse høyttalerne. Det er de samme som går igjen og igjen. Gjerne da det er brukt litt penger på større orginale utgaver..


    Det må jo være gull for intr at en faktisk , med enkle midler, kan skape en mer personlig høyttaler ??
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det må jo være gull for intr at en faktisk , med enkle midler, kan skape en mer personlig høyttaler ??
    Absolutt. Bare så synd at de som ikke har interesse for dette ikke innser at de uten problemer kan overse hele diskusjonen uten å surve og lage drama.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.

    Såklart en kunne hatt alt i en tråd. Men det er noen som surver fordi enkelte faktisk ser det er forbedringspotensiale i disse høyttalerne. Det er de samme som går igjen og igjen. Gjerne da det er brukt litt penger på større orginale utgaver..


    Det må jo være gull for intr at en faktisk , med enkle midler, kan skape en mer personlig høyttaler ??
    Mnja... likte ikke det med "enkle midler" :D Joda, kødda bare! Ingen ting er bedre enn enkle midler spent på hifi, så blir det mer til musikk & single malt. Kjøpte en Balblair fra 1998 nå. Ofrer gjerne en signalkabel for den flaska. Det forfinede original-Klipsch foket skal ikke glemme at Paul W. skapte en hel hærskare av DIY'ere i USA i sin tid, med sine fremsynte konstruksjoner. De var heller ikke dyre.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    godt fornøyd med CS, særlig til prisen. de har høy virkningsgrad, mye bass og noen åpenbare egenskaper av renhet og dynamikk i mellomtonen man vanligvis ikke får fra andre kit med woofere.
    ikke maser de heller, tross rimelige drivere. pga phenolic membraner tenker jeg.
    bruker varianten med eminence tweeter. har prøvd 3 par eminence (i ulike oppsett dog), ingen av de er "bra" men syns denne billigste er den mest levelige av de.
    har også selenium d220 og beyma cp25 liggende, som implementert riktig er 1-2 klasser over.. men får ikke integrert de helt når de bare står på kassen, må dessuten lodde om autotrafoen for å nivåmatche de.

    bedre kan de bli, kunne f.eks tenkt meg større jevnere spredning og brattere avrulling. f,eks et par econowave jeg eier har suveren spredning oppover. C utgaven med større diskanthorn har sikkert en fordel der.
    sleng på smoothere CD horn og ALK delefilter så begynner det å ligne på noe.. kiket på SEOS-24 som jeg hadde klart å presse inn i baffelen. desverre støtter den max 1.5" driver.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Noen her som har erfaring med CornScala D, toveis utgaven med Faital driver/horn?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Synes det bare er skoi jeg med en flikketråd for Klipsch :) jeg tok meg ikke nær av kommentarene eller slikt i den andre tråden, men jeg syntes at ideen med å ha en slik diy tråd kunne ha potensiale, nettopp fordi at man gjerne blir avbrutt i diverse samtaler der inne pga man ikke bare snakker om orginale ht
    tror kanskje det kan bli en potensiellt gullgruve på sikt for de som har forkjærlighet for å flikke videre på PWk egne konstruksjoner eller div utspring fra de
    la oss håpe det, og bidra med det vi kan alle sammen

    jeg lurer f.eks på hva folket bruker innvendig av kabling , om det går i sølv/kobber ? solid eller multistrand ?
    hva slags modifikasjon har nettopp du prøvd ut ?
    eller hvilke type ht har du eventuellt bygd utifra en PWK ide ?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Mener å huske at det for noen dager siden var en eller annen som reagerte på at det ble diskutert subwoofere til bruk med Klipsch høyttalere i Klipsch tråden.
    Betyr det at vi må opprette en egen tråd for det emnet også? ;)

    Uansett, min høyst personlige mening er vel at så lenge modding av originale Klipsch modeller samt bygging av konstruksjoner som CornScala godtas på forumet på Klipsch.com (moderskipet), så burde det vel være takhøyde for det her på sentralen også. Denne tråden burde være overflødig.
    Du mener å huske? Da burde du lese det innlegget en gang til. Det jeg sa var at subber var helt uinteressant for min del, og da hverken bryr jeg meg om det eller kommenterer jeg det da jeg ikke skal ha sub. Det var ment som en sammenligning når noen nevnte CS. Bryr man seg ikke om CS så er det bare å la være å kommentere det.

    Hadde man derimot diskutert B&W så er man i feil tråd. Skjønner du hva jeg mener nå?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Er flere her som er lei dissinga som blir i Klipsch venners tråden (av dem samme folka gang på gang)

    Så jeg tror denne tråden er liv laga.... For dem som har interesse og tyne høyttalerne sine litt eller mye.

    Her kan det komme allverdens prosjekter med enn viss hangup for PWK sine grunnkonstruksjoner. :rolleyes:
    Joda, ser den. Men vi kunne jo godt tatt dette i Klipsch tråden, så lenge folk hadde klart å gi faen i å la seg irritere av at det diskuteres emner de ikke nødvendigvis interesserer seg for. Synd at det må bli så smalt på en måte.
    Selvfølgelig kan klipsch diy diskuteres i klipsch tråden!!! Det jeg og en annen nevnte var diy høytalere som cornscala etc! Herlige høytalere men som ikke er klipsch...
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hei i tråden
    Nogen anbefalinger til la'scala bass bins? Beste tegninger på nette (links), hvordan og hvilke material/enheter er best å bruke osv.?
    deling opptil ca 300Hz
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bass_ext.jpg

    denne løsningen så smått genial ut, hvis den funker bra .... :) kanskje vært noe på Belle også det der
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
    Egentlig ikke svar på det du spør om, men... har hatt noen tanker rundt å ta wooferen og horna fra HIII og bygge et større, bedre kabinett, muligens bassrefleks, og fått de samme mellomtoneegenskapene, pluss mer nivå nedover. Burde vel la seg gjøre, bare man har flaks og klarer å lage et filter som passer. Eventuellt lage en litt større HT og fylle på med et par 15" nederst. :)
    Er litt usikker på hvor smart det er å slakte strøkne, nesten nye HIII for et sånt prosjekt, men vil ha mer bass og fun factor.
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
    Egentlig ikke svar på det du spør om, men... har hatt noen tanker rundt å ta wooferen og horna fra HIII og bygge et større, bedre kabinett, muligens bassrefleks, og fått de samme mellomtoneegenskapene, pluss mer nivå nedover. Burde vel la seg gjøre, bare man har flaks og klarer å lage et filter som passer. Eventuellt lage en litt større HT og fylle på med et par 15" nederst. :)
    Er litt usikker på hvor smart det er å slakte strøkne, nesten nye HIII for et sånt prosjekt, men vil ha mer bass og fun factor.
    Å slakte strøkne H3 høres ikke bra ut.Kanskje dette er noe for deg: Crites CS-1 And CS-1.5 Speaker Project | Critesspeakers.com
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    crites har solgt noen dual bass bin cornscala, 2veis og 3veis med dedikerte delefilter
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert skikkelig amatør spørsmål men..noen her som har bygget Chorus eller Forte selv ? Er det mulig å skaffe elementer og delefilter etc ?
    Egentlig ikke svar på det du spør om, men... har hatt noen tanker rundt å ta wooferen og horna fra HIII og bygge et større, bedre kabinett, muligens bassrefleks, og fått de samme mellomtoneegenskapene, pluss mer nivå nedover. Burde vel la seg gjøre, bare man har flaks og klarer å lage et filter som passer. Eventuellt lage en litt større HT og fylle på med et par 15" nederst. :)
    Er litt usikker på hvor smart det er å slakte strøkne, nesten nye HIII for et sånt prosjekt, men vil ha mer bass og fun factor.
    Respect ! :cool:
    Selv ville jeg ikke ofret mine Heresy III men bare elsker ideen.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Mener å huske at det for noen dager siden var en eller annen som reagerte på at det ble diskutert subwoofere til bruk med Klipsch høyttalere i Klipsch tråden.
    Betyr det at vi må opprette en egen tråd for det emnet også? ;)

    Uansett, min høyst personlige mening er vel at så lenge modding av originale Klipsch modeller samt bygging av konstruksjoner som CornScala godtas på forumet på Klipsch.com (moderskipet), så burde det vel være takhøyde for det her på sentralen også. Denne tråden burde være overflødig.
    Du mener å huske? Da burde du lese det innlegget en gang til. Det jeg sa var at subber var helt uinteressant for min del, og da hverken bryr jeg meg om det eller kommenterer jeg det da jeg ikke skal ha sub. Det var ment som en sammenligning når noen nevnte CS. Bryr man seg ikke om CS så er det bare å la være å kommentere det.

    Hadde man derimot diskutert B&W så er man i feil tråd. Skjønner du hva jeg mener nå?
    Ta det med ro, det var ikke det innlegget jeg refererte til. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn