Diverse Kompatibilitetstest av smørefett

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Det ser ikkje ut til å vera mykje ein ikkje kan finna svar på her på sentralen så eg prøver meg på dette: er det nokon her som veit ein nøytral aktør som kan testa effekten av blanding av ulike smørefett? Eg tenker testlaboratorium eventuelt universitet/høgskule?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Ikkje ofte at ein finner eit felt ingen har svar på :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Har lurt på det samme. Tilfeldig universalfett som jeg kjøper på tools ol. kan være rødt, gult eller blått avhengig av fabrikat. Er basisingrediensene de samme + litt tilsatt farge, eller kan de forskjellige typene reagere med hverandre?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.448
Antall liker
7.783
Torget vurderinger
0
Umiddelbart tenker jeg på NTH(U) evt SINTEF. Dog en viss risiko for at de vi ha betalt for jobben!

For øvrig minner dette meg om en gang for ( i runde tall ) ca45 år siden da jeg var i Sverige som "mannskap" ved et rallycrosstsevne.
En forhandler av smørefett/grease demonstrerte produktet sitt på følgende vis. La et "greit" lag med lurium på en ambolt, tok en håndslegge
og deljet ned på ambolten! Til folkets forbauselse var det fortsatt en dekkende film av smøremiddel der sleggga hadde truffet.
Den almenne oppfattelse var at dette var gode greier.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Innen visse grenser finnes det ovegangstabeller for dette... gidder ikke leite på en sen lørdagskveld, men bare vet at det finnes, - for jeg har sett det... for en del år siden.. :cool: ellers bruker jeg "White Lithium Grease" til det meste, - om det ikke spesifikt kreves noe annet...
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Ja, generell blandbarheit er eg godt kjent med.Fargen er berre eit fargestoff, så det har ikkje noko å seia for korleis fettet virker. Spiralis; eg har og tenkt på Sintef eller NTNU. Å betale for testen er ikkje noko stort problem. Smørefettet du fekk demonstrert med slegge og ambolt vil det ikkje forundre meg om det var Omega 77 :) Eg har ein kunde som brukte dette på kingboltene på nokre Volvo distribusjonsbiler. Desse hadde ein tendens til å ryka ofte ved standard service. Då han gjekk over til 77 varte dei omtrent evig, Volvo lurte på kva han hadde gjort med bilene :)
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Har lurt på det samme. Tilfeldig universalfett som jeg kjøper på tools ol. kan være rødt, gult eller blått avhengig av fabrikat. Er basisingrediensene de samme + litt tilsatt farge, eller kan de forskjellige typene reagere med hverandre?
I utgangspunktet har ikkje farge noko å seie. Ellers er det tjukningsmiddelet som har mest å seie for blandbarheita, sjølv om baseolja og additivpakken kan ha innverknad og. Generelt vil eg anbefale eit godt lithiumcomplex-fett som universalfett og stort sett vil det svare seg å gå for eit fett med god kvalitet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Umiddelbart tenker jeg på NTH(U) evt SINTEF. Dog en viss risiko for at de vi ha betalt for jobben!

For øvrig minner dette meg om en gang for ( i runde tall ) ca45 år siden da jeg var i Sverige som "mannskap" ved et rallycrosstsevne.
En forhandler av smørefett/grease demonstrerte produktet sitt på følgende vis. La et "greit" lag med lurium på en ambolt, tok en håndslegge
og deljet ned på ambolten! Til folkets forbauselse var det fortsatt en dekkende film av smøremiddel der sleggga hadde truffet.
Den almenne oppfattelse var at dette var gode greier.
Var dette det man kaller sleggefett?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.028
Antall liker
9.307
Er ikke fargen en kode for hvor høy temperatur fettet tåler?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Er ikke fargen en kode for hvor høy temperatur fettet tåler?
Nei, praktisk sett er det nok mest for å enkelt kunne skille fett om ein har fleire typer. Spesielt gunstig om ein har typer som ikkje bør blandast eller om ein bruker dyrt fett kun der det er meir kritisk.
 
Topp Bunn