Kondenstatorverdi i riaa

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hei!

Først: jeg har begrenset kunnskap om elektronikk så dere får ha meg unnskylt for et muligens dumt spørsmål..

Jeg har en Audion riaa som jeg er godt fornøyd med. Men.. så er det behovet for å kunne gjøre denne enda bedre. Printet er enkelt å forstå, også for meg.

Signalet fra begge kanaler går via hver sin motstand inn på V1 - inngangsrør, så via hver sin lille krets til en kopplingskondensater med verdi 0,47 mikroF frem til V2 - utgangsrør. Herfra går signalet gjennom en utgangskondensator, også med verdi 0,47 mikroF.

Mitt spørsmål: Jeg har liggende 2 stk 0,47 mikroF Mundorf sølv i olje og 2 stk 1,8 mikroF Mundorf sølv i olje. Hvor kritisk er verdien på utgangen for lyden. Kan jeg benytte 1,8 i stedenfor 0,47?

Takker for svar!

mvh
lassemann

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Trolig gir det liten innvirkning på RIAA kurven, og da er det bare å bytte om det er plass.
Såvidt jeg forstår ( uten skjema ) er det bare overførings-kondensatorene du nevner, og disse bidrar minimalt til det kritiske RIAA filtret. Bare sjekk at Mundorfene tåler spenningen RIAA-en har.
På den annen side vil en 0,47 micro kondensator jobbe langt ned i bassen om den belastes med et "normalt" linjetrinn med rør.
Altså over 50 K Ohm. VH. Bernt

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Trolig gir det liten innvirkning på RIAA kurven, og da er det bare å bytte om det er plass.
Såvidt jeg forstår ( uten skjema ) er det bare overførings-kondensatorene du nevner, og disse bidrar minimalt til det kritiske RIAA filtret. Bare sjekk at Mundorfene tåler spenningen RIAA-en har.
På den annen side vil en 0,47 micro kondensator jobbe langt ned i bassen om den belastes med et "normalt" linjetrinn med rør.
Altså over 50 K Ohm. VH. Bernt
Ditto. Det er lite sannsynlig at koblingskondensatorene inngår i tuningen av RIAA-EQ på en måte som er veldig kritisk for frekvensresponsen. Koblingskondensatorene er høypass, mens det meste av RIAA-EQ er lav pass.

Det eventuelle unntaket er utflatingen av frekvensresponsen i RIAA-EQ under 50Hz, dersom en av de aktuelle koblingskondensatorene er tunet på en kritisk måte ift 50Hz så vil en økning av den aktuelle kondensatoren fra 0,47µF til 1,8 µF gi et noe en høyt nivå omkring 50 Hz og under. Dette vil være en underlig måte å gjøre tingene på, men det finnes mange underlige løsninger i eksotisk HiFi-elektronikk. Dersom det er snakk om et passivt RIAA-nettverk til jord med en parvis serie kobling av (motstand og kondensator) + (motstand og kondensator), dvs to av hver, så bør dette være den hele og fulle historien på RIAA-EQ (i kombinasjon med en motstand i serie med signalet), og koblingskondensatorene bør ikke ha noe kritisk å gjøre med frekvensresponsen.

mvh
KJ

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Tusen takk for oppløftende svar!

Jeg har nå byttet ut kondensatorene jeg hadde liggende og skal teste ut etter jobb i kveld.

Byttet samtidig ut alle ledninger til og fra inn/utgang, samt gått opp på dimensjonen på kabelen fra strømforskyning til linjedel. Alt dette var ganske puslete orginalt. Gir tilbakemelding om dette ble en oppgradering etterhvert :)

mvh
lassemann

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Hehe. Bakdelen med å bytte flere ting samtidig er at en ikke er sikker på hva som gjør hva med lyden.
Gi Mundorfene noen timer. VH. Bernt

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
BerntJ skrev:
Hehe. Bakdelen med å bytte flere ting samtidig er at en ikke er sikker på hva som gjør hva med lyden.
Gi Mundorfene noen timer. VH. Bernt

Ingen fare med etteretteligheten, undertegnede holder på og tester oppgraderingene trinnvis, førrst de mest innlysende.

Mvh. RS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
lassemann skrev:

Jeg har nå byttet ut kondensatorene jeg hadde liggende og skal teste ut etter jobb i kveld.

Byttet samtidig ut alle ledninger til og fra inn/utgang, samt gått opp på dimensjonen på kabelen fra strømforskyning til linjedel. Alt dette var ganske puslete orginalt. Gir tilbakemelding om dette ble en oppgradering etterhvert :)

mvh
lassemann
Ad internkabling i rørforsterkere.
Det går kun noen mA i rørkretser. Kablenes (ledninger) dimensjon vil trolig ha null betydning.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Audiomix skrev:
lassemann skrev:

mvh
lassemann
Ad internkabling i rørforsterkere.
Det går kun noen mA i rørkretser. Kablenes (ledninger) dimensjon vil trolig ha null betydning.

Mange tror nok det ja ;)

Mvh. RS

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Med så små signaler en PU gir snakker vi vel mer om skjerming og holde spesielt inngangskabelen utenom støykilder som poweret.
Kabelen inni i PU-en ( som genererer signalet ) er jo heller ikke akkurat tykk. Heller ikke i MC trafoer, om det benyttes.
Men tykkere kabler gir mindre tap, eller så har vel sølv 8 % mindre motstand enn kopper om man eier en sølvgruve. VH. Bernt
PS: Audiomix, det ligger vel en sølvgruve i Kongsberg. Bare tøm den for vann...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
BerntJ skrev:
Med så små signaler en PU gir snakker vi vel mer om skjerming og holde spesielt inngangskabelen utenom støykilder som poweret.
Kabelen inni i PU-en ( som genererer signalet ) er jo heller ikke akkurat tykk. Heller ikke i MC trafoer, om det benyttes.
Men tykkere kabler gir mindre tap, eller så har vel sølv 8 % mindre motstand enn kopper om man eier en sølvgruve. VH. Bernt
Det er vistnok enkelt å finne sølv her. Bare ikke i slike mengder at det er lønnsomt.
Et par dager leting i steinurene kan gi nok sølv til internkabling :)

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Kanskje noe for disse sjøkablene...
Lassemann; fått lyttet etter oppgradering? VH. Bernt

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
BerntJ skrev:

Det er nettopp slike forskjeller som skiller mid-fi fra high-end; rikelige gjerne overdimensjonerte strømforsyninger som sikrer ro og dynamikk. Det er nok ikke helt uten grunn at mitt "overdimensjonerte" oppsett vekker en viss begeistring, hvordan er det hos deg?

Angående internkabling i rørforsterkere er det viktig å få med seg at den nå oppgraderte 0.6mm sprengtråden ikke overfører 300V, heller ikke 200V, ikke engang 100V men sølle 10V. Ved så lav spenning må strømbanen oppgraderes noe for å gjøre strømtilførselen så stabil som overhode mulig.
Neste trinn vil være en ekstra ladekondensator pr. kanal, om nødvendig.

Mvh. RS

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"hvordan er det hos deg?"

Regulert HV-power til HV spenningen.

"Ved så lav spenning må strømbanen oppgraderes noe for å gjøre strømtilførselen så stabil som overhode mulig."

Ikke rare strømmen i et RIAA trinn med rør, men mekanisk stabilitet er greit internt, vil jeg tro.
Det finnes unntak der f.eks. 5842 og 6DJ8 Mu follower er brukt. Opp mot 50 mA pr kanal.

En større kapasitans i poweret vil gi kortere ladetid og større strømpuls, meg bekjent.
Det er det som tar knekken på likeretterrøret på enkelte konstruksjoner ( som er borti natta overdrevet ) .
Det er alltid oppgitt max kapasitans i databladet til likeretterrør.
5R4GT max 4 micro og 5AR4/GZ34 max 60 micro. Kan økes med en stor choke som first input.
VH. Bernt

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Artig å lese at min lille mod skaper meningsutvekslinger :)

Det er klart at med såpass mange utskiftninger låt riaa ikke helt på topp den første timen i går. I tillegg til kondissene byttet jeg signal inn/ut samt strømledning fra power til linje etter råd fra RS. Nå er det sc 2.5 mm2 strømkabel og godt skjermet kopper signalleder. Byttet også ut rca-bøssingene fra forgyldt blekk til rimelige priset forgyldte 100% kopperbøssinger.

Det som slo meg etter et par timers lytting var en økende oppløsning, både i mellomtonen og diskanten. Dette var en helt klar forbedring fra orginalversjonen. Dypbassen var der også slik jeg kjente den fra før av, men litt mer volumiøs og ullen. Det likte jeg ikke. Kan dette skyldes manglende innspillingstimer, eller kan det som nevt over være for høy verdi på utgangskondensator? Kunne vært fint med noen meninger om dette. På nåværende tidspunkt er det altså både fordeler og ulemper med modden..

Fortsettelse følger ;)

lassemann

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
lassemann skrev:
...
Dypbassen var der også slik jeg kjente den fra før av, men litt mer volumiøs og ullen. Det likte jeg ikke. Kan dette skyldes manglende innspillingstimer, eller kan det som nevt over være for høy verdi på utgangskondensator? Kunne vært fint med noen meninger om dette. ...
Du svarer selv på spm om dypbassen. I den grad den er som før, så har det du har gjort liten virkning på bassresponsen. Ergo er det antagelig først og fremst andre faktorer i designet og konstruksjon som gjør at bassen er som den er. Evt med unntak av at bassen er litt mer fremhevet. Fremhevingen av bassen kan også ha sammenheng med evt. forbedringer høyere opp i frekvens (typisk ved «renere» mellomtone o.l.).

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
BerntJ skrev:
"hvordan er det hos deg?"

Regulert HV-power til HV spenningen.

"Ved så lav spenning må strømbanen oppgraderes noe for å gjøre strømtilførselen så stabil som overhode mulig."

Ikke rare strømmen i et RIAA trinn med rør, men mekanisk stabilitet er greit internt, vil jeg tro.
Det finnes unntak der f.eks. 5842 og 6DJ8 Mu follower er brukt. Opp mot 50 mA pr kanal.

En større kapasitans i poweret vil gi kortere ladetid og større strømpuls, meg bekjent.
Det er det som tar knekken på likeretterrøret på enkelte konstruksjoner ( som er borti natta overdrevet ) .
Det er alltid oppgitt max kapasitans i databladet til likeretterrør.
5R4GT max 4 micro og 5AR4/GZ34 max 60 micro. Kan økes med en stor choke som first input.
VH. Bernt

Nå var det primært lydopplevelsen jeg hadde i tankene med "hvordan er det.." Teorien har de fleste i orden.

Putter jeg inn lytter så havner de ikke "i poweret" men rett på riaakortet der strømmen behøves.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lassemann skrev:
BerntJ skrev:
Artig å lese at min lille mod skaper meningsutvekslinger :)

Det er klart at med såpass mange utskiftninger låt riaa ikke helt på topp den første timen i går. I tillegg til kondissene byttet jeg signal inn/ut samt strømledning fra power til linje etter råd fra RS. Nå er det sc 2.5 mm2 strømkabel og godt skjermet kopper signalleder. Byttet også ut rca-bøssingene fra forgyldt blekk til rimelige priset forgyldte 100% kopperbøssinger.

Det som slo meg etter et par timers lytting var en økende oppløsning, både i mellomtonen og diskanten. Dette var en helt klar forbedring fra orginalversjonen. Dypbassen var der også slik jeg kjente den fra før av, men litt mer volumiøs og ullen. Det likte jeg ikke. Kan dette skyldes manglende innspillingstimer, eller kan det som nevt over være for høy verdi på utgangskondensator? Kunne vært fint med noen meninger om dette. På nåværende tidspunkt er det altså både fordeler og ulemper med modden..

Fortsettelse følger ;)

lassemann

Nå har jeg modda tilsvarende bortsett fra kondensatorbytte og det fungerer svært godt, ikke noe ullen bass her.

Mvh. RS

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Ville gitt forsterkeren minst en uke på innspilling før noen endelig konklusjon er klar.
Jeg mener å huske flere endringer sist jeg spilte inn nye Mundorf-er.
VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
R.S. skrev:
Angående internkabling i rørforsterkere er det viktig å få med seg at den nå oppgraderte 0.6mm sprengtråden ikke overfører 300V, heller ikke 200V, ikke engang 100V men sølle 10V. Ved så lav spenning må strømbanen oppgraderes noe for å gjøre strømtilførselen så stabil som overhode mulig.
Neste trinn vil være en ekstra ladekondensator pr. kanal, om nødvendig.
Mvh. RS
Nå er det vel ingen her som har nevnt "sprengtråd"?
Men selv den ville klart både strømmen og spenningen det er snakk om her.
Hvor mye strøm som kan transporteres er gitt av kvadratet på tråden.
Hvor høy spenning som kan tåles er gitt av isolasjonen.
Når de to siste er valgt med rimelig god margin, er det bare materialvalget som kan spille noen rolle for lyden.
Eller ???

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
BerntJ skrev:
Ville gitt forsterkeren minst en uke på innspilling før noen endelig konklusjon er klar.
Jeg mener å huske flere endringer sist jeg spilte inn nye Mundorf-er.
VH. Bernt
Går for den ja :) Har satt inn noen B-rør nå som kan stå og brenne en ukes tid med litt spilling inne i mellom. Holder tråden oppdatert om utviklingen, mellom all uenigheten om tverrsnitt og denslags. Nesten glad jeg for min manglende kunnskap..

mvh
lassemann

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
275
R.S. skrev:
Det er nok ikke helt uten grunn at mitt "overdimensjonerte" oppsett vekker en viss begeistring,

Mvh. RS
Hyggelig at du har oppdaget gleden med at annlegget vekker begeistring.

Prøv å finne den samme gleden ved å vekke begeisring med kunnskapen du deler.

En god begynnelse vil være å fjerne sarkasmen og spydighetene som hviler tungt mellom linjene.

Mvh

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Vel, nå har riaa stått og brent et par døgn og saker har skjedd til det positive. Det er klart en slik omfattende utskiftning av komponenter medførte mye lodning og kabler som trenger tid og strøm for å låte bedre.

Likevel er det noe som plager meg..Jeg registrerer uenigheter og tildels sterke meningsutvekslinger mellom medlemer. Jeg synes noen ganger det kan være fint, men noen ganger er det også uheldig. I denne hobbien eller faget om bedre skal sies, er det mange veier til Rom, sånn er det alltid. Det er ideèn om nye løsninger og vår ulike kompetanse som utvikler denne hobbien, i allefall innenfor DIY-tradsjonen. Derfor synes jeg det er uheldig og smålig at vi skal henge hverandre ut med ydmykende uttalelser. Vi har alle våre ideèr og veier vi velger. Selv har jeg ikke noen som helst formell kunnskap innen elektronikk, likevel opplever jeg stadig at mine ideèr virker positivt i praksis, også denne gangen.. Vel, nok om dette i denne omgang.. Dere skjønner nok godt hva jeg mener.

Audion riaa spiller nå bedre enn noen sinne. Den ullene basssen jeg beskrev tidligere er totalt tørket opp og spiller dyp og majestetisk. Oppløsningen er upåklagelig.. Veldig morsom å kunne gjøre et svært godt riaa-trinn enda bedre..

Legger ved noen dårlige bilder tatt med mobiltelefon..

mvh
lassemann

Vedlegg

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"I denne hobbien eller faget om bedre skal sies"
Jeg kaller det en lidelse, men det er nå meg....

Sjekk likeretterdiodene til høyspenningen. Dersom dette er 1N4007 anbefales å prøve UF4007 eller HER108G fra Elfa.
Disse gir normalt mindre switche-støy i likerettingen.
Det koster "ingenting" for 4 stk. VH. Bernt.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Delle skrev:
R.S. skrev:
Det er nok ikke helt uten grunn at mitt "overdimensjonerte" oppsett vekker en viss begeistring,

Mvh. RS
Hyggelig at du har oppdaget gleden med at annlegget vekker begeistring.

Prøv å finne den samme gleden ved å vekke begeisring med kunnskapen du deler.

En god begynnelse vil være å fjerne sarkasmen og spydighetene som hviler tungt mellom linjene.

Mvh

Prøv å være litt seriøs nå Delle. Hvis du finner "spydigheter og sarkasme" i mine innlegg tror jeg du bør gå litt i deg sjøl.

I denne tråden beskrives oppgraderinger av min Audion Premier-riaa som jeg både forlengst har utført og deretter prøvelyttet grundig i flere settinger, til bl.a Lassemanns begeistring. Det er forsåvidt heller ikke første gang jeg gjør tilsvarende modifiseringer, man kan vel uten å ta for hardt i antyde at jeg vet rimelig godt hva jeg gjør.
Når det så fastslåes fra eksperthold at disse oppgraderingene er lydmessig bortkastet kan jeg ikke annet enn riste på hodet. Derfor henviser jeg til lyttebeskrivelsene fra dem som har hørt mitt anlegg.
Det bør kunne få noen til å tenke en gang til på hva som "virker".

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Lassemann:

Morro! Etterhvert som de kondensatorene åpner opp må vi få prøvelytta opp mot min ;)

Mvh. RS

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
I et RIAA-trinn ville jeg absolutt anbefalt å bruke separat strømforsyning. Det pleier å hjelpe med hensyn til indusert brum/støy og kan være en oppgradering som langt overstiger effekten av å krangle om sprengtråd eller ei, og ulike koblingskondensatorer for den del.

Jan E.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
RS: gleder meg til test.. Når er bilen din oppe å går forresten?

Jeg tenker forøvrig fortsatt over en del av det som er blitt skrevet over: Minner meg rett og slett om kjerringprat og jantelov dette her gitt :D :D

Koste meg litt i går med litt rør-rulling på Audion-riaa. Skal ikke kimse av det heller. Her var det store forskjeller. Prøvde Valvo gold pin, Mullard IEC, Amperex A-frame, Amperex gold pin (USA-versjon), Tesla E88CC, Tesla ECC88 milspec, Amperex "bugle boy" og Jan Phillips, alle 6DJ8/6922-varianter.

I mine ører låter faktisk Amperex "A-frame" veldig godt.. Ingen låt dårlig forsåvidt, men spesielt Mullard og Bugle Boy hadde noe mikrofoni. Tesla er heller ikke dårlig som er budsjett røret i denne samlingen. Etter A-frame var det nok Valvo gold pin som kommer på delt 1. plass/sterk 2. plass.. Alle typene får nok sin tid i riaa for en mer langsiktig vurdering..

mvh
lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
jane skrev:
I et RIAA-trinn ville jeg absolutt anbefalt å bruke separat strømforsyning. Det pleier å hjelpe med hensyn til indusert brum/støy og kan være en oppgradering som langt overstiger effekten av å krangle om sprengtråd eller ei, og ulike koblingskondensatorer for den del.

Jan E.
Hmm, der satt du meg på nok en ide..

I grunn en enkel sak å flytte strømforskyning ut av Audion faktisk..

mvh
lassemann

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
lassemann skrev:
jane skrev:

Jan E.

mvh
lassemann
Det er meget interesant, ikke bare for deg Lasse :)

/jan

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Intresannt å følge med på oppgradering av Riaa.

Du burde prøve Electro Harmonix 6922 Gold pinns,koster ca 200/stk,og låter godt.
Lav mikrofoni og støy som "bonus".

Mvh.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
samlanes skrev:

Du burde prøve Electro Harmonix 6922 Gold pinns,koster ca 200/stk,og låter godt.

Mvh.
Skal legge de røra på minnet! Jeg har noen Sovtek 6922 liggende, men de er kanskje ikke de samme? De har i allefall ingen gullpiner..

mvh
lassemann

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
lassemann skrev:
samlanes skrev:

Mvh.
Skal legge de røra på minnet! Jeg har noen Sovtek 6922 liggende, men de er kanskje ikke de samme? De har i allefall ingen gullpiner..

mvh
lassemann
Tror vel nesten 6H23 er bedre i riaa'n enn EH gold pin imho.
Føste som skal gjøres her også er å få ut rca kontaktene og få inn noe bedre. Må bestille litt småtteri fra UK utover så tar det i samme slengen.

Morro å følge med på hva du driver med Lasse :)

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lassemann skrev:
jane skrev:

Jan E.

mvh
lassemann

Det ville være et skritt i feil retning ettersom spenningen er så lav som 10V ut fra power. Støy er heller ikke noe problem som det er.

Mvh. RS

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.884
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
lassemann skrev:
jane skrev:

Jan E.

mvh
lassemann

Det ville være et skritt i feil retning ettersom spenningen er så lav som 10V ut fra power. Støy er heller ikke noe problem som det er.

Mvh. RS
Hmm, hvorfor RS? Er det ikke altid greit å skille power fra linjedel? Også kan man jo bruke plassen det frigjør til å legge inn en stepup, fra f.eks Lundahl...

mvh
lassemann

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
lassemann skrev:
R.S. skrev:

Mvh. RS
Hmm, hvorfor RS? Er det ikke altid greit å skille power fra linjedel? Også kan man jo bruke plassen det frigjør til å legge inn en stepup, fra f.eks Lundahl...

mvh
lassemann

Nå fortalte jeg hvorfor, men tviler du så prøv og hør. Så kan du evt sammenligne med min etterpå 8)

I de aller fleste tilfellene der power er skilt fra linjedel resulterer dette først og fremst i redusert dynamikk grunnet lav spenning gjennom lang tvilsom kabling.

Sånn apropos, det blir lite hifi nå om dagen, skrur veteranbil og venter til hifi-sesongen starter utpå høsten. Men jeg får da spilt litt, og i dag dro jeg fram noe velkjent gammel vinyl for å høre videre på min rekablede Audion-riaa.
Nå har jeg forsøkt å avvente vurderingen av dette med å oppdimensjonere fra sprengtråd (0.6kv jern) til 2,5kv kobber til etter et par sammenligningstester, men dette spiller nå med en sånn slagkraft og overskudd at jeg må bare konstantere at der traff vi spikern.
Selv om jeg har gjort tilsvarende oppdimensjoneringer av strømbaner noen ganger etterhvert tar jeg meg selv fortsatt i å undervurdere effekten av slikt. Derfor var det signalkabling jeg gikk løs på først. Første gangen jeg gjorde massive nettkabler var det med tanke på effektforsterkere, stor var derfor overraskelsen da jeg fikk høre hva de gjorde montert på drivverk/dac.
Det man gjerne glemmer er hvor mye selv en ørliten forbedring blir når den i ettertid forsterkes adskillige db.

Mvh. RS

Topp Bunn