Koble til kun stereo i surround forsterker ❓

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei. Har flyttet opp et par store høytalere til TV, skal ikke kjøre surround bare stereo og vil ha best lyd fra de, spesielt når jeg kjører cd/sacd i blueray spiller, eller streamer via Bluetooth 🙋‍♂️ Er en Onkyo TX-RZ710. Lyden i TV sammenheng er ok, men lyden er drastisk dårligere på musikkspilling enn det var nede i hula, da var de koblet opp på en helt annen forsterker da men, Luxman L-509x. hvor skal høytalerne kobles inn nå, front eller rear ❓
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Suuround låter generelt dritt!
Og du skal koble til front, men husk å sette den på stereo, ikke surround!
Kjøp en gammel integrert forsterker fra 70-80 tallet til 500-1000 kroner, det låter langt bedre!!
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Suuround låter generelt dritt!
Og du skal koble til front, men husk å sette den på stereo, ikke surround!
Kjøp en gammel integrert forsterker fra 70-80 tallet til 500-1000 kroner, det låter langt bedre!!
Hei. Har prøvd direct og pure sound på Onkyen men hører ikke forskjell, og det er bass trykket jeg savner. Mener de er koblet på front. Sjekker når jeg kommer hjem. Er det ikke en slags innstilling hvor man velger small eller big høytaler også ❓🙋‍♂️
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Joda, men for å være ærlig, jeg tror ikke du får lyden du vil ha uansett. Du skal rimelig høyt i pris for å få noe som låter bra i stereo når det gjelder surround.
En god gammel 70-talls forsterker med tone kontroller og loudness er ikke å forakte.

PS: det står en Sony STR-7025L fra midten av 70-tallet i Oslo å venter... Sjekk Finn!
 
Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Kan jeg gå ut ifra at "hula" er av begrenset størrelse og et lukket rom? Og at stua oppe er større og kanskje åpent til kjøkken og gang? I såfall vil dette påvirke lyden betydelig. Selv har jeg én 18" i hjemkinonlegget i kjellerstua, mens jeg har 2 18" i anlegget på stua uten å komme i nærheten av samme basstrykk som i kjelleranlegget, da stua oppe er større og er åpen til kjøkken og gang. Plassering i rommet vil også påvirke bassresponsen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Hvis rommet er litt vanskelig lydmessig så har jo Onkyoen romkorreksjon som du kan kjøre med mic? Kanskje hjelper litt.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.647
Sted
Liten by
Som de over sier, rommet er av stor betydning. Jeg har bekjente som har 15" i stuen og som ikke klarer å få trykk uten sub.
Denne personen må bruke forsterker med tonekontroll for å få "trøkk".

Jeg ville få lånt meg noen forsterkere (kompiser eller noen her inne?) og testet litt. Du kan bli ovverasket over forskjellene en forsterker kan gi.
 

Farmen

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2018
Innlegg
755
Antall liker
887
Sted
Lier
Torget vurderinger
3
Hei igjen. Det som er er at jeg kun skal vise frem en potensiell kjøper av de Zu høytalerne på en middels forsterker, han hadde noe Yamaha greier hjemme, blir feil å høre de på min Luxman 🙈😇
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.141
Antall liker
6.580
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Du må da sette deg inn i hvordan forsterkeren virker hvis du skal få det til å låte bra. De skal kobles til front, høyttalerne skal stå til large (noe som trolig skjer automatisk hvis du ikke har koblet til sub). Kjør romkorreksjon og still inn forsterkeren til stereo (ikke surround).
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Evt så kan du flytte høyttalerene og Onkyo til «hulen» og kjøre demoen der😊
 
Topp Bunn