Klone en disk (Windows XP)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Har fått en Windows maskin med XP installert på, planen er at guttungen kunne hatt denne på rommet sitt.

Men disken er begynt å ta kvelden og jeg ønsker å bytte den. I den forbindelse lurte jeg på om det finnes noen program som kan klone disken på en enkel måte slik at jeg kan overføre hele oppsettet til en ny en ? Noe ala Superduper som finnes til Mac.

N

nb

Gjest
En ganske dårlig ide siden du da får med alt av drivere etc som ikke er likt på den nye PCen.

Kopier over alt av data (dvs filer dere skal ta vare på) og reinstaller fra scratch på ny PC.

Du kan bruke DriveImageXML (gratis) til å ta binærkopi av disken, men som sagt er det ingen god ide i ditt tilfelle.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Dårlig forklart av meg men den nye disken skal ned i samme maskin, går det da ?

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Dårlig forklart av meg men den nye disken skal ned i samme maskin, går det da.
Ja, da går det. DriveImageXML vil fikse dette. Mulige det finnes bedre alternativer, men det er det jeg bruker til diskkloning i alle fall. Det klarer å ta binærkopi av en disk i bruk.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
nb skrev:
johnnygrandis skrev:
Dårlig forklart av meg men den nye disken skal ned i samme maskin, går det da.
Ja, da går det. DriveImageXML vil fikse dette. Mulige det finnes bedre alternativer, men det er det jeg bruker til diskkloning i alle fall. Det klarer å ta binærkopi av en disk i bruk.
Takker nb skal sjekke det ut !

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Har brukt Norton Ghost til dette før jeg da jeg hadde maskin med Win XP. :)

M

Mr-T

Gjest
nb skrev:
En ganske dårlig ide siden du da får med alt av drivere etc som ikke er likt på den nye PCen.

Kopier over alt av data (dvs filer dere skal ta vare på) og reinstaller fra scratch på ny PC.

Du kan bruke DriveImageXML (gratis) til å ta binærkopi av disken, men som sagt er det ingen god ide i ditt tilfelle.
Helt enig. Å kopiere "rått og røti" betyr at du tar med en haug som skrot og drivere du ikke trenger. Ta heller vare på alle data, favoritter osv og begynn på nytt. Litt jobb, men du får noe som vil fungere bedre.

Eller du kan gjøre som jeg - kjøre virtualisert desktop.... som i praksis eliminerer alle problemer ved bytte av PC.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.633
Sted
Hus
Greit å lage image rett etter en frisk installasjon. :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Takk for tips gutter.

Har en 2,5" WD disk liggende, kan den puttes i en stasjonær HP maskin ment for 3,5" ?

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Takk for tips gutter.

Har en 2,5" WD disk liggende, kan den puttes i en stasjonær HP maskin ment for 3,5" ?
Du trenger muligens et adapter for å få den til å sitte - de koster ofte såpass at du nesten like gjerne kan kjøpe en ny disk... så lenge interfacet er det samme (SATA) så har det ikke noe å si hvor mange tommer disken er fysisk.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Det er en SATA kontakt,

......hmm kan en ikke bare lage ett feste da montro.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.206
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Tape er et godt festemiddel.
En stasjonær PC røres normalt lite på seg, den disken kan nesten ligge løs...

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Det er en SATA kontakt,

......hmm kan en ikke bare lage ett feste da montro.
Om det ikke haster så får du billige adaptere fra dealextreme.com eller lignende til ingen penger inkl frakt,men det tar et par uker fort. Du kan jo prøve å mekke noe selv, men det er også litt styr. De er ikke SÅ dyre, Netshop.no har f.eks til 29 kroner, men det blir en del med frakten om du ikke skal ha noe annet samtidig

http://www.netshop.no/Avdelinger/Da...apterbraketter,-intern,-35-til-25--40843.aspx

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
OK.

Tror kanskje jeg bare bestiller meg en disk, koster jo omentrent ingenting for en 500GB disk.

Den disken som står i nå krasjet XP en gang, jeg fikk den opp igjen og den har reparert de dårlige sektorene. Nå kjører XP og disken sømløst og virker være rask og stabil. Er det slik at den kan holde i flere måneder/år nå eller vil den mest sannsynlig krasje igjen etter kort tid. Noen som har erfaringer rundt dette ?

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
johnnygrandis skrev:
OK.

Tror kanskje jeg bare bestiller meg en disk, koster jo omentrent ingenting for en 500GB disk.

Den disken som står i nå krasjet XP en gang, jeg fikk den opp igjen og den har reparert de dårlige sektorene. Nå kjører XP og disken sømløst og virker være rask og stabil. Er det slik at den kan holde i flere måneder/år nå eller vil den mest sannsynlig krasje igjen etter kort tid. Noen som har erfaringer rundt dette ?
Disken er vanligvis kassabel. Dårlige sektorer kommer gjerne samlet, og det vil vanligvis fortsette å tikke inn dårlige sektorer til man til slutt opplever totalt tryn eller enda verre, filer som blir korrupte uten hverken filsystem eller du merker noe til det. Men unntak finnes selvfølgelig.

Hvis du fortsatt vil ha disken i bruk ville jeg overvåket disken jevnlig med et S.M.A.R.T-verktøy og sett om antall reallokerte sektorer, feillesninger og tilsvarende øker jevnt og trutt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
marsboer skrev:
johnnygrandis skrev:
OK.

Disken er vanligvis kassabel. Dårlige sektorer kommer gjerne samlet, og det vil vanligvis fortsette å tikke inn dårlige sektorer til man til slutt opplever totalt tryn eller enda verre, filer som blir korrupte uten hverken filsystem eller du merker noe til det. Men unntak finnes selvfølgelig.

Hvis du fortsatt vil ha disken i bruk ville jeg overvåket disken jevnlig med et S.M.A.R.T-verktøy og sett om antall reallokerte sektorer, feillesninger og tilsvarende øker jevnt og trutt.
OK,- ingenting viktig som vil gå til spille bortsett fra noen Lego spill som er `savet`
Har jo orginal XP plater til HP maskina så jeg regner med alle driverne ligger på platen også så en fresh installasjon på en ny disk vil vel gå problemfritt vil jeg tro.

Da vet jeg hvor jeg står, Takker marsboer.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Ikke bruk driverene på CD plata, last ned de nyeste fra HP.No bare legg inn modell nr. og OS så får du opp de nyeste driverene for din maskin. Ikke la Xp innstallere de generiske driverene men velg HP sine, de er tilpasset din maskin og skal være mer stabile.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
stejorge skrev:
Ikke bruk driverene på CD plata, last ned de nyeste fra HP.No bare legg inn modell nr. og OS så får du opp de nyeste driverene for din maskin. Ikke la Xp innstallere de generiske driverene men velg HP sine, de er tilpasset din maskin og skal være mer stabile.
Takker for tips, det høres jo fonuftig ut !

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
united59 skrev:
Tape er et godt festemiddel.
En stasjonær PC røres normalt lite på seg, den disken kan nesten ligge løs...
Det var jeg også tenkte, klarer jo alltid å feste den. Maskinen vil jo bli liggende dønn i ro ..

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
O-ringer er godt egnet som oppheng for HDD, flere produsenter har rammer med o-ringer for å forhindre vibrasjoner. Tape kan hindre luft flyt rundt hdd og føre til overoppheting.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Håper på litt hjelp her.

Installerte XP på 2,5" disken alt gikk fint, installerte Audio og Skjermkortdriver som også gikk uten problemer.
Men Network driveren vil ikke installere seg, eller dvs har prøvd alle (network) driverne fra siden til HP men klarer ikke kople opp mot internett da jeg ikke har drivere tydeligvis.
Ser jeg har XP med servicepack 2, kan det ha noe å si for driverinstallasjon iogmed at det er utdatert, hmm merkelig om det skulle være slik ?

Maskin og drivere ser dere her...

Her er oversikten for min maskin, jeg har bare prøvd nevnte drivere. Er det andre drivere som skal installeres før jeg kan installere network driveren ?

http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...2029&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=1093#11395

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Løste seg, lastet ned Intel sin nettverks driver. Fungerte uten problemer.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Det lønner seg som regel å innstallere chipset driveren først. Den må du uansett ha for at alt skal fungere.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Da var alt installert av drivere og diverse programvare men det ser ut til at jeg står overnfor nye utfordringer.
Til guttunges store fortvilelse for vi ikke spilt de nyeste Lego spillene som Pirates of the carrabien d.v.s introen går fint men når spillet skal startes krasjer det. Jeg har også ett motorsykkel spill og der for jeg feilmelding om at jeg tydeligvis trenger ett nyere grafikk kort.
Har installert directx9 så den biten er ok.
Ser jeg har en ledig pci port så kanskje det vil løse problemene med Lego spillene også ?

Edit, vil prosessor kraften være en begrensende faktor for om ett nytt kort vil virke 100%, maskinen har Intel sin Dual Core 2,4ghz med 3GB Ram.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Fått ett ATI skjermkort med HDMI utgang vil jeg ha mulighet for å rute Audio igjennom utgangen slik at jeg for pc lyden igjennom HT på TV`en ?

N

nb

Gjest
johnnygrandis skrev:
Fått ett ATI skjermkort med HDMI utgang vil jeg ha mulighet for å rute Audio igjennom utgangen slik at jeg for pc lyden igjennom HT på TV`en ?
Det burde gå fint,jeg tar lyden fra skjermkort til snurrerundtreciever via HDMI. Lyd og bilde i en kabel. Har også ATI men neppe akkurat samme modell som du har...

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Litt morsomt at det er nettopp lyden jeg har problemer med å få frem, for ikke lyd hverken igjennom minijack utgangen eller de innebygde som står i selve datamaskinen. Ellers funker Lego spillene fint.

For prøve å kople meg opp igjennom HDMI kabelen og se om det skjer noe, har vært igjennom alle lydinstillinger preferansene. Noen i ett forum nevnte at det ikke lot seg gjøre å få lyd igjennom datanens HT når en har ett slikt lydkort/grafikkort.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
nb skrev:
johnnygrandis skrev:
Det burde gå fint,jeg tar lyden fra skjermkort til snurrerundtreciever via HDMI. Lyd og bilde i en kabel. Har også ATI men neppe akkurat samme modell som du har...
Jepp funket meget bra igjennom HDMI, ikke så bra igjennom de andre lydutgangene. Kortet og drivere virket være laget for bruk med HDMI utgangen. Kortet kostet ikke mer enn 399,- kroner og nå spiller guttungen de nyeste spillene sømløst. 8) For prøve å teste grensene til kortet litt mer imorgen med pappas litt mer avanserte spill.

Topp Bunn