Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Hei.

    Noen som vet om basselementene i rf82 og 83 er like? Gikk litt hardt i påsken på noen gamle 83 og tok knekken på 3 stk elementer,
    og det er tydeligvis ikke lett å få tak i.
    Tips tas i mot med stor takk.

    Leggen
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    " The two RF-82 drivers I have are a result of me hoping I could use those to replace my toasted RF-83’s. I instantly could see they weren’t the same driver and never installed them. Not only is the impedance incorrect but the mass of the magnet and voice coil clearly separate the two visually if you put them side by side."
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Ser at det ikke vil
    " The two RF-82 drivers I have are a result of me hoping I could use those to replace my toasted RF-83’s. I instantly could see they weren’t the same driver and never installed them. Not only is the impedance incorrect but the mass of the magnet and voice coil clearly separate the two visually if you put them side by side."
    Ja, blir ikke lett dette skjønner jeg.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Er det rett å slett spilt for høyt eller er det noe annet?
    Akkurat slik skjedde med mine RF7 på Midgard Oberon blokker, spilte ikke høyt i det hele tatt! har hvert mye rart med elementene i RF serien
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    skjønner at klipsch har design problemer, dette skal ikke skje med noen høyttaler.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Dette merkelige problemet har jo vært kjent på en del av deres modeller en lang periode, men jeg har aldri sett at det har kommet noen gode, etterprøvbare forklaringer på det. Innledningsvis var det snakk om avspilling fra PC, dernest falt mistanken på klasse-D, men det underlige er jo at dette kan skje helt ut av det blå; man behøver ikke en gang spille høyt!

    Har du noen teori om hva som har skjedd i ditt tilfelle?
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Dette merkelige problemet har jo vært kjent på en del av deres modeller en lang periode, men jeg har aldri sett at det har kommet noen gode, etterprøvbare forklaringer på det. Innledningsvis var det snakk om avspilling fra PC, dernest falt mistanken på klasse-D, men det underlige er jo at dette kan skje helt ut av det blå; man behøver ikke en gang spille høyt!

    Har du noen teori om hva som har skjedd i ditt tilfelle?
    Dette merkelige problemet har jo vært kjent på en del av deres modeller en lang periode, men jeg har aldri sett at det har kommet noen gode, etterprøvbare forklaringer på det. Innledningsvis var det snakk om avspilling fra PC, dernest falt mistanken på klasse-D, men det underlige er jo at dette kan skje helt ut av det blå; man behøver ikke en gang spille høyt!

    Har du noen teori om hva som har skjedd i ditt tilfelle?
    Dette merkelige problemet har jo vært kjent på en del av deres modeller en lang periode, men jeg har aldri sett at det har kommet noen gode, etterprøvbare forklaringer på det. Innledningsvis var det snakk om avspilling fra PC, dernest falt mistanken på klasse-D, men det underlige er jo at dette kan skje helt ut av det blå; man behøver ikke en gang spille høyt!

    Har du noen teori om hva som har skjedd i ditt tilfelle?
    Disse bruker jeg veldig skjelden. Men bruker de på terassen. og skjærtordag ble de koblet opp med 2 nad 208 som også også blir kun brukt til disse. Har jeg hatt dem i ihvertfall 15 år, og blitt brukt godt, men aldri vrenging. Bi- amp. Klart de fikk nok litt mye juling, men aldri vrenging liksom, for det hører jeg med en gang.
    Vet ikke min arme råd hva jeg skal gjør nå.
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    E

    Ser ut som lang tids bunning av slaglengden til element med veldig stor forsterker.
    Nad 208 x 2. Men det har dem blitt spilt med mange ganger før. Er egentlig sommer/terrasse anligget mitt.
    Det er akkurat som knekkebrød blitt. Og umulig å få tak i nye skjønner jeg.
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Er det rett å slett spilt for høyt eller er det noe annet?
    Noe juling ble det nok, men aldri vrenging. Har hatt dem i mange år, men blir brukt veldig skjelden. Kan det stå ihjel seg a tru?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Disse bruker jeg veldig skjelden. Men bruker de på terassen. og skjærtordag ble de koblet opp med 2 nad 208 som også også blir kun brukt til disse. Har jeg hatt dem i ihvertfall 15 år, og blitt brukt godt, men aldri vrenging. Bi- amp. Klart de fikk nok litt mye juling, men aldri vrenging liksom, for det hører jeg med en gang.
    Vet ikke min arme råd hva jeg skal gjør nå.
    Det enkleste er nok bruktmarkedet, det pleier å dukke opp sånne høyttalere nå og da.
    Eler sjekk ute på verdensveven, det finnes nok noen som selger løse elementer, sjekk f.eks. her: https://reconingspeakers.com/brand/klipsch/
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    For å kjøpe et par 82, som det kryr av og slakte de, og bruke elementer fra de vil ikke virke eller?
    Visuelt spiller det nemelig ingen rolle..
    Tviler på at det er noen god idé, jeg tenkte å heller kjøpe et par brukte 83, eller..., faktum er at jeg heller ville kjøpt meg et par 63, som jeg egentlig synes er bedre! :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    For å kjøpe et par 82, som det kryr av og slakte de, og bruke elementer fra de vil ikke virke eller?
    Visuelt spiller det nemelig ingen rolle..
    Du bør lytte til rf-82 mk2 før du slakter. Disse spiller veldig bra, kjøpte et par til front wide i kinoen, var nesten litt ille å sette som wide ht da de spilte fantastisk i stereo!
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Tviler på at det er noen god idé, jeg tenkte å heller kjøpe et par brukte 83, eller..., faktum er at jeg heller ville kjøpt meg et par 63, som jeg egentlig synes er bedre! :)
    Ja, aldri hørt 63, men vet at mange skryter av dem. Nå er dette noe som egentlig bare står her, så fryktelig viktig er ikke. Men liker at alt er i orden.
    Bruker fr7 1 og 3 til vanlig på det såkalte stereorommet mitt.
    Men vi får se hva som skjer.
    Takker ihvertfall for info.
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Du bør lytte til rf-82 mk2 før du slakter. Disse spiller veldig bra, kjøpte et par til front wide i kinoen, var nesten litt ille å sette som wide ht da de spilte fantastisk i stereo!
    Jada, jeg har hørt dem. Og er litt enig. Men fy å helvete å 83 rocker altså.
    Men får se hva som skjer videre.
    Takker for info ihvertfall.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Noe juling ble det nok, men aldri vrenging. Har hatt dem i mange år, men blir brukt veldig skjelden. Kan det stå ihjel seg a tru?
    Tror nok PA er veien å gå her 😂 skal du rocke terrassen så ville jeg i allefall brukt noe det går ann å få deler til imo :)
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Musikklover: Fant han kompisen din ut av problemet? Hvis du ikke har vært der enda så kanskje han har samme "problem" som meg. Jeg har bare 16km stue og har forholdsvis bredt mellom høyttalere, over 3 meter mellom dem, men sitter bare 2.5 meter ifra (ikke gylden triangel) Men spiller fantastisk bra likevel.
    Bortsett fra at det ikke er bass, spesielt fra den venstre høyttaleren er det veldig lite bass å hente. Hatt 7-8 høyttalerpar og alle har vært slik. Idag har jeg palladium, så er nok av elementer som skal gi bass. Har også mer enn nok forsterkerkraft, så der ligger ikke problemet.

    Grunnen er at jeg har dem stående nesten 1.5 meter fra veggen (må gjøre det for at dem ikke skal havne bak tv-en) og høyttalere som står 1.5 meter fra veggen kan låte veldig tynt.
    Jeg har løst dette problemet med å skaffe meg 2 potente subber, en i front bak tv, og en på bak i rommet ved siden av sofaen. Disse deler jeg veldig høyt (120hz) så subbene tar mye av nedre bassfrekvensene som høyttalerne egentlig skal ta seg av (40-100hz) og nå er det fantastisk detaljert og behagelig lyd, og mengder av trykk fra ca 30-31 hz og hele veien oppover uten den irriterende dippen i 55-65hz området jeg hadde tidligere der det ikke fantes bass. Samme rundt 85-90 manglet jeg masse bass. Men nå spiller det nesten sømløsthele veien.

    Men hvis han kompisen din ikke har råd til noen gode subber, eller ikke plass. Så kan du be han ta bilde av høyttalerplasseringen og sende til deg. For hvis dem står langt fra bakveggen, og i tillegg kanskje ett stort vitrineskap på ene siden med hull der bassen kan forsvinne? eller andre ulumskheter som kan stjele bass, så er det ikke rart dem spiller tynt.
    Be han sette dem ca 35-40 cm fra bakvegg hvis han har muligheter til det. Og kanskje ene høyttaleren ikke har noen sidevegg, og andre står helt inni en sidevegg? Jeg har stor tro på at plasseringen kan få disse til å spille bra med bass hvis du ikke allerede har funnet ut av dette problemet?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Musikklover: Fant han kompisen din ut av problemet? Hvis du ikke har vært der enda så kanskje han har samme "problem" som meg. Jeg har bare 16km stue og har forholdsvis bredt mellom høyttalere, over 3 meter mellom dem, men sitter bare 2.5 meter ifra (ikke gylden triangel) Men spiller fantastisk bra likevel.
    Bortsett fra at det ikke er bass, spesielt fra den venstre høyttaleren er det veldig lite bass å hente. Hatt 7-8 høyttalerpar og alle har vært slik. Idag har jeg palladium, så er nok av elementer som skal gi bass. Har også mer enn nok forsterkerkraft, så der ligger ikke problemet.

    Grunnen er at jeg har dem stående nesten 1.5 meter fra veggen (må gjøre det for at dem ikke skal havne bak tv-en) og høyttalere som står 1.5 meter fra veggen kan låte veldig tynt.
    Jeg har løst dette problemet med å skaffe meg 2 potente subber, en i front bak tv, og en på bak i rommet ved siden av sofaen. Disse deler jeg veldig høyt (120hz) så subbene tar mye av nedre bassfrekvensene som høyttalerne egentlig skal ta seg av (40-100hz) og nå er det fantastisk detaljert og behagelig lyd, og mengder av trykk fra ca 30-31 hz og hele veien oppover uten den irriterende dippen i 55-65hz området jeg hadde tidligere der det ikke fantes bass. Samme rundt 85-90 manglet jeg masse bass. Men nå spiller det nesten sømløsthele veien.

    Men hvis han kompisen din ikke har råd til noen gode subber, eller ikke plass. Så kan du be han ta bilde av høyttalerplasseringen og sende til deg. For hvis dem står langt fra bakveggen, og i tillegg kanskje ett stort vitrineskap på ene siden med hull der bassen kan forsvinne? eller andre ulumskheter som kan stjele bass, så er det ikke rart dem spiller tynt.
    Be han sette dem ca 35-40 cm fra bakvegg hvis han har muligheter til det. Og kanskje ene høyttaleren ikke har noen sidevegg, og andre står helt inni en sidevegg? Jeg har stor tro på at plasseringen kan få disse til å spille bra med bass hvis du ikke allerede har funnet ut av dette problemet?
    Nei og han har ikke fått lov å skifte enda.
    Jeg skal ha meg en tur på besøk, men å få det til å passe for begge, ser jevla vanskelig ut 🙄😂
    Men prøver igjen neste mnd håpe jeg. Han er på båt 1 mnd om gangen.. Og jeg har barnehelg annenhver helg og vakt på jobb 5 hver.. Hehe..
    Men jeg har sagt at han ikke skal selge før jeg har sett på det.
    Han har anlegget I et sommerhus. Et eldre stort hus han har fikset opp og isolert.
    Inne har han beholdt det som det var.
    Så kan tenke meg det er ala som jeg har.. En stue I hele husets lengde og delvis delt på midten.. Men vi får se.
    Han har snakket om sub ja..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Lignende som i mine La Scala bare litt mindre! lurer på om det er noe der som lydmessig kan forbedres uten større inngripen Vis vedlegget 713745
    Ser ut som selve kassen kunne trengt mer avstivning, ville limt på bitumen plater på veggene og på baksiden av hornet. Høyttalerene er jo egentlig veldig enkelt bygget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn