Politikk, religion og samfunn Konspirasjonsteoretikerene (den nye trenden?)

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Jeg fremmer en observasjon her - ikke en fullverdig analyse. Jeg er også åpen til at dette ikke er unikt for AP - men at det er mer synlig. Jeg synes denne kverruleringen er det som blir for dumt.
Kverulering? Fordi jeg ikke deler din oppfatning av at AP (og/eller andre partiers ledelse) drives av selviske hensikter alene, og ikke av samfunnsengasjement?

Du fremmer en påstand om at AP (og/eller andre partiers ledelse) har egne behov som drivkraft, og jeg tillater meg å hevde at dette er både usannsynlig og ufint. Min oppfatning er her, som i andre debatter, at den som fremmer en påstand skylder å underbygge, sannsynliggjøre og grunngi den, ellers har den ingen annen verdi enn, som i dette tilfellet, å vise mistenksomhet fra den som fremmer påstanden.

Jeg oppfatter at du mistror politikere som gruppe. OK. Jeg gjør ikke det.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen som tror at politikere utelukkende motiveres av grådighet. Politikere har svart lav tillit blant folk flest. Det er det gode grunner til.
Politikken er full av Orwellsk nytale. Det bidrar ikke til økt tillit.
Det er når folk tar politikerne på alvor at konspirasjonsteoriene kommer. Nemlig at konsekvensene av politikken er formålet med politikken.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Kverulering? Fordi jeg ikke deler din oppfatning av at AP (og/eller andre partiers ledelse) drives av selviske hensikter alene, og ikke av samfunnsengasjement?

Du fremmer en påstand om at AP (og/eller andre partiers ledelse) har egne behov som drivkraft, og jeg tillater meg å hevde at dette er både usannsynlig og ufint. Min oppfatning er her, som i andre debatter, at den som fremmer en påstand skylder å underbygge, sannsynliggjøre og grunngi den, ellers har den ingen annen verdi enn, som i dette tilfellet, å vise mistenksomhet fra den som fremmer påstanden.

Jeg oppfatter at du mistror politikere som gruppe. OK. Jeg gjør ikke det.
Det er en del stygge eksempler / observasjoner fra politikken som desverre nyanserer ditt bilde av den samfunnsengasjerte politikeren som setter Norge foran seg selv. Top of mind er APs oppvask i Trønderlag, men ikke minst APs ledelse som benytter seg av en anledning til å kvitte seg med en konkurrent med et annet politisk syn. Det var ovehrodet ikke pent å observere og handler lite om politisk håndtverk og gjøre det beste for samfunnet.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Det er vel ingen som tror at politikere utelukkende motiveres av grådighet. Politikere har svart lav tillit blant folk flest. Det er det gode grunner til.
Politikken er full av Orwellsk nytale. Det bidrar ikke til økt tillit.
Det er når folk tar politikerne på alvor at konspirasjonsteoriene kommer. Nemlig at konsekvensene av politikken er formålet med politikken.
Usikker på hvor du vil med dette.
Enkelte her argumenterer som om motivasjonen er en eller annen form av selviskhet, jo. Og jeg ser ingen fornuftige grunner til at politikere skal ha svært lav tillit i folket som har stemt dem inn. Antakelig er det dessuten en feilaktig påstand hva Norge angår, for til tross for at ingen tvinger oss til valglokalene, har vi en ganske høy valgdeltakelse. Og selvsagt må man ta politikere og politikk på rammeste alvor, det motsatte fører til manglende tillit og grobunn for latterliggjøring og, ja nettopp, konspirasjonsteorier.

Jeg er svært lite imponert over den typen påstander, da det bidrar til nettopp det problemet vi diskuterer i denne tråden.

EDIT: Her er en undersøkelse som viser realiteten med hensyn til befolkningens tillit til politikere: https://www.aftenposten.no/norge/po...olitikerne-men-de-som-hadde-minst-tillit-foer
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Det er en del stygge eksempler / observasjoner fra politikken som desverre nyanserer ditt bilde av den samfunnsengasjerte politikeren som setter Norge foran seg selv. Top of mind er APs oppvask i Trønderlag, men ikke minst APs ledelse som benytter seg av en anledning til å kvitte seg med en konkurrent med et annet politisk syn. Det var ovehrodet ikke pent å observere og handler lite om politisk håndtverk og gjøre det beste for samfunnet.
Selvsagt er det råtne egg i kurven.
Men det må aldri føre til at man dermed henfaller til fordømmelse av en hel gruppe, med påfølgende konspirasjonsteorier. Det er systemet som må lages for å stoppe de som ikke er på jobb med ærlige hensikter. En hver bedrift møter en og annen som er ute etter egen berikelse, framfor fellesskapets beste. Men de er heldigvis et lite mindretall.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Selvsagt er det råtne egg i kurven.
Men det må aldri føre til at man dermed henfaller til fordømmelse av en hel gruppe, med påfølgende konspirasjonsteorier. Det er systemet som må lages for å stoppe de som ikke er på jobb med ærlige hensikter. En hver bedrift møter en og annen som er ute etter egen berikelse, framfor fellesskapets beste. Men de er heldigvis et lite mindretall.
En observasjon eller flere er ikke det samme som konspirasjonsteorier. Nå må du ta deg en bolle. Når det er såpass mange eksempler fra AP så er det legitimt å stille spørsmål til kulturen i partiet. Det kan se ut til at noen av deres velgere har tenkt det samme.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
En observasjon eller flere er ikke det samme som konspirasjonsteorier. Nå må du ta deg en bolle. Når det er såpass mange eksempler fra AP så er det legitimt å stille spørsmål til kulturen i partiet. Det kan se ut til at noen av deres velgere har tenkt det samme.
Joda, kan også være enig i at kulturen i AP tidvis (flere ganger i historien) burde ført til ettersyn fra Arbeidstilsynet.

Men det er den synlige posisjonskampen mellom noen få individer og deres støttespillere. Det er vesentlig å ikke dermed fastslå at "AP-poltikere styres av kun selviske motiver". Der mye makt samles, kan det ofte bli stygt. Akkurat det er sikkert materie for doktorgrader både innen sosialantropologi og psykologi, men det behøver ikke bety at det er enkle, generaliserende svar på komplekse sammenhenger.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Med din rosenrøde beskrivelse av politikerklassen lurer jeg på om du er en av dem...
 
  • Trist
Reaksjoner: JMM

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg tar meg ofte i å generallisere de tingene jeg ikke har undersøkt mye om og temaer jeg ikke har mye kunnskap om. Det er veldig lett og det er nokså vanlig. Selv på jobb må jeg ta meg i å gå i forsvar på områder jeg mener mye om, men som da andre har kommet til en annen konklusjon rundt. Derfor har jeg nok blitt mere pragmatisk av meg og prøver å spørre meg selv, stemmer dette og hva om jeg gjør akkurat det. Som regel blir det en bedre løsning med en slik holdning.

Å generallisere er fallgruve nummer en når det gjelder konspirasjoner.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg tar meg ofte i å generallisere de tingene jeg ikke har undersøkt mye om og temaer jeg ikke har mye kunnskap om. Det er veldig lett og det er nokså vanlig. Selv på jobb må jeg ta meg i å gå i forsvar på områder jeg mener mye om, men som da andre har kommet til en annen konklusjon rundt. Derfor har jeg nok blitt mere pragmatisk av meg og prøver å spørre meg selv, stemmer dette og hva om jeg gjør akkurat det. Som regel blir det en bedre løsning med en slik holdning.

Å generallisere er fallgruve nummer en når det gjelder konspirasjoner.
Det er derimot en forskjell på å generalisere/konkludere og observere. En observasjon er ikke det samme som å konkludere, men at man trenger mer data for å bekrefte/avkrefte. Jeg har reagert mye på AP den siste tiden, og synes egentlig det er leit at venstresidens mer styringsdyktige parti taper terreng der de tilsynelatende sliter med å få endret ukulturen i partiet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Og hva så? Poenget er vel om han har et poeng eller ikke?

Poenget er at å mele sin egen kake, og det og være samfunnsengasjert, ikke er gjensidig utelukkende størrelser....
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Poenget er at å mele sin egen kake, og det og være samfunnsengasjert, ikke er gjensidig utelukkende størrelser....
Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig. Fakta er fakta, uavhengig av hvem som kommer med de. For å få bukt med konspirasjoner må vi slutte å synse, stigmatisere og ty til person karakteristikker.
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.522
Antall liker
10.054
Poenget er at å mele sin egen kake, og det og være samfunnsengasjert, ikke er gjensidig utelukkende størrelser....
Jeg observerer at du har en grunnleggende mistro overfor både politikere og medmennesker. Det behøver ikke bety at du har rett, selv om det er ditt grunnleggende menneskesyn.
Nei, jeg er ikke politiker, og jeg har verken rosemalt eller svartmalt dem, jeg har bare påpekt at de er ganske vanlige mennesker med ganske vanlige motiver.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er meget muiig du har rett, men såvidt jeg fant, var det ingen beviser for dette?

Det er ikke "meget mulig" at han har rett, han har rett. Den nye kinesiske sikkerhetsloven ble plastret over internasjonal presse, analysert og dissekert og diskutert i stort monn da den kom og mens Huawei var som mest i media. Likeledes Huaweis medvirkning i undertrykkelsen av Uighurene i Xinjiang. Akkurat disse tingene hersker det overhode ingen tvil om.

Hvorvidt Huawei så langt har overlevert informasjon om untenlandske brukere til kinas mydigheter er en annen sak, det er det ingen som vet. Men at ikke de bare vil, men gjøre det om de blir bedt om det, det er noe vi definitivt vet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Jeg har en følelse av mange konsirasjonsteoretikre er relativt paranoide. "Noen" er ute etter pengene deres, huset, livet. Disse "noen" er ofte enten aliens eller sosialister.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvem som helst som sitter ved makten, er mitt inntrykk, for de er jo universelt drevet av ren ondskap. Men det er nok verre om de skulle være "sosialister". Ser man på disse skrullingene som nå er livredde for at verden skal gå under på grunn av 5G og nye strømmålere så virker det ikke som om negativiteten er redusert fordi Erna sitter ved roret.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Misnøyen og mistroen mot norske politikere beror nok ikke så mye på konspirasjonsteorier, som på det man ser som resultat av fullstendig feilslåtte politike patentløsninger og resultater av politiske vedtak som blir det stikk motsatte av hva retorikken påstår. Når man i fortsettelsen av feilslåtte resultater fortsetter å hylle de samme resultater og løsninger som det stikk motsatte av hva folk faktisk ser og opplever, blir det jo ikke akkurat bedre....
Likevel er det vel ingen tvil om at absurde konspirasjoner er på økende og tildels rask frammarsj også her til lands, godt hjulpet av deiverse "menigheter" på sosiale media..
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Her er en som mottar informasjonen sin fra resett.no, dokument.no, lykten.no etc. Kan finne 100vis av tilsvarende hver dag men det var en trist nyhetssak jeg kommenterte i.


Skjermbilde 2020-11-26 kl. 11.18.17.png

0 kr. i premie for å tippe hvilken partitilhørighet han har. (hmm, konspirasjon ;) ) og hvilket parti han hater...
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Bah.., Faktisk.no er bare en sammensvergelse av MSM med korrupte NRK i ledelse som er startet for å kneble den frie presse som kun er opptatt av å gi folk de sanne nyhetene uten at kommunistene og sosialistene farger og sensurerer sannheten man kan lese på Facebook og Twitter og Internett.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Den dagen highenderne sender barna sine på statssponsede spolebåndskoler, får vi se om det er en debatt vi bør ta. Inntil det er vi (ja, VI), en døende liten, tussete gjeng som er så få at alle kjenner hverandre med både fornavn og nick....

:)
....ikke jeg.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg tar meg ofte i å generallisere de tingene jeg ikke har undersøkt mye om og temaer jeg ikke har mye kunnskap om. Det er veldig lett og det er nokså vanlig. Selv på jobb må jeg ta meg i å gå i forsvar på områder jeg mener mye om, men som da andre har kommet til en annen konklusjon rundt. Derfor har jeg nok blitt mere pragmatisk av meg og prøver å spørre meg selv, stemmer dette og hva om jeg gjør akkurat det. Som regel blir det en bedre løsning med en slik holdning.

Å generallisere er fallgruve nummer en når det gjelder konspirasjoner.
Generalisere er vel nærmest hele bærebjelken i enhver konspirasjonsteori?
 
Topp Bunn