Sport, sykkel og trening Kneskade - menisk - trening

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,
Det er jo så mye kunnskap om alt her - så om noen har gode tips. Jeg oppfatter vel at dette er en typisk menn i midtlivskrise problemstilling.

Jeg er nå 44 og veier for mye (110-115kg de siste årene)
Jeg har i grunn ikke hatt problemer med knærne før, men begynte å kjenne litt for 1-2 år siden på lange joggeturer - typisk ca 15 km på asfalt. Men ikke verre enn at det var borte etter et par dager hvile.

Så i fjor høst var vi på familietur til Fløyen, rolig tur opp og ned, men etter den turen fikk jeg vondt i kneet som ikke gikk bort. Jeg tok 2 uker helt fri, som ikke hjalp. Spilte Squash og jogget som før - ting ble ikke verre, men heller ikke bedre. Nå var kneet blitt slik at hvis jeg hadde tatt meg en joggetur (typisk 7,5 km på asfalt) - så måtte jeg ligge med støttestrømpe på kneet om natten (hvis ikke kjentes det ut som det var noe slark som irriterte noe og gjorde jævlig vondt)

Og slik har jeg holdt på i noen måneder, så begynte jeg å trappe opp litt i vinter. Begynte så smått med noen knebøy på jobb(ikke all verden men litt) og tenkte at dette skulle jeg trene av meg. Så økte jeg hyppigheten på trening til 3-4 ganger i uken, men holdt tempoet nede (Jeg jogger typisk rundt 8km/t - mens hvis jeg drar på litt 10-11 km/t - så får jeg mye mer støt på knærne så det funker ikke.). Uansett - jeg hadde meg en rolig tur for 5-6 uker siden og så fikk jeg bare mer og mer vondt i kneet - og måtte til slutt snu - og jeg hadde faktisk trøbbel med å komme meg hjem på en grei måte. Og etter den turen ble kneet så vondt at jeg i en uke etterpå slet med å gå trapper. Så har det blitt litt bedre etter det, men er fortsatt mye verre enn før denne turen.

Nå har jeg kjøpt meg spinningsykkel og har bra med styrkeutstyr i boden. Så nå sykler jeg og trener knebøy. Og selv om kneet er bedre nå - så er det fortsatt såpass vondt at jeg halter rundt og sliter med sove på siden, og det gjør vondt i alle situasjoner hvor jeg må sitte med foten rolig og bøyd. Og om jeg skulle få en vridning utover - så hogger det i med skikkelig smerte.

Jeg har vært hos fastlegen, og han trodde det skyldes små skader/rifter på menisken som igjen irriterte leddbåndet - en forklaring jeg syntes høres fornuftig ut. Tok MR for en uke siden, og venter fortsatt på svar. Eller er det vel litt væske i kneet da det er vanskelig/vondt å bøye kneet helt. Smerten sitter på innsiden av kneet.

Noen som har erfaring med hvordan jeg kan bli kvitt dette så kjapt som mulig?
 

TOH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2012
Innlegg
68
Antall liker
33
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt problem med knærne i flere år. Det som jeg ikke tok tak i, var at når jeg løp og fikk smerter så fortsatte jeg å løpe.
Jeg kjøpte knestøtte som hjelper veldig. Sett dem på i god tid før løpetur/aktivitet slik at den hjelper med å varme kneet/brusken.

En øvelse som også hjelper er å ta knebøy på tærne. Dette fører til at kneet/fremside av låret blir aktivert og er veldig fint å gjøre før
løpeturen/aktivitet. Gjerne etter at knestøtten har stabilisert og varmet opp kneet.
PAVIS Justerbar knestøtte med hule - Flavin.no
(har ikke prøvd disse men lignende utstyr).

Nå kan jeg som regel løpe på asfalt uten å bruke knestøtte og ved smerte så bruker jeg de før neste løpetur. Jeg er også 100 kg pluss.

Får du vondt så slutt og hvil kneet.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
En øvelse som også hjelper er å ta knebøy på tærne. Dette fører til at kneet/fremside av låret blir aktivert og er veldig fint å gjøre før
Kan du utdype?
Knebøy er nettopp for å trene beina, både knestrekker (fremside) og knebøyer (bakside), rompe m.m blir trent.
Uten å ha sett din knebøy teknikk (på tær), vil jeg anta at dette forårsaker at kneet går lengre frem (over tærne), og derav vil knestrekker ta mer av jobben, men ikke utelukke de andre musklene. Fremsiden av låret vil alltid være aktivert i knebøy.

Uansett...
Hvordan er ditt løpssteg? Framfot? Midt? Hæl?
Har du ikke hvert spesielt aktivt tidligere i livet, eller hatt en meget lang pause, kombinert med overvekt, kan 15km være en ganske hard belastning.

Jogging i skau, med fokus på å lande på tærne, kan hjelpe (etter evt betennelse er gått bort seff).
Også tunge knebøy, eller et beins knebøy (så fremt god teknikk), da det er noe med putene i kneet som trenger høy belastning - ikke spør, min manuellterapaut fortalte meg dette.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har i grunn hatt jevn trening hele tiden bestående av ca 1/3 Squash, 1/3 fjelltur (Løvstakken) og 1/3 jogging.

Jeg har vel rullende steg (lander på hælen).
Kjøpte meg Hoka når jeg begynte å kjenne noe, men trives egentlig bedre i Asics Gel Kayano.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke akkurat noen trøst men jeg hadde lignende symptomer over tid i hoftene for endel år siden (ca 8-9 år siden). Det ble ikke bedre for å si det sånn. Var ganske aktiv og drev konkurranseidrett bl.a.
Til slutt ble det MR og røntgen med noe nedslående svar. (Uttalt Artrose i begge hofter). Mye forebyggende trening og fysio siden.
Korona perioden har stort sett vært stillesittende og forværringer har skjedd.

Artrose kan også forekomme i kne..

2 uker siden kom dette "i hus". og ny opptrening pågår.

PS: Jeg er 47år og litt tung men ikke direkte overvektig :)
 

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du får ikke like på den Bamboo!

Jeg har prøvd rødvin en ukes tid nå - ingen bedring, men tenkte jeg skulle gi det resten av påsken også!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den gir "like" ;)
Poenget er at dersom det er nedslående nyheter så finnes det mye bra kunstig der ute og mye god hjelp å få. For min del blir ting bedre. Kjørte bil 2 uker etter operasjon. Regner med å starte forsiktig trening over påske og bli noenlunde normal aktiv om noen måneder men da uten smerter på høyre side...

Satser på at du har noe "slimpose" betennelse eller lignende ;)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.569
Antall liker
27.607
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ikke akkurat noen trøst men jeg hadde lignende symptomer over tid i hoftene for endel år siden (ca 8-9 år siden). Det ble ikke bedre for å si det sånn. Var ganske aktiv og drev konkurranseidrett bl.a.
Til slutt ble det MR og røntgen med noe nedslående svar. (Uttalt Artrose i begge hofter). Mye forebyggende trening og fysio siden.
Korona perioden har stort sett vært stillesittende og forværringer har skjedd.

Artrose kan også forekomme i kne..

2 uker siden kom dette "i hus". og ny opptrening pågår.

PS: Jeg er 47år og litt tung men ikke direkte overvektig :)
Auda. Det var tidlig....

mvh
 

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
Prøv løping med fokus på å lande på framfot. Det blir en annen belastning, da man jo bruker leggmuskulatur mer (til dempingen også), ikke minst blir sener, og andre stabiliseringsmuskler bedre, mer naturlig belastet. Ja jeg er i "barefoot" religionen :p

Og som nevnt knebøy da... Man kan gjøre knebøyen mer knestrekker dominant ved å sette seg rett ned (sette seg mellom føttene kan du tenke). Viktig at man holder kneet i samme posisjon så lenge man kan, i oppløftet - dette for å maksimere aktiveringen.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Den gir "like" ;)
Poenget er at dersom det er nedslående nyheter så finnes det mye bra kunstig der ute og mye god hjelp å få. For min del blir ting bedre. Kjørte bil 2 uker etter operasjon. Regner med å starte forsiktig trening over påske og bli noenlunde normal aktiv om noen måneder men da uten smerter på høyre side...

Satser på at du har noe "slimpose" betennelse eller lignende ;)
Vel, er jo litt tidlig ute siden jeg trolig får svar på MR tirsdag/onsdag neste uke. Men er ganske sikker på at det er meniskrelatert som igjen irriterer leddbånd.

Jeg bruker å si at jeg er godt trent blant de som ikke trener, men jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at jeg ikke har noe å stille opp med mot de som faktisk trener (og gjerne er 40 kilo letter), men jeg har enorm glede av litt tunge økter - gjerne opp og ned løvstakken fra Bønessiden. Det at man kan ligge i 140-170 i puls i drøyt 1,5 time - gir en veldig god følelse.

Jeg spøker om trebein til barna, men har ingen planer om det eller protese.
 

TOH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2012
Innlegg
68
Antall liker
33
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan du utdype?
Knebøy er nettopp for å trene beina, både knestrekker (fremside) og knebøyer (bakside), rompe m.m blir trent.
Uten å ha sett din knebøy teknikk (på tær), vil jeg anta at dette forårsaker at kneet går lengre frem (over tærne), og derav vil knestrekker ta mer av jobben, men ikke utelukke de andre musklene. Fremsiden av låret vil alltid være aktivert i knebøy.
Dette var en øvelse jeg fikk av en lege etter lengre tids problem med knærne. Jeg føler at det har hjulpet meg. Det vil selvfølgelig ikke utelukke de andre musklene, noe som for mitt tilfelle heller ikke er ønskelig. Selv når du trener benpress er plassering av bena og hvor du trykker viktig for i hvor stor grad du trener hvilke deler av bena. For meg fungerer det ypperlig til oppvarming uten stor belastning på bena og at det først og fremst treffer knærne. Målet er at kneet skal ta mer av jobben og dermed bli klar/oppvarmet for løpetur.
 

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.490
Antall liker
13.662
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Fortsett trening, men unngå hard belastning. Dvs ta det litt rolegare ei tid framover. Sykling heller enn springing.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da fikk jeg omsider svar fra MR.
MR Kne Sin.
Det er lettgradig hydrops.
Det er begynnende chondromalacia patella.
Patella ligger lavt.
Kort patellarsenen med lettgradig tendinopati med ødem i Hoffas fettpute.
Sequelae etter morbus Osgood-Schlatter med fortykket og lett forkalket distale patellafestet ingen prepatellær bursitt.
Intakte korsbånd.
Det er udislocert horisontal ruptur imediale menisken i nivå med corpus og bakrehorn uten tegn til løse fragmenter. Upåfallende laterale menisk.
Ingen tegn til gonarthrose.
Upåfallende fossa poplitea.


R: Ruptur mediale menisk.


Ellers trener jeg nå spinningsykkel 2- 3 gang er i uken og det samme med knebøy (3x7 med 80-90kg foreløpig).

Har i grunn ikke blitt bedre de siste 2 ukene.

Fysioterapeut er vel neste stoppested.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har rift i begge meniskene og han trenger bare trening før han kan starte løpinga igjen :)
Jeg kan sikkert utdype litt her.
Som deg er jeg 47, og ikke mer enn ca 90kg.

For 3 år siden fikk jeg rift i venstre menisk. Etter å ha prøvd å feilet litt så gikk jeg til fastlege for å finne ut av hva det var. Betennelse var svaret, men siden jeg har hatt betennelse tidligere (ikke i kneet) så godtok jeg ikke svaret. Så jeg ble sent til MR og fikk påvist rift.
Så var det av gårde til fysio (jeg bruker Trondheim Idrettsklinikk ) for å få en rekke øvelser. Balanse og støtteøvelser. Kjipt som bare det, men det ble bra.
I fjor var det på han igjen, men nå med høyre knee. Samme treningsprogram, og jaggu funker det :)

Nå er jeg så smått i gang med løping, selv om jeg ikke er noen mil-sluker lenger så er det med å holder meg i aktivitet.
Mulig det har noe å si hvor stort riftet er, men min doble erfaring er at dette kan i stor grad trenes opp igjen. Både håndballspillere og fotballspillere har jo lignende og verre skader uten å legge opp....

Men du må ha tålmodighet, for denne treninga er ikke gjort på en dag, eller ei uke. Det tar tid.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis det er utsikter til god tilheling, så vil det være hensiktsmessig å sy rupturen i menisken. Det vil en dyktig ortoped vite. Men ikke sikkert han vet det før han går inn i kneet med artoskopi.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Da fikk jeg omsider svar fra MR.
MR Kne Sin.
Det er lettgradig hydrops.
Det er begynnende chondromalacia patella.
Patella ligger lavt.
Kort patellarsenen med lettgradig tendinopati med ødem i Hoffas fettpute.
Sequelae etter morbus Osgood-Schlatter med fortykket og lett forkalket distale patellafestet ingen prepatellær bursitt.
Intakte korsbånd.
Det er udislocert horisontal ruptur imediale menisken i nivå med corpus og bakrehorn uten tegn til løse fragmenter. Upåfallende laterale menisk.
Ingen tegn til gonarthrose.
Upåfallende fossa poplitea.


R: Ruptur mediale menisk.


Ellers trener jeg nå spinningsykkel 2- 3 gang er i uken og det samme med knebøy (3x7 med 80-90kg foreløpig).

Har i grunn ikke blitt bedre de siste 2 ukene.

Fysioterapeut er vel neste stoppested.
Hei!

Jeg synes du skal ta kontakt med en fysio som har peiling på idrettsskade. Da vil du få konkrete øvelser som faktisk kan gi en bedring. Personlig synes jeg spinning høres merkelig ut å drive med ved kneskade, det samme med løping. Men få snakket med noen som virkelig kan dette, ikke test selv da det kan gjøre vondt verre. Du trenger å gjøre øvelser som virker i riktig retning ift skaden.

Jeg er selv en nokså aktiv løper. Er 47 år og har absolutt litt skadeproblemer fra tid til annen, det blir ikke bedre med årene...ser du får råd om å prøve å løpe på forfot, det er lettere sagt enn gjort og i alle fall med Gel Kayano som bygger voldsomt i hælen. Hoka er sånn sett et bedre valg pga lavere dropp (høydeforskjell mellom tå og hæl)

Det sagt tror jeg aldri jeg har hørt om noen som har blitt bedre i kneet av å drive med løping, snarere tvert om. Løping er knallhardt for knærne. Spaserturer i skog og mark kan derimot gjøre underverker.

Og så tror jeg ikke du kommer utenom å gå ned noen kilo, husk at alle overskuddskilo befinner seg over knærne.

Lykke til, håper du blir bra igjen!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BTW: jeg har snakket med forskjellige fysioterapeuter om å begynne å løpe på fremfot og de har alle sagt at det er en økonomisk gullgruve for de, altså fysioene. Det oppstår enormt mange skader pga det.

Snakk med fysio du, det er mitt råd :)

edit: skrivefeil
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Jeg var til fastlegen min for ganske lenge siden grunnet noe knesaker. Det gikk forsåvidt over for min del med å ta det litt rolig og en god del styrketrening, men har blitt mer forsiktig siden (løper mindre og gjør mer av andre ting).

Vedkommende sa imidlertid at man i stor grad har gått bort fra å operere kneskader hos almuen her i landet. Jeg har også hørt fra folk i helsebyråkratiet at det kanskje er det enkeltområdet i Norge hvor det er utført mest operasjoner som ikke burde vært utført. Det er ofte dårlige prognoser på mye av det som gjøres. Min fastlege sa at det i stor grad var forbeholdt toppidrettsutøvere og lignende hvis levebrød var avhengig av det.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.298
Antall liker
3.642
Torget vurderinger
1
Knebøy er fint for å trene muskulatur irundt kneet, skaff deg gode sko til knebøy med en gang (som er beregnet til knebøy, ikke de samme skoa som brukes til løping), og skaff deg knevarmere først som sist med det samme!
Det som er viktig er at man tar dype knebøy, hofta under knærne og viktig at knærne ikke går innover imot hverandre. Hold trykket på utsiden av fotbladene, og føler du at du må ta knærne imot hverandre så heller trykk de utover! Dette gjør også løftet lettere og gjør at man ikke kødder til knærne enda mer enn de er kødda til.

Og til slutt, ikke løp mer på asfalt..
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.614
Sted
Oslo/Grebbestad
Løper nokså mye og aldrig haft noen allvorlige skadeproblem, men prøvde meg på fremfot isettning for over 10år siden, gikk da fint til og begynne men plutselig sa det pang under foten og en hælspore (Plantarfacitt) blev resultatet😝 heldigvis har jeg en meget flink Osteopat som med trykkbølge behandlig fikk det vekk.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Løper nokså mye og aldrig haft noen allvorlige skadeproblem, men prøvde meg på fremfot isettning for over 10år siden, gikk da fint til og begynne men plutselig sa det pang under foten og en hælspore (Plantarfacitt) blev resultatet😝 heldigvis har jeg en meget flink Osteopat som med trykkbølge behandlig fikk det vekk.
Forfotsløping er ofte forbundet med achilles-problemer og ingen ting å tenke på om ikke man er en svært aktiv løper.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Styrketrening og vektredusering vil være det viktigste foruten evt. sying av riften i mediale menisk. Det er veldig sannsynlig at du også har nedslitt brusk (atrose). Det viser ikke en MR, men krever røntgen. Det er uansett ikke noe man gjør noe med operativt i Norge per dags dato. For brusken, så er vektreduksjon veldig viktig.

Sykling og svømming er forøvrig veldig lite belastende for knærne.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Et lite innspill fra en annen tung kar med dårlige knær. Trente aldri i ungdommen og har vært en varierende grad av overvektig hele livet.

Ble meniskoperert et par ganger siden kneet begynte å låse seg (litt under40 da) menisken hadde en gammel skade fra jeg var i slalombakken da jeg var 21.

Jeg kom meg i gang med sykling og litt slanking og ting fungerte bra. Fullførte både Bergen-Voss, Lysebotn - Bryne, noen Birken og andre lokale ritt.

Ble så møkk lei sykkel og forsøkte jogging i stedet, noe jeg aldri burde gjort... Endte med brist i leggmuskel, ankelbrudd, akillesbetennelse og ømme knær (ikke samtidig).

Så mitt råd er å komme deg på sykkelen utendørs, gjerne litt i terrenget for å styrke støttemuskulaturen også. Knebøy trenger du ikke om du er tung og sykler i Bergen, der er det nok med bakkene. Lette gir og høyt nok sete om du kjenner noe i knærne. Skal du løpe i tillegg er skogen rett plass, O-løp anbefales.

Jeg er nå feit, 52 og prøver å komme igang etter nok en kneskade. Syklene står klare og jeg er fremdeles litt lei av dem 😉

Lykke til !
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Om knærne kan tåle det vil jeg anbefale romaskin på det sterkeste. Det er litt kjedelig å ro, men ganske greit om man spiller musikk samtidig. Forbrenningen er helt voldsom siden alle musklene i kroppen samtidig er i bruk. Det er trolig den mest effektive treningsformen mht forbrenning/tid. Men hør med idrettsfysio om det er hensiktsmessig mht minisk før du anskaffer. Og kjøp en ordentlig en om det er aktuelt. Jeg har en Consept C30, veldig fornøyd. Fikk den anbefalt av en her på sentralen som faktisk rodde for Norge i Sydney-OL!😊
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
789
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Min erfaring er at trening for å slanke seg er litt som kabler til Hifi ;)
Skikkelig forandring kommer først når man spiser mindre, og det er den delen som er vanskelig.
Men romaskin er sykt bra trening.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at trening for å slanke seg er litt som kabler til Hifi ;)
Skikkelig forandring kommer først når man spiser mindre, og det er den delen som er vanskelig.
Men romaskin er sykt bra trening.
Det er (dessverre) helt rett😕
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Hei,
Det er jo så mye kunnskap om alt her - så om noen har gode tips. Jeg oppfatter vel at dette er en typisk menn i midtlivskrise problemstilling.

Jeg er nå 44 og veier for mye (110-115kg de siste årene)
Jeg har i grunn ikke hatt problemer med knærne før, men begynte å kjenne litt for 1-2 år siden på lange joggeturer - typisk ca 15 km på asfalt. Men ikke verre enn at det var borte etter et par dager hvile.

Så i fjor høst var vi på familietur til Fløyen, rolig tur opp og ned, men etter den turen fikk jeg vondt i kneet som ikke gikk bort. Jeg tok 2 uker helt fri, som ikke hjalp. Spilte Squash og jogget som før - ting ble ikke verre, men heller ikke bedre. Nå var kneet blitt slik at hvis jeg hadde tatt meg en joggetur (typisk 7,5 km på asfalt) - så måtte jeg ligge med støttestrømpe på kneet om natten (hvis ikke kjentes det ut som det var noe slark som irriterte noe og gjorde jævlig vondt)

Og slik har jeg holdt på i noen måneder, så begynte jeg å trappe opp litt i vinter. Begynte så smått med noen knebøy på jobb(ikke all verden men litt) og tenkte at dette skulle jeg trene av meg. Så økte jeg hyppigheten på trening til 3-4 ganger i uken, men holdt tempoet nede (Jeg jogger typisk rundt 8km/t - mens hvis jeg drar på litt 10-11 km/t - så får jeg mye mer støt på knærne så det funker ikke.). Uansett - jeg hadde meg en rolig tur for 5-6 uker siden og så fikk jeg bare mer og mer vondt i kneet - og måtte til slutt snu - og jeg hadde faktisk trøbbel med å komme meg hjem på en grei måte. Og etter den turen ble kneet så vondt at jeg i en uke etterpå slet med å gå trapper. Så har det blitt litt bedre etter det, men er fortsatt mye verre enn før denne turen.

Nå har jeg kjøpt meg spinningsykkel og har bra med styrkeutstyr i boden. Så nå sykler jeg og trener knebøy. Og selv om kneet er bedre nå - så er det fortsatt såpass vondt at jeg halter rundt og sliter med sove på siden, og det gjør vondt i alle situasjoner hvor jeg må sitte med foten rolig og bøyd. Og om jeg skulle få en vridning utover - så hogger det i med skikkelig smerte.

Jeg har vært hos fastlegen, og han trodde det skyldes små skader/rifter på menisken som igjen irriterte leddbåndet - en forklaring jeg syntes høres fornuftig ut. Tok MR for en uke siden, og venter fortsatt på svar. Eller er det vel litt væske i kneet da det er vanskelig/vondt å bøye kneet helt. Smerten sitter på innsiden av kneet.

Noen som har erfaring med hvordan jeg kan bli kvitt dette så kjapt som mulig?
Hva med å gå til en lege?? du gjorde det til slutt ser jeg. MRvil gi svar
Kroppen din sier klart ifra og du hørte ikke ordentlig etter? La kneet få hvile og men nok bevegelse til å ikke stivne. Løping er nei nei ,?knebøy med vekter nå er tåpelig.
Hilsen en med utslitt kne på 15 året...

PS kona fikk en leddbåndsskade pga dans og det tok 8 uker før det ble begynte å bli bedring med omsorgsfull fysioterapi og lette øvelse . Ikke noe løping
 
Sist redigert:

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
398
Antall liker
410
Sted
Viken
Kanskje litt kjedelig med realistiske innspill nå? Vi kjører likevel:)

Vi bør ikke fortsette med å løpe mye og langt når vi har blitt for tunge. 90+ er ikke en spesielt egnet løpervekt. Da sliter vi unødig mye på hofter, knær, ankler, og føtter, og kanskje legg og rygg.

Vi tunge bør ta hensyn til kroppens vekt, og gjøre jogge/løpe øktene kortere. Det bør også være lengre restitusjon 2-3 dager minimum - gjerne mer hvis man fortsatt kjenner det noe sted (3, 4, og 5 løpeøkter i uka passer ikke for oss med høy vekt - vi er visst ikke lenger gazeller).
Det kan hjelpe litt å variere løpesett, f.eks på tærne/fremfot, eller kortere skritt/høyere skrittfrekvens. Eller lande på litt bøyde knær - litt lavere posisjon. Og avslutte økten dersom noe gjør vondt.

Flere treningsformer passer bedre for oss tunge, og vi bør vurdere bytte enkelte økter med noe mindre belastende. For eksempel ski, svømming, sykling, roing/padling, (rulle)skøyter, og rask gange i motbakke. Og gjerne en og annen økt med rødvin. Den skal jeg ta med meg videre👍🤣
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Absolutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2013
Innlegg
1.028
Antall liker
330
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
7
BTW: jeg har snakket med forskjellige fysioterapeuter om å begynne å løpe på fremfot og de har alle sagt at det er en økonomisk gullgruve for de, altså fysioene. Det oppstår enormt mange skader pga det.

Snakk med fysio du, det er mitt råd :)

edit: skrivefeil
Skader... Det er klart at visst man aldri har løpt på framfot å går rett på 10k vil det kunne skje skader :p
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Da har jeg vært hos fysioterapeut, og valgte da en som var spesialist på idrettsskader og kne. Han gav et veldig solid inntrykk - så jeg jeg oppfatter rådene/programmet han kom med som det som i dag er beste behandling.

Skaden på menisken har oppstått pga overbelastning - og løsningen er justere tåleevne/belastning slik at kneet/menisken ikke lenger blir overbelastet.

Dette kan gjøres med 3 grep:

1) Redusere belastningen - I første omgang innebærer jo dette at jeg ikke gjør noe som gjør vondt, på lengre sikt må jeg ned i vekt.

2) Øke styrken i kneet. Her er det snakk om tung styrketrening - hensikten er at musklene skal bli sterkere og da har ikke strikk og slike ting noen effekt. Tunge knebøy med 4-6 repetisjoner (80-90% av 1RM). Ikke lengre ned enn 90 grader, og viktig med riktig teknikk. En annen øvelse blir utfall. Har ikke fått programmet ennå. Men jeg skal ikke trene så tungt at det gir smerte.

3) Øke fleksibiliteten i muskulaturen. Jeg hadde mye spenning i lårmuskulaturen og for at "støtdempingen i kneet skal funke best mulig, og musklene skal være med å dempe - så må muskelen være fleksibel og avspent. I mine situasjon så er det å tøye nødvendigvis ikke helt riktig. Han sa at hvis du tøyer og du kun kjenner det i muskelfestene (og ikke jevnt strekk i hele muskelen) så skal man la være å tøye - da det kun irriterer festene hvor det er jeg har irritasjon og vondt nå. Derfor skulle jeg kna opp musklene og ligge på slik rulle og knuse opp muskulaturen slik at den ble mer fleksibel.

Dette har jeg tro på!
 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Helt motsatt av hva jeg fikk av opplegg fra fysioterapeut, men det kan jo være mange andre faktorer som spiller inn.

Lykke til med trening 🙂
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
2) Øke styrken i kneet. Her er det snakk om tung styrketrening - hensikten er at musklene skal bli sterkere og da har ikke strikk og slike ting noen effekt. Tunge knebøy med 4-6 repetisjoner (80-90% av 1RM). Ikke lengre ned enn 90 grader, og viktig med riktig teknikk. En annen øvelse blir utfall. Har ikke fått programmet ennå. Men jeg skal ikke trene så tungt at det gir smerte.

3) Øke fleksibiliteten i muskulaturen. Jeg hadde mye spenning i lårmuskulaturen og for at "støtdempingen i kneet skal funke best mulig, og musklene skal være med å dempe - så må muskelen være fleksibel og avspent. I mine situasjon så er det å tøye nødvendigvis ikke helt riktig. Han sa at hvis du tøyer og du kun kjenner det i muskelfestene (og ikke jevnt strekk i hele muskelen) så skal man la være å tøye - da det kun irriterer festene hvor det er jeg har irritasjon og vondt nå. Derfor skulle jeg kna opp musklene og ligge på slik rulle og knuse opp muskulaturen slik at den ble mer fleksibel.

Dette har jeg tro på!
Det kan være greit å ha i bakhodet at det sannsynligvis er mulig å finne en ekspert som mener omtrent hvasomhelst når det gjelder styrketrening ifm med vonde knær. Som forrige taler er det ganske ulikt hva jeg fikk forklart (uten at jeg skal påstå at hva vedkommenda sa til meg er korrekt og hva du har fått forklart er galt, utgangspunktet er sikkert ikke likt heller). Særlig punkt to er ganske så ulikt. Tøying er også rimelig kontroversielt om man i det hele skal drive med, man skal normalt tøye jævlig lenge før det har særlig effekt på fleksibiliteten i musklene osv. Og så burtetter.

Funker det så funker det jo, om det ikke funker over tid så hør med noen andre eller prøv noe annet. Dette er sjelden en eksakt vitenskap selv om jeg har inntrykk av at en del som driver med slikt liker å fremstille det som om det er det, noe du saynnsyligvis selv fant ut om du søkte litt på nettet selv først.

At det hjelper (mye) å gå ned i vekt fra dine 110+ kilo tipper jeg er det eneste så godt som alle vil være enige i.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.653
Antall liker
21.451
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Enig i det. Og så må du begynne å sykle og slutte med den hersens løpingen, OMF. Bli en MiddelAldrende Mann I Lycra du også!

 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En liten oppdatering etter ca 1 mnd med behandling.

Har trent regelmessig styrke (2-3 ganger i uken) og har bra fremgang på det.
Hadde siste time hos fysioterapeut på onsdag - spenningene/knutene i muskulaturen er nå i det store og hele løst opp.
Spinner 2-3 timer i uken i tillegg.
Har gått ned 6-7 kg siden påske.

Status er at kneet er mye mer robust og jeg har mindre smerter. Men det har ikke sluppet helt - og en liten test med rask skogtur/jogg i terreng (20 minutter) viste kjapt at det er langt igjen til et friskt kne ennå.


Planene fremover er å fortsette omtrent som nå - styrke 2 ganger i uken, sykling 3 ganger i uken og fortsette slanking så lenge jeg gidder.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Har du vurdert å gå raskt som en del av treningen? Det er faktisk overraskende lite forskjell i tempo på svært rask gange og rolig løping. Jeg holder 7 km/t når jeg går inn for å gå fort og en rolig løpetur er kanskje i 10 km/t. Så på en runde på la oss si 7 km så er det "kun" 18 minutters forskjell i tidsbruk. Om man får lagt noe av turen til bratte oppoverrbakker eller generelt ulendt terreng er det også mulig å få litt puls utav det. Jeg begynte med en del gåing da jeg merket at jeg løp for mye for knærne mine og synes det funker fint. Får i alle fall vært ute og får litt mosjon. I disse tider blir det mye å gå til og fra hjemmekontoret, men får man en rutine på det er det greit. Og det er omtrent umulig å gå på seg en belastningsskade.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En oppdatering til herifra.

Jeg har hatt liten bedring de siste ukene.
Vi har malt huset - så det har blitt litt mindre trening, og mye tid i stige som jeg kjenner at ikke gjør saken noe bedre. Er også nå mer plaget med at kneet stivner om natten.

Ellers går vekten fortsatt ned og er nå omtrent 15 kg lettere enn når skaden oppstod.

Nå synes jeg vel at jeg har gjort såpass mye riktig (styrketrening/vektnedgang) at jeg vil prøve å belaste kneet litt mer med å gå i terreng. Begynner å bli litt utålmodig nå kjenner jeg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.298
Antall liker
3.642
Torget vurderinger
1
Ellers går vekten fortsatt ned og er nå omtrent 15 kg lettere enn når skaden oppstod.

Nå synes jeg vel at jeg har gjort såpass mye riktig (styrketrening/vektnedgang) at jeg vil prøve å belaste kneet litt mer med å gå i terreng. Begynner å bli litt utålmodig nå kjenner jeg.
Jeg synes du har vært flink! Jeg tenker at du bør fortsette med det som fungerer, er det noe man ikke bør stresse så er det trening og skader. Jeg bruker å si at man skal skynde seg sakte, etter mange år med styrkeløft. Man skal ikke teste/prøve og løfte så tungt man klarer. 4-6 RM er fint, det er faktisk 60-80% av maks og det som bygger best på styrke og her må man bare være tålmodig og kiloene kommer av seg selv. Skynde seg sakte betyr at man skal trene jevnt og få nok hvile imellom, det hjelper ikke å trene 7 dager i uken da man kan få bedre utbytte av 2-3 dager i uken.
Etter en (litt for) tung markløft så er kroppen sliten i 2-3 uker i etterkant, da hjelper det ikke å pushe på med markløft uken etterpå. Musklene trenger bare 48 timer hvile, men nervesystemet trenger ofte en uke hvile ved normal god trening, derfor er det også viktig med en god splitt på programmet. Store muskelgrupper trenger også ofte mer hvile imellom enn mindre muskelgrupper, og noen lette økter innimellom er bare sunt. Selv om man trener styrke så er det ikke nødvendig å pushe til man nærmest stuper hver gang og trener til "failure", man får bedre resultater av god teknikk og moderat tyngde. Så kjør flere sett istedet for flere repetisjoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF
Topp Bunn