Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    For oss (meg) som ikke har peiling... Jeg forstår at Lascala går ned til 51 Hz etter specs. Hva går man egentlig glipp av under 50? Mitt ståsted er jazz. Jeg forstår at moderne musikk er mer avhengig av dype frekvenser, men ville en som meg savnet noe her? Høyttalerne jeg har i dag går etter specs til 29 Hz. Ville jeg merket forskjell i bånn, eller er dette frekvenser som tilhører en annen verden enn min?
    Mine hører jeg ned til rundt 36/37 hz etter forsterker bytte! savner absolutt ikke dypbass og til min musikk er det lite under 40hz. Det de fleste går glipp av med vanlige kjøpehøyttalere er mellombassen og det har lascala i baner
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Utover den digge følelsen av å "kjenne sinusen" i sofaen når en voksen høyttaler tar tak i grunnfjellet, er det først og fremst noe tap av romfølelse man vil oppleve når man ruller av tidlig. Alle elementer i lydbildet står fremdeles på samme plass, men det oppleves som om de spiller i et mindre rom.

    Heldigvis er dette noe man først og fremst legger merke til når man får det på plass etter å ikke ha hatt det, og ikke noe man tenker noe særlig over når det ikke er der. I de aller fleste tilfeller vil man uansett få mindre kvalm med romintegrasjon med tidlig avrulling, med mer definisjon i retur. Og det er jo ikke noe dårlig bytte!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Utover den digge følelsen av å "kjenne sinusen" i sofaen når en voksen høyttaler tar tak i grunnfjellet, er det først og fremst noe tap av romfølelse man vil oppleve når man ruller av tidlig. Alle elementer i lydbildet står fremdeles på samme plass, men det oppleves som om de spiller i et mindre rom.

    Heldigvis er dette noe man først og fremst legger merke til når man får det på plass etter å ikke ha hatt det, og ikke noe man tenker noe særlig over når det ikke er der. I de aller fleste tilfeller vil man uansett få mindre kvalm med romintegrasjon med tidlig avrulling, med mer definisjon i retur. Og det er jo ikke noe dårlig bytte!
    Hatt subber på la scala i et annet hus og ble ikke værende lenge, de høyttalerne jeg har hatt som har gått dypest i bassen har fått kortest levetid her, vet ikke hvorfor det er slik men 😂
    kan nevne Kii Tree, Dynaudio XD600, Piega 60.2,Aurum Vulkan 8 etc
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hjelp folkens.

    En kompis ringte nå..
    Han har Klipsch rp260f og en Yamaha forsterker etter anbefaling her inne på sentralen.
    Husker ikke modell, men den har trådløs streaming og Bluetooth og ca 90w i 8 ohm tror jeg.
    Det spiller fint sa han, men han savner trøkk og kraft og volum.
    Når han setter på Sultans med Dire Strates så er det ikke noe futt, som han sa.
    Han må skru ganske høyt for at det skal bli litt høyt. Men da og spiller det tynt.

    Han bruker anlegget i et gammelt litt stort hus (sommerhus)

    Jeg har ikke fått hørt selv, da det er et stykke herfra det sommerhuset.

    Er det høyttalere eller forsterker som er manko her?

    Skal jeg synse selv, så lukter det forsterker og kanskje høyttaler bytte til 8 tommere.
    Forsterker til han må være noe som virker og spiller med trøkk.

    Og seff ikke for dyrt, da han ikke er frelst som oss andre som bruker tusenvis av kroner. 😁
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hjelp folkens.

    En kompis ringte nå..
    Han har Klipsch rp260f og en Yamaha forsterker etter anbefaling her inne på sentralen.
    Husker ikke modell, men den har trådløs streaming og Bluetooth og ca 90w i 8 ohm tror jeg.
    Det spiller fint sa han, men han savner trøkk og kraft og volum.
    Når han setter på Sultans med Dire Strates så er det ikke noe futt, som han sa.
    Han må skru ganske høyt for at det skal bli litt høyt. Men da og spiller det tynt.

    Han bruker anlegget i et gammelt litt stort hus (sommerhus)

    Jeg har ikke fått hørt selv, da det er et stykke herfra det sommerhuset.

    Er det høyttalere eller forsterker som er manko her?

    Skal jeg synse selv, så lukter det forsterker og kanskje høyttaler bytte til 8 tommere.
    Forsterker til han må være noe som virker og spiller med trøkk.

    Og seff ikke for dyrt, da han ikke er frelst som oss andre som bruker tusenvis av kroner. 😁
    Finnes ikke særlig sannsynlig at Klipsch / Yamaha låter sånn om alt er i orden, det skal være trøkk og fylde i bøtter og spann.

    1. Sjekk at kilden (det elendige bluetooth mediet, telefonene hans eller hva han bruker som utgangspunkt) er stilt til FULLT volum, det skal det alltid være. Vil vel anta at feilen ligger der. Volumet sal utelukkende styres av forsterkerens volumkontroll, ikke av en jæ... telefon.

    2. Alternativt har han glemt bridgen mellom bi-wiring terminalene på baksiden av høyttalerne

    Temmelig sikker på at feilrettingen her er gratis.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Finnes ikke særlig sannsynlig at Klipsch / Yamaha låter sånn om alt er i orden, det skal være trøkk og fylde i bøtter og spann.

    1. Sjekk at kilden (det elendige bluetooth mediet, telefonene hans eller hva han bruker som utgangspunkt) er stilt til FULLT volum, det skal det alltid være. Vil vel anta at feilen ligger der. Volumet sal utelukkende styres av forsterkerens volumkontroll, ikke av en jæ... telefon.

    2. Alternativt har han glemt bridgen mellom bi-wiring terminalene på baksiden av høyttalerne

    Temmelig sikker på at feilrettingen her er gratis.
    Ja.. Han fikk beskjed om å sjekke at fult volum var på.
    Liker ikke selv Bluetooth fra mobilen.
    Må vel ta en tur en gang å lære han å bruke Spotify når han får dillet seg til et mobilt bredbånd uti Bulandet. 😊
    Bridge mellom bi-wiring skal jeg be han sjekke også.
    Noe mer som er smart å sjekke på forsterkeren?
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    839
    Sted
    Pocket Valley
    Jeg er på en litt lavere prisklasse enn det dere diskuterer over, men til Heresy IV hvordan tror dere en Rega Elicit-R vil matche, har i dag en Consonance M99 Plus, som det er en del støy på i standby. Jeg går ikke over 15.000 denne gangen. Har brukt alt for mye de siste månedene....
    Oppdatering ang. støy i standby. Problemet er knyttet til MC trinnet på Rega Aria, uten den aktiv er det ikke noe støy i standby. Den skal inn til importør for en service/gjennomgang neste uke.

    Med Aria riaa slått av:

    Med Kari:
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Vurderer Consonance M99 plus på La Scala men som sagt usikker på støy
     

    madsun

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.02.2003
    Innlegg
    80
    Antall liker
    4
    Har veldig veldig lyst på et par Heresy, men stusser litt på prisene rundtom. Nypris ligger på 45-50k, ser de sjelden brukt men på finn ligger det hps sr-70 til fin pris. Er dette det samme?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Den serien har jo skutt i været i pris.. Ville nok heller sett på Fyne, JBL, Tannoy eller Triangle for å ha noala i samme gate. Nå er Dollarkursen omsider på vei ned, så kan hjelpe på endel.


    Men for alle del, digger sound'en i dem.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Har veldig veldig lyst på et par Heresy, men stusser litt på prisene rundtom. Nypris ligger på 45-50k, ser de sjelden brukt men på finn ligger det hps sr-70 til fin pris. Er dette det samme?
    Har du lyst til å prøve ut Heritage lyd, så er de HPS høyttalerne et riktig valg, har ikke hørt de, men vil tro ut ifra drivere og kassene at de gir et godt innblikk hva Heritage er. Hvis du vil prøve ut Heritage med en enda billiger inngangs sum, er disse absolutt å anbefale: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=202082454 Er ikke mine, men har samme selv, spiller meget bra med masser av deilig Heritage sound!

    Har samme
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Den serien har jo skutt i været i pris.. Ville nok heller sett på Fyne, JBL, Tannoy eller Triangle for å ha noala i samme gate. Nå er Dollarkursen omsider på vei ned, så kan hjelpe på endel.


    Men for alle del, digger sound'en i dem.
    Var og lyttet på JBL L100 Classic (samme pris) før jeg kjøpte Heresy IV.
    Det var egentlig de jeg hadde lyst på.
    Mulig det var en dårlig demo, det må i såfall butikken ta på sin kappe, for det låt ikke bra.
    Likte heller ikke plast knottene til feste av grillene, det så billig ut, det burde vært magnet som på Klipsch.
    Men enig i at det er jævlig irriterende at prisene har skutt i været, spesielt siden jeg nå har lyst på Klipschhorn :ROFLMAO:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ville nok lyttet til JBL hdi3800, som er i samme prisleie som heresy. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ville nok lyttet til JBL hdi3800, som er i samme prisleie som heresy. :)
    De er sikkert bra og har fått masse fine tester. Men de har jo en helt annen følsomhet enn Heresy og Klipsch generelt med 92dB. HDI3800 krever trolig også et ganske stort rom for å fungere optimalt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    "erins speaker corner" målte de til 94db, altfå 5db mindre enn oppgitt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    De fleste "lyver" nok på følsomhet (dvs, de må ha en dårlig formel for det, og tror alle bruker den samme...). Følte også at Heresy (3) krevde litt for å "skrike" ut... kontra Cornwall, som virker å være relativt realistisk med sine rundt 100dB/1... var iallefall konsertnivå+ hos meg når Mcintosh viste 12watt på viserene sine :p.

    Gikk ifra Fyne 703 til 704, og der merka jeg veldig stor forskjell på hvor mye nåla vandret på mine Accuphase (i favør 704).
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Har noen testet nyere Rotel på Klipsch Reference? Fungerer det greit?
    Hadde Rotel RA 1592 på både RP280F og RP5000F funket knall det, heftig lyd med stålkontroll hele veien.

    For tidligere reference mkI og mkII har jeg prøvd ut RB1090 med Parasound pre på RF82 mkI og RF52mkII dette fungerte også helt strålende.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hadde Rotel RA 1592 på både RP280F og RP5000F funket knall det, heftig lyd med stålkontroll hele veien.

    For tidligere reference mkI og mkII har jeg prøvd ut RB1090 med Parasound pre på RF82 mkI og RF52mkII dette fungerte også helt strålende.
    Ok, flott. Men hva med støy? Er det tyst?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja.. Han fikk beskjed om å sjekke at fult volum var på.
    Liker ikke selv Bluetooth fra mobilen.
    Må vel ta en tur en gang å lære han å bruke Spotify når han får dillet seg til et mobilt bredbånd uti Bulandet. 😊
    Bridge mellom bi-wiring skal jeg be han sjekke også.
    Noe mer som er smart å sjekke på forsterkeren?
    Sjekk at høyttalere er koblet riktig + på + osv. Og sjekk i menyen at de står som full range (large) sjekk også om han bruker korreksjon at den er til hans rom og ikke en som har fulgt reciver om den er kjøpt brukt.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ok, flott. Men hva med støy? Er det tyst?
    Med såpass store forsterkere med svære trafoer så lagde de litt støy forsterkerne i seg selv, ifølge Rotel var dette normalt og ikke en feil grunnet løsere vikling på trafo, hadde samme støy med Hegel Røst.

    Suste litt i høyttalerne men det har det alltid gjort når jeg har hatt Klipsch uansett forsterker, om det er pga sensitiviteten aner jeg ikke.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Med såpass store forsterkere med svære trafoer så lagde de litt støy forsterkerne i seg selv, ifølge Rotel var dette normalt og ikke en feil grunnet løsere vikling på trafo, hadde samme støy med Hegel Røst.

    Suste litt i høyttalerne men det har det alltid gjort når jeg har hatt Klipsch uansett forsterker, om det er pga sensitiviteten aner jeg ikke.
    Takk skal du ha.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Sjekk at høyttalere er koblet riktig + på + osv. Og sjekk i menyen at de står som full range (large) sjekk også om han bruker korreksjon at den er til hans rom og ikke en som har fulgt reciver om den er kjøpt brukt.
    Skal be han sjekke..
    Nå maser han om rp8000f eller hva det heter.. Synes også det er rart at hans Yamaha stereo forsterker låter tynt og skralt..
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Skal be han sjekke..
    Nå maser han om rp8000f eller hva det heter.. Synes også det er rart at hans Yamaha stereo forsterker låter tynt og skralt..
    Mulig plasseringen er helt katastrofe? synes også det er rart med den forsterkeren at det oppfattes som tynt / bass fattig hvis jeg har forstått at dette er problemet?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal be han sjekke..
    Nå maser han om rp8000f eller hva det heter.. Synes også det er rart at hans Yamaha stereo forsterker låter tynt og skralt..
    Jeg plukka nok ikke opp at han har en stereo forsterker. Eller mulig han har det. 😁. Som andre er inne på, så kan det vere veldig feil plassering. Har hatt denne modellen selv og vil ikke si at det skal mangle bass akkurat. Om han sitter i en 0 i rommet. Så hjelper hverken forsterker eller høyttalerbytte noe spes. Be han gjerne om å flytte høyttalerene kraftig ut fra veggen eller inn mot veggen. Be han å sette på noe bassrik musikk og få han til å flytte på hvor han sitter. Om det hjelper så er det sånn det må være.

    Om ikke det er akseptabelt så må han fylle på med subwoofere som han plasserer slik at han får trøkk i lytteposisjon. Men be han å sjekke om han har koblet riktig.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Jeg er på en litt lavere prisklasse enn det dere diskuterer over, men til Heresy IV hvordan tror dere en Rega Elicit-R vil matche, har i dag en Consonance M99 Plus, som det er en del støy på i standby. Jeg går ikke over 15.000 denne gangen. Har brukt alt for mye de siste månedene....
    Jeg likte godt Elex-R på mine Cornwall.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mulig plasseringen er helt katastrofe? synes også det er rart med den forsterkeren at det oppfattes som tynt / bass fattig hvis jeg har forstått at dette er problemet?
    Ja.. Trur jeg må prøve å prioritere å få besøke han nærmeste fremtid før han svir av mange penger 😁
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg plukka nok ikke opp at han har en stereo forsterker. Eller mulig han har det. 😁. Som andre er inne på, så kan det vere veldig feil plassering. Har hatt denne modellen selv og vil ikke si at det skal mangle bass akkurat. Om han sitter i en 0 i rommet. Så hjelper hverken forsterker eller høyttalerbytte noe spes. Be han gjerne om å flytte høyttalerene kraftig ut fra veggen eller inn mot veggen. Be han å sette på noe bassrik musikk og få han til å flytte på hvor han sitter. Om det hjelper så er det sånn det må være.

    Om ikke det er akseptabelt så må han fylle på med subwoofere som han plasserer slik at han får trøkk i lytteposisjon. Men be han å sjekke om han har koblet riktig.
    Skal be han prøve det først ja.
    Stereo forsterker ja..
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ja.. Trur jeg må prøve å prioritere å få besøke han nærmeste fremtid før han svir av mange penger 😁
    Ja altså når vesentlige ting som at høyttalerne og forsterker faktisk fungerer som de skal og alt av tilkoblinger samt innstillinger på forsterker fungerer som normalt så ville det vært rart å ikke få noe god lyd ut bare med det 😋 får håpe det er en lettvint metode som forandrer til det bedre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja altså når vesentlige ting som at høyttalerne og forsterker faktisk fungerer som de skal og alt av tilkoblinger samt innstillinger på forsterker fungerer som normalt så ville det vært rart å ikke få noe god lyd ut bare med det 😋 får håpe det er en lettvint metode som forandrer til det bedre.
    yamaha rn803d, er det han har.


    Påstår høyttaler ledningene er riktig..
    Men.. Jeg sa uansett, sjekker du i morgen i dagslys. 😁
    Han har ledninger som ikke viser pluss og minus. Men selv jeg har jo bommet på dette og hult ut her inne på sentralen om hva er gale? Hehe..

    Nå via telefon har vi forvisse oss om at loadnesfunksjonen er off.
    Og at volum max, er faktisk max og sånt..
    Han maser om at han må nesten på fult for å få noe trøkk... Men dei spilte nydelig da..
    Men etter denne samtalen.. Bare må jeg nord der en gang å se på dette.
    Høres ut som at noe er hakkende gale..
    Han forsetter å mase på 280 eller 8000f
    Men dere sier jo at rp 260f skal trøkke så..
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    RN 803D ja her er jo muligheten for godlyd absolutt tilstede.

    Kan være innstillinger på forsterkeren da denne er som en liten avr receiver allerede bare to kanaler så han har en god forsterker der med et hav av innstillinger til disposisjon.

    Har selv har Klipsch RP250F samt RP5000F dog med andre forsterkere og disse småtassene mangler absolutt ikke trykk og fylde, tvert om, er vel de som faktisk gir mest trykk og morro for pengene kontra størrelsen.

    Om mulig be han bruke kabelsiden med skrift som + og den uten som - kan kanskje redde han om det faktisk er koblet feil, kjenner meg igjen i situasjonen om feilkobling 😝 eventuelt tilbakestill forsterker og romkorreksjon til fabrikk standard så har han en ny grunnlinje og jobbe ut ifra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn