Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Nå er vel La Scala kjent for en vanvittig mellombass, men jeg har ikke hørt dem. Jeg føler ikke at Khorna mine passer helt inn i rommet de står i og jeg har tenkt en del på om La Scala eller Cornwall hadde passet bedre. De står på langveggen og langt ifra hjørnene. Jeg har 60th utgaven med tette bakvegger, men jeg har oppfattet det som at de spiller best med hjørneplassering.
    Du må ha de i hjørnene, men du kan vinkle de litt, så lenge de er inntil den ene veggen. Forstod du?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Apropos AN, har du fått hørt Cobra enda? Vet ikke hvor den plasserer seg prismessig i AN hierarkiet siden prisene er "hemmelige" og on demand, men kanskje ikke utenkelig at EL34 og Klipsch kan gå bra sammen?
    Har hatt EL34 på mine Khorn, og det fungerer meget bra. EL 34 er som skapt for rock 'n' roll 🤘
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Det er neppe snakk om å tørre, i hvertfall, kjenner ingen redsel for å oppdage nye ting! :)
    Men har ikke "household" Klipsch mer, har nå kun et par ganske sjeldne Klipsch PA-høyttalere som ligner en del på Heresy. Dessuten, og det er nok viktigere, jeg er ganske ferdig med å prøve nye ting, etter 30 år med bæring og lytting på utstyr, nyter jeg nå mitt otium med det som smaker min musikkopplevelse aller best; Audio Note. Og om du lurer, det beste jeg noensinne har hørt på Klipsch var monoblokkene Audio Note P4 Balanced, drevet av Audio Note M5 forforsterker. :)

    Flott at du har funnet en kanonmatch, stick to it! 🎸🥁
    Det kan jeg støtte opp om. Hørte Audio Note P4 blokkene hos Håkon på et par Klipsch RF82, og det var en opplevelse.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Det var RF63, bare sånn for ordens skyld. :)
    Såvidt jeg husker var det begge parene, da han kollegaen min var interessert i RF82. 👍

    Du har selvfølgelig rett.
    RF82 koblet du opp sammen med en ganske rimelig integrert hybridforsterker 🤔 mener jeg.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg husker var det begge parene, da han kollegaen min var interessert i RF82. 👍

    Du har selvfølgelig rett.
    RF82 koblet du opp sammen med en ganske rimelig integrert hybridforsterker 🤔 mener jeg.
    Nå begynner dette å bli et par uker siden, (minst!,) så hukommelsen kan spille meg et puss, men sånn jeg husker det, spilte jeg RF82 med JoLida 1502 2x100 W hybrid og Copland 405 integrert rør.
    Ble det til at din kollega kjøpte RF82, da? :)
    (Det var vel demoen av de sistnevnte som gjorde at pensjonistene i nabolokalet intervenerte... Hm, those were the days!)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Nå begynner dette å bli et par uker siden, (minst!,) så hukommelsen kan spille meg et puss, men sånn jeg husker det, spilte jeg RF82 med JoLida 1502 2x100 W hybrid og Copland 405 integrert rør.
    Ble det til at din kollega kjøpte RF82, da? :)
    Noen uker kan man trygt si ja. 😅😂
    Stemmer det med Jolida.👍
    Ikke noe kjøp desverre.😢 Men han snakket om den lyden leeeeenge 🤗
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Jeg leser tråden med blandede følelser 😌. Jeg kjøpte en gang et par nye Heresy III samtidig med en kamerat som også kjøpte et par. Det spilte helt supert med en Rega Brio og helt fantastisk med en Trafomatic Aries på 2x8 watt.

    Så gikk jeg feil mtp forsterkeri og så byttet jeg ut høyttalerne 😔, noe jeg har angret på senere. Skulle nok ha beholdt HIII uansett.
    Så fikk jeg tilbud om å kjøpe ut kameraten min sitt strøkne par til en slikk og ingenting, men takket nei av en eller annen merkelig grunn 😔. I dag har jeg rørforsterker igjen og et par fantastiske høyttalere, men jeg savner litt brutalitet.
    Dersom noen av dere har et par H III å selge er det bare å si i fra. Jeg savner de 😔
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Tester en Unison Unico Primo hybrid amp nå da en ‘’nabo’’ hadde en stående. Overraskende god sak! Litt sus kan jeg høre når det er helt stille i rommet og jeg konsentrerer meg om og høre det 😊 Lurer faktisk på om den skal bli stående så kjøper jeg en Marantz 8006 cd/streamer/dac kanskje 🤪
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du må ha de i hjørnene, men du kan vinkle de litt, så lenge de er inntil den ene veggen. Forstod du?
    Jeg hadde dem helt ut i hjørnene først, men det spilte ikke bra. Det ble nok for langt i mellom dem. Det ble bedre da jeg dro dem inn på langveggen ett stykke, men plasseringen skal jo ikke være optimal for Khorn. Her er et par bilder fra da jeg testet litt forskjellige forskjellige posisjoner. Jeg brukte RF-3 som er litt lettere å flytte på. Khorna står nå omtrent der RF-3 står på bildene.
    F77A9702-0AFA-48F4-AB4F-A3CBC46B723D.jpeg
    56E2858E-F0AB-4AAE-9A6B-7C80CD0225A1.jpeg
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde dem helt ut i hjørnene først, men det spilte ikke bra. Det ble nok for langt i mellom dem. Det ble bedre da jeg dro dem inn på langveggen ett stykke, men plasseringen skal jo ikke være optimal for Khorn. Her er et par bilder fra da jeg testet litt forskjellige forskjellige posisjoner. Jeg brukte RF-3 som er litt lettere å flytte på. Khorna står nå omtrent der RF-3 står på bildene. Vis vedlegget 688616 Vis vedlegget 688617
    Ja, det er et stykke ser jeg. Hvor mange meter er det snakk om?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er et stykke ser jeg. Hvor mange meter er det snakk om?
    Rommet er 6,1m x 3,7m og jeg sitter derfor nesten inntil bakveggen. Nå har jeg et par store subber (ShyHorns) stående på utsiden av Khorna og vil derfor anta at det er ca. 1,3m fra sideveggene til kanten på Khorna. Det blir da en noenlunde likesidet trekant mellom senter av Khorna og lytteposisjon med ca. 2,6m i avstand. Siden jeg sitter såpass nærme og ikke får brukt hjørnene så har jeg fundert på om La Scala eller CW hadde vært bedre i dette rommet. De er også en del lavere enn Khorn og det passer kanskje bedre siden jeg sitter såpass nærme?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Rommet er 6,1m x 3,7m og jeg sitter derfor nesten inntil bakveggen. Nå har jeg et par store subber (ShyHorns) stående på utsiden av Khorna og vil derfor anta at det er ca. 1,3m fra sideveggene til kanten på Khorna. Det blir da en noenlunde likesidet trekant mellom senter av Khorna og lytteposisjon med ca. 2,6m i avstand. Siden jeg sitter såpass nærme og ikke får brukt hjørnene så har jeg fundert på om La Scala eller CW hadde vært bedre i dette rommet. De er også en del lavere enn Khorn og det passer kanskje bedre siden jeg sitter såpass nærme?
    Bruker du subber så ville jeg valgt LaScala, de har en mellombass som CW ikke henger helt med etter hva jeg selv kan huske, mellomtonen spiller også litt større men er par år siden jeg hadde CW
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har hatt CWIII og bruker nå La Scala som mellombass i samme rom. Liker best mellombassen til La Scala.

    ShyHornene kan fint deles helt opp til 120hz så de tar over der La Scala sin bass mister hornladningen (rundt 100hz).
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hører i hvertfall bassen starte på rundt 37-38hz hos meg så får nok god hjelp fra rommet, nå står de også klint inn i hjørnene
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Tester en Unison Unico Primo hybrid amp nå da en ‘’nabo’’ hadde en stående. Overraskende god sak! Litt sus kan jeg høre når det er helt stille i rommet og jeg konsentrerer meg om og høre det 😊 Lurer faktisk på om den skal bli stående så kjøper jeg en Marantz 8006 cd/streamer/dac kanskje 🤪
    Min gamle det der tror jeg, fin sak=)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Jeg leser tråden med blandede følelser 😌. Jeg kjøpte en gang et par nye Heresy III samtidig med en kamerat som også kjøpte et par. Det spilte helt supert med en Rega Brio og helt fantastisk med en Trafomatic Aries på 2x8 watt.

    Så gikk jeg feil mtp forsterkeri og så byttet jeg ut høyttalerne 😔, noe jeg har angret på senere. Skulle nok ha beholdt HIII uansett.
    Så fikk jeg tilbud om å kjøpe ut kameraten min sitt strøkne par til en slikk og ingenting, men takket nei av en eller annen merkelig grunn 😔. I dag har jeg rørforsterker igjen og et par fantastiske høyttalere, men jeg savner litt brutalitet.
    Dersom noen av dere har et par H III å selge er det bare å si i fra. Jeg savner de 😔
    Ligger et par Heresy III på Finn.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    838
    Sted
    Pocket Valley
    Det må vel være "rekord" med 33K for et par brukte Heresy III? Nå står det vel ikke hvor gamle de er , men det står at du er smart hvis du kjøper disse...:eek: ;)
    Soundgarden selger de nye for sanut 44 000,- paret og Mono selger nye for snaut 22 000,- per stk. så om de er ganske nye så er det vel ikke noen upris?

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan prisen på et par nye HIII har havnet godt over førti lapper heller, men ville nok forlangt å se kvittering på kjøpet hvis jeg i det hele tatt var så svimmel at jeg vurderte å gi 33 tusen for et par brukt.

    Dette er sinnssykt. o_O
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Soundgarden selger de nye for sanut 44 000,- paret og Mono selger nye for snaut 22 000,- per stk. så om de er ganske nye så er det vel ikke noen upris?

    Hvis de er nesten nye så er det kanskje greit nok, men jeg går ut ifra at det hadde stått noe om det i annonsen hvis det var tilfellet. Jeg har uansett tatt et forbehold om det i kommentaren min. Problemet er likevel at det ikke er så lenge siden disse kostet 15-20-25K nye og bruktprisene på de siste parene som jeg har sett blitt solgt har ligget på 15-17K. For en liten stund siden gikk de for 10-12K på bruktmarkedet. Når noen så skal ha 33K så blir det ganske vilt i mitt hode. Jeg tar som sagt forbehold om at de er nesten nye, men jeg skjønner ikke at det kan være mange som kjøper Heresy III til 44K.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Vil tro det er rom for å diskutere pris ganske heftig på nye Klipsch siden prisen for en liten stund siden fikk ett litt for heftig hopp samtidig som at kronen har styrket seg vesentlig fra den største smellen i fjord. Klipsch har jo rett og slett blitt uinteressant å kjøpe nytt slik de prises nå.

    Men jeg har veldig gode minner fra Klipsch KSP-400, og digget de langt mer enn RF-7 som jeg erstattet dem med. Var jo dum å ha de på bestilling ved lansering av første modellen som kom :) (Det var de fine dagene hos Rolfs)
    Ellers er La Scala helt fantastisk om man klarer og integrere en sub(er) som henger med :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de er nesten nye så er det kanskje greit nok, men jeg går ut ifra at det hadde stått noe om det i annonsen hvis det var tilfellet. Jeg har uansett tatt et forbehold om det i kommentaren min. Problemet er likevel at det ikke er så lenge siden disse kostet 15-20-25K nye og bruktprisene på de siste parene som jeg har sett blitt solgt har ligget på 15-17K. For en liten stund siden gikk de for 10-12K på bruktmarkedet. Når noen så skal ha 33K så blir det ganske vilt i mitt hode. Jeg tar som sagt forbehold om at de er nesten nye, men jeg skjønner ikke at det kan være mange som kjøper Heresy III til 44K.
    44 k er identisk med prisen på et par Spendor A7, et par Kudos C20 Super, eventuelt Dali Rubicon6, jeg ser ikke noen tungtveiende årsaker til at de nevnte er et bedre eller dårligere kjøp sånn teknisk verdimessig.
    Jeg mener alvorlig at hifi-prisene har gått til he..., men går samtidig ut fra at mye av årsaken (i tillegg til valuta og konjunktur..) er å finne i at antallet enheter solgt faller tydelig, mens man fortsatt skal ha ut lønninger både hos produsent, fraktselskap, importør og butikk. Det går som det må.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vil tro det er rom for å diskutere pris ganske heftig på nye Klipsch siden prisen for en liten stund siden fikk ett litt for heftig hopp samtidig som at kronen har styrket seg vesentlig fra den største smellen i fjord. Klipsch har jo rett og slett blitt uinteressant å kjøpe nytt slik de prises nå.

    Men jeg har veldig gode minner fra Klipsch KSP-400, og digget de langt mer enn RF-7 som jeg erstattet dem med. Var jo dum å ha de på bestilling ved lansering av første modellen som kom :) (Det var de fine dagene hos Rolfs)
    Ellers er La Scala helt fantastisk om man klarer og integrere en sub(er) som henger med :)
    Jeg hadde et par KSP-400 i 13 år, men solgte dem for ca. 7 år siden. Jeg har alltid angret litt på det og kjøpte meg nylig igjen et par :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    44 k er identisk med prisen på et par Spendor A7, et par Kudos C20 Super, eventuelt Dali Rubicon6, jeg ser ikke noen tungtveiende årsaker til at de nevnte er et bedre eller dårligere kjøp sånn teknisk verdimessig.
    Jeg mener alvorlig at hifi-prisene har gått til he..., men går samtidig ut fra at mye av årsaken (i tillegg til valuta og konjunktur..) er å finne i at antallet enheter solgt faller tydelig, mens man fortsatt skal ha ut lønninger både hos produsent, fraktselskap, importør og butikk. Det går som det må.
    Om de er verdt i forhold til andre høyttalere har jeg ingen formening om, men det må være litt spesielt at prisen har tredoblet seg siden 01.01.15? Det er jo akkurat samme høyttaleren.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hvis allerede høy pris er en del av årsaken til at salget faller generelt, tror jeg neppe medisinen for bransjen er å sette opp prisene ytterligere.

    Da blir spørsmålet kanskje til slutt om entusiaster er entusiastiske nok til å holde liv i bransjen, samme hvilket prisnivå de legger seg på?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Om de er verdt i forhold til andre høyttalere har jeg ingen formening om, men det må være litt spesielt at prisen har tredoblet seg siden 01.01.15? Det er jo akkurat samme høyttaleren.
    Jo, det er bånntrist. Husker da jeg drev Fryd HiFi i 2007, kostet de 12000,- for et par Heresy II.
    Men dessverre ser vi en nokså identisk utvikling på 2-kanals over hele linja, ikke bare USA, ikke bare Klipsch, men hele veien.
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Sjekk prisene på de rimeligere modellene til Fyne,....masse for penga og veldig bra lyd etter min mening. Ikke for å ødelegge Klipsch tråden, men når vi snakker priser...:)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det som overrasker meg er hvor dårlig rimelig HIFI låter nå... er liksom ikke de skikkelig gode kuppene i budsjettmarkedet lengre. Må opp endel i pris før ting begynner å ligne noe.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke helt enig i det, kommer litt an på hva du legger i rimelig... Men høyttalere og DAC'er spesiellt har blitt veldig bra i den litt rimeligere enden av skalaen, mye bedre enn de var for bare få år siden.

    Kjøpte Heresy III brukt for 10000 for ca 7 år siden og solgte de for 9000 året etter. Skulle visst bare ha sittet med de :unsure:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jo, det er bånntrist. Husker da jeg drev Fryd HiFi i 2007, kostet de 12000,- for et par Heresy II.
    Men dessverre ser vi en nokså identisk utvikling på 2-kanals over hele linja, ikke bare USA, ikke bare Klipsch, men hele veien.
    Nei dette gjelder ikke bare Klipsch og det er en trist utvikling som du også sier. Jeg kjenner ingen som er villige til å betale 40K for et par høyttalere, med unntak av meg selv da...🙈 :ROFLMAO:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ga selv 28 for mine La Scala II og de kostet vel 60 i 2006 og 135 i 2019 når AL5 kom som nå koster over 160 😳
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Nei dette gjelder ikke bare Klipsch og det er en trist utvikling som du også sier. Jeg kjenner ingen som er villige til å betale 40K for et par høyttalere, med unntak av meg selv da...🙈 :ROFLMAO:
    Vet neimmen ikke om jeg er helt der lenger selv heller, at jeg vil betale førti lapper for et par høyttalere. Da skal det nok være noe ganske spesielt. Tror rett og slett denne prisgaloppen innen hifi har kurert byttetrangen og hifi-galskapen min litt. Jeg kan se hva noe koster, ha et røft estimat av hva som befinner seg på innsiden, og tenke at "det er rett og slett ikke verdt pengene". Særlig når jeg opplever at man får veldig mye av de samme opplevelsene til dyre ting, med utstyr som koster en brøkdel.

    Men det er meg. Gammel, fattig, sær, og vrang. :devilish:
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Vet neimmen ikke om jeg er helt der lenger selv heller, at jeg vil betale førti lapper for et par høyttalere. Da skal det nok være noe ganske spesielt. Tror rett og slett denne prisgaloppen innen hifi har kurert byttetrangen og hifi-galskapen min litt. Jeg kan se hva noe koster, ha et røft estimat av hva som befinner seg på innsiden, og tenke at "det er rett og slett ikke verdt pengene". Særlig når jeg opplever at man får veldig mye av de samme opplevelsene til dyre ting, med utstyr som koster en brøkdel.

    Men det er meg. Gammel, fattig, sær, og vrang. :devilish:
    Veldig enig i det du sier her. Det finnes mye svært god hifi i betalbare prisklasser.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Det var jævlig bra pris du fikk dem for da :O. Knalltøffe!
    Ja men har noen merker her og der som kommer frem i direkte sollys, ser ut til og være originale bortsett fra Crites diskant/horn. Men kontra dagens priser så er det vel greit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn