Knitring/spraking, hvordan redusere det mest mulig?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
Har fått litt dilla på å spille LP'er etter å ha fått justert opp en gammel Phillips spiller med en ok
Ortofon pickup. Det som ofte stopper meg fra å bruke mer penger på vinyl avspilling, er knitring og spraking
fra platene. Dette har vel to hovedårsaker; støv i rillene og riper på plata. har funnet at microfiber klut er
effektivt til å fjerne støv fra platene, og med riktig justering på spiller har jeg fått redusert knitring ganske mye.
Er faktisk veldig overrasket over hvor bra det låter med en så beskjeden spiller. Skjønner godt at enkelte tar helt av på dette :)
Men hvor mye bedre kan det bli med tanke på knitring/spraking jo mer kostbart utstyr man har? Tips om bra og enkle metoder til å rense platene, og tips på bra platebørster vil jeg også gjerne ha.

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
127
Torget vurderinger
2
Hei,
hvis du har behagelig mye penger kjøper du deg en platevaskemaskin fra
f.eks VPI eller Nitty Gritty,eller du kan gjøre som meg:

Kjøp kun VPI-børsten som du finner i deres vaskemaskiner, skaff til veie en utrangert platespiller,og
en passe sterk støvsuger.
Modifiser endestykket på støvesugeren ved å flate den av,skjær opp en 1-2mm bred og 10-14cm lang
rille i endestykket(for at møkkete renseveske skal suges opp). Dekk hver side med egnet fin velour.
Sett inn en 1-2 cm halvstokk(er det det det heter?)i enden.
Bland deg renseveske selv. Det finnes haugevis av oppskrifter på nettet.
Spray på og trekk plata rundt en del ganger(med/mot klokka) mens du holder VPIbørsten på plata.
Sug så all driten opp med støvesugeren til slutt.
Du bør lage et eller annet for å ha som dreiehåndtak i senter av plata. En modifisert puck?etc.

Selvfølgelig er ikke dette verdens beste måte å rense plater på,men til den prisen
får hvertfall jeg bemerkelsesverdig renere plater med dertil mindre støy/knitring.

Bernt

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom skikkelig rengjøring ikke hjelper, så er det riper som har skylda. Støyen herfra kan til en viss grad elimineres med en stift som graver dypt i rillene, dvs ikke fanger opp overfladiske riper. Men da begynner det å koste litt. De dyreste pu-enen har gjerne slike stifter, men du kan komme greit unna med en Ortofon OM40 Super. Har du en lettvektsarm, (hvilket du antagelig ikke har) så er en vanlig OM40 enda bedre. Den har sk VdH-sliping. Men det finnes selvsagt andre også uten at jeg har oversikt.

mvh

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Har erfart at det ikkje er nok å skaffe seg ein flott pikup og platevaskar, åleine.
Drivverk, arm og pickup må arbeide på lag.
Ved å oppgadere arm frå Linn Akito ll til Ekos og beholde same pu opplevde eg at plater i klasse VG - spelte som VG + og plater i VG brått vart Exelent.
At armen har kontroll over pickupen har mykje å seie for kor mykje støy du høyrer ved avspeling.
MVH

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Polkagris skrev:
Har fått litt dilla på å spille LP'er etter å ha fått justert opp en gammel Phillips spiller med en ok
Ortofon pickup. Det som ofte stopper meg fra å bruke mer penger på vinyl avspilling, er knitring og spraking
fra platene. Dette har vel to hovedårsaker; støv i rillene og riper på plata. har funnet at microfiber klut er
effektivt til å fjerne støv fra platene, og med riktig justering på spiller har jeg fått redusert knitring ganske mye.
Er faktisk veldig overrasket over hvor bra det låter med en så beskjeden spiller. Skjønner godt at enkelte tar helt av på dette :)
Men hvor mye bedre kan det bli med tanke på knitring/spraking jo mer kostbart utstyr man har? Tips om bra og enkle metoder til å rense platene, og tips på bra platebørster vil jeg også gjerne ha.
Fikk et tips fra en kollega. Han var med på å lage RIAA-trinn til NRK's lokalradioer i sin tid. De fant ut at når nålen gikk over støv/hakk, kunne ut-signalet fra den gå helt opp over 1 volt. De RIAA-konstruksjonene som fantes hadde da et problem : De foretok all forsterkning i ett trinn. Dvs 40 dB = 100 ganger forsterkning i et trinn. Men det er de færreste forsterkere som klarer å lever 100 volt ut. Resultatet ble klipping av dimensjoner på toppen. De prøvde å dele den opp slik at de tok litt forsterkning til å begynne med før de satte opp det første filteret som dempet diskanten 20dB. Det som da skjedde, var at de for det første fjernet klippingen, og for det andre slapp å be forsterkeren å forsterke all hissingen. Når de så satte på plater igjennom denne kretsen, var knitringen nesten borte. Grunnen var at når forsterkeren går i klipping, så kommer det MYE harmonisk forvrenging ut. Og dette låter %¤#&%#¤. Og øret vårt er veldig følsomt for %¤#&%#¤. Derfor blir dette veldig tydelig.

Så et råd er vel kanskje å få deg en RIAA-burk som tar tre-stegs forsterkning. Personlig har jeg lyst å bygge en selv. Men jeg har jo slike lyster...
;D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
Takker for alle tips og viten, mye ekspertise ute og går her, som jeg forventet :) Tipper jeg etterhvert kommer til
å prøve å finne en spiller med arm som kan bruke pickup med vdh sliping. Har hørt før at slike skal være bra.
Tror jeg heller ville valgt minst mulig knitring fremfor bedre lyd med mer støy. Spesielt ved klassisk musikk kan slikt være veldig irriterende. Men dette er vel også noe man ikke kan få fjernet helt, spiller man vinyl må man vel regne med litt knitring uansett.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...
Fikk et tips fra en kollega. Han var med på å lage RIAA-trinn til NRK's lokalradioer i sin tid. De fant ut at når nålen gikk over støv/hakk, kunne ut-signalet fra den gå helt opp over 1 volt. De RIAA-konstruksjonene som fantes hadde da et problem : De foretok all forsterkning i ett trinn. Dvs 40 dB = 100 ganger forsterkning i et trinn. Men det er de færreste forsterkere som klarer å lever 100 volt ut. Resultatet ble klipping av dimensjoner på toppen. De prøvde å dele den opp slik at de tok litt forsterkning til å begynne med før de satte opp det første filteret som dempet diskanten 20dB. Det som da skjedde, var at de for det første fjernet klippingen, og for det andre slapp å be forsterkeren å forsterke all hissingen. Når de så satte på plater igjennom denne kretsen, var knitringen nesten borte. Grunnen var at når forsterkeren går i klipping, så kommer det MYE harmonisk forvrenging ut. Og dette låter %¤#&%#¤. Og øret vårt er veldig følsomt for %¤#&%#¤. Derfor blir dette veldig tydelig.

Så et råd er vel kanskje å få deg en RIAA-burk som tar tre-stegs forsterkning. Personlig har jeg lyst å bygge en selv. Men jeg har jo slike lyster...
;D
RNFF ... det er noen spissfindiheter som mangler i historien din ... 40dB forsterking er 40dB forsterking uavhengig av hvor mange ledd/steg det deles opp i. Mht overstyring ved høye frekvenser og knitring så er det et poeng å gjøre RIAA korreksjonen for HF (dvs demping med 6dB pr oktav over 2120 Hz) så tidlig i forsterkingskjeden som mulig, men her er det også noen bi-betingelser ift. hvordan korreksjonen gjøres ift. operasjonsprinsippene for de konkrete forsterkerkretsløpene ... O.t. spissfindigheter i denne sammenhengen.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Takker for alle tips og viten, mye ekspertise ute og går her, som jeg forventet :) Tipper jeg etterhvert kommer til
å prøve å finne en spiller med arm som kan bruke pickup med vdh sliping. Har hørt før at slike skal være bra.
Tror jeg heller ville valgt minst mulig knitring fremfor bedre lyd med mer støy. Spesielt ved klassisk musikk kan slikt være veldig irriterende. Men dette er vel også noe man ikke kan få fjernet helt, spiller man vinyl må man vel regne med litt knitring uansett.
«Peiskos» er nok en del av pakka; men reduksjon av statisk elektristet, rene plater og god jording av platespillerene (ift. RIAA mht. bl.a. statisk elektrisitet) kan bidra til å redusere problemene. De samme med skarpe nåleslipinger og lavimpedant PU og RIAA.

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Det er svært stor forskjell på pickuper. Det merket jeg godt den gang jeg gikk fra Clearaudio til Benz. Idag opplever jeg sjeldent noe særlig knitring, og aldri så mye at det er slitsomt. Platehygiene er vel noe man bør praktisere av flere grunner enn knitring...

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
KJ skrev:
RNFF ... det er noen spissfindiheter som mangler i historien din ... 40dB forsterking er 40dB forsterking uavhengig av hvor mange ledd/steg det deles opp i. Mht overstyring ved høye frekvenser og knitring så er det et poeng å gjøre RIAA korreksjonen for HF (dvs demping med 6dB pr oktav over 2120 Hz) så tidlig i forsterkingskjeden som mulig, men her er det også noen bi-betingelser ift. hvordan korreksjonen gjøres ift. operasjonsprinsippene for de konkrete forsterkerkretsløpene ... O.t. spissfindigheter i denne sammenhengen.

mvh
KJ
Jeg er klar over at forsterkningen er den samme. Men om du lar en op-amp ta seg av all forsterkningen, betyr det at denne må kunne levere over 100 V ut. Dersom den bare forsterker 20 dB, trenger den bare å levere 10 V ut. Og det klarer de fleste. Om du har rør, må den være satt bias slik at den ikke går i metning i den ene eller andre retningen. Dette er normalt et mindre problem med rør.
Men tilbake til opamp/transistor : Om du da ber den om å levere 5-10 ganger mer enn strømforsyningen gir den lov til, så klipper den brutalt. Og denne brutale klippingen høres VELDIG tydelig. Så dersom du deler det hele opp, skal det gjøres slik :

10 ganger forsterkning - legge inn 79 uS polen - forsterke 10 ganger - legge inn 3.18 mS og 318 uS dobbelt-polen - buffer - ut.

Jeg må korrigere meg litt. Snakket med kollegaen min i går : Knitringen forsvinner ikke, men den blir langt mindre hørbar av to grunner : Det er mindre "brutalt" med harmoniske i alle frekvenser og kneppene er kortere fordi øret vårt "husker" forvrengning som lengre enn det i realiteten varte. Litt ala når du får en blitz rett i fleisen. Selv om den varer 1/10000 sekund, så ser du "blitzen" lenge etterpå.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...
Jeg er klar over at forsterkningen er den samme. Men om du lar en op-amp ta seg av all forsterkningen, betyr det at denne må kunne levere over 100 V ut. Dersom den bare forsterker 20 dB, trenger den bare å levere 10 V ut. Og det klarer de fleste. Om du har rør, må den være satt bias slik at den ikke går i metning i den ene eller andre retningen. Dette er normalt et mindre problem med rør.
Men tilbake til opamp/transistor : Om du da ber den om å levere 5-10 ganger mer enn strømforsyningen gir den lov til, så klipper den brutalt. Og denne brutale klippingen høres VELDIG tydelig. Så dersom du deler det hele opp, skal det gjøres slik :

10 ganger forsterkning - legge inn 79 uS polen - forsterke 10 ganger - legge inn 3.18 mS og 318 uS dobbelt-polen - buffer - ut.

Jeg må korrigere meg litt. Snakket med kollegaen min i går : Knitringen forsvinner ikke, men den blir langt mindre hørbar av to grunner : Det er mindre "brutalt" med harmoniske i alle frekvenser og kneppene er kortere fordi øret vårt "husker" forvrengning som lengre enn det i realiteten varte. Litt ala når du får en blitz rett i fleisen. Selv om den varer 1/10000 sekund, så ser du "blitzen" lenge etterpå.
Som antydet så avhenger effekten av dette av spissfindighetene vedr hvordan det gjøres. Dersom føsrte trinn leverer et knepp på 10V, og neste trin skal forsterke dette med 20 dB så er du like langt. Poenget er at det nødvendig vis ikke er avhengig av antall led som brukes til forsterking eller hvor mye forsterking hvert led har (ved 1K Hz), men konkret av hvordan RIAA-korreksjonen implementeres ift. forsterking, og det kan godt gjøres med ett ledd uten at overstyringsmarginen nødvendigvis reduseres, selvfølgelig avhengig av hvor mye forsterking som er til rådighet ift hvor mye forsterking som man trenger.

mvh
KJ

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
KJ skrev:
Som antydet så avhenger effekten av dette av spissfindighetene vedr hvordan det gjøres. Dersom føsrte trinn leverer et knepp på 10V, og neste trin skal forsterke dette med 20 dB så er du like langt. Poenget er at det nødvendig vis ikke er avhengig av antall led som brukes til forsterking eller hvor mye forsterking hvert led har (ved 1K Hz), men konkret av hvordan RIAA-korreksjonen implementeres ift. forsterking, og det kan godt gjøres med ett ledd uten at overstyringsmarginen nødvendigvis reduseres, selvfølgelig avhengig av hvor mye forsterking som er til rådighet ift hvor mye forsterking som man trenger.

mvh
KJ
Da skjønner jeg hvor du vil. Det er dette som er en av grunnene til at du vil ha 79 uS polen først. Den demper nemlig også slike knepp. De er nemlig gjerne langt oppe i frekvens. Så når en rett etter det første leddet demper med 6 dB/octav, så blir kneppet dempet kraftig før neste trinn, som så fjerner det enda mer. Totalsummen er at det ikke bringer forsterkeren i metning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...

Da skjønner jeg hvor du vil. Det er dette som er en av grunnene til at du vil ha 79 uS polen først. Den demper nemlig også slike knepp. De er nemlig gjerne langt oppe i frekvens. Så når en rett etter det første leddet demper med 6 dB/octav, så blir kneppet dempet kraftig før neste trinn, som så fjerner det enda mer. Totalsummen er at det ikke bringer forsterkeren i metning.
Som nevnt ... spissfindighteter .. ;)

Dersom første trinn er en ordinær OPAMP med 20dB forsterking etterfulgt av 75µS polen i form av et passivt RC-dempeledd, så vil pulsen først forsterkes med 20 dB, før den evt. dempes av RC leddet, la oss forenkelhets skyld si at pulsen har en frekvens på 20K Hz, og den dempes dermed med om lag 20 dB og er tilbake til utgangspunktet. Overstyringsmarginen i dette opsettet avhenger dermed av OPAMPens evne til å forsterke pulsen med 20 dB og av OPAMPens evne til å drive RC-ledded (det bør ikke være veldig vanskelig men ...).

Alternativt kan 75µS polen legges inn i feedback nettverket til OPAMPen, og OPAMPen har dermed en frekvensavhengig forsterking fra ca 20 dB ved 1K Hz og under, mens forsterkingen over 2120 Hz faller med 6 dB pr oktav og er på 0dB ved ca 20K Hz. Overstyringsmarginen i dette tilfellet avhenger ikke av OPAMPens evne til å forsterke pulsen med 20 dB, men av OPAMPens evne til å drive feedbacknettverket som er noe helt annet.

Som nevnt spissfindigheter ... ;)

mvh
KJ

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
KJ skrev:
Som nevnt spissfindigheter ... ;)

mvh
KJ
Helt klart. 8)
Men jeg hadde ikke til hensikt å legge ut noe design av et RIAA-trinn, men bare påpeke hva som kan være årsaken til at det låter litt for mye "peiskos" i enkelte vinyl-rigger.
Nuvel.
Skal bygge meg et RIAA-trinn med tid og stunder og når jeg får de komplette tegningene fra kollegaen min. Så da kan jeg jo kanskje lage en liten byggetråd her på forumet. *NIKKE* *NIKKE*
;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...
Helt klart. 8)
Men jeg hadde ikke til hensikt å legge ut noe design av et RIAA-trinn, men bare påpeke hva som kan være årsaken til at det låter litt for mye "peiskos" i enkelte vinyl-rigger.
Nuvel.
Skal bygge meg et RIAA-trinn med tid og stunder og når jeg får de komplette tegningene fra kollegaen min. Så da kan jeg jo kanskje lage en liten byggetråd her på forumet. *NIKKE* *NIKKE*
;D
Jeg har et eget «lite» prosjekt med DIY RIAA, med en langvarig tråd på AV-forum - det er et design av «helt» egen avstøping. Prosjektet har desværre ligget litt for lenge på is, men jeg håper å få tatt opp tråden i løpet av ikke alt for lenge ... av hensyn til «publikum» (snart 6500 visninger) så er det igjen på overtid at jeg får ræva i gir ...

mvh
KJ

L

laban

Gjest
Vinyl du på død å liv vil spille med knitter å sprak,kan reduseres med våt avspilling ,dette er ikke kødd engang.

Mvh

Laban

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Våt avspilling er bra ja. Evt. kan du sette en bolle med varmt vann i nærheten av spilleren. Koster ingenting å prøve.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hva med å prøve en pu som har slipinng som går dypere,feks dynavector hi output mc,dersom du har ett mm riiatrinn,usikker på denne 10x5 hvordan den er men er dv20-x er så å si knitter og annet sprak fraværende....eller du kan ta med deg platene dine hit til meg,så skal jeg vaske de på clearaudio smart matrix en min,så kan du prøve å spille de etterpå ;)

alternativt,du får en okki nokki platevasker hos big dipper for 3,5k med væske til rense med...

du vet vel sikkert ikke tilstanden på pickupen din eksakt sikkert eller?

Kanskje kjøpe en ny pu? husk at du får en audiotecnica mm pu for litt under 400 kr,den er slettes ikke dårlig den faktisk,jeg ble positivt ovverasket, til prisen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.343
Torget vurderinger
96
ixos_76 skrev:
Hva med å prøve en pu som har slipinng som går dypere,feks dynavector hi output mc,dersom du har ett mm riiatrinn,usikker på denne 10x5 hvordan den er men er dv20-x er så å si knitter og annet sprak fraværende....eller du kan ta med deg platene dine hit til meg,så skal jeg vaske de på clearaudio smart matrix en min,så kan du prøve å spille de etterpå ;)

alternativt,du får en okki nokki platevasker hos big dipper for 3,5k med væske til rense med...

du vet vel sikkert ikke tilstanden på pickupen din eksakt sikkert eller?

Kanskje kjøpe en ny pu? husk at du får en audiotecnica mm pu for litt under 400 kr,den er slettes ikke dårlig den faktisk,jeg ble positivt ovverasket, til prisen.
Har en Goldring pickup nå, satt på den "nye" brukte spilleren jeg kjøpte, ble litt bedre med den. Et klar over at pu har mye å si, den blir det neste jeg skal oppgradere. Ellers må det sies at jeg merker stor forskjell fra plate til plate. Noe som er rart, er at visse plater som ser dønn strøkne ut støyer mer enn andre som har mange små overflateriper. Men men, er vel en tilvenning etter bare å ha spilt sølvskiver de siste 20 åra :)

Topp Bunn