Kobling av kabel. Mono amp og to høyttalerene.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har tenkt å teste ut en noe størrre senter i kinoen. Fra prosessor så har jeg en utgang ( ➕ ➖) balansert. På Crown ampen har jeg kun Phoenix inn. Har kabel fra før. Crown ampen kan jeg kjøre i mono med dobbel effekt.

Om jeg kjører den mono. Spiller det noen rolle hvilken måte jeg koblet opp de to gulvhøyttslerene på?

1, koble med to sett singlewire kabel. Hvor jeg samler ➕ og ➖ på gorstetkerenden. Og drar kabel til hver høyttaler?

2. Kjøre singlewire kabel til en av høyttalerne. Så kjører jeg med ny singlewire kabel fra den ene høyttaleren til den andre.

3. Som nok er den tryggeste. Men som også innebærer at gain i de to kanalene er helt like. Er jo å koble på et yledd på preout senter kanal. Og så bruke Crown som et tokanals trinn.

Hva ville dere ha gjort?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når du parallellkobler høyttalerne (alternativ 1 og 2) halverer du impedansen. Det er verdt å huske på. Du kan selvsagt også koble fra pluss på forsterkeren til pluss på den ene høyttaleren, så fra minus på høyttaleren til pluss på den andre høyttaleren, og deretter minus fra den til minus på forsterkeren. Da har du seriekoblet høyttalerne i stedet, og dobler impedansen. Dette blir (også) litt jalla, IMO.

Er det nok effekt i én kanal på forsterkeren, ville nok jeg ha splittet signalet fra pre/DSP og brukt én identisk kanal til hver høyttaler.

Mister du ikke noe av effekten med en senterkanal når senterhøyttaleren blir 2,5 meter bred? ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Når du seriekobler må du kanskje heve nivået ut på den kanalen litt. Jeg havde to senter høyttalere, en under og en over lerretet, fungerte utmerket.....

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når du seriekobler må du kanskje heve nivået ut på den kanalen litt. Jeg havde to senter høyttalere, en under og en over lerretet, fungerte utmerket.....
Det må selvsagt kalibreres på nytt, men må det ikke det når ma bytter høyttalere og elektronikk uansett?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Jo, det må det.
Om forsterkeren er brokoblet må du passe på du ikke parallellkobler, det tror jeg ikke den vil like, selvom det er en Crown.

Sist redigert:

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Antall liker
86
Jeg har hatt to senterkanaler ved siden av hverandre en lengre periode og det fungerer veldig bra. I starten så kjørte jeg en XTZ Class AP100 brokoblet ut fra en Yamaha 3040 på parallellkoblede høyttalere. Dette gikk veldig bra siden XTZ'en tåler 4ohm brokoblet. Da jeg byttet til Yamaha 5100 så gikk jeg over til XLR og Y-splitt med XTZ'en i stereo med en kanal på hver høyttaler. Jeg merker ingen forskjell på lyden på stereo og brokoblet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når man brokobler "ser" forsterkeren halve impedansen, og når man parallellkobler halverer man impedansen.

Det vil si at to parallelkoblede høyttalere med 8Ω nominell impedans på en brokoblet monoforsterker sees av forsterkeren som en 2Ω last.

Og "nominell" impedans på 8Ω betyr ikke at høyttaleren er 8Ω i hele frekvensområdet. Den kan godt duppe ned i vesentlig lavere verdier i bassen, f.eks.

Da kan det fort bli litt heftig for forsterkeren i dette scenariet.

Jeg ville i alle fall sjekket hva speccen fra forsterkerprodusenten sa om saken.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for svar.
Kommer nok til å teste mer rundt dette. Tror nok jeg går for alternativ 3. Den leverer jo 300w i uansett ohm foruten 2ohm. Pr kanal. Så blir nok til å splitte signalet og så innom en minidsp 2x4 for å ha mulighet til å kunne forsinke hver høyttaler evnt EQ selv i etterkant.

Får ikke til å laste ned brukermanualen for denne Crown CTs ampen. Men har den i papirutgave.

Der står det at den skal tåle 4ohm i bridged mode.

Så om man paralellkobler to høyttalere med 8ohm nominell last. Så halverer man lasten. til ca 4ohm. Jeg trodde det at siden Crown CTs er oppgitt til å tåle 4ohm, ja faktisk 2 ohm dog som 2 kanaler. Så ville dette gå bra. Men da siser du Dazed at forsterkeren ser 2ohm nominell.

Satser nok på å kjøre den i 2 kanaler da ja.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis crown sier at den tåler en 4 Ohms nominell last i brokoblet modus, så har selvsagt produsenten tatt høyde for hvordan topologien de har designet fungerer.

Topp Bunn