Koblingsskjema - Hjeeelp!

gadus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.09.2010
Innlegg
94
Antall liker
0
Torget vurderinger
3
Har en annen tråd gående, rega motor til Pro-ject. Skulle endre tittel på den tråden tenkte jeg, men det gikk ikke som forventet :p Så da starter jeg en dedikert koblingsskjematråd, og håper på forståelse for det...

Sitter med en Pro-ject Debut motor jeg skal montere i min Por'ject 6 TT. Denne hadde tidligere en 230V motor, mens debut motoren er 16v.

I denne sammenheng må jeg nok bytte ut motorreguleringskretsen som står under plinthet pr idag.... men her sier det stopp.... Er ett koblingsskjema på motoren, håper noen av dere elektrokyndige kan hjelpe meg?

Hva klarer dere lese ut av dette?

tegnet med en "C" på skjemaet, er det en kondensator? med styrke 8u2?? Menes det da 8 mikrofarad tro?

hva mener de med hhv 1 og 2 med pil på sidene av koblingsskjemaet? er det "pol 1 og 2" (pluss og minus) som skal loddes i pluggen hvor strømforsyningen settes inn?

y,r,w,b er grei, det er fargene på de 4 ledningene til motoren. men skjønner ikke heeeeelt hvordan de skal kobles.

hva er det lille punktet på tegning ved siden av kondensatoren, hvor det står 1 og 2 med ett åpenrom mellom?? ser nesten ut som en vippebryter, er det kanskje her strømbryter skal stå?

Hva betyr sikk-sakk linjen mellom y - r og w - b ?

hehe, føler meg helt idiot som spør, men koblingsskjema er ikke min sterke side som dere sikkert skjønner.
 

Vedlegg

  • 87.4 KB Visninger: 262

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
gadus skrev:
Hva betyr sikk-sakk linjen mellom y - r og w - b ?
Dette er motorens viklinger.
gadus skrev:
tegnet med en "C" på skjemaet, er det en kondensator? med styrke 8u2?? Menes det da 8 mikrofarad tro?
Ja, eller VERDI på 8,2 mikrofarad for å være nøyaktig. Som du ser koples den mellom “r” og “b”. Kondensatoren gir en fase-forskyvning mellom strømmen i viklingene, slik at motoren roterer. Du kan for eksempel bruke en slik fra ELFA.
gadus skrev:
hva mener de med hhv 1 og 2 med pil på sidene av koblingsskjemaet? er det "pol 1 og 2" (pluss og minus) som skal loddes i pluggen hvor strømforsyningen settes inn?
Motoren driver av veksel-strøm så de er ikke pluss og minus. Hvis det plugges 16 volt vekselspenning i pluggen for strømforsyningen gjelder følgende:
For å få motoren til å gå rundt skal “y” OG “w” ha kontakt med den ene “polen” i pluggen og “b” ELLER “r” ha kontakt med den andre “polen”. Rotasjons-retningen på motoren er av henging av om “b” eller “r” brukes.
 
Topp Bunn