Kobber i marantz-produkter

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Marantz har som kjent kobberplater til skjerming av sensitive kretser i noen av sine produkter. Jeg lurer:

Er dette kobberet koblet til jord? Eller skal det i seg selv fange opp støy og stråling? Er det jåleri, eller er det verdt å gjøre et forsøk med slikt på annet utstyr? :-/

Mvh
Sniff
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
1)ja
2)ja/ikke fange opp, men skjerme for
3)tja

Arne K
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.613
Sted
Østfold
Dette kalles et faradaybur og er så avgjort en effektiv måte å skjerme elektronikk på. Det kan sammenliknes med kabelskjerming.
 
K

kbwh

Gjest
En slik løsning var i tankene mine da jeg puttet to ICEpower500ASP inn i min Tandberg 3031A tuner. Det ble ikke nødvendig med noe faradaybur rundt tunerkortet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.613
Sted
Østfold
En av de betraktningene man ofte gjør rundt det å designe slike forsterkere er å legge switchfrekvenser på steder der de ikke er tilbøyelige til å interferere med radiosignaler. Dette gjelder da ikke bare selve switchfrekvensene men også overharmoniske og rippeleffekter i selve switchihngen.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hei igjen

Takk for interessante tilbakemeldinger. Faradaybur du. Verden er full av nye ord. Kanskje jeg skulle prøve det ut. Sysler fortsatt med tanken på et lite prosjekt med hypex-moduler. Da blir jo dette aktuellt.

Mvh
Sniff
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Marantz har som kjent kobberplater til skjerming av sensitive kretser i noen av sine produkter. Jeg lurer:

Er dette kobberet koblet til jord? Eller skal det i seg selv fange opp støy og stråling? Er det jåleri, eller er det verdt å gjøre et forsøk med slikt på annet utstyr? :-/

Mvh
Sniff
Det er ikke vesentlig at det er kobber - aluminium gjør også samme nytten.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Kobber er lett å lodde ting til og koble ting mot, ellers er aluminium og også andre metaller ok. Det er heller ikke nødvendig med tykk plate, film er ok. Frekvensene er så høye at skin-effekten gjør alt over ca 0.1mm overflødig. Fortinnet blikk (stål) er et materiale som brukes ofte.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
Kobber er lett å lodde ting til og koble ting mot, ellers er aluminium og også andre metaller ok. Det er heller ikke nødvendig med tykk plate, film er ok. Frekvensene er så høye at skin-effekten gjør alt over ca 0.1mm overflødig. Fortinnet blikk (stål) er et materiale som brukes ofte.
Vil ikke et materiale som ikke er ferromagnetisk slik som aluminium og kobber er være best?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Vil ikke et materiale som ikke er ferromagnetisk slik som aluminium og kobber er være best?
Stål er et veldig vanlig materiale i elektronikk-bokser. Jeg ser ikke helt hvilke fordeler det skulle gi å benytte et umagnetisk materiale.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.271
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
1
Vil ikke et materiale som ikke er ferromagnetisk slik som aluminium og kobber er være best?
Kobber og aluminium er mindre effektive ift. elektromagnetiske felter enn ferromagnetiske materialer.

mvh
KJ
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Kobber og aluminium er mindre effektive ift. elektromagnetiske felter enn ferromagnetiske materialer.

mvh
KJ
Men vil ikke ferromag. materialer kunne påvirke magnetiske komponenter, f.eks. motstander? ???

mvh
Sniff
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Men vil ikke ferromag. materialer kunne påvirke magnetiske komponenter, f.eks. motstander? ???

mvh
Sniff
Kan ikke helt se hvordan et ferromagnetisk materiale i nærheten av en motstand kan ha noen påvirkning på de elektriske egenskapene til motstanden.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Fint. Kan ikke mye om slikt, men magnetiske felt er vel ikke helt stabile bestandig og kan vel påvirkes? Hvis så er tilfelle vil vel det kunne slå inn som støy? Beklager å belemre tech-hjørnet med slikt lavmål. :-/ ;)

Mvh
Sniff
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Fint.  Kan ikke mye om slikt, men magnetiske felt er vel ikke helt stabile bestandig og kan vel påvirkes? Hvis så er tilfelle vil vel det kunne slå inn som støy? Beklager å belemre tech-hjørnet med slikt lavmål. :-/ ;)

Mvh
Sniff
Hvis det du tenker på er indusert spenning p.g.a. varierende magnetfelt, så vil en kapsling av materiale med høy permeabilitet lede de magnetiske feltlinjene utenom elektronikken, og til en viss grad skjerme denne.

EDIT: Mikrofontrafoer er en komponent som er tilbøyelig til å plukke opp 50Hz magnetfelt. De kan skjermes med µ-metall, som har veldig høy permeabilitet.
 

oystein

Medlem
Ble medlem
24.01.2006
Innlegg
17
Antall liker
0
Eg trudde det var slik at eit felt må overvinne hysteresa til jernet for at det igjen skal påvirke feltet, dvs det skjermar dårleg for hf med liten feltstyrke. Dårlegare enn kobber meinar eg å ha hørt.

Faradayburet treng ikkje vere ferromagnetisk sidan det jobbar med AC. Dualismen mellom strøm og felt gjør at eit faradaybur egentlig er ein kortslutningsvikling. Ingen AC-felt har lyst til å gå inn i ein slik boks sidan feltet då må drive strøm rundt buret. Flukslinjene vil heller bøye seg rundt buret, og derfor ikkje påvirke elektronikken inni.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har lest i low-noise design boka mi, og der nevnes at man kan bruke lagvis u-metall og kobber, der eddy-current i kobberlaget setter opp et motsatt rettet felt. Alt for å dempe magnetisk AC felt (typisk 50Hz brum) i signaltransformatorer.
 
Topp Bunn