Kondensatorer og annet, hvor..?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på hvor man kan få kjøpt kondensatorer og lignende, av god kvalitet? Jeg skulle gjerne hatt noen polykondiser med toleranse 1%, blant annet, men det viser seg vanskelig å få tak i. Jeg finner ikke det jeg vil ha hos ELFA... :-/

Noen tips?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på hvor man kan få kjøpt kondensatorer og lignende, av god kvalitet? Jeg skulle gjerne hatt noen polykondiser med toleranse 1%, blant annet, men det viser seg vanskelig å få tak i. Jeg finner ikke det jeg vil ha hos ELFA... :-/

Noen tips?
Elfa har to serier med kondiser i 1% tollreanse: fra ICEL og fra BC Components (tidligere Phillips).

mvh
KJ
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.987
Antall liker
13.413
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
partsconnexion.com
canada -drøbak på 3 dager!
mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Som nevnt to ganger her, så er partsconnexion.com veldig bra, men det kan være greit å vite hva du ser etter, for beskrivelsene av produktene er ikke alltid like fullstendig som f. eks hos elfa (om du finner det du søker der).

www.rs-components.no har god nettkatalog og fullstendige beskrivelser. Er det Vishay kondiser du er ute etter, så finner du dem hos RS.
Du er avhengig av å ha et, eller kunne handle gjennom et registrert firma for å få varer rett fra RS.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Som nevnt to ganger her, så er partsconnexion.com veldig bra, men det kan være greit å vite hva du ser etter, for beskrivelsene av produktene er ikke alltid like fullstendig som f. eks hos elfa (om du finner det du søker der).

www.rs-components.no har god nettkatalog og fullstendige beskrivelser.  Er det Vishay kondiser du er ute etter, så finner du dem hos RS.  
Du er avhengig av å ha et, eller kunne handle gjennom et registrert firma for å få varer rett fra RS.
Kompotek leverer fra RS-components katalog til privatkunder i Norge.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for mange gode tips og lenker. Jeg får plukke litt her, og litt der, så får jeg nok tak i det jeg trenger. ;)

Jeg skal ha (1 %-er helst...) fra 100pF til 1 uF, og den fysiske størrelsen er også viktig. Derfor er det litt vanskelig med en komplett beskrivelse av hva jeg trenger. Jeg tror imidlertid jeg er på sporet nå. Takk igjen!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.157
Antall liker
5.068
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det kan nok bli vanskelig å finne eksakt det du nevner.En mulighet er å sortere selv.Kjøpe noen flere enndet du trenger,målede og bruke de som er mest like. Sikker å at du virkelig trenger 1% toleranse?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Den berømte prosent merkingen er jo bare noe produsenten garanterer å holde seg innenfor, skjelden kondiser måler så galt att det nærmer seg 5 eller 10% den ene eller andre veien.
Gjør heller som Audiomix sier å kjøp heller flere av samme type å mål til du finner den som er nærmest det den skal være, altså innenfor 1%...

Mvh.........
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Den berømte prosent merkingen er jo bare noe produsenten garanterer å holde seg innenfor, skjelden kondiser måler så galt att det nærmer seg 5 eller 10% den ene eller andre veien.
Gjør heller som Audiomix sier å kjøp heller flere av samme type å mål til du finner den som er nærmest det den skal være, altså innenfor 1%...

Mvh.........
Tja, nå er jeg ikke så inne på dette, at jeg vet hvordan jeg måler meg fram til dette. Jeg skal modifisere en pr-amp, og det er snakk om å bytte ut komponenter. 1% ble anbefalt, og da ønsker jeg å følge dette, det er det hele... Eksempelvis trenger jeg noen kondiser på 11nF, men finner bare på 10 og 12. Dette er i RIAA-delen av pre-ampen. Hva bør jeg velge her, 10 eller 12, eller er det svært viktig å finne nøyaktig verdi?

PS: Det er to identiske pre-amper det er snakk om, og enkelte komponenter trenger jeg opptil 32 stk av. Det er derfor ønskelig å kunne kjøpe riktig type med en gang. Det vil bli ganske mye dyrere om man skal handle inn flere sett, og så bare bruke noen av komponentene.
 
K

kbwh

Gjest
I RIAA er det greit å være presis. Den er jo både forsterker og EQ. 10+1 kanskje?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
10+1 er notert. ;)
Det er barnelærdom innen elektronikk, men det er like greit å være presis på det: + som i 10 + 1 = 11 «betyr» parallellkobling av kondensatorene. i motsetning til for motstander og spoler hvor + «betyr» seriekobling.

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Flott, KJ. Viktig presisering. Hadde jeg skrevet 10||1 måtte vi kanskje forklart det også.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takk for omtanken KJ, men denne biten hadde jeg inne faktisk. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Takk for omtanken KJ, men denne biten hadde jeg inne faktisk. :)
Man vet jo aldri ... uansett for andre mindre belærte lesere av forumet ...

mvh
KJ
 
Topp Bunn