Ønsker anbefaling Kobling av sub

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.519
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg har en REL G2 sub i oppsettet mitt. Jeg benytter høynivå inngangen på subben.
Jeg skal nå benytte to separate oppsett på samme sub. På det andre oppsettet skal jeg benytte low level inngangen.
Vil subben automatisk koble opp mot hvilken forsterker jeg benytter, eller må jeg nappe ut ledningen på den forsterkeren som ikke benyttes?

IMG_6603.jpeg

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
24.053
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har en REL G2 sub i oppsettet mitt. Jeg benytter høynivå inngangen på subben.
Jeg skal nå benytte to separate oppsett på samme sub. På det andre oppsettet skal jeg benytte low level inngangen.
Vil subben automatisk koble opp mot hvilken forsterker jeg benytter, eller må jeg nappe ut ledningen på den forsterkeren som ikke benyttes?

Vis vedlegget 1031953
Ja. Det gjorde begge mine REL subber. Hi level ble brukt på stereo oppsettet. Lov level på hjemmekino😀

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
ja, du kan ta ut Neutrik når du bruker den til kino, men, se i manualen for med REL kan bruke begge samtidig, bildet viser ikke volume justering for LFE og høynivå så du kan enten bare la det være som det er eller justere volum ned på høynivå om du vil.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.519
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Trenger ikke ta ut Neutrik. Dette har jeg sjekket ut.
Kan begge amper være slått på samtidig, og RELen vil spille ut fra hvilken amp som spiller, slik at jeg lett kan veksle mellom oppsettene (og sammenligne hvordan det låter)?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke oppsett, men høynivå er fra høyttaler terminaler, eller forsterkerens terminaler men jeg tror vel noen har en switch et sted. Uansett, med høynivå på høyttaler terminaler og LFE inn fra en annen forsterker er det ikke noe problem, se REL sin side.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan begge amper være slått på samtidig, og RELen vil spille ut fra hvilken amp som spiller, slik at jeg lett kan veksle mellom oppsettene (og sammenligne hvordan det låter)?
Rel'en veksler ikke imellom noe, er begge kabler koblet til fungerer begge.....

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
24.053
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Når jeg kjørte hi-level og low level samtidig, så var ved bruk av hjemmekino. LFE fra Receiver og hi level fra frontene. Ikke det hi level fra frontene var nødvendig, men jeg koblet ikke i fra når jeg vekslet mellom hjemmekino og stereo oppsett.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
LFE er jo en separat kanal så sammenlikning blir vel litt vanskeligt medmindre Blu-Ray spilleren kan sende LFE ut på de analoge utganger. Min gamle Philips Dvd 963SA gjorde det faktisk men den er jo foreldet....

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
24.053
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
LFE er jo en separat kanal så sammenlikning blir vel litt vanskeligt medmindre Blu-Ray spilleren kan sende LFE ut på de analoge utganger. Min gamle Philips Dvd 963SA gjorde det faktisk men den er jo foreldet....
I know. Men betyr ingenting. Hadde deling på frontene, og i praksis kom det ingen lyd under 80hz. Men dette har ingenting med @Karmana sitt spørsmål å gjør.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.519
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Jeg sendte samme spørsmålet til REL før jeg også la ut spørsmålet på HFS (jeg er en utålmodig jævel og regnet med det tok litt tid å få svar fra REL) 😊 Fikk svar nå:

Thank you for your interest in REL Acoustics.

We don't recommend using the high level connection and the low level connection at the same time as both these inputs use the same signal path and this can cause problems - Please see link below -

https://relsupport.zendesk.com/hc/e...d-Low-Level-circuits-be-used-at-the-same-time

If you do wish to do this then the safest way to do so without causing problems would be to only connect to the system you are using at the time and disconnect from the system that is not in use - This should be fine here and should prevent any issues.

I hope this helps, Please let me know if you have any problems or further questions.

De kom altså ikke til samme konklusjon som oss, og det kan derfor være greit å legge deres svar inn her i tilfelle noen senere skulle forville seg inn i tråden med samme spørsmål. Nå tror ikke jeg det gjør noe forskjell så lenge den ene ampen er avslått. Likevel lett å glemme, og det er jo ikke store bryet å bytte mellom koblingene (hos meg) 😊

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
24.053
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg sendte samme spørsmålet til REL før jeg også la ut spørsmålet på HFS (jeg er en utålmodig jævel og regnet med det tok litt tid å få svar fra REL) 😊 Fikk svar nå:

Thank you for your interest in REL Acoustics.

We don't recommend using the high level connection and the low level connection at the same time as both these inputs use the same signal path and this can cause problems - Please see link below -

https://relsupport.zendesk.com/hc/e...d-Low-Level-circuits-be-used-at-the-same-time

If you do wish to do this then the safest way to do so without causing problems would be to only connect to the system you are using at the time and disconnect from the system that is not in use - This should be fine here and should prevent any issues.

I hope this helps, Please let me know if you have any problems or further questions.

De kom altså ikke til samme konklusjon som oss, og det kan derfor være greit å legge deres svar inn her i tilfelle noen senere skulle forville seg inn i tråden med samme spørsmål. Nå tror ikke jeg det gjør noe forskjell så lenge den ene ampen er avslått. Likevel lett å glemme, og det er jo ikke store bryet å bytte mellom koblingene (hos meg) 😊
Da beklager jeg. Jeg stilte samme spørsmålet når jeg lurte på dette. Husker ikke helt om det gikk til gjallahorn eller direkte til REL, men fikk altså motsatt svar.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.509
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I linken der sier de jo bare at hvis du kjører samme signal på begge, så kan du få for mye gain. Men det er jo ikke det som er ditt "problem"

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.519
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
I linken der sier de jo bare at hvis du kjører samme signal på begge, så kan du få for mye gain. Men det er jo ikke det som er ditt "problem"
Ser den, og det var derfor jeg skrev at jeg ikke tror dette er noe problem for meg når den som ikke er aktiv er avslått. Kunne vel forfulgt med spørsmål om det er noe problem med gain om den som ikke er aktiv kun er påslått eller står i standby (det er vel ikke signal ut fra ampen da 🤔). Men, med fare for å rote det til, fant jeg ut at det er like greit å nappe ut ledningen.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
76.519
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Da beklager jeg. Jeg stilte samme spørsmålet når jeg lurte på dette. Husker ikke helt om det gikk til gjallahorn eller direkte til REL, men fikk altså motsatt svar.
Selvfølgelig ingenting å beklage……..da burde de fleste medlemmene på HFS vært veldig opptatt med å skulle beklage……..hmmm, kanskje det hadde vært en god ting 😄

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, ja, okay men det er ikke helt hva REL har fortalt oss før, er til og med på nettsiden med noe i rettning av " double gun" eller noe slikt, kanskje de tok det bort.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.183
Subwoofer vil jo ikke få noe signal fra det oppsettet som ikke er i bruk, så personlig kan jeg ikke se at dette skal være problematisk.

Topp Bunn