Det avhenger som kjent av tro.Hvilken betydning for lyden-(om det er noen)-om en bruker 50 eller 75 ohms koax kabel sammen med rca kontakter?
(ikke i første omgang tenkt som en digitalkabel)
Joda, allt annet likt så blir det lavere kapasitiv last med høyere karakteristisk impedans, og for normalt lydutstyr så er det en fordel mht signalkabler. Den kapasitans det her snakkes om er imidlertid ikke av noen stor betydning for normale kabelstrekk, og normalt utstyr (lav kildeimpedans, høy mottaker impedans). For en del typpisk rørutstyr med høy kildeimpedans kan det imidlertid være kritisk, særlig ved litt lengre kabelstrekk. Et par praktiske eksempler RG58C 50ohm 101pF/m, RG59B 75ohm 67pF/m, RG62A/U 90ohm 42pF/m, og den kabelen jeg selv bruker (bare for å understreke min egen selvmotsigelse) Belden3079A 150 ohm 29pF/m. Men som antydet, for normalt utstyr og kabler på en til to meter, så er dette normalt ikke noe å bry seg om. For anvendelse sammen med lavimpedante mc-pickuper (med kildeimpedans opp til ca 20 ohm), kan betraktingen snus opp/ned, da det er en fordel å minimere serieinduktans, særlig i kombinsasjon med lav inngangsimpedans i forsforsterker eller setpup/trafo.Kanske inte hör hit men många vet inte vad karakteristisk impedans på kablar betyder. Här är en bra och kort artikel i ämnet
http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect2ant.pdf
Från artikeln kan man sluta att om allt annat är lika och kapacitansen sjunker höjs den karakteristiska impedansen. Kapacitansen som är viktigt vid signalöverföring i signalkablar är alltså sannolikt ofta lägre hos en kabel med högre karakteristisk impedans (låg är bra).
Hva er forskjellen på CT100 og M17/030-RG62A/U luftisolerad (elfa nr:55-908-15)Kör själv med Belden CT100
Som man spørsger så får man svar ... som oftest.Mye teori her men det er jo bla. det en kan lære av.
Meg bekjent så er det ikke jort metodiske subjektive studier som antyder noen sammenheng mellom kablers evt. lydmessige egenskaper og deres geometri. Men som antydet over så er det en sammenheng mellom karakteristisk impedans og kapasitiv last. Avhengig av det øvrige utstyret og lengden på kabelen så kan det være at 50 ohms kabelen, i funksjon av litt høyere kapasitiv last, gir en marginal demping av høye frekvenser som du oppfatter som positiv, evt at kabelens kapsitive last påvirker utstyret på en måte som du oppfatter som positiv.Grunnen til mitt spørsmål er at jeg har lest på div. tråder her at 75ohm er å foretrekke.
Men her om dagen fikk jeg prøvd noen sett med 50ohms coax som jeg syntest låt meget bra i mitt oppsett.
(bedre match en mine balanserte WW kabler... :-[ )
Det jeg da spør om nå er: (og jeg regner selvfølgelig at dette handler om match)
Hvilke lydmessige forskjeller/egenskaper kan en regne med å høre (om noe) på 50 ohm kontra 75 ohm?
Erfaringer?
Så det er ingen som selger i løsmeter altså?Kabeln finns bland annat på RS-Components (gjord av Belden), man måste dock köpa minst 100 meter. Sen går det inte att köpa som privatperson heller utan man måste köpa via ett företag.
En koax är bra ur störsynpunkt och dessutom är det ju en obalanserad överföring. Det enda skärmen gör (förutom att skärma då ) är ju att sammanbinda de båda apparaternas jordplan (och den bör därmed vara tämligen lågimpediv), signal skickas via mittenledaren (skärmen/jorden blir ju bara spänningsreferens).Og for vanlige audiosignalkabler ønsker man koakskabel fordi...?
Ser ikke helt grunnen til å velge å sende signalet gjennom skjermen i forhold til å ha samme leder i hele den aktive signalveien og en egen skjerm rundt disse...
Vel. En kan jo se det slik, men det er ikke riktig. Det går akkurat like mye strøm gjennom skjermen som gjennom midtlederen. Ellers får en kjøpt audiokabel med minst like bra skjerm som en antennekabel. Den eneste forskjellen ligger i at avstanden mellom lederen og skjermen på antennekabelen er fast og relativt stor nettopp for å oppnå en gitt impedans. Dette er viktig for å unngå refleksjonere og demping av signaler med frekvens 1Mhz og oppover.En koax är bra ur störsynpunkt och dessutom är det ju en obalanserad överföring. Det enda skärmen gör (förutom att skärma då ) är ju att sammanbinda de båda apparaternas jordplan (och den bör därmed vara tämligen lågimpediv), signal skickas via mittenledaren (skärmen/jorden blir ju bara spänningsreferens).
Det du skriver motsäger ju inte det jag skriver. Det saknar ju betydelse hur stor ström som går genom skärmen det är ju spänningen som bär informationen. Strömmen som uppstår är en konsekvens bara, som följer ohms lag.Vel. En kan jo se det slik, men det er ikke riktig. Det går akkurat like mye strøm gjennom skjermen som gjennom midtlederen.
JaBlir lite hårklyveri det här.
TjaSkärmen/jorden är ju hela tiden 0 volt.
Det er i beste fall et PR trick å hevde at denne pluggen er på 75 ohm. Den har trolig ingen karakteristisk impedans i det hele tatt. Ikke med det utseendet og den konstruksjonen. Sikkert en grei plugg, til en drøy pris og med en del svada på kjøpet.og phonoplugger har (evt. med unntak av WBT sin nextGen) ikke noen veldefinert impedans;
Spänning är ju skillnaden i potential mellan två ställen så man kan ju definitionsmässigt sätta 0 volt var man vill. I fallet med en anläggning som är inkopplad på samma fas och nolla så kommer ju apparaternas gemensamma jordplan definitionsmässigt vara 0 volt. Det betyder dock inte att du kommer att läsa 0 volt mellan riktiga jorden och apparatjorden eller mellan apparatjorden och en av saturnus månar för den delen heller. Det spelar dessutom ingen roll för denna diskussionen.Tja
Kommer an på relativt til hva og hvor mye jord jordplanet egentlig er. Er anlegget koplet til nettjord så definitivt ja.
Kanske inte hör hit men många vet inte vad karakteristisk impedans på kablar betyder. Här är en bra och kort artikel i ämnet
http://www.elmagn.chalmers.se/courses/hft/lect2ant.pdf
Les dette en eller to ganger til. Eller så mange ganger at en oppfatter poenget.
Neida! Det handler ikke om match.Mye teori her Det jeg da spør om nå er: (og jeg regner selvfølgelig at dette handler om match)
Bruk mer energi (koster ikke stort) på å redusere disse strømmene som skyldes ground loops og potensialforskjell mellom chassis, så vil en se at de aller fleste brumproblemer forsvinner.Naturligtvis är den ström som genereras av signalen lika stor i mittledare som i skärmen men eftersom skärmen i praktiken tvingas hantera även returströmmar från nätdelsläckage i de olika apparaterna så är det inte ovanligt att skärmen leder strömmar som är 100 ggr större än de som går genom mittledaren.
Har man apparater med undermåliga nätdelar är det inte alltid så enkelt.
"Man" behöver inte betyda "jag"