Kommende hjemmekino prosessorer?

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Betale litt ekstra, er vel det veldig mange gjør med f eks biler vil jeg tru. Var det ikke Tesla som sa det var sånn rundt 200hk mere i ene typen enn det var? Å folk betaler vel litt mere for å få en stjerne i grillen, 4 rundinger eller tre bokstaver på bilen sin. Er de så mye bedre å kjøre enn masse annet? Å de er vel hvertfall ikke mere driftssikre.
H a er det i den testen til han Amir, som er så avslørende da? Å sikker på at han/de har gjort alt rett når de testet? Harman er vel ikke direkte et lite selskap, så vil de da "juge" om sine egne målinger, for så å miste ansikt når noen andre sjekker de?
Å mellom Yamaha å f eks Jbl, nad så er det vel ikke så mye å velge i, som selges her i landet, der man kan gå til butikken å klage vist noe ryker, å ikke er kjøpt på nett å må sendes over dammen i tilfelle? Å vil man ha noe bedre enn Yamaha/marantz så er ikke valget så stort, før det igjen koster over 100k+.
Men fint at noen andre tester å gjør målinger, så absolutt. Å litt rart de store "juger" om sine tall, som f eks da i tilfelle Jbl å Denon som ikke ga det den lovet.
Å hva gjør så at "alle" stoler blindt på ASR? Virker som at de som er opptatt av målinger trur på han, å de som er litt mindre opptatt av det, er mere skeptiske til han(den siste delen der er fra en kompis som har lest mere på div nettforum om han, så hans ord, ikke mine da jeg ikke har lest noe om det)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja da har jeg fått lekt meg litt med den nye JBL SDP-55 prosessoren min i helga
🙂
Og du verden for en maskin dette er
🙂


Ja jeg har fått med meg div diskusjoner , og Amir sine målinger av denne JBL'en , og ser og hører at det er mange teorier ute å går. Jeg har ikke peiling på slike målinger mtp. hva som er hørbart eller ikke.
Men at prosessoren leverer så det holder og på et nivå jeg ikke opplevd før er det ingen tvil om !

Alle høyttalerne , samt subene virker jo plustelig en halv gang til så store !! Bass , detaljer , dynamikk , klang og lydbilde generelt er på et helt annet nivå enn med Marantz'en jeg hadde - å jeg var jo egentlig meget fornøyd med den også
🙂

Ja , den koster litt , og den er ikke helt lytefri enda , men dette er nok kanskje den største oppgraderingen jeg har opplevd noensinne. Og dette gjelder både på musikk og film , så å lete etter en dedikert stereo-pre er helt bortkastet for min del i hvertfall
🙂

Dette blir en fin høst
🙂

Bildet kan inneholde: folk som sitter, bord og innendørs



Liker

Kommenter
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja da har jeg fått lekt meg litt med den nye JBL SDP-55 prosessoren min i helga
🙂
Og du verden for en maskin dette er
🙂


Ja jeg har fått med meg div diskusjoner , og Amir sine målinger av denne JBL'en , og ser og hører at det er mange teorier ute å går. Jeg har ikke peiling på slike målinger mtp. hva som er hørbart eller ikke.
Men at prosessoren leverer så det holder og på et nivå jeg ikke opplevd før er det ingen tvil om !

Alle høyttalerne , samt subene virker jo plustelig en halv gang til så store !! Bass , detaljer , dynamikk , klang og lydbilde generelt er på et helt annet nivå enn med Marantz'en jeg hadde - å jeg var jo egentlig meget fornøyd med den også
🙂

Ja , den koster litt , og den er ikke helt lytefri enda , men dette er nok kanskje den største oppgraderingen jeg har opplevd noensinne. Og dette gjelder både på musikk og film , så å lete etter en dedikert stereo-pre er helt bortkastet for min del i hvertfall
🙂

Dette blir en fin høst
🙂

Bildet kan inneholde: folk som sitter, bord og innendørs

Liker

Kommenter
De samme opplevelsen har jeg også hatt med min Arcam, og gratulerer topp prosseor. Og det ble anden verden med Dirac.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hvis det er slik at man får like god ytelse for 5000 kr som man gjør for 50 000 kr, så er man rimelig spesiell om man velger å betale de 45 000 ekstra bare fordi navnet fenger.
Får man andre funksjoner man trenger, greit nok, men hvis man ikke gjør det så er det hull i hodet å kaste penger ut av vinduet helt ukritisk.

Jeg liker å bli opplyst om hva jeg kjøper for noe og finner det underlig at andre gir en blanke i hva de kjøper for noe. Men vi er spesielle dyr, så ingenting overrasker.

Om folk ønsker å kaste penger etter alle og enhver så må de gjerne gjøre det, men jeg ønsker iallefall at jeg får vite hva jeg kjøper.
Når produsentene lyver så de tror på det selv må man se på tredjeparts tester av produktet for å få gode svar.

Basert på manglende info og ukritiske kunder innenfor prosessor/hjemmekino-verden vil jeg anta at Trinnov er akkurat like gode/begredelige som alle andre store og små aktører vi til nå har sett.

Den som har Trinnov må gjerne sende den avgårde til ASR for å få testet den. Det forteller egentlig alt at ikke Trinnov gjør det selv i mine øyne. Benchmark var kjappe med å sende sine produkter til test der.

Sånn, nå har jeg luftet mine tanker og kan sove godt i natt! 👌
Vil ikke akkurat kalle meg selv ukritisk, selv om jeg ikke kjenner hele spec. Porteføljen.
Trinnov leverer akkurat det JEG trenger.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vil ikke akkurat kalle meg selv ukritisk, selv om jeg ikke kjenner hele spec. Porteføljen.
Trinnov leverer akkurat det JEG trenger.
Nei Birger, Trinnov leverer MYE mer enn du trenger ;)
Men du har rett i en ting, funksjonalitetsdybden til Trinnov overgår alt annet. Det trenger selvsagt ikke bety at andre produsenter ikke leverer varene.
 
Sist redigert:

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Å prisen overgår vel omtrent alt annet å, når det gjelder prosessor. Virker jo bare sykt bra, det man har lest om de, å det man har hørt fra en bekjent i USA. Han skryter voldsomt av den hvertfall, å tviler ikke på det. Lotto gevinsten venter, så da går trinnov bare vente så lenge 🤓
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vil ikke akkurat kalle meg selv ukritisk, selv om jeg ikke kjenner hele spec. Porteføljen.
Trinnov leverer akkurat det JEG trenger.
Trinnov er i en helt egen liga når det kommer til funksjoner, oppdateringer, kundesupport og muligheter, så selv om målt ytelse mot formodning skulle vise seg å bare være på nivå med konkurrentene er produktet i sin helhet alt annet enn gjennomsnittlig. Uavhengig av ren målt ytelse får man altså mer for pengene hvis man betaler mer, og det er i mine øyne helt fair og slik det bør være.

Personlig ville jeg selvsagt ønsket objektive data ang ytelse i tillegg, men jeg hadde nok ikke satt ytelse foran funksjoner og muligheter selv heller. :)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Betale litt ekstra, er vel det veldig mange gjør med f eks biler vil jeg tru. Var det ikke Tesla som sa det var sånn rundt 200hk mere i ene typen enn det var? Å folk betaler vel litt mere for å få en stjerne i grillen, 4 rundinger eller tre bokstaver på bilen sin. Er de så mye bedre å kjøre enn masse annet? Å de er vel hvertfall ikke mere driftssikre.
H a er det i den testen til han Amir, som er så avslørende da? Å sikker på at han/de har gjort alt rett når de testet? Harman er vel ikke direkte et lite selskap, så vil de da "juge" om sine egne målinger, for så å miste ansikt når noen andre sjekker de?
Å mellom Yamaha å f eks Jbl, nad så er det vel ikke så mye å velge i, som selges her i landet, der man kan gå til butikken å klage vist noe ryker, å ikke er kjøpt på nett å må sendes over dammen i tilfelle? Å vil man ha noe bedre enn Yamaha/marantz så er ikke valget så stort, før det igjen koster over 100k+.
Men fint at noen andre tester å gjør målinger, så absolutt. Å litt rart de store "juger" om sine tall, som f eks da i tilfelle Jbl å Denon som ikke ga det den lovet.
Å hva gjør så at "alle" stoler blindt på ASR? Virker som at de som er opptatt av målinger trur på han, å de som er litt mindre opptatt av det, er mere skeptiske til han(den siste delen der er fra en kompis som har lest mere på div nettforum om han, så hans ord, ikke mine da jeg ikke har lest noe om det)
Leser du mitt innlegg lengre oppe ser du at det ikke er snakk om å stole blindt på ASR, snarere tvert imot. Alle målinger og testprosedyre gjøres åpent og konstruktiv kritikk fra forummedlemmer og firma de tester produkter til brukes for å stadig forbedre og legge til relevante målinger. Når ikke ASR måler det samme som produsenten har for eksempel Denon gått grundig til verks, sammen med ASR, for å finne problemet.

De firmaene som samarbeider med ASR for å finne løsninger på feil som ASR oppdager får kredibilitet i min bok. Viser at de er interessert i å faktisk øke ytelsen til sine produkter.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Viss Arcam og JBL mener att dårlige data er veien og gå for og få god lyd, så er det greit nok, da får dem rapportere den specen som er der, ikke pynte på det så en tester kan ta fra dem all ære i etterkant.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jbl har gitt et grundig svar til tester, og sendt dokumentasjon.og etter det har det vært ganske stille.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Er fornøyd med lyden på cx5200......
Men har lagt merke til at den gjør bildet dårligere :(
Kjører prosjektor gjennom yamaha, prøvde apple TV direkte prosjektor og bildet ble mye bedre.
Så det likte jeg dårlig!
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Er fornøyd med lyden på cx5200......
Men har lagt merke til at den gjør bildet dårligere :(
Kjører prosjektor gjennom yamaha, prøvde apple TV direkte prosjektor og bildet ble mye bedre.
Så det likte jeg dårlig!
Husker det var en innstilling man måtte gjøre på min CX5100 for å få signal uendret gjennom den. Men husker ikke akkurat hva det var, kanskje prøve å google det?

Lurer på om det var dette:

 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke noen ihuga hjemmekinoentusiast lengre, men liker å få med meg det som skjer på markedet.
Noe jeg ikke skjønner er at i dag får man dacer til under 5000 som måler eksepsjonelt bra. Mye bedre enn ultra high end dacer gjorde for bare få år siden. Hvorfor har ikke det samme skjedd med hjemmekino produktene?
Det hadde vært gøy om noen hadde testet og målte noen receivere fra den tiden det ble laget skikkelige receivere som f.eks Yamaha Z9 og Z11 og Denon 5803. De har selvfølgelig ikke finessene til de nye, men de hadde ett helt annet fokus på kvalitet den gangen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jbl har gitt et grundig svar til tester, og sendt dokumentasjon.og etter det har det vært ganske stille.
Skulle også gjerne sett en link til dette. Har ikke greit å finne det.

Her er AV receivere/prosessorer som er testet hos ASR og som kommer frem i søkelisten. Kun tre som har fått anbefalt stempelet.
ASR AV review.jpg
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Jeg er ikke noen ihuga hjemmekinoentusiast lengre, men liker å få med meg det som skjer på markedet.
Noe jeg ikke skjønner er at i dag får man dacer til under 5000 som måler eksepsjonelt bra. Mye bedre enn ultra high end dacer gjorde for bare få år siden. Hvorfor har ikke det samme skjedd med hjemmekino produktene?
Det hadde vært gøy om noen hadde testet og målte noen receivere fra den tiden det ble laget skikkelige receivere som f.eks Yamaha Z9 og Z11 og Denon 5803. De har selvfølgelig ikke finessene til de nye, men de hadde ett helt annet fokus på kvalitet den gangen.
Jeg håper at årsaken er at receivere er mer kompliserte, det tar bare litt lengre tid å designe nytt. Tror vi vil se ytelse på et helt annet nivå innen et år eller 2.

For egen del kommer jeg ikke å bruke en krone før jeg ser bedre resultat på målinger.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Solide og greie produkter fra Marantz ja. Men dem kunne kostet på seg et litt nytt design nå syns jeg.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Solide og greie produkter fra Marantz ja. Men dem kunne kostet på seg et litt nytt design nå syns jeg.
Må si jeg likte det nye designet på den nye forsterkeren og CD-spilleren, men dette var «gammeldags».

Har selv en AV7704, men AV7703/04/05/06 har vel praktisk talt samme design, så det er ihvertfall lite poeng i å oppgradere for utseendes skyld.
Bortsett fra 8K og ny versjon av HDCP, så er det lite nytt utifra det jeg leste hos Marantz.
Kanskje nye DAC-chipper fra AKM, ellers var alle funksjoner de samme.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Får håpe salgspratet om gode målinger ikke faller dødt enda en gang når prosessoren blir målt av en uavhengig tredjepart. Her er et par friske utsagn fra reklamen:

"... promising optimal channel separation, minimum crosstalk and enhanced signal-to-noise ratio."

"Promising the highest fidelity and widest dynamic range (with lowest distortion)"
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Må si jeg likte det nye designet på den nye forsterkeren og CD-spilleren, men dette var «gammeldags».

Har selv en AV7704, men AV7703/04/05/06 har vel praktisk talt samme design, så det er ihvertfall lite poeng i å oppgradere for utseendes skyld.
Bortsett fra 8K og ny versjon av HDCP, så er det lite nytt utifra det jeg leste hos Marantz.
Kanskje nye DAC-chipper fra AKM, ellers var alle funksjoner de samme.
Det er nok i hovedsak 8k som er nytt virker det til ja. Så ikke så mye grunn til å oppgradere fra 7703 en gang vil jeg tro.
Levde lykkelig med 7704 i drøye 2 år , men når jeg nå gikk over til JBL , ble det en helt annen opplevlse i opplevd lydkvalitet og dynamikk. Og det både på film og musikk :)
Nå er denne ikke helt stabil på alle måter enda , men regner med det løser seg etterhvert. Men det er ingen prolem å bruke den nå heller.

Det er også den beste stereo-pre'en jeg har opplevd i mitt oppsett i allefall - samme hva disse målingene viser .
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Det er også den beste stereo-pre'en jeg har opplevd i mitt oppsett i allefall - samme hva disse målingene viser .
Opplevde litt det samme her, prøvde Denon som skulle være bedre på målinger men syntes den hørtes rett og slett dårlig ut (X6700) og ikke verdt 1/3 av det man betalte for den. Nad T778 som jeg endte opp med istedet spiller mye bedre, selv om den ikke har "gode" målinger. Men her er det mest en sammenheng med vanskelige høyttalere må jeg nok tro, har opplevd det samme med flere forsterkere og de høres ikke gode ut der heller selv om de hadde massevis med effekt. Mistenker at de dipper for mye ned i Ohm når de spiller på høyere frekvenser og dette sliter de fleste forsterkere med, unntatt klasse D som jeg endte opp med. Målinger sier jo endel om hva man har å forvente, men ikke alt når man har litt småsære høyttalere som er helt utenfor scope sammenlignet med målinger på "normalt" utstyr.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Datasat LS10 er testet. Enda et anerkjent og svindyrt surround produkt som måler dårlig.

Lever med et tynt håp om at minst en produsent leser Audiosciencereview.com og tar innover seg at her kan første aktør som klarer å lage en receiver/prosessor som måler bra skille seg markant fra resten.

 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Humrer litt i skjegget her når jeg leser en test med målinger av Marantz SR8015. Testeren er tydeligvis imponert over at den måler like bra som receivere for 20 år siden 😊.
Da har man kommet langt 😂
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Da har Anthem meldt seg på kampen igjen med nye AVM70 og AVM90, de ser jo ut som svært gode alternativer, iallefall AVM70 som er en 16 kanaler til 41.000,-
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja dem er riktig så spennende disse :)
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.049
Antall liker
21.968
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
AVM90 ser spennende ut med 4 separate subutganger, men prisen kunne godt vært lavere ;)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hadde det vært mulighet for oppsett av aktive høyttalere i prosessoren sånn som Storm og Trinnov tilbyr, da ville de prisene vært attraktive!
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Wow disse to anthem forsterkerene kom plutselig ut av intet......
Nytt flott design og prisen for avm70 var ikke avskrekkende nei.
Er ganske så fornøyd med cx5200, men er redd disse er et skritt opp c,")
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.964
Ser Denon AVC-X3800H kommer nå i oktober:


Den forrige modellen kostet 12k når den kom høsten 2020, saftig prisøkning. Men er vel fremdeles det rimeligste man kan velge hvis man vil kjøre 7.1.4 med eksterne forsterkere og muligheten til å slå av interne amper.

Tror det kommer Dirac til den.

Mitt førstevalg hvis Yamahaen skulle ta kvelden.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ser Denon AVC-X3800H kommer nå i oktober:


Den forrige modellen kostet 12k når den kom høsten 2020, saftig prisøkning. Men er vel fremdeles det rimeligste man kan velge hvis man vil kjøre 7.1.4 med eksterne forsterkere og muligheten til å slå av interne amper.

Tror det kommer Dirac til den.

Mitt førstevalg hvis Yamahaen skulle ta kvelden.
Synd den ikke kom i vår når jeg handlet, var ikke klar over at 3700 skulle skiftes ut som første modell. :confused: Med Auro 3D og 4 sub ut er det ikke noe å si på prisen synes jeg. Dirac bryr jeg meg ikke om, blir vel en dyr betalt oppgradering.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Synd den ikke kom i vår når jeg handlet, var ikke klar over at 3700 skulle skiftes ut som første modell. :confused: Med Auro 3D og 4 sub ut er det ikke noe å si på prisen synes jeg. Dirac bryr jeg meg ikke om, blir vel en dyr betalt oppgradering.
Hvorfor vil du ikke ha Diraç?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Kommer snart noe fra Marantz også

Vis vedlegget 852606


Prosessoren ser dog kostbar ut:
Klarer noen å finne ut om prosessoren har mulighet for aktiv deling med crossover filter osv slik som Storm og Trinnov? Har dessverre ikke sett noe på spec til nå som skulle tilsi at den kan.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Ser Denon AVC-X3800H kommer nå i oktober:
Tror det kommer Dirac til den.
Mitt førstevalg hvis Yamahaen skulle ta kvelden.
Nye muligheter kommer og Dirac er Optional.
4 separate sub-utganger virker lovende, MEEEEN blir det mulig å få nødvendig fleksibilitet i konfigureringen ???
 
Topp Bunn