Koble Garrard SP 25 MK IV til høyttaler

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Jeg har, som overskriften sier, en Garrard SP MK IV som jeg gjerne skulle ha fått koblet til høyttaleren min.
Høyttaleren er en Lemus Home ( https://lemus-home.dk/collections/lemus-home/products/lemus-home-1500 ).
Jeg har forsøkt å koble via en overgang DIN-RCA med jord inn til en RIAA. Det var ikke eget punkt for jording på RIAA, så jeg skrapte bort litt lakk fra godset og festet jording under en skrue nær RCA inngang.
Ut fra RIAA har jeg koblet med RCA til Minijack kabel inn i den innebygde forsterkeren på Lemus Home.
Problemet er at så snart jeg kobler inn Minijack i Lemus og strømmen til RIAA så kommer det en infernalsk høy støy. Altså ikke en svak brumming av noe slag, men en støy som er så høy at jeg snarest kobler fra hverandre alt, fordi jeg tenker at dette kan umulig være heldig.

Mitt spørsmål er om dette kan være et jordingsproblem, eller om andre kan tenke seg hva det er?
Kan jeg i så fall jorde direkte fra platespiller til den innebygde forsterkeren på høyttaleren eller må jeg gå via RIAA?
Bør jeg jorde "igjennom" altså fra platespiller til RIAA og videre til høyttaler, eller burde det ha holdt med jording til RIAA?
Er det noen ledninger eller annet som kan ha løsnet under transport?

Jeg er klar over at det er delte, og til dels sterke meninger rundt Garrarden her inne, men det er altså ikke aktuelt å bytte denne med det første. Denne har fått designmessig innpass hos fruen, og det er ikke bare bare det heller. I tillegg har jeg testet den på en "vanlig" forsterker (også med DIN-RCA overgang) før jeg kjøpte den, og dersom jeg kunne få denne lydkvaliteten, eller noe i nærheten er jeg førnøyd med det. Er heller ikke bekymret for at den skal "spise opp" platene mine med det første :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis du er litt loddekyndig anbefaler jeg å skifte fra DIN plugg til RCA plugger og separat jordledning fra platespiller til RIAA.
Har ofte problemer med støy når jeg bruker slike overganger.

Hvis det er høy piping så kan det være noe galt med RIAA?
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Hvis du er litt loddekyndig anbefaler jeg å skifte fra DIN plugg til RCA plugger og separat jordledning fra platespiller til RIAA.
Har ofte problemer med støy når jeg bruker slike overganger.

Hvis det er høy piping så kan det være noe galt med RIAA?
Har vært inne på tanken, men ønsker å beholde spilleren mest mulig original. Og i tillegg har jeg jo hørt på den med overgang, og vil som sagt være mer enn fornøyd dersom jeg får den lyden ut av den igjen. Er heller ikke over snittet loddekyndig, så er vel en viss mulighet for at det kan bli til det verre :)
Er ikke piping, men mer en dyp nesten feedback-lignende lyd. RIAA er for øvrig ny
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
DIN-RCA overganger er dessverre ikke like. Jeg kjøpte meg en overgang på eBay for litt siden som har jord på feil pinne.
Trolig har platespilleren din jord på den midterste pinnen. Sjekk om du klarer finne ut hvilken DIN pinne RCA jord går til.
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
DIN-RCA overganger er dessverre ikke like. Jeg kjøpte meg en overgang på eBay for litt siden som har jord på feil pinne.
Trolig har platespilleren din jord på den midterste pinnen. Sjekk om du klarer finne ut hvilken DIN pinne RCA jord går til.
Etter hva jeg kan finne er det midterste pinne der også. Går det likevel an å jorde direkte i tillegg til, eller koble fra jord på den ledningen som kommer fra DIN adapteren og så jorde mellom platespiller/høyttaller eller platespiller RIAA?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Selve pickuppen er i utgangspunktet ikke jordet. Lydsignalet går derfor gjennom selv uten jord tilkoblet — trolig med masse humming.

Støyer det om platespiller er frakoblet RIAA? Altså kun RIAA koblet til lydbenk.
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Selve pickuppen er i utgangspunktet ikke jordet. Lydsignalet går derfor gjennom selv uten jord tilkoblet — trolig med masse humming.

Støyer det om platespiller er frakoblet RIAA? Altså kun RIAA koblet til lydbenk.
Det skal jeg sjekke så snart jeg kommer hjem, men lurer på om det faktisk kan ha vært tilfelle ja.
Forsøkte for øvrig å koble RIAA til en litt jalla høyttaller jeg hadde i kjelleren. En sånn typisk chlas ohlson sak med telefonkobling på toppen, men som hadde phonoinnganger bak, bare for å se om den spilte da. Det gjorde den, men med forholdsvis høy støy samtidig. Altså høyere støy enn musikk.

EDIT: Har nok ikke forsøkt uten at platespilleren er koblet til når jeg tenker meg om, for jeg hadde jo skrudd fast jordingen i RIAA

EDIT II: Men er ganske sikker på at jeg dro ut stikkontakten til platespilleren først, og at det støyet like mye selv om den var frakoblet
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Her er hvordan jeg ville gått fram

RIAA til lydbenk uten platespiller.
Om OK, koble til platespiller, men ikke koble den til strømnettet.
Om fortsatt OK koble til strømkabel for platespiller.
Om det støyer nå bør platespilleren åpnes og ledninger sjekkes at de ikke er ramlet av eller kortslutter.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Sjekk DIN til RCA-overgangen din. Du behøver en overgang hvor kappen til DIN-pluggen er ført ut i en egen jordledning. Pinne 2 (midtpinnen) er felles signaljord fra PU og er koplet til kappen på RCA-pluggene. Pinne 2 og kappen på DIN-pluggen skal ikke være sammenkoplet!
Fort gjort å fikse om overgangen din er laget slik. Og dessverre er mange overganger laget slik...
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Sjekk DIN til RCA-overgangen din. Du behøver en overgang hvor kappen til DIN-pluggen er ført ut i en egen jordledning. Pinne 2 (midtpinnen) er felles signaljord fra PU og er koplet til kappen på RCA-pluggene. Pinne 2 og kappen på DIN-pluggen skal ikke være sammenkoplet!
Fort gjort å fikse om overgangen din er laget slik. Og dessverre er mange overganger laget slik...
Nå ser det ut som om jeg får et ufrivillig loddekurs her likevel. Skulle ta fra hverandre DIN-pluggene og de satt litt godt. Dro ut kablene fra koblingen på platespilleren.
Denne kunne jeg se at noen hadde koblet og loddet på fra før, da den var «forseglet» med el-tape.
Da er spørsmålet om jeg skal lodde på en ny DIN-plugg eller to RCA plugger? Har begge deler her.
Såvidt jeg kan se var det kun en rød og en grønn ledning med kobber rundt begge. Kobbelet fra begge var surret sammen og gikk til midtpinnen begge to, og ikke til kappen av DIN-pluggen, så det kan jo være her feilen lå?
Dersom jeg skal koble på RCA, er det da bare å lodde hver sin ledning på hver sin RCA og lodde kobberet rundt ledningene til bøylen over pluggen?
Og dersom jeg skal koble DIN er det bare å koble rød på 5, grønn på 3 og kobberet til kappen? Eller skal fremdeles noe til 2 (midtpinnen)?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Personlig ville jeg gått for RCA når du likevel må lodde.

Kobberskjerme til senterpinn ja. Om kabelen har en felles ytre skjerm kan den gå til jord-kontakt på RIAA.
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Gikk for DIN likevel, loddet etter alle kunstens regler, og fikk flott lyd uten støy når jeg koblet via DIN-RCA adapter på en aktiv høyttaler jeg hadde stående, men støyen var like fæl når jeg koblet via RIAA til Lemus, så da er det kanskje der feilen ligger?
Vi snakker såpass høy støy at resten av husstanden våknet greit når jeg var ferdig med lodding og testet i natt :)
Er en ganske rimelig variant kjøpt på Kjell eller lignende i sin tid, men tenkte jeg ville se om alt fungerte før jeg investerte i ny RIAA.
Men er det da trolig at dette løser seg ved innkjøp av en ny og bedre RIAA?
Hva er i så fall rimeligste alternativ som er ok? Funker denne https://www.hifiklubben.no/argon-audio-phono1-riaa-forsterker/argphono1bk/ ?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
" like fæl når jeg koblet via RIAA til Lemus, så da er det kanskje der feilen ligger "

Er platespiller tilkoblet når dette oppstår, eller kun RIAA alene?

Om kun RIAA, er det original strømforsyning som benyttes? Om du har funnet en tilfeldig fra roteskuffen beregnet for HDD eller noe annet kan strømforsyning være årsak. RIAA trinnet skal forsterke nær 30-40dB og er svært følsom for støy.
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
" like fæl når jeg koblet via RIAA til Lemus, så da er det kanskje der feilen ligger "

Er platespiller tilkoblet når dette oppstår, eller kun RIAA alene?

Om kun RIAA, er det original strømforsyning som benyttes? Om du har funnet en tilfeldig fra roteskuffen beregnet for HDD eller noe annet kan strømforsyning være årsak. RIAA trinnet skal forsterke nær 30-40dB og er svært følsom for støy.
Er nok den originale strømforsyningen ja, så kan ikke være det.
Støyen "oppstår" når begge deler er koblet til, men fortsetter selv om jeg drar ut strømmen på platespilleren.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Så platespiller kan fortsatt være synder.

Om du har liggene en RCA kabel av noe slag forsøk koble den til i stedet for platespiller. Om det blir normalt da er det nok noe galt med kabling i platespiller.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hva slags pickup er det på denne? en del av disse Garrard ble levert med keramisk pickup.
Hvis det er keramisk pickup så passer denne ikke til RIAA?
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Her tror jeg faktisk problemet var todelt eller dobbelt om du vil :)
KS 41 C står det på siden, og etter hva jeg kan skjønne så er det da keramisk?
I tillegg støyet det ganske bra med kun riaa koblet til også uten at jeg hadde koblet til platespiller.
Så da blir spørsmålet hva gjør jeg nå? Bytte pickup og kjøpe ny riaa? Hva kjøper jeg i så fall? Her må mer kyndige enn meg gjerne bidra :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ville ha kjøpt en annen platespiller med RCA og mm-pickup. Det finnes mange som ligner denne og som er bedre.
Alternativt kjøpe en annen SP25 med MM pickup. Ofte er det pickering V15 eller Shure M75 på disse og de er helt ok.
En slik får du for 2-300 kr og er billigere enn å kjøpe pickup løst. Finner du en slik så er det bare å dra av "slede" fra ene armen og sette på den andre.

Riaa ville jeg ha ventet med.
 

StasMinister

Medlem
Ble medlem
04.01.2021
Innlegg
9
Antall liker
1
Sted
Oslo
Update:
Fikk byttet pickup. Viste seg også at det var litt mer lodding som måtte gjøres innvendig, da et par ledninger var så godt som helt av.
Nå spiller det meget bra her, og lyden er bare nydelig, selv med billig riaa. Så dette kan bli helt topp det. Mulig skeptikerne har rett angående at Garrarden spiser opp platene, det gjenstår å se, men på veien dit er det i hvert fall mye kos :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.032
Antall liker
9.311
Så bra at det ordnet seg. Og helt riktig, kosen er det viktigste.
 
Topp Bunn