Sport, sykkel og trening Kneskade - menisk - trening

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Deler litt videre med mine erfaringer her.

Det ble mer vedlikeholdsarbeid på huset og litt feire også - så det ble i grunn lite strukturert trening før et stykke ut i august.
Hovedinntrykket var at kneet ble litt mer robust, men fint lite fremgang. Et par tre joggeturer i terreng resulterte i knesmerter som vedvarte 2-3 dager.
Selv med 2 x 1 time spinning + 2 x styrketrening hver uke - så ble ikke kneet bedre.

Men - nå har taubanen til Ulriken åpnet - jeg har kjøpt sesongkort, og da kan jeg gå opp (Sherpaene har laget trapper) -så fra bunn til topp er det i overkant av 500 høydemeter og det blir en grei økt. Har hatt tre turer så langt - merker ingen smerte i kneet dagens etterpå, og begynner nå så smått å gå litt nedover også - da får jeg legre tur og gradvis økning av belastning. Kjører fortsatt styrketrening 2 ganger i uke.

Nå føler jeg omsider at det er en vei ut av dette! Og mitt inntrykk er at man må få brukt beina/kneet - og finne en måte som gjør at du tåler litt mer hver gang uten at smertene blir for store.
 

lrobo

Fersking
Ble medlem
22.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hvordan gikk det med kneet OMF, ble det bra til slutt uten antydninger til smerte og ubehag eller kom du til et punkt
der du bare måtte leve med ubehag i kneet og eventuelt minske belastningen? Hvor lang tid tok det eventuelt til
du var smertefri?

Har du begynt å løpe igjen? Samme distanser som tidligere?

Har fått konstatert rift på MR og har begynt opptrening med styrketrening. Merket stor forbedring første måneden, mens måned #2 har vært litt tråere.
Det kjennes bedre ut, men frykter at man vil ha ubehag resten av livet... 😩
 

lrobo

Fersking
Ble medlem
22.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for tipset Solmyr, har et par spørsmål:

1. Fikk du gjort det privat eller dekker kommunen dette?
2. Stiv pris da, holdt det med en sesjon eller måtte du inn flere ganger og gjenta prosessen?
3. Hvor mye hjalp det deg, ble du helt bra/helt smertefri så du kunne gjenoppta tidligere nivå på aktiviteter?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan gikk det med kneet OMF, ble det bra til slutt uten antydninger til smerte og ubehag eller kom du til et punkt
der du bare måtte leve med ubehag i kneet og eventuelt minske belastningen? Hvor lang tid tok det eventuelt til
du var smertefri?

Har du begynt å løpe igjen? Samme distanser som tidligere?

Har fått konstatert rift på MR og har begynt opptrening med styrketrening. Merket stor forbedring første måneden, mens måned #2 har vært litt tråere.
Det kjennes bedre ut, men frykter at man vil ha ubehag resten av livet... 😩
Hei,
Kneet er vel omtrent som siste oppdatering. Som i grunn betyr at jeg må ta hensyn til kneet, men at det ikke plager meg/hindrer meg i hverdagen. Det takler fint 90 minutter jogg i terreng, mens samme tur på asfalt gjør at jeg har vondt kne et par dager.

Nå skal det sies at jeg ikke har vært noe flink med trening/behandling etter at kneet ble "godt nok".

Så - om jeg skal gi noen råd, så er det:
  • Du må trene på det du vil skal funke - altså vil du jogge, så må du trene på jogging. Du kan feks ikke sykle deg til et godt løpekne.
  • Bruk rulle for å løse opp muskulaturen
  • Tren styrke.
 

lrobo

Fersking
Ble medlem
22.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takk for tilbakemeldingen OMF.

Da blir det å stålsette seg for styrketrening i årene framover, merker jo framgang bare på et par måneder der smerter i både kne og korsrygg har blitt mindre.
 

Solmyr

Medlem
Ble medlem
14.01.2010
Innlegg
36
Antall liker
28
Takk for tipset Solmyr, har et par spørsmål:

1. Fikk du gjort det privat eller dekker kommunen dette?
2. Stiv pris da, holdt det med en sesjon eller måtte du inn flere ganger og gjenta prosessen?
3. Hvor mye hjalp det deg, ble du helt bra/helt smertefri så du kunne gjenoppta tidligere nivå på aktiviteter?
Jeg gjorde det privat, hos Ultralydspesialistene på Røa, dette dekkes ikke såvidt jeg vet.
I starten tre ganger, etterhvert en til to ganger i året, 3.000,-/innsprøytning.
Helt smertefri og trener fire til fem ganger i uka i hall.

Men det er nok individuelt hvor mye det hjelper.
 
Sist redigert:

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.923
Antall liker
2.507
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Prøvd det meste. Måtte operere. (Begge sider-begge knær) Har hvert håndverker og sitti mye på knær. Blitt bra etter alle fire operasjonene.
Det er nå 20-25 år siden sist operasjon og har ingen plager. Det var veldig vondt og hadde mye væske i knær. Måtte ligge med pute imellom bena om natta når jeg lå på siden. Lykke til🙂
 

Entropy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2021
Innlegg
498
Antall liker
952
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Anbefaler profilen kneesovertoes på Instagram for veldig mye god restitusjonstrening og skadeforebyggende.
 
Topp Bunn