Kontrollere kabinettresonanser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Hei, alle.

    Noen som har noen tips å komme med om dette temaet?

    Jeg skal i gang med et DIY-høyttalerpsosjekt, og er på tenkestadiet inntil videre. Kort om hvor jeg står nå, og hva jeg vil at dette skal gjøre:

    Det blir en kasse ca. 24 cm bred, 37,5 dyp, og 75 høy. Denne kommer til å ha to SEAS 18 cm-elementer foran, og to bak som aktiv kardioid. Den vil dermed deles i to like deler (foran og bak) ved hjelp av en skillevegg midt i kassa fra topp til bunn. Den bygges av 19mm MDF muligens gjennomfarget, og innvendige mål blir dermed 20x16x71 per volum. Jeg ser for meg omtrentlig frekvensområde for dette på 80-300Hz, sånn omtrent

    Hva tenker dere om dette i forhold til resonanser i kabinettets overflater? Bør jeg legge opp til omfattende innvendige avstivinger? Har det noe for seg å kjøpe inn selvklebende skumplast og fore hele kassa med det i tillegg til dempevatt? Kan det hjelpe?

    På denne "hovedhøyttaleren" vil det også bli et mellomtone-/diskant-/coax-kabinett, med en Excel coax. Her vil det ytre otavtrykket bli samme som bassdelen under, men mest sannsynlig med bakvegg trukket omtrent så langt frem at den nesten tøtsjer baksiden av magnet/polstykke, og ventilert i sidene.


    Den andre kassa blir som jeg har skissert 78 bred, 60 høy, og 37 dyp, med et element i hver side. Den vil få to kraftige avstivinger innvendig (lik som baffel men gjennomhullet). Baffel på en side trekkes 3 cm inn i kassa, og på den andre 15 cm. Regner med at overhengende paneler gir en del avstiving i seg selv, selv om den må perforeres ved den som er trukket 15 cm inn. Største panelet uten (foreløpig) avstiving blir sånn omtrent 26x58, (front) så blir det et på ca. 26x50 bak, og et på 26x37 i toppen. Jeg vurderer her å slenge inn noen avstivinger av noe så enkelt som noen stumper av glattkant av furu, antar at det er stivere enn MDF og enklere å jobbe med. Samme funderinger om å klistre fast skumplast her også.

    Ble lang og tørr tekst, og sikkert vond å lese. Spanderer et par tegninger i neste innlegg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.417
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    I en stativhøyttaler holder det med en avstivning.
    I en gulvstående to eller fler.
    Plasser aldri avstivninger midt i kassa.

    Jeg bruker rikelig med gulvlim (Casco eller Bostik) til å feste selvklebende 4 mm asfaltplater fra Thansen. Ca 2/3 asfalt ift areal inni. Nb! Dra av folien til den selvklebende flaten og lim den med gulvlim. Pass på at høyttalerne får identiske størrelser på asfaltbitene. Lim og tørk (6 timer?) en liggende flate av gangen ellers sklir asfalten av når den står vertikalt.

    Så limer jeg tykk Biltemafilt med gulvlim.

    Tilslutt dempemateriale, hvit syntetisk ull eller saueull gjerne Merino. Ikke sperr passasjen bak drivern og til bassrefleksporten. Demping på bakvegg* av drivern er viktig for at det ikke skal komme ulyder i retur gjennom membranet. Så må stående bølger inni kabinettet dempes med litt i toppen og masse i bånn.

    * på bildet hadde jeg ikke lagt inn blått dempemateriale bak drivern enda

    IMG_0823.jpeg
    IMG_3140.jpeg
    IMG_0825.jpeg
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Sånn ser skissene ut akkurat nå.

    Hovedhøyttaler ovenfra:
    20230729_144855.jpg


    Mellomtonedel forfra:
    20230729_144934.jpg


    Sub forfra/bakfra (strekene nede antyder fordypning til radiatorrør):
    20230729_144947.jpg


    Sub fra siden:
    20230729_145008.jpg
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Ser veldig fint ut, Hornlyd. Men disse kassene er jo ganske betydelig større enn mine hovedhøyttalere. Skilleveggen i mine blir jo en avstiving i seg selv, sånn at det er en stor lengde på kabinettveggene, høyden på ca. 75, ellers er baffel 20 bred, og sidene delt opp i to ganger 16 (innvendige mål).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    3.637
    Sånn umiddelbart tenker jeg avstivere med heltre furu sammen med MDF ikke blir optimalt om du har litt spenn i luftfuktighet. Her på vestlandet kan det variere med opp til 40% og furu'n vil nok ekspandere mer enn MDF platene på sommeren. Kapp fra MDF platene ser ut til å fungere bedre i mitt hode.

    Uten noe matematisk beregning ville jeg kanskje forsøkt en plate med flere store hull plassert slik som dette. Forsøk å få riktig vinkler til en tett limfuge mot veggene.

    1690796422166.png
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    496
    Antall liker
    679
    Sted
    Brøttum
    Samme materialer er en fordel i avstivning og kasse, mtp krymping.
    Har fire kasser som er bygget i furu, er på andre året på alle fire kassene og det er ikke blitt sprekker i noen av de enda.
    Blir nok eike-kasser neste gang de minste skal få nye kasser, ferdig med mdf, spon og finer ....
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Mange takk for tips så langt. Jeg har ikke tenkt på forskjellig ekspansjon i forskjellige materialer. Den tanken kan potensielt ha spart meg for en fremtidig hodepine.

    Når det gjelder subkassa, så er det en ting som kanskje ikke går så tydelig frem av tegningen min. Inne i kassa blir det to avstivere som har samme mål som baflene i hver ende.

    Nytt bilde under med disse merket i blått. Begge elementene skal stå i samme volum, så disse skal jeg perforere med hullsag.

    Kan det være en tanke med avstiving mellom baffelen for det 'normalt' vendte elementet og avstiveren som jeg har tegnet med rødt, en mot front, en mot rygg, og en mot topp?

    Avstivere.jpg


    Den enden av kabinettet hvor elementet med ryggen ut skal stå vil få ganske små paneler fordi baffel og avstivere kommer temmelig tett på hverandre med ca. 12cm mellom hver av dem (ruter på arket tilsvarer 2cm). Baffelen til elementet med ryggen ut kanskje bli dobbel med utskjæring stor nok til ytterdiameter for kurven på den innerste, og elementet skrudd fast i den ytterste baffelen, som så skrus inn fast i den innerste.

    Jeg blingsa forresten på linjalen da jeg lagde skisse på elementene de er 4cm dypere enn de som er klistra på tegningen.

    Jeg har forresten ikke eget snekkerverksted, og vil gjerne unngå alt annet enn 90-gradere på platesaga hos den lokale trelasten..
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg har også tenkt litt på frekvensområdene for disse sakene.

    Er det i det hele tatt mulig å presse resonansfrekvensene til kabinettflatene over bruksområdet til subbene? Eller blir MDF for mykt til det?

    Når det gjelder hovedhøyttaleren vil bassene her mest sannsynligvis deles ved 300-ish. Kan det samme være en tilnærming her?

    Når det gjelder Hornlyds flotte snekkerarbeid, så tror jeg rett og slett ikke det kommer til å bli plass til noe lignende. Jeg er bundet på hender og føtter her. Elementene må ha litt kassevolum og samtidig må jeg holde ytre dimensjoner nede for å få til kardioidløsningen. Jeg tror jeg er nær grensen for begge hensyn.

    Å klistre inn litt asfalt er det nok plass til, men for mye reduserer volum for mye.
    Å klistre inn skumplast er ikke noe problem, bare en forsterkning/supplement til dempeull ellers. Vil noe sånt i det hele tatt ha noe å si for panelresonanser? Det er jo en elastisk masse med en egendemping som kobles til det 'stive' panelet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn