Kombinasjon av kullfiberbørste og "Nagaoka-valse"

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg har lenge brukt gammel Discwasher D4 platebørste, med godt resultat. Den drar effektivt opp støv og skitt fra platene, og jeg har 30 år gamle plater som er som nye etter mange avspillinger. Men den generer nok en del statisk elektrisitet.

Tenker på å anskaffe et alternativ. Har i tankene å bruke en bra kullfiberbørste, type Decca eller lignende. Men ut i fra min erfaring legger slike alltid igjen en støvstripe. I stedet for å dra den ekle stripa med skitt og støv på skrå ut fra plata (og dermed presse skitten delvis ned igjen i rillene på veien ut, samt risikere overflateriper), tenker jeg på å bruke en "rensevalse" for å få vekk støvstripa, dvs en slik "klebrig" valse som bl.a. Nagaoka lager.

Altså en to-trinnsoperasjon med kullfiberbørste et par runder i rilleretningen først, og deretter fjerning av gjenværende støvstripe med valsen.

Skulle tro dette var en ideell kombinasjon for lett rens før avspilling; men kjenner ikke til noen som bruker den. Noen som har erfaring med dette eller synspunkter på det?
 

Vedlegg

Topp Bunn