Koetsu vs Lyra....

O

om.s

Gjest
Har noen planer på å bytte pu. Av ett utall muligheter er dt to stk som både pris messig og ytelses messig står igjen.
Lyra Scala og Koetsu Rosewood/Sign.
Selv er jeg godt fornöyd med min nåvärende BenzMicro LP, men savner til tider noe mer "Sting" i presentasjonen, etter endel lesing og prat med div forhandlere/kompiser spriker svarene noe, begge de nevnte pu´ene synes å ligge innefor hva jeg söker, en lytt ville selvsagt värt det beste her, men det er dessverre ikke så lett å få til, så da söker man råd og fler svar.

Noen råd og tips her? gjerne på den enkelte pu´s fordeler, ikke hva/hvilken som er "best", noen med erfaringer gjerne av begge?

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.150
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva skal det kombineres med?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.150
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
min personlige erfaring er at KRS er noe mere forgiving og klangrik enn Lyra
som ikke mangler klang men er noe mindre farget
hva gjelder slam,dynamikk og basskontrol er Lyra generelt å anse som en klasse for seg ref.KSR
ellers anses vel Skala å være blant de mere forgiving Lyra pickupene som er laget
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Så langt jeg kan forstå og har erfart er dette pick-uper med vesentlig forskjellig prioritering (nå begår jeg feilen å anta at Koetsuen du lyster på ikke er klangmessig langt unna Urushi). Mulig Skala drar Lyra mer i retning av Koetsu, men det skulle ikke forundre meg om det fortsatt er store ulikheter.

Undres over hva som har fått deg til å sette opp to så vesentlig forskjellige pickuper på short listen din.

O

om.s

Gjest
Fosse skrev:
Undres over hva som har fått deg til å sette opp to så vesentlig forskjellige pickuper på short listen din.
Det er vel fordi jeg gjerne skulle finne ett kompromiss som har deler av begges disse nevnte puérs egenskaper, en större Lyra tror jeg for meg ville värt ett savn av varmen og klangen (tror mye her nå) samtidig som jeg gjerne vil ha den samme klangen med en god opplösning og rytme som jeg tror Koetsuen har. BM-LP er jo i seg selv en meget god pu og man vil vel teste noe "nytt" om man först skal bytte, men vil gjerne ha mer sting uten at dette blir for nöytralt/uemosjonellt.

mvh

O

om.s

Gjest
LMC skrev:
min personlige erfaring er at KRS er noe mere forgiving og klangrik enn Lyra
som ikke mangler klang men er noe mindre farget
hva gjelder slam,dynamikk og basskontrol er Lyra generelt å anse som en klasse for seg ref.KSR
ellers anses vel Skala å være blant de mere forgiving Lyra pickupene som er laget
mvh
Takker, jeg tror KRS kanskje i lengden passer meg noe bedre, men så er det den usikkerheten av å ikke ha hört LS selv :-\. Men som en sa det om den (KRS) ifht BM-LP mer klang og pRaT og det stemmer bra mot mine önsker, men takker for tilbake meldinger, kommer å få ett tilbud på begge under helgen, så får jeg se hva som skjer :) ....

Bör kanskje legge til at min prioritet her er, mer engasjement, fremfor mer "korrekthet" i presentasjonen.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Min svært begrensede kunnskap tilsier at Koetsu har vekt på klang, farger, fylde og varme. De låter vakkert. Slik låt Urushi hos meg, slik låt den hos en kompis. Hos samme kompis hørte jeg Titan ”i” og Helikon, riktignok i annen spiller, med annen arm. Titan ”i” hadde der en helt annen dynamikk, hurtighet og luftighet, men den hadde ikke der den varmen og fylden, eller de samme klangfargene.
Legg nå merke til at jeg ikke uttaler meg på generell basis, men ut fra erfaringer gjort i ett system, på, for sikkerhets skyld, to ulike spillere. Har likevel hørt Helikon og Titan ”i” andre steder uten helt å ha fått de samme klangfargene forespeilet. Hjemme hos LMC derimot, der manglet intet IMHO.

O

om.s

Gjest
Fosse skrev:
Min svært begrensede kunnskap tilsier at Koetsu har vekt på klang, farger, fylde og varme. De låter vakkert. Slik låt Urushi hos meg, slik låt den hos en kompis. Hos samme kompis hørte jeg Titan ”i” og Helikon, riktignok i annen spiller, med annen arm. Titan ”i” hadde der en helt annen dynamikk, hurtighet og luftighet, men den hadde ikke der den varmen og fylden, eller de samme klangfargene.
Legg nå merke til at jeg ikke uttaler meg på generell basis, men ut fra erfaringer gjort i ett system, på, for sikkerhets skyld, to ulike spillere. Har likevel hørt Helikon og Titan ”i” andre steder uten helt å ha fått de samme klangfargene forespeilet. Hjemme hos LMC derimot, der manglet intet IMHO.
Takker for egne erfaringer, og det stemmer mot det jeg har fått av teoretiske inntrykk ang Koetsue, og jeg har vel en personlig smak mot dette, uten å kompromisse for mye mot de andre nevnte parametrene.

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.904
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Til Mr Fosse.......... du nevner Helikon og Titan "I" dette er jo to pickup'er med samme type lydsignatur, mens Skala låter helt annerledes.
Jeg kan demonsterere alle 3 for deg engang jeg i SME seire V eller Graham Phantom så kan du selv få høre hvor ulikt Skala låter i forhold til de to andre.
Hvis man har hørt alle Lyra pickup'er og tror man "kan allt" om Lyra signaturen tar man vesentlig feil når det kommer til Skala..... sånn er det bare ;)
Kompromiet mellom Lyra og Koetsu heter forøvrig Shelter ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.150
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det var det jeg prøvde å hinte at Skala angivelig skal ha en noe annen signatur(uten at jeg selv har hørt den)
mvh

O

om.s

Gjest
Rudi skrev:
Til Mr Fosse.......... du nevner Helikon og Titan "I" dette er jo to pickup'er med samme type lydsignatur, mens Skala låter helt annerledes.
Jeg kan demonsterere alle 3 for deg engang jeg i SME seire V eller Graham Phantom så kan du selv få høre hvor ulikt Skala låter i forhold til de to andre.
Hvis man har hørt alle Lyra pickup'er og tror man "kan allt" om Lyra signaturen tar man vesentlig feil når det kommer til Skala..... sånn er det bare ;)
Jeg har selvsagt sjekket mot pu listen din rudi, og den ene havner på 3 og den andre 4, men er jeg helt borte i mine betraktninger her? Shelter ja, den har man luktet på för, hvilken av de mener du gir mest "value for money"?

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Jeg har da ikke påstått å ha hørt alt av Lyra eller kunne alt ;)
Jeg forsøkte litt klønete å poengtere at jeg uttaler meg om et svært begrenset utvalg pickuper i ett enkelt oppsett. Ikke noe allmengyldig her.
Jeg har lest at Skala låter varmere, det jeg mente å si var at jeg likevel tviler på at den er så varm og rund som Koetsu, mulig jeg tar feil.

Ellers enig i at Shelter klangmessig befinner seg mellom de to, hadde selv 90X i en periode.
Jeg låner gjerne øre til Skala ved ledighet.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.904
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
om.s skrev:
Rudi skrev:
Jeg har selvsagt sjekket mot pu listen din rudi, og den ene havner på 3 og den andre 4, men er jeg helt borte i mine betraktninger her? Shelter ja, den har man luktet på för, hvilken av de mener du gir mest "value for money"?

mvh

Nå skal det sies at jeg IKKE har hatt gleden av og lytte til en eneste en av Shelter's nye serie og jeg kan således ikke uttale meg i det hele tatt...... når det er sagt så har jeg fått et par updates fra folk som bruker de og det har vært meget positve tilbakemeldinger og utifra beskrivelsen så er det ting jeg klart drar kjensel på i forhold til hvordan jeg opplevde den gamle serien. Om Shelter har gjort slik mange andre produsenter gjør.......... altså og stort sett bare bytte hus eller en sliping eller farge og navn på huset når en "ny" pickup blir introdusert vet jeg ingen ting om, men den gamle serien var veldig bra og den nye er sikkert ikke dårligere, fra den gamle serien var 901 min favorit, den syntes jeg låt svært likt sin dyrere storebror 90X men altså til en god del lavere pris. Jeg liker Shelter veldig godt, de jeg har hørt til nå har alle 3 vært gode kjøp selvom 901 for meg er det klare førstevalget av de.

Så desverre noe konkret tipps på hva du skal velge kan jeg ikke gi..... rettere sagt jeg VIL ikke gi noe konkret råd......... men så lenge det er en SME serie V inne i bildet så finnes det både gresshopper og frosker på salg for en god pris i US nettbutikker nå om dagen også da........ ;)

O

om.s

Gjest
Rudi skrev:
om.s skrev:
Rudi skrev:

mvh

Nå skal det sies at jeg IKKE har hatt gleden av og lytte til en enesre en av Shelter's nye serie og jeg kan således ikke uttale meg i det hele tatt...... når det er sagt så har jeg fått et par updates fra folk som bruker de og det har vært meget positve tilbakemeldinger og utifra beskrivelsen så er det ting jeg klart drar kjensel på i forhold til hvordan jeg opplevde den gamle serien. Om Shelter har gjort slik mange andre produsenter gjør.......... altså og stort sett bare bytte hus eller en sliping eller farge og navn på huset når en "ny" pickup blir introdusert vet jeg ingen ting om, men den gamle serien var veldig bra og den nye er sikkert ikke dårligere, fra den gamle serien var 901 min favorit, den syntes jeg låt svært likt sin dyrere storebror 90X men altså til en god del lavere pris.

Så desverre noe konkret tipps på hva du skal velge kan jeg ikke gi..... rettere sagt jeg VIL ikke gi noe konkret råd......... men så lenge det er en SME serie V inne i bildet så finnes det både gresshopper og frosker på salg for en god pris i US nettbutikker nå om dagen også da........ ;)
Hehe, takker for tipsene, ang gresshoppene og froskene så er det ett helt blankt ark for meg og noe jeg ikke har tenkt på, det var liksom en av de to nevnte, Lyra el Koetsu man hadde på short listen, får se hvilke tilbud som dukker opp under helgen fra en forhandler jeg var i kontakt med, det er jo dessverre også ett pris spm om jeg skal legge kronene her eller noe annet sted i kjeden (funderer på evnt forsterker/digital oppgradering/bytte).

mvh

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei om.s - du skriver at du vil få et tilbud i helgen, du har kanskje ikke mulighet for å sjekke dem i egen rigg?

Jeg har erfaring med flere utgaver av Lyras pickuper - fra Tzurugi til Titan i - men ikke Skala.
Jeg kjenner bare Urushi av Koetsus pickuper, men der ble jeg ganske enkelt forelsket fra første øyeblikk.... og foretrekker oftere å bruke denne med den store paletten og sterke fargene når jeg setter på en plate framfor den mer analytiske, luftigere og 'hvitere' Lyra Parnassus.

Hos Urushi finner jeg enda mer av den naturlige formidlingen som jeg elsker med vinyl, og den responderer like bra, og kanskje enda bedre enn Lyras pickuper på variasjoner i justeringene av armen. Hos meg var den formidabel kun grovjustert fra første øyeblikk i Sme V.

Samtidig er jeg overbevist om at Skala er en topp formidler etter det jeg har lest, selv ser jeg fram til en forhåpentlig kommende Titan-utgave med Skala-motor.

Sme V takler etter min erfaring både Lyra og Koetsu godt - bruk imidlertid pickupvekt og kontravekten til å justere nåltrykket, sett skalaen på 0. Noen mener 50/50 - prøv deg frem.

Men bruk for all del tiden til å lytte til musikk fram for en haug med pickuper - det er det som er vesentlig, tross alt.
For hva er i grunnen i veien med Benz LP, den burde jo ikke stå tilbake for noen av de du vurderer å bytte den med?
Og skal du først bytte fra Benz LP, hva med å gå hele veien og sikle litt på DV xv1s, Titan 'i', Clearaudio Goldfinger eller Air Tight PC-1 - som kanskje kan ta deg videre fra Benz LP som faktisk er en god pickup....

O

om.s

Gjest
Boe skrev:
Hei om.s - du skriver at du vil få et tilbud i helgen, du har kanskje ikke mulighet for å sjekke dem i egen rigg?

Jeg har erfaring med flere utgaver av Lyras pickuper - fra Tzurugi til Titan i - men ikke Skala.
Jeg kjenner bare Urushi av Koetsus pickuper, men der ble jeg ganske enkelt forelsket fra første øyeblikk.... og foretrekker oftere å bruke denne med den store paletten og sterke fargene når jeg setter på en plate framfor den mer analytiske, luftigere og 'hvitere' Lyra Parnassus.

Hos Urushi finner jeg enda mer av den naturlige formidlingen som jeg elsker med vinyl, og den responderer like bra, og kanskje enda bedre enn Lyras pickuper på variasjoner i justeringene av armen. Hos meg var den formidabel kun grovjustert fra første øyeblikk i Sme V.

Samtidig er jeg overbevist om at Skala er en topp formidler etter det jeg har lest, selv ser jeg fram til en forhåpentlig kommende Titan-utgave med Skala-motor.

Sme V takler etter min erfaring både Lyra og Koetsu godt - bruk imidlertid pickupvekt og kontravekten til å justere nåltrykket, sett skalaen på 0. Noen mener 50/50 - prøv deg frem.

Men bruk for all del tiden til å lytte til musikk fram for en haug med pickuper - det er det som er vesentlig, tross alt.
For hva er i grunnen i veien med Benz LP, den burde jo ikke stå tilbake for noen av de du vurderer å bytte den med?
Og skal du først bytte fra Benz LP, hva med å gå hele veien og sikle litt på DV xv1s, Titan 'i', Clearaudio Goldfinger eller Air Tight PC-1 - som kanskje kan ta deg videre fra Benz LP som faktisk er en god pickup....
Hei boe og takk for hyggelig svar..

Nei hvorfor bytte egentlig, den er jo meget bra den BM-LPén, men jeg savner alikevel noe mer "sting" det lille xtra, kanskje er det bare bytte basillen som har bitt meg igjen.
Dessverre er det ikke mulighet å teste selv via denne forhandleren, skulle gjerne lyttet selv ved ett slikt valg.
Jeg får avvakte tilbudet og lese opp litt her der för man tar noen avgjörelse.

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.150
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
har selv hatt urushi og det er ikke noe annet enn en raffinert red sig med mere 3D
imo
mvh

O

om.s

Gjest
LMC skrev:
har selv hatt urushi og det er ikke noe annet enn en raffinert red sig med mere 3D
imo
mvh
Har du noen formening om denne forskjellen kan være verdt ca 10K?

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.150
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ja om resten av anlegget leverer på samme nivå og du vil ha Koetsu
men jeg er litt i tvil om jeg ville valgt pu for å tune systemet for i mine ører er ikke K spesielt nøytral
mvh

O

om.s

Gjest
LMC skrev:
ja om resten av anlegget leverer på samme nivå og du vil ha Koetsu
men jeg er litt i tvil om jeg ville valgt pu for å tune systemet for i mine ører er ikke K spesielt nøytral
mvh
Takker for svaret, vet vel ikke og tror vel ikke heller jeg er ute etter det helt nøytrale her, men mer det som fanger og gir en en god, flott, subjektiv musikk opplevelse ;) :)...

mvh

O

om.s

Gjest
Noen som har testet/erfaringer med Koetsu Urushi Blue Sky?...

Koetsu Urushi Blue Sky er en limited version speciel fremstillet for det amerikanske marked. Vi har dog reserveret et par få stk og har den på lager.
Adskiller sig fra de øvrige Urushi modeller ved at have Alnico magneter og spoler viklet i rent sølv.

O,4 mV 9,4 gram

36.900,-

mvh

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
om.s skrev:

Koetsu Urushi Blue Sky er en limited version speciel fremstillet for det amerikanske marked. Vi har dog reserveret et par få stk og har den på lager.
Adskiller sig fra de øvrige Urushi modeller ved at have Alnico magneter og spoler viklet i rent sølv.

O,4 mV 9,4 gram

36.900,-

mvh
Mener "tkr" bruker denne PU'en sammen med SME series V og Micro Seiki. Han lovpriser Urushi'en ihvertfall. Har selv hørt denne ved et par anledninger hos tkr og kan underskrive på at det låter meget bra.

Mvh

O

om.s

Gjest
SOA skrev:
om.s skrev:

O,4 mV 9,4 gram

36.900,-

mvh
Mener "tkr" bruker denne PU'en sammen med SME series V og Micro Seiki. Han lovpriser Urushi'en ihvertfall. Har selv hørt denne ved et par anledninger hos tkr og kan underskrive på at det låter meget bra.

Mvh
Takker, jeg er i kontakt med tkr ang denne puén :)...

mvh :)

O

om.s

Gjest
SOA skrev:
om.s skrev:

O,4 mV 9,4 gram

36.900,-

mvh

Mvh
Takker tkr for nyttig info og en hyggelig samtale ;) ...

mvh

Topp Bunn