Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror dere skjønte at jeg mente en liggende senter. Stående senter passer ikke inn i alle oppsett :)
    Ville faktisk aldri falt meg inn med en liggende senter til andre Heritage høyttalere. :) Hatt Heresy III som senter, og syns det funket veldig bra. Den er akkurat lav nok til å komme under en vegghengt tv i normal høyde, eller et lerret for den saks skyld. Men klart det ikke passer for alle.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror dere skjønte at jeg mente en liggende senter. Stående senter passer ikke inn i alle oppsett :)
    Ville faktisk aldri falt meg inn med en liggende senter til andre Heritage høyttalere. :) Hatt Heresy III som senter, og syns det funket veldig bra. Den er akkurat lav nok til å komme under en vegghengt tv i normal høyde, eller et lerret for den saks skyld. Men klart det ikke passer for alle.
    Har Forte II som liggende center til machende Chorus II, funker veldig bra og mye bedre enn rc-64 som jeg en gang hadde. Nå er jo egentlig Heresy den opprinnelig centerhøyttaleren til heritage så den bør jo fungere greit til formålet..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror dere skjønte at jeg mente en liggende senter. Stående senter passer ikke inn i alle oppsett :)
    Ville faktisk aldri falt meg inn med en liggende senter til andre Heritage høyttalere. :) Hatt Heresy III som senter, og syns det funket veldig bra. Den er akkurat lav nok til å komme under en vegghengt tv i normal høyde, eller et lerret for den saks skyld. Men klart det ikke passer for alle.
    Har Forte II som liggende center til machende Chorus II, funker veldig bra og mye bedre enn rc-64 som jeg en gang hadde. Nå er jo egentlig Heresy den opprinnelig centerhøyttaleren til heritage så den bør jo fungere greit til formålet..
    Hvis du legger Forte II på siden, så vil vel spredningen fra horna bli 90 grader out of whack? OCD'n min ville aldri tillatt meg å gjøre noe sånt, men hvis det funker for deg, rock on. :)

    Jepp, Heresy er vel sannsynligvis verdens første kommersielt produserte senterhøyttaler, så det er jo en ganske åpenbar løsning hvis man har Heritage. Selv kjøpte jeg min fordi jeg hadde Heresy som fronter også den gangen, kjøpte alle tre samtidig. Nå i ettertid syns jeg Heresy var en mer vellykket høyttaler enn Cornwall som jeg også eide, bare jeg fikk satt rørforsterker på dem. Selvsagt hvis man ser bort fra begrensningene i bassutstrekning nedover.

    Skulle jeg hatt Heritage igjen er det egentlig Heresy og La Scala som framstår som interessante for meg.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror dere skjønte at jeg mente en liggende senter. Stående senter passer ikke inn i alle oppsett :)
    Ville faktisk aldri falt meg inn med en liggende senter til andre Heritage høyttalere. :) Hatt Heresy III som senter, og syns det funket veldig bra. Den er akkurat lav nok til å komme under en vegghengt tv i normal høyde, eller et lerret for den saks skyld. Men klart det ikke passer for alle.
    Har Forte II som liggende center til machende Chorus II, funker veldig bra og mye bedre enn rc-64 som jeg en gang hadde. Nå er jo egentlig Heresy den opprinnelig centerhøyttaleren til heritage så den bør jo fungere greit til formålet..
    Hvis du legger Forte II på siden, så vil vel spredningen fra horna bli 90 grader out of whack? OCD'n min ville aldri tillatt meg å gjøre noe sånt, men hvis det funker for deg, rock on. :)

    Jepp, Heresy er vel sannsynligvis verdens første kommersielt produserte senterhøyttaler, så det er jo en ganske åpenbar løsning hvis man har Heritage. Selv kjøpte jeg min fordi jeg hadde Heresy som fronter også den gangen, kjøpte alle tre samtidig. Nå i ettertid syns jeg Heresy var en mer vellykket høyttaler enn Cornwall som jeg også eide, bare jeg fikk satt rørforsterker på dem. Selvsagt hvis man ser bort fra begrensningene i bassutstrekning nedover.

    Skulle jeg hatt Heritage igjen er det egentlig Heresy og La Scala som framstår som interessante for meg.
    Ja tanken slo meg men da jeg hadde den til overs og finnishen var den samme var det bare å kjøre på. Det virker bra med samme klangdynamikk som Chorusene. Hadde man lagt Fortene på siden i et stereo oppsett tror jeg forskjellen absolutt hadde vert til stedet og romfølelsen blitt påvirket. Mulig romkorreksjonen griper inn/korrigerer, horna er jo uansett vinklet begge veier
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    554
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, jeg prøvde, men salget ble dessverre avlyst. :(

    Utrolig synd, da jeg gledet meg som en ulv til å få mk3 i hus. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Har Forte II som liggende center til machende Chorus II, funker veldig bra og mye bedre enn rc-64 som jeg en gang hadde. Nå er jo egentlig Heresy den opprinnelig centerhøyttaleren til heritage så den bør jo fungere greit til formålet..
    Hvis du legger Forte II på siden, så vil vel spredningen fra horna bli 90 grader out of whack? OCD'n min ville aldri tillatt meg å gjøre noe sånt, men hvis det funker for deg, rock on. :)

    Jepp, Heresy er vel sannsynligvis verdens første kommersielt produserte senterhøyttaler, så det er jo en ganske åpenbar løsning hvis man har Heritage. Selv kjøpte jeg min fordi jeg hadde Heresy som fronter også den gangen, kjøpte alle tre samtidig. Nå i ettertid syns jeg Heresy var en mer vellykket høyttaler enn Cornwall som jeg også eide, bare jeg fikk satt rørforsterker på dem. Selvsagt hvis man ser bort fra begrensningene i bassutstrekning nedover.

    Skulle jeg hatt Heritage igjen er det egentlig Heresy og La Scala som framstår som interessante for meg.
    Ja tanken slo meg men da jeg hadde den til overs og finnishen var den samme var det bare å kjøre på. Det virker bra med samme klangdynamikk som Chorusene. Hadde man lagt Fortene på siden i et stereo oppsett tror jeg forskjellen absolutt hadde vert til stedet og romfølelsen blitt påvirket. Mulig romkorreksjonen griper inn/korrigerer, horna er jo uansett vinklet begge veier
    Ja, er sikkert mye som går veldig fint uten å nødvendigvis være helt "riktig". :)
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Noen som har prøvd Forte III med Luxman SQ-N10? Spiller pr i dag på ProAC D15, men kunne tenkt meg å føler bassen mer.
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Ville nok heller gått for Heresy med den forsterkeren. Og også Cornwall før Forte. Føler Forte trengte mer effekt for å ha kontroll
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva er mener folk om RF-7 MK1 her inne? Jeg leser så mye forskjellig rundt om men pr dags dato er det klipsch høyttalerne som har gitt med det største gliset. Mer rått og brutalt og live skal man vel lete lenge etter?

    Mvh Aleksander
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ville nok heller gått for Heresy med den forsterkeren. Og også Cornwall før Forte. Føler Forte trengte mer effekt for å ha kontroll
    Takk for svar.

    Ser at mange sier at Heresy bør ha en sub i støtte, så da er jeg i så fall tilbake til start? Cornwall blir ganske enkelt for store, dessverre.
    Ser forresten at du har noen Tannoy'er. Du har ikke tilfeldigvis hørt noe på Cheviot, tilsammenligning med Forte?

    Det åpenbare svaret er vel å gå ned på Stereofil for å høre litt mer på begge høytalerne, men gøy å høre litt hva andre tenker også.
    Også må jeg fundere litt mer på om det egentlig er forsterkeren som bør oppgraderes...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva er mener folk om RF-7 MK1 her inne? Jeg leser så mye forskjellig rundt om men pr dags dato er det klipsch høyttalerne som har gitt med det største gliset. Mer rått og brutalt og live skal man vel lete lenge etter?

    Mvh Aleksander
    Hadde full surround med RF7 MK1 Rc7. Rs 7 og Rb75 + 2xRsw 15. Råeste anlegget til elektronika og metall jeg har hatt. Foruten det jeg har nå kanskje. Men nå har jeg ikke hørt de andre RF7 modellene i rom jeg kjenner. Men mk1 er virkelig en morsom høyttaler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ville nok heller gått for Heresy med den forsterkeren. Og også Cornwall før Forte. Føler Forte trengte mer effekt for å ha kontroll
    Takk for svar.

    Ser at mange sier at Heresy bør ha en sub i støtte, så da er jeg i så fall tilbake til start? Cornwall blir ganske enkelt for store, dessverre.
    Ser forresten at du har noen Tannoy'er. Du har ikke tilfeldigvis hørt noe på Cheviot, tilsammenligning med Forte?

    Det åpenbare svaret er vel å gå ned på Stereofil for å høre litt mer på begge høytalerne, men gøy å høre litt hva andre tenker også.
    Også må jeg fundere litt mer på om det egentlig er forsterkeren som bør oppgraderes...
    Ville valgt Tannoy Cheviot foran både Heresy og Cornwall, men Forte har jeg ikke hørt. Heresy trenger sub hvis du hører på elektronika og ser mye film, men til vanlig instrumentalmusikk syns jeg Heresy klarer seg fint på egenhånd. Spørsmålet blir om man egentlig klarer å slå seg helt til ro med den amputerte frekvensgangen, men det blir kanskje vanskelig å finne suber som er like kjappe og stramme og som ikke fucker opp alt det bra Heresy gjør.

    Men velger du Cheviot får du en helt annen klasse av gjengivelse i mellomtone og diskant, og den har ikke de samme begrensningene i bassen. Musikalske som bare det, men på en annen måte enn Klipsch Heritage.

    Hilsen en som hadde Heresy og Cornwall i noen år, og nå er en lykkelig Tannoy Legacy konvertitt.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Veldig vanskelig å integrere Heresy med sub'er. Dessverre. Prøvde både ganske gode kjøpe sub'er og egenmekka DIY sub prosjekter med flere kasser både portet og lukket. Gode elementer og plateforsterkere ble prøvd uten hell. men er langt fra noen ekspert på området.
    Har eid Heresy to ganger og savner smekket og den åpne flotte lyden på musikk som blues og rock. Klipsch Heritage og Tannoy Legacy er ganske så ulike konstruksjoner og de færreste liker begge like godt. Synes Klipsch trekker lengste strået på rock og Tannoy vinner på roligere musikk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Veldig vanskelig å integrere Heresy med sub'er. Dessverre. Prøvde både ganske gode kjøpe sub'er og egenmekka DIY sub prosjekter med flere kasser både portet og lukket. Gode elementer og plateforsterkere ble prøvd uten hell. men er langt fra noen ekspert på området.
    Har eid Heresy to ganger og savner smekket og den åpne flotte lyden på musikk som blues og rock. Klipsch Heritage og Tannoy Legacy er ganske så ulike konstruksjoner og de færreste liker begge like godt. Synes Klipsch trekker lengste strået på rock og Tannoy vinner på roligere musikk.
    Ja, det er jo egentlig ikke noe å diskutere at man har forskjellig mening og smak. Jeg syns Klipsch var moro ganske lenge, men Cornwall fikk jeg bare til å låte bra (eller fett nok, for å være ærlig) når de stod klint opp mot veggen eller i et hjørne, og siden jeg liker å ha dem litt ut på gulvet savnet jeg etterhvert mer og mer fylde og mellombasstrøkk. Noe jeg syns Tannoy innfrir bedre enn noe annet jeg kan huske å ha eid. Men de har ikke den samme skjellsettende hurtigheten som Cornwall hadde, uten at jeg egentlig savner det noe særlig heller. For meg funker Tannoy fin-fint på rock, film, og alt annet jeg har prøvd, men de er sikkert ikke for alle. Deler bare de erfaringene jeg har gjort, så kan de som vil enten vurdere det jeg sier eller la være, og verden går videre uansett. :)
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Må bare nevne Duet.no har akkurat handlet RP280F der for skal selge mine RP 5000F ringte en vennlig kar ved navn Christian for og fortelle om forsendelse og status på dette, virkelig kult når de er såpass ivrige/profesjonelle og faktisk tar til initiativet og faktisk ringer istedenfor en trasig mail vitner bare på hvor mye de faktisk legger i sitt arbeid for at kunden skal bli fornøyd og dette var relativt nytt for meg tross snart femti høyttaler handler gjennom nett og hver eneste gang er en mail og ikke noe interesse fra butikk om åssen ting står til med kjøpet og oppsett i ettertid.

    Anbefales og prøve ut denne butikken.

    Hifibasillen
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    RF-82 vs RF-82 II vs RP280f vs RP8000 vs R-820f... spørsmålt er vel om ikke RF-82 fremdeles greier og holde "følge".

    Syntes RF-82 er rå bra så lurer på om de nye modellene er verdt de ekstra kronene eller legge penger i bedre elektronikk å kjøpe 82 :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    For meg så er RP280f i en helt annen klasse kontra RF82 og en av Klipsch sime mest velykkede høyttalere
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Er mye å velge i ikke rart mange blir forvirra når Klipsch gir ut nye modeller omtrent basert på design og små modifikasjoner, skal selv selge RP 5000F da jeg fikk et utrolig godt tilbud på noen helt nye RP 280F.

    5000F er gode de men føler ikke de er gode nok til og forsvare pris hevingen de har men er nok en smak sak sånn sett, 280F blir også bedre og integrere med min sub grunnet større elementer.

    Sant skal sies at det er morsomt når en ser størrelsen på 5000F kontra 280F og hva 5000F gir av lyd gitt størrelsen den har, alle som har hørt på oppsettet her har blitt imponert av lyden disse gir kontra størrelsen.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    For meg så er RP280f i en helt annen klasse kontra RF82 og en av Klipsch sime mest velykkede høyttalere
    Men til prisen av RP280f får man jo RF-63.. den er jo en tyngre høyttaler å drive men helt rå.
    Sant nok å 63 er og forblir en legende og et helt annet vildyr en 280F men samtidig så startet på en måte Klipsch en ny era med Premiere serien da flere kunne få oppleve den legendariske lyden uten og gå med hørselvern grunnet for skarp diskant tar litt i men men...
    Jeg liker mk1 og mk2 selv men fordi jeg har hatt masse og vet åssen gjengivelsen blir og liker spillemåten men har da også optimalisert rommet og elektronikken mest mulig for hva jeg liker med dette merket, for en som kommer fra noe annet kan eldre Klipsch bli i overkant skarpe hvis man ikke besitter "riktig" elektronikk og har et hardt og nakent rom samtidig som mange selger før innspillingen sitter skikkelig uten og høre hva faktisk potensiale Klipsch har.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Hva er nytt med Premiere mk2? Stereopluss sier i testen av rp5000f at driveren er ny samt bass driverne, henvendte meg personlig til Klipsch og de sier at horn driveren er ventilert og noen modifikasjoner er gjort der mens bass driverne er de samme... hva skal en tro? vet jo at litt er gjort men uten konkret sammenligning og ha eid begge seriene er det veldig vanskelig uten om det man ser og leser av specs.

    Fått en knall deal på 280f så valgte derfor og legge ut 5000f, savner også litt større elementer igjen, håper ikke jeg gjør en tabbe nå?

    Hifibasillen
     

    Doxa_freak

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2005
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Lurer på å bytte ut mine Doxa 8-1 med Klipsch RF-82 II for å få litt mer "trøkk" og "liv" i musikken etter at jeg gikk over til vinyl her. Er det et dårlig valg eller?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på å bytte ut mine Doxa 8-1 med Klipsch RF-82 II for å få litt mer "trøkk" og "liv" i musikken etter at jeg gikk over til vinyl her. Er det et dårlig valg eller?
    Om det er rett klipsch modell for deg kommer nok ann på budskjettet ditt :)

    Har selv hatt RF-82 II og de spiller veldig bra og passer fint med Parasound P3.

    Mvh Aleksander
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har funnet ut at jeg vil ha Mcintosh, Exposure, MI eller Hegel pre amp.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hvis man ønsker å bytte rundt på komponenter er man avhengig av å gjøre relativt gode kjøp, for å senere kunne få igjen pengene.
    Har sett på Coda S5 selv men reagerer på prisforlangende. I følge hifishark er tilsvarende tidligere solgt for mellom 8 og 13000,-
    Til nypris er Coda et funn og da mener jeg folk generelt er ikke klar over hvor god de er. Jeg kjenner dem som har byttet ut forsterkere til flereundre tusen for så og kjøpe ‘billige’ Coda. Et par sammen leverer en dynamikk uten like nærmest og låter fenomenalt. Å kjøpe en Coda til 8-13 k høres altfor billig ut, det må isåfall være de eldste utgavene. Kjøp gjerne fra hifishark, men der må det plusses mye på i tillegg. Coda er noe av det aller beste jeg har hørt, uansett pris
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Klipsch KLF-10 er min favoritt når det gjelder Klipsch. Min eldste sønn har overtatt de og han bruker en gammel BEL canto EVO til å drive de. Perfekt match. Sjøl har jeg brukt både rør,transistor og digi amp med godt resultat. Audionet SAM G 2 var nok kanskje den beste,men de spilte også utrolig flott med Triode Lab TTS på bare 10 watt. Idag bruker jeg 10 wattern med Klipsch Palladium sin stativmodell i nr 2 anlegget.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    KLF er sterkt undervurderte høyttalere. Jeg erstattet mine RP280f med KLF20 og har ikke sett meg tilbake.
    De har brukt drivere fra Heritage serien, men med kjipere membraner (antagelig for å skape ett skille mellom legend og heritage). Etter at jeg byttet til titanium i mellomtone og diskant ble de riktig så bra.

    De har også hatt store problemer med kvaliteten på høyttalerkassene, men det kan løses med litt lim og evt ekstra bracing.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker folk om Mcintosh C220 til Mi10?
    Med tanke på at du har MI effekt så ville jeg helt klart gått for MI pre. Snakker produkter i verdensklasse
    Å få tak i en mi pre som med det jeg må ha (balanserte utganger) tar nok lengre tid enn jeg gidder å sitte med MA8000 så må uansett ha noe i mellom tida
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Solgte rp280 for ett par uker siden for å redde restverdien på dem. De ble for lite brukt etter at jeg flyttet dem til tv-stuen.

    Igår dro jeg ett par KG 4.5 i hus for å fylle tomrommet, disse imponerer stort. Veldig musikalske og behagelige i klangen. :)
    Det er mye gull å finne blandt eldre Klipsch.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Oppdaget til min store forferdelse at KG 4.5 bruker samme type membran som diskanthornet i KLFene. Det åpner for nye muligheter:
    Jeg får muligheten til å prøve phenolic membranen fra KG i KLFene og jeg kan rettferdiggjøre kjøp av Crites TI membran for å se om de er bedre enn Klipsch sin TI membran. :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn