Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ny hjemmelaget 300b forsterker på rf7,lyd=fantastisk.
    Ser mange snakker om må at en må ha stor og kraftig forsterker for at rf7 skal spille bra.
    Men stemmer ikke helt,men om man lytter ved 120db så stemmer det sikkert.
    Prøvd div fra parasound,yamaha,exposure,atoll,music angel,pa og mange andre diy forsterkere.
    Men ender altid opp med singel ended rør.

    20210415_184330.jpg


    20210415_184249.jpg
     
    Sist redigert:

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Ny hjemmelaget 300b forsterker på rf7,lyd=fantastisk.
    Ser mange snakker om må at en må ha stor og kraftig forsterker for at rf7 skal spille bra.
    Men stemmer ikke helt,men om man lytter ved 120db så stemmer det sikkert.
    Prøvd div fra parasound,yamaha,exposure,atoll,music angel,pa og mange andre diy forsterkere.
    Men ender altid opp med singel ended rør.

    Vis vedlegget 714874

    Vis vedlegget 714876
    300B og RF7 mk II høres veldig riktig ut, da de er ganske pågående i toppen og skriker etter en amp med god mellontone, så jeg tviler ikke på at dette fungerer helt strålende ved lavt og moderate lyttenivåer! 👍😀
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Mitt første bekjentskap med SET "flea watt" , en Decware Zen Triode SE84CS m/ Diy preamp koblet på Cornwall 3.NOS kremrør hele veien. Det spiller så englene synger med 😊. Tingvall trio- har ikke opplevd en sånn nerve og nærvær i musikken før. Det er noe magisk mellom tonene også.. Planen var egentlig å bytte cw i noe mindre, men nå håper jeg at lyden er så god at kona gir dem aksept.
    IMG_20210424_201421.jpg
     
    Sist redigert:

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Mitt første bekjentskap med SET "flea watt" , en Decware Zen Triode SE 84 m/ Diy preamp koblet på Cornwall 3.NOS kremrør hele veien. Det spiller så englene synger med 😊. Tingvall trio- har ikke opplevd en sånn nerve og nærvær i musikken før. Det er noe magisk mellom tonene også.. Planen var egentlig å bytte cw i noe mindre, men nå håper jeg at lyden er så god at kona gir dem aksept. Vis vedlegget 717022
    Spennende!
    Har sett endel på Decware i det siste, lurer på om jeg skal prøve det på mine Forte.
    Eneste jeg er skeptisk til er antall watt, men det er kanskje ikke noe problem?
    Spiller ikke veldig høyt til vanlig, men om man ønsker å dra på litt..?
    Har du testet noe særlig med tanke på hva de faktisk leverer med litt volum?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Mitt første bekjentskap med SET "flea watt" , en Decware Zen Triode SE 84 m/ Diy preamp koblet på Cornwall 3.NOS kremrør hele veien. Det spiller så englene synger med 😊. Tingvall trio- har ikke opplevd en sånn nerve og nærvær i musikken før. Det er noe magisk mellom tonene også.. Planen var egentlig å bytte cw i noe mindre, men nå håper jeg at lyden er så god at kona gir dem aksept.
    Da fant du også veien til nirvana, Dharmabaum. :)
    #MAMA - Make Audio Magic Again. 😁
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Spennende!
    Har sett endel på Decware i det siste, lurer på om jeg skal prøve det på mine Forte.
    Eneste jeg er skeptisk til er antall watt, men det er kanskje ikke noe problem?
    Spiller ikke veldig høyt til vanlig, men om man ønsker å dra på litt..?
    Har du testet noe særlig med tanke på hva de faktisk leverer med litt volum?
    Om det bekymrer deg, sjekk også ut Mastersound Compact 845. Den har mer enn nok om du ønsker å trøkke til litt ekstra en dag, samtidig som den spiller silkemykt og sitrende på lavt volum. På børsen finnes dessuten også en Audio Note SORO SE....
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Om det bekymrer deg, sjekk også ut Mastersound Compact 845. Den har mer enn nok om du ønsker å trøkke til litt ekstra en dag, samtidig som den spiller silkemykt og sitrende på lavt volum. På børsen finnes dessuten også en Audio Note SORO SE....
    Takk for svar. Har vurdert Manley Snapper og Rogue M-180, det er vel alternativene med mer rørpower pr idag.
    Evt klA Mosfet. Ble bare så fascinert av Decware, både ymse tester, designet og konseptet.
    Om effekten bekymrer vet jeg ikke riktig, men tenkte det det var greit å få førstehånds erfaring fra noen her inne.

    Mastersound er sikkert knallgode, men jeg liker ikke designet helt. Jeg er ganske sær på det planet.
    Audio Note har jeg sett på, P4 monoblokker i såfall. Men prisen er litt stiv, men skal aldri si aldri 😅
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Har vurdert Manley Snapper og Rogue M-180, det er vel alternativene med mer rørpower pr idag.
    Evt klA Mosfet. Ble bare så fascinert av Decware, både ymse tester, designet og konseptet.
    Om effekten bekymrer vet jeg ikke riktig, men tenkte det det var greit å få førstehånds erfaring fra noen her inne.

    Mastersound er sikkert knallgode, men jeg liker ikke designet helt. Jeg er ganske sær på det planet.
    Audio Note har jeg sett på, P4 monoblokker i såfall. Men prisen er litt stiv, men skal aldri si aldri 😅
    Manley Snapper og Rogue M-180 er IKKE no feedback SE designs, sånn som Decware, Mastersound og Audio Note, bare for å være klar på akkurat det. De spiller nydelig, men ikke med den "sitrende nerven" som SE / SET forsterkere gjør.
    P4 monoblokker er som du sier avsindig dyre. Du skal derfor ikke se bort fra P2 SE Signature, du får sikkert høre på AtleRovik sin om du spør pent. Det spiller avsindig mye tøffere enn man skulle tro, helt rå utgangstrafoer på den modellen.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Manley Snapper og Rogue M-180 er IKKE no feedback SE designs, sånn som Decware, Mastersound og Audio Note, bare for å være klar på akkurat det. De spiller nydelig, men ikke med den "sitrende nerven" som SE / SET forsterkere gjør.
    P4 monoblokker er som du sier avsindig dyre. Du skal derfor ikke se bort fra P2 SE Signature, du får sikkert høre på AtleRovik sin om du spør pent. Det spiller avsindig mye tøffere enn man skulle tro, helt rå utgangstrafoer på den modellen.
    Neida, jeg er klar over forskjellene 👍
    18 watt bør holde i bøtter og spann, særlig da jeg deler aktivt mot sub på ca 60Hz.
    Så sånn sett er nok P2 en fin match mot Forte.
    Men det skulle vært jækla artig å teste Decware uansett. De koster jo ikke allverden heller.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Spennende!
    Har sett endel på Decware i det siste, lurer på om jeg skal prøve det på mine Forte.
    Eneste jeg er skeptisk til er antall watt, men det er kanskje ikke noe problem?
    Spiller ikke veldig høyt til vanlig, men om man ønsker å dra på litt..?
    Har du testet noe særlig med tanke på hva de faktisk leverer med litt volum?
    Neida, jeg er klar over forskjellene 👍
    18 watt bør holde i bøtter og spann, særlig da jeg deler aktivt mot sub på ca 60Hz.
    Så sånn sett er nok P2 en fin match mot Forte.
    Men det skulle vært jækla artig å teste Decware uansett. De koster jo ikke allverden heller.
    Jeg sitter her og hører på triojazz på ganske høyt volum i kveld , låter klokkeklart og ikke tegn til kompresjon. Jeg var også skeptisk til lav effekt og mangel på fjernkontroll (!), men ingen av bekymringene hadde noe for seg, jeg kan spille høyt nok og ettersom det låter så bra er ikke fjernkontroll så viktig- set, forget and enjoy! Anbefaler Decware til Klipsch (Heritage) , helt klart!
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Jeg sitter her og hører på triojazz på ganske høyt volum i kveld , låter klokkeklart og ikke tegn til kompresjon. Jeg var også skeptisk til lav effekt og mangel på fjernkontroll (!), men ingen av bekymringene hadde noe for seg, jeg kan spille høyt nok og ettersom det låter så bra er ikke fjernkontroll så viktig- set, forget and enjoy! Anbefaler Decware til Klipsch (Heritage) , helt klart!
    Tusen takk for tilbakemelding, fikk ikke noe mindre lyst på en slik nå 🙂
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Klipsch måler effektivitet litt annerledes enn andre merker og oppnår derfor høyere tall enn konkurrentene. Kan målinger av frekvensrespons også tilpasses ved å måle på en annen måte?

    Ser at feks RP-5000F oppgis til å gå 4-5Hz dypere enn gulvstående med 2 x 5,5’’ fra andre produsenter. Dog benytter Klipsch noe større kabinett så er kanskje der hele forklaringen ligger?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch måler effektivitet litt annerledes enn andre merker og oppnår derfor høyere tall enn konkurrentene. Kan målinger av frekvensrespons også tilpasses ved å måle på en annen måte?

    Ser at feks RP-5000F oppgis til å gå 4-5Hz dypere enn gulvstående med 2 x 5,5’’ fra andre produsenter. Dog benytter Klipsch noe større kabinett så er kanskje der hele forklaringen ligger?
    Klipsch måler effektivitet så vidt jeg husker ved å plassere høyttaleren i 1/8 hjørne, og øker på den måten effektiviteten med noen dB.

    Når det gjelder utstrekning nedover, dvs. bassrespons, opplever jeg det nærmest motsatt (i allefall på RF-serien), altså at de oppgir ganske så forsiktige tall. Klipsch har ofte en urimelig heftig bassrespons selv fra relativt små høyttalere. Side om side med mange andre merker, som opplyser større utstrekning nedover, viser praktiske tester (frekvenssveip) som oftest at Klipsch går til dels mye dypere enn de selv opplyser.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Høres bra ut 👍🏻
    Noen som vet om Denon (stereoforsterker) er OK match lydmessig? Tenker det bare er positivt med elektronikk som ikke er alt for frempå.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Klipsch måler effektivitet så vidt jeg husker ved å plassere høyttaleren i 1/8 hjørne, og øker på den måten effektiviteten med noen dB.

    Når det gjelder utstrekning nedover, dvs. bassrespons, opplever jeg det nærmest motsatt (i allefall på RF-serien), altså at de oppgir ganske så forsiktige tall. Klipsch har ofte en urimelig heftig bassrespons selv fra relativt små høyttalere. Side om side med mange andre merker, som opplyser større utstrekning nedover, viser praktiske tester (frekvenssveip) som oftest at Klipsch går til dels mye dypere enn de selv opplyser.
    Det er min erfaring med rf7mk2 og mk3 også. Uten att jeg har noen ordentlige målinger eller konkrete bevis 😜
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    773
    Antall liker
    909
    Min erfaring med RF7 og RF83 er at de trenger masse kraft for å yte godt. For lett gitarklimpring kan sikkert en liten røramp være fint.

    Jeg for min del tjente mye penger på salg av mine RF7 MK1. Da jeg gav demo og klemte på var de solgt. Ble ikke diskutert pris engang. Det er ikke mange MK1 tilsalgs i kirsebær i tilnærmet strøken stand, men å få 17k for dem var i overkant. Spillte bra på alle lydnivåer helt opp til 126dB i sweetspot da gikk ikke måleinstrumentet mitt lenger. Jeg kjørte Klasse D.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med RF7 og RF83 er at de trenger masse kraft for å yte godt. For lett gitarklimpring kan sikkert en liten røramp være fint.

    Jeg for min del tjente mye penger på salg av mine RF7 MK1. Da jeg gav demo og klemte på var de solgt. Ble ikke diskutert pris engang. Det er ikke mange MK1 tilsalgs i kirsebær i tilnærmet strøken stand, men å få 17k for dem var i overkant. Spillte bra på alle lydnivåer helt opp til 126dB i sweetspot da gikk ikke måleinstrumentet mitt lenger. Jeg kjørte Klasse D.
    Det er min erfaring også. Spiller fint med noen sterke watt men skal man virkelig dra på så sluker de godt unna. Min råeste opplevelse med Klipsch er faktisk RF-7 mk1. Aldri hatt dem selv men hatt mk2 og mk3. Mk2 er litt mer som de gode gamle å skikkelig brutale i bånn. Mk3 var mye mer balansert å en helt fantastisk høyttaler men ikke like brutale som RF-63/83, RF-7 mk1/2.
    Men RF-7 mk1 er noe for seg selv i bassen
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    773
    Antall liker
    909
    For min del likte jeg ikke MK2/MK3. MK1 var liksom brutaliteten og råskapen selv.

    Synes de leverte bra på alt. Har nå kappa 9.2i. En helt annen mer laidback sak. Savner MK1ene litt kjenner jeg.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    brutalitet og råskap = bedritne målinger rett og slett :p
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet på RP-serien kan bestilles i Pianolakk hele tiden eller om disse kun utgis i tidsbegrensede opplag?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    773
    Antall liker
    909
    brutalitet og råskap = bedritne målinger rett og slett :p
    Tja, målte aldri RF7 MK1, men satt opp RF83 vha. Målinger for om lag 10 år siden. Målte ikke så verst vil jeg si, og rått låt det.

    Synes det er ganske teit å påstå, men greit nok. Du hørte aldri oppsettet mitt heller.

    Funka bra på gitar- og pianoklimpring, men en helt ny dimensjon åpenbarte seg med et utrolig headroom mindre høyttalere bare kan drømme om.

    Hadde en periode hvor jeg prøvde div. Gamle MonitorAudio høyttalere typ R352 og R652MD. Flott to-veis konstruksjoner dette også, men liker man å spille høyt holder det ikke mål.
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    brutalitet og råskap = bedritne målinger rett og slett :p
    Rant coming up....

    Etter blant annet å ha eid de fleste variantene i Heritage serien og bla RF7 mkII og -mkIII så kan målemafiaen pakke målingene sine opp der de er høyest når de plukker molte og vel så det.

    Så lenge det spiller Musikk, øra liker det og foten går, så kunne jeg ikke ha gitt mer f... i all verdens målinger og papirer.
    Sier ikke at ikke målinger har verdi. Nyttig for å korrigere for dårlige rom bla.

    men.... sitter lyden, så sitter den. Da koser jeg meg med musikken mens målerne kan måle så mye de bare gidder 😎

    rant complete.. mikedrop..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    For min del likte jeg ikke MK2/MK3. MK1 var liksom brutaliteten og råskapen selv.

    Synes de leverte bra på alt. Har nå kappa 9.2i. En helt annen mer laidback sak. Savner MK1ene litt kjenner jeg.
    Der er vi nok ikke enig men det er vel greit :) var kun nedover jeg likte mk1 bedre. Mellomtone og høyere er klart bedre på mk3. Mk2 er ett sted imellom imo.
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    brutalitet og råskap = bedritne målinger rett og slett :p
    Who cares 🤭 Det viktigste er att det er underholdende og engasjernde å man koser seg med musikken 👍 musikk skal vel være kos og morro 😁 driter rett og slett i hvordan det måler hvis jeg er fornøyd. men er klart att det kan være morro hvis ein klarer å gjøre det ennda bedre med målinger og justeringer. Men jeg gidder ikke 😝
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er du sikker på at du har nok effekt til khorna? 🤔😅
    Nei jeg er litt usikker der...:giggle:

    Jeg har to forskjellige oppsett med Palladium i det ene rommet og Khorna i det andre. Jeg har ikke fått til Khorna så nå byttet jeg om på høyttalerne, men forsterkerne har jeg ikke byttet rundt på enda. Khorna spilte forøvrig mye bedre i dette rommet :)
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nei jeg er litt usikker der...:giggle:

    Jeg har to forskjellige oppsett med Palladium i det ene rommet og Khorna i det andre. Jeg har ikke fått til Khorna så nå byttet jeg om på høyttalerne, men forsterkerne har jeg ikke byttet rundt på enda. Khorna spilte forøvrig mye bedre i dette rommet :)
    Med de wattene du har påført horna en stund, så begynner det vel å nærme seg å prøve en brukandes SET.
    2 - 3 SET watt gjør underverker. Tilsvarer vel ca. 3 - 4K MC-Watt
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Med de wattene du har påført horna en stund, så begynner det vel å nærme seg å prøve en brukandes SET.
    2 - 3 SET watt gjør underverker. Tilsvarer vel ca. 3 - 4K MC-Watt
    Selv om jeg ikke har hørt en SET forsterker, så virker denne påstanden ganske virkelighetsfjern. At 2-3 SET Watt skulle tilsvare 3-4000 MC-Watt nekter jeg å tro...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Selv om jeg ikke har hørt en SET forsterker, så virker denne påstanden ganske virkelighetsfjern. At 2-3 SET Watt skulle tilsvare 3-4000 MC-Watt nekter jeg å tro...
    Kan vel se for meg at det der er humor. :)
    Det sagt, så har jeg ganske mange ganger opplevd det omtrent på den måten. At mikrowatt SET blåser et helt ubegripelig liv inn i høyttalere som stort sett ellers kan låte ganske middels.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Kan vel se for meg at det der er humor. :)
    Det er vanskelig å tolke hva andre mener. Det er bare å lese rundt forbi her på Sentralen, så hadde mange av diskusjonene hvert over ganske fort bare alle hadde skjønt hva alle de andre mente. Hvis man skal være humoristisk så foreslår jeg å legge til feks. en sånn ;)
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det er vanskelig å tolke hva andre mener. Det er bare å lese rundt forbi her på Sentralen, så hadde mange av diskusjonene hvert over ganske fort bare alle hadde skjønt hva alle de andre mente. Hvis man skal være humoristisk så foreslår jeg å legge til feks. en sånn ;)
    Sliter med disse smiltrynene. Mulig smileydysleksi. Men håper ellers at jeg omgåes folk her med et
    minstemål av humor og ser et glimt i øynene mellom linjene. Når ikke en gang en til de grader overdrivelse
    er i stand til å vekke ironiens fantastiske ånd, så er det bare å børste sandet av sandalene og vandre videre.

    Det jeg egentlig ville si deg Dolbytor, er å prøve ut hva som egentlig khorn er ment å brukes til.
    Kanskje du oppdager noe nytt, når du prøver noe nytt. Disse kassene er ikke lagd for PA bruk.
    Hjelper ikke å pøse inn masse watt for å tvinge ut noe av de som de aldri er lagd for. Men det ser
    jo pent ut da. All blingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn