Kom i form med 6min trening i uka!

V

vredensgnag

Gjest
Hvem sier at målinger er tull?

Each of the two groups exercised three times a week. After two weeks, both groups showed almost identical increases in their endurance (as measured in a stationary bicycle time trial), even though the one group had exercised for six to nine minutes per week, and the other about five hours.

http://well.blogs.nytimes.com/2009/06/24/can-you-get-fit-in-six-minutes-a-week/?em

Intervalltrening - seks minutter i uken er nok.

The potency of interval training is nothing new. Many athletes have been straining through interval sessions once or twice a week along with their regular workout for years. But what researchers have been looking at recently is whether humans, like that second group of rats, can increase endurance with only a few minutes of strenuous exercise, instead of hours? Could it be that most of us are spending more time than we need to trying to get fit?

The answer, a growing number of these sports scientists believe, may be yes.

“There was a time when the scientific literature suggested that the only way to achieve endurance was through endurance-type activities,” such as long runs or bike rides or, perhaps, six-hour swims, says Martin Gibala, PhD, chairman of the Department of Kinesiology at McMaster University in Ontario, Canada. But ongoing research from Gibala’s lab is turning that idea on its head. In one of the group’s recent studies, Gibala and his colleagues had a group of college students, who were healthy but not athletes, ride a stationary bike at a sustainable pace for between 90 and 120 minutes. Another set of students grunted through a series of short, strenuous intervals: 20 to 30 seconds of cycling at the highest intensity the riders could stand. After resting for four minutes, the students pedaled hard again for another 20 to 30 seconds, repeating the cycle four to six times (depending on how much each person could stand), “for a total of two to three minutes of very intense exercise per training session,” Gibala says.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ville ikke kastet meg ut på et 10km løp med så lite trening, det er mulig du kan ta noen snarveier og komme i bedre form fort, men man får ikke trent nok til muskler, nervesystemer og blodomløp i resten av kroppen hvis man skal bli utholdene.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Dette er vel ment paa normale mennesker som egentlig ikke har tid til aa trene.
Og slike kortprogrammer er faktisk nok for aa bedre helsen dramatisk.
Det finnes flere av dem, ogsaa for skjelett/muskelplager. Og de fungerer!

For all aktivitet er som kjent bedre enn ingen aktivitet. :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Ikke sikkert Ole Einar Bjørndalen hadde vært helt enig.-

Men det skal sies at jeg har bedre fremgang med 3 treninger i uka enn jeg hadde med 6 ganger.
Den senere forskning viser vel også viktigheten av hvile er mye viktigere enn tidligere antatt innenfor styrketrening.
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Husker for en del år siden jeg hold på med et "treningsprogram"
Det gikk på pushup's, det var såre enkelt og fungerte egentlig ganske bra.
Programmet var:

Man begynner f.eks på en osdag og tar 1 pushup (ja EN), neste onsdag tar man 2, tredje onsdag 3 osv...
Tror jeg holdt på i 47 uker, og det funket gull. Da flyttet jeg, men glemte å ta med meg "treningsprogrammet" mitt.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
johnnygrandis skrev:
Ikke sikkert Ole Einar Bjørndalen hadde vært helt enig.-

Men det skal sies at jeg har bedre fremgang med 3 treninger i uka enn jeg hadde med 6 ganger.
Den senere forskning viser vel også viktigheten av hvile er mye viktigere enn tidligere antatt innenfor styrketrening.
Jo faktisk, det tror jeg.

Hvile er uhyre viktig innenfor all idrett vil jeg tro. Kroppen MÅ ta seg inn igjen. I musklene er det masse som må repareres før kroppen er klar for neste runde.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.133
Torget vurderinger
4
6min. ?!

Så bortkastet ! Tenk på alle treningstimene man går glipp av! Herlige treningstimer.
Også smaker det enda bedre med en god øl etterpå.
 
Topp Bunn